Kattdokumentärer, föreläsningar ...

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Kattdokumentärer, föreläsningar ...

Inläggav Aziz » mån 24 aug 2015, 13:31

Missan skrev:Why Istanbul Should Be Called Catstantinople är en artikel från WSJ (The Wall Street Journal) som berättar om hur älskad gatukatten är i Istanbul.

Det finns över 50 000 bilder på Instagram;#catsofistanbul och det finns även inslag på Twitter; #catsofistanbul och FB; Cats of Istanbul.

Skönt att få lite motbilder till den om att katter alltid har låg status. I det senaste numret av Catster fanns ett intressant reportage om arbetande katter i New Yorks alla kvartersbutiker, den gav också lite nya perspektiv. Har tyvärr ingen länk.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 24 aug 2015, 21:47

Aziz skrev:
Skönt att få lite motbilder till den om att katter alltid har låg status. I det senaste numret av Catster fanns ett intressant reportage om arbetande katter i New Yorks alla kvartersbutiker, den gav också lite nya perspektiv. Har tyvärr ingen länk.

Låter läsvärt och spännande misstänker att kissarna har fullt upp.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 05 okt 2015, 22:08

Nu det dags för en repris av Katternas vilda liv igen.

Det är SVT-play som visar dokumentären och den ger en god överblick över kattens liv. Tja, egentligen är den regelvidrig för det mesta som sägs är enligt alla tidigare diskussioner på detta forum helt fel.

Numera vet jag ju att raskatter aldrig får genetiska defekter pga avel och att en hankatt skulle söka sig till ett större revir när närmiljön är överbefolkad av konkurrenter är ju bara nonsens.

Att man sedan i slutet på dokumentärer reflekterar över vilken miljö som egentligen passar kissarna bäst är ju ytterligare bara ett exempel på okunskap.

Happy Watching!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 07 okt 2015, 11:16

Fin dokumentär. Trodde att jag hade sett den redan men det hade jag tydligen inte. Blir så beklämd över hur man kan resonera som ägaren/uppfödaren till bambino - katterna i slutet av filmen; att det är gulligt att katten måste släpa magen i golvet när hon var dräktig. Hur sjukt själviska i vår syn på djur har vi människor inte blivit då! :swear: :swear:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 10 okt 2015, 22:33

Aziz skrev:Fin dokumentär. Trodde att jag hade sett den redan men det hade jag tydligen inte. Blir så beklämd över hur man kan resonera som ägaren/uppfödaren till bambino - katterna i slutet av filmen; att det är gulligt att katten måste släpa magen i golvet när hon var dräktig. Hur sjukt själviska i vår syn på djur har vi människor inte blivit då! :swear: :swear:

Jag och buskissen såg om delar av dokumentären idag. Hon satt som ett tänt ljus och följde med allt som hände. Efter programmet kollade hon noga att inga katter fanns kvar bakom skärmen. :smile:

Annars kan jag bara hålla med dig. Det är så själviskt att skapa kattraser som inte ska ställa till så mycket besvär för oss människor. Dvärgkattraserna har ökat starkt i popularitet eftersom de oftast inte är bra på att hoppa ...

Visst vore det bra om man manipulerade fram en klolös ras - då skulle vi kattägare slippa en massa skador på möbler, mattor, tapeter och golv - visst vore det bra!! Och efter den diskussion som varit här på forumet är det befängt att tro att raskatter skulle ha några defekter till skillnad mot alla huskatter som tydligen bär på många farliga sjukdomar.

Kan lägga till några länkar till Breed Rescue Groups. Ja, i USA är andelen raskatter betydligt högre än i Sverige men konstigt nog innebär inte detta att katthemsproblemet minskat. Det finns nämligen en stor marknad för de raskatter som inte får ägare som förstår sig på dom, vilket innebär speciella kattorganisationer för missförstådda raskatter.

Det finns säkert fler organisationer än dessa men visst är det märkligt när nu raskatter är så mycket bättre ...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 11 okt 2015, 00:44

Intressant dokumentär, tack för tipset!

Men tror du missuppfattat den tidigare diskussionen. Självklart finns det även sjukdomar hos såväl raskatt som huskatt men skillnaden är väl att i en seriös raskattsuppfödning försöker man få bort det tillskillnad mot den huskattsupfödningen som sker idag.

