Kattdokumentärer, föreläsningar ...

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Kattdokumentärer, föreläsningar ...

Inläggav Missan » lör 21 dec 2013, 22:37

Nu när det är en del ledigheter framöver kan det vara skönt att bara slötitta på lite dokumentärer så jag startar en tråd med lite kattgodis, så får ni fylla på om ni hittar något som kan vara sevärt eller också självdör tråden.

Den här dokumentären Cats : Documentary on the Widespread Popularity of Cats in the Western World.handlar om kattdjurens historia och reseledare är Joanna Lumley "Catwoman" även känd från Helt hysteriskt som Patsy. Det tar ett tag innan man har vant sig :-D.

Just den här varianten av programserien innehåller två delar som är hopklippta, så därför är den ganska lång. Jag tycker att den är sevärd på en lagom populistisk nivå med en massa fina bilder på katter, katthistorier och katthistoria och den tar även upp lite andra kattdjur än bara tamkatten.

När vi ser på kattdokumentärer brukar alltid Missan vara med i bakgrunden och delta. Alltid lika intresserad om det är någon annan kisse med i bild.

Hoppas ni får nöje av tråden :blondluva:

Senast redigerad av Missan sön 26 jan 2014, 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Re: Kattdokumentärer

Inläggav Missan » sön 22 dec 2013, 14:12

Så var det dags för nästa dokumentär; Big Cat sightings on Exmoor. Den här handlar om stora svarta katter i England, närmare bestämt i Exmoor-trakten. Exmoor är en känd nationalpark och dessutom en mytomspunnen plats på grund av verkliga och uppdiktade mord.

Egentligen är det väl bara en speciell stor svart katt som det handlar om och den har härjat där sedan 70-talet.

Ja, historien startade ungefär då. Vid den tiden var det inte ovanligt att man gjorde experiment på de stora kattdjuren i "hemmiljö". Även i Sverige hade vi liknande experiment med två tigerungar som uppfostrades av Jan Lindblad och Pia Thörn för att senare kunna placeras ut i djungeln igen. Lagstiftningen satte stopp för det svenska experimentet så tigrarna placerades ut i svenska djurparker.

I vilket fall så har det sedan 70-talet varit många obehagliga tillbud där (Exmoor) både tamboskap och mäniskor har blivit attackerade av något som man uppfattar som ett stort kattdjur, mer finns att läsa på Wikipedia; Beast of Exmoor.

Dokumentären handlar om jakten på besten. Det finns lite skumma filmer på djuret med ungefär samma goda kvalitet som gamla UFO-filmer och jakten kan väl snarare liknas som jakten på Loch-Ness-odjuret.

Företeelsen i sig har i alla fall lett fram till en öl av portervariant och ett årligt cykellopp :-). Det finns också sammanslutningar över hela England med egna bloggar så att man kan kolla de senaste observationerna och händelserna. Det ligger förmodligen en uns sanning i botten men allt är nog långt ifrån sant, se British Big Cat Society och British Big Cat Research.

Dokumentären är väl sådär, med tanke på det tidigare inlägget med Patsy (läs Joanna) så är den här av sämre kvalitet. Produktionsmässigt är den alldeles för US-influerad men det kanske var den tänkta marknaden. Man hade nog kunnat göra den mer spännande men det blir upp till er att avgöra :blink:

Varsågoda! :glasses:

Editerad pga av att filmen tagits bort - nu finns den på annan plats!
Senast redigerad av Missan lör 15 feb 2014, 10:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 23 dec 2013, 12:54

Den här idén började när jag stötte på ett nyhetsinslag från BBC; Breeding hope for wildcat kittens at Highland Wildlife Park. Först tänkte jag att det var ett en bluffhistoria för vildkatter (Felis silvestris) i Skottland hade jag ju inte hört talas om tidigare. Efter att ha läst vidare kunde jag konstatera att det var sant, men tyvärr är dom riktigt hotade.

Vildkatten är något större än de flesta tamkatter, klättrar i träd som en apa, är kraftigt byggd och har tre mörka ringar på svansen. Ett av problemen är att de skapar hybrider med den vanliga tamkatten men också att deras naturliga områden försvinner genom skogsavverkning.

Kul tänkte jag då borde det finnas massor med tillgängligt filmmaterial om denna hotade art, men så var det inte. Det är enklare att åka till Afrika och göra filmer om lejon och tigrar än att dokumentera det som är riktigt nära.

Det material som finns är korta snuttar. Jag stötte på naturfilmaren Steve Piper som hade gjort en egensatsad dokumentär om vildkatterna men av naturliga skäl finns inte filmen fritt tillgänglig. Däremot finns det en kort berättelse om hur det var att göra filmen; The making of wildlife documentary Last of the Scottish Wildcats.

Det finns också en informationsfilm om Scottish wildcat project Highland Tiger introduction. Ett fantastiskt bildspel från det skottska höglandet - vildkatt i snöfall måste ses! Det finns mer information om katten på deras blogg The Highland Tiger.

Jag kunde också