Nä - katter ska kunna hoppa, klättra och ha klor så klart.

Roligt att du fick sällskap under tittandet och mkt duktigt att säkerställa att de andra katterna inte fanns kvar :smile:

Angående din sista kommentar om breed rescue groups är det iaf så att till gruppen räknas även icke-renrasiga bengaler dvs huskatter där man antingen vet att katten har en bengal i släkten eller ser ut/beter sig som bengal. Ikväll hittade jag dryga 20 katter varav en del som vi räknar som huskatter. Säkerligen finns betydligt fler men antalet är faktiskt litet jämfört med det totala antalet behövande katter. Sorgligt men ändå bra tycker jag att det finns rasgrupper då det är lättare att placera katt rätt. Jag älskar bengalen som ras men det är inte alla som rasen passar.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 15 okt 2015, 19:20

Måste få rekommendera en serie filmer som ligger på SVT play, Världens fakta - hur tänker djur? Så himla intressant! Det enda dåliga med serien är att det inte finns några ex från kattvärlden, men när jag tänker på den egna kissens förmågor att förstå sammanhang, minnas och planera samt lösa problem så blir jag bara så stärkt i känslan av att han är ruggigt intelligent. :glasses:

Se alla tre!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 22 dec 2015, 21:56

Här kommer en försmak inför Julhelgen; Simon's Cat - Christmas Collection.

Happy Christmas!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 22 dec 2015, 23:03

Åh, jag älskar Simon's Cat-filmerna! Helt otroligt hur Simon Tofield lyckats få med varje liten detalj i hur katter beter sig och på ett så roligt sätt.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » ons 23 dec 2015, 07:54

Missan skrev:Här kommer en försmak inför Julhelgen; Simon's Cat - Christmas Collection.

Happy Christmas!

Åh, jag älskar Simon, :hi5:
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 23 dec 2015, 19:44

Jag älskar också Simon's cat. Det där med tejpen hände exakt hemma hos oss idag när kissen ville hjälpa till att slå in paket. :-)

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 23 dec 2015, 22:56

Bland de vilda kattdjuren finns denna fantastiska varelse, Panterlon. Bara namnet säger att det är en speciell varelse och när man sedan ser hur den ser ut undrar man om det inte finns en hel del sägner om denna katt.

Idag lever den i bergsområden på den iberiska halvön och det engelska namnet är Iberian Lynx. Som många andra vildkatter har dess ursprungliga miljö skövlats eller försvunnit.

Idag finns det inte många djur kvar, omkring 300 djur så katten är starkt utrotningshotad. Det pågår projekt att återinföra Panterlon till sin naturliga miljö genom stöduppfödning. Ett inslag om Panterlon visades under året i en av våra naturkanaler där man fick se hur en Panterlo släpptes ut i frihet. En av dess fiender är trafiken - många lodjur blir trafikskadade. Tyvärr lyckades inte den utsläppta panterlon att värja sig så den hittades senare trafikdödad.

Wild Iberia: Mystery of the Lynx är en av de många naturfilmer om panterlon hoppas att ni gillar den.

Happy watching! :glasses:

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 29 dec 2015, 23:27

Såg ni BBC-dokumentären Cats uncovered vars första del (av 3) visades i SVT idag? "Världens Natur: Katter" heter serien och var riktigt intressant.
Första avsnittet kan ses här: http://www.svtplay.se/video/5611766/var ... -avsnitt-1
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 30 dec 2015, 00:14

Birmafröken skrev:Såg ni BBC-dokumentären Cats uncovered vars första del (av 3) visades i SVT idag? "Världens Natur: Katter" heter serien och var riktigt intressant.
Första avsnittet kan ses här: http://www.svtplay.se/video/5611766/var ... -avsnitt-1

Såg den för tredje gången, väldigt intressant. Kan även rekommendera John Bradshaws bok, cat sences.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 31 jan 2016, 18:24

Cornell Feline Helth Center är knutet till Cornell University och fokuserar främst på katters hälsa. Förutom att de bedriver forskning kring katters hälsa utbildar de även veterinärer.

De producerar också informativa videor både som hjälp till blivande veterinärer och till oss amatörer, här kommer ett urval:

Tandvård: Brushing Your Cat's Teeth

Ge flytande medicin: Giving Your Cat Liquid Medications

Klovård: Trimming Your Cat's Claws

Ta tempen på katten: Taking Your Cat's Temperature

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 19 mar 2016, 11:51

Allt är möjligt - kolla vad Didga kan - dags att starta träningen för buskissen - vi ska bara vila oss i form först! :lol:

Didga Dreams BIG - Cats Amazing Trick Compilation

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 05 apr 2016, 22:38

Jag måste verkligen rekommendera en av de bästa kattdokumentärer jag sett, The Story of Cats tre delar. Finns på youtube.

Första delen av första avsnittet:

Här är listan med youtube länkar, klicka bara på den första så ser man sedan länkar till alla avsnitten. https://www.youtube.com/results?search_query=the+story+of+cats

Mycket sevärd, rolig och lärorik!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 17 apr 2016, 19:18

Nu finns Avsnitt 5 - The huntsvtplay som bland annat visar hur ökenlon och lejon jagar på slättland och savanner.

Programmet är väl mer ett övergripande naturprogram en ett specialprogram om vilda kattdjur men det är sevärt i alla fall för den som är intresserad av naturfilmer. :-)

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 27 jun 2016, 21:02

Så har vi snart semestern här och då vill jag passa på att tipsa om Adventure Cats. En organisation som skriver om hur vi kan utöka våra semesteräventyr genom att ta med kissen på resan.

Själv skulle vi nog inte komma längre än till närmsta ekebacke för det går inte fort när buskissen ska undersöka alla doftspår. Å andra sidan ligger den ju rätt centralt så inte mig emot att sätta upp en basecamp där.

Adventure Cats tipsar om vad som kan behövas när kissen ska ut på sjön eller campa. Där finns även lite annat tips och trix med många bilder och lättläst text.

Hoppas att både ni och kissarna får en välbehövlig och lagom avkopplande semester! :photo:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 02 jul 2016, 23:32

Här kommen föreläsning från Cornell University, Maddie's Fund Education som handlar om hur man kan berika miljön för katter i ett katthem.

Rebecca Lohnes berättar utifrån sina erfarenheter från ett katthem där de årligen tar hand om 10 - 12 000 katter. En viktig erfarenhet är att låta katterna få valmöjligheter eftersom det sänker stressnivån hos katten.

Några av tipsen kanske man kan använda hemma även om man inte har ett eget katthem. Det gäller såväl clickerträning som val av musik.

Happy watching!

Enrichment for Shelter Cats

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 17 sep 2016, 23:18

Den här föreläsningen hålls av en veterinärstudent från Texas A&M University och handlar om djurs beteenden, skillnader och likheter. Vi får en interaktiv föreläsning med många exempel och jämförelser. Den tar upp beteenden hos hundar, katter, hästar och vilda djur. Alldeles för lite om katter förstås men annars en rättfram föreläsning på en lättfattlig nivå även om den är något översiktlig.

Animal Behavior: Decoded!

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » sön 18 sep 2016, 03:57

Någon som ska gå på föreläsningen av Susanne Hellman och Charlotte Swanstein, Att leva som hund och katt?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 18 sep 2016, 09:09

Kryddmamma skrev:Någon som ska gå på föreläsningen av Susanne Hellman och Charlotte Swanstein, Att leva som hund och katt?

Tack för tipset! Jag har anmält mig. Är sugen på att gå hennes grundskurs också men den är lite dyr för en privatperson.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » sön 18 sep 2016, 12:07

Kryddmamma skrev:Någon som ska gå på föreläsningen av Susanne Hellman och Charlotte Swanstein, Att leva som hund och katt?

Först läste jag lite slarvigt och trodde det bara skulle bli föreläsningar i Skåne, men såg sedan att Örebro och Stockholm (Hornstull, Södermalm) får besök i november.

Rolig beskrivning. (Länge sedan man hörde om Nisse Hult senast. Undrar om personer födda efter 70-talet någonsin gjort det?)
”Fy katten för skälliga och olydiga hundar, och fy hundan för katter som kissar och klöser överallt.”
Är det så arten människa säger om dessa djur? Men vem är det som ställer till det egentligen? …
Inte är det Nisse Hult i alla fall!

Funderar på om man kan boka en specialföreläsning här i grannskapet där det si och så med relationerna hund- och kattägare emellan? :smile:
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » sön 18 sep 2016, 12:12

Aziz skrev: Är sugen på att gå hennes grundskurs också men den är lite dyr för en privatperson.

Grundkurs 3900 :- exklusive moms... Tja, hur snabbt kan det gå att starta ett företag inom katt?
Just do it, Aziz! Säg upp dig och kör igång bara. :blink: :grin:
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 18 sep 2016, 16:13

Under det sista året har det kommit fram några kattrelaterad poddar med intressanta reportage och inslag om katten.

Först ut är Kattpodden som görs av Fabel Kommunikation i samarbete med Anicura. De finns även på Fejjan; Kattpodden.

Just nu finns det femton olika inslag att lyssna på från reflektioner kring domesticering av katter, livet på katthem till politiskt inslag från Almedalen och diskussioner kring en ny djurskyddslag.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 18 sep 2016, 17:13

Aziz skrev:

Tack för tipset! Jag har anmält mig. Är sugen på att gå hennes grundskurs också men den är lite dyr för en privatperson.

Sama här. Dock för dyrt och långt bort.

Bor alltid i fel lands ända när det gäller sånt här .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 18 sep 2016, 21:43

Vet inte om det här verkligen platsar här men ändå...P1 sänder just nu en serie om kulturpersoner och deras husdjur, framför allt djurens betydelsen dvs Kulturdjur:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=5007
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 18 sep 2016, 22:09

Starwatcher skrev:Vet inte om det här verkligen platsar här men ändå...P1 sänder just nu en serie om kulturpersoner och deras husdjur, framför allt djurens betydelsen dvs Kulturdjur:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=5007

Vilken intressant vinkling - ska lyssna så fort jag får tid.

Fördelen med radio och poddar är ju att man kan göra annat under tiden. :-D

Tack för tipset!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 20 sep 2016, 20:56

Längtan efter en död katt - ännu en radiodokumentär den här gången från P4 Dokumentär.

Längtan efter en död katt

Familjen utökas med ett tredje barn. Men mitt i den sköra lyckan dör Carl-Inge. En livskamrat sedan 18 år. Känner en sorg jag inte visste fanns. Får man sörja en katt när man precis fått ett barn?

Programmet reflekterar över djurens plats i våra hjärtan.

Vilka relationer vi har till våra djur och hur vi pratar om våra känslor till våra djur med andra men också hur det är att sörja ett älskat husdjur.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 20 sep 2016, 21:35

Missan skrev:Längtan efter en död katt - ännu en radiodokumentär den här gången från P4 Dokumentär.

Längtan efter en död katt

Familjen utökas med ett tredje barn. Men mitt i den sköra lyckan dör Carl-Inge. En livskamrat sedan 18 år. Känner en sorg jag inte visste fanns. Får man sörja en katt när man precis fått ett barn?

Programmet reflekterar över djurens plats i våra hjärtan.

Vilka relationer vi har till våra djur och hur vi pratar om våra känslor till våra djur med andra men också hur det är att sörja ett älskat husdjur.

Intressant! Tack för tipset, Missan! Ska lyssna på programmet när jag har tid och ro.
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 01 okt 2016, 14:25

Are cats the ultimate weapon in public health?

Råttorna invadera Chicago till sin hjälp har staden tagit till sig katthemskatter som får extraknäcka som råttjägare. Ett exempel är det lokala bryggeriet Emperical Brewery som har anställt katthemskatter som råttfångare.

Både bryggaren och katthemmet är nöjda.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 02 okt 2016, 11:13

Why do cats act so weird? - Tony Buffington; En fem-minuters lektion om varför katter beter sig som de gör ...

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » ons 12 okt 2016, 08:19

Jag var på föreläsningen igår, och den var trevlig. Roliga och engagerade talare, presenterade innehållet på ett underhållande och lättilgängligt sätt.

Mitt enda klagomål är väl att den nog inte vänder sig till kunniga och engagerade kattägare (eller hundägare), vilket jag upplever de flesta av oss som hängt på kattforum ett tag är. Jag tror att föreläsningen hade varit perfekt för blivande katt- eller hund-ägare.
Lite besviken över att det inte pratades speciellt mycket om hur vi kan sammanföra hund+katt, dynamiken mellan arterna och generellt om hundar och katter och deras samexistens i våra hem med vanliga problem och lösningar.

Men oavsett vilket var det roligt att höra dem prata, och om man har tid att stanna efter föredraget kan man nog få delta i intressanta diskussioner med övriga deltagare och talarna (jag vågade inte stanna, för jag är feg och tycker det är jobbigt att prata med okändingar).

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 12 okt 2016, 09:32

Tack för recensionen Kryddmamma. Jag ska gå i november i Stockholm och har ungefär de förväntningar som du beskriver, lättsamt, trevligt men kanske inte någon direkt fördjupning.

Någon som har tips på hur man kan få fördjupade kunskaper? Skulle gärna gå kurs IRL eller via nätet men som sagt något som ger en fördjupning beyond Susanne Hellman Holmström. Mest intresserad av beteendefrågor, inte så mycket kring genetik även om det kan få slinka med på köpet. Jag har letat kurser sedan länge i etologi men vill inte gå en heltidsutbildning via SLU men det verkar som om de deltidsutbildningar som fanns tidigare om katt- och hund-etologi är nerlagda.

Någon som har deltagit i PawPeds kurser och kan berätta lite?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 12 okt 2016, 10:54

Aziz skrev:Tack för recensionen Kryddmamma. Jag ska gå i november i Stockholm och har ungefär de förväntningar som du beskriver, lättsamt, trevligt men kanske inte någon direkt fördjupning.

Någon som har tips på hur man kan få fördjupade kunskaper? Skulle gärna gå kurs IRL eller via nätet men som sagt något som ger en fördjupning beyond Susanne Hellman Holmström. Mest intresserad av beteendefrågor, inte så mycket kring genetik även om det kan få slinka med på köpet. Jag har letat kurser sedan länge i etologi men vill inte gå en heltidsutbildning via SLU men det verkar som om de deltidsutbildningar som fanns tidigare om katt- och hund-etologi är nerlagda.

Någon som har deltagit i PawPeds kurser och kan berätta lite?

Jag har gått G1. Mycket bra kurs. En hel det jag visste men behövde påminnas om och en hel del nytt. Kunniga lärare, bra stöd. Jag har tyvärr inte gått G2 än på grund av tidsbrist. Räkna med att det tar tid att läsa om du vill få ut något av kursen.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 12 okt 2016, 11:46

Tack Yrhättans, har anmält mig till G1 nu, verkar vara en populär kurs = många i kön, men jag har iofs inte så bråttom. Allt kommer till den som väntar. :-D

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 12 okt 2016, 13:46

Aziz skrev:Tack Yrhättans, har anmält mig till G1 nu, verkar vara en populär kurs = många i kön, men jag har iofs inte så bråttom. Allt kommer till den som väntar. :-D

Du kommer inte att ångra dig (möjligen när det är dags att börja titta på färger och arvsanlag.....)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 12 okt 2016, 14:09

Yrhättans skrev:
Aziz skrev:Tack Yrhättans, har anmält mig till G1 nu, verkar vara en populär kurs = många i kön, men jag har iofs inte så bråttom. Allt kommer till den som väntar. :-D

Du kommer inte att ångra dig (möjligen när det är dags att börja titta på färger och arvsanlag.....)

:smile: Ja, jag kan tänka mig att det är komplicerat. Genetik är inte mitt specialintresse heller, men inget som rör katter kan ju vara ointressant. :grin:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 12 okt 2016, 22:51

Bjaarne Braastad besöker Skara (SLU) 21:e Oktober; Feline Behaviour Seminar 2016.

Kolla även på Fejjan Kattforskning Skara.

Det är också en disputation samma dag; Feline Stress. Methodological Considerations for Non-Invasive Assessment of Cats Housed in Groups and Singly (Elin Netti Hirsch)

Hoppas att någon har tid att delta!

Edit: Om jag förstår det hela rätt kan man delta på disputationen via streaming vid egen dator.

Återgå till "Allmänt kattprat!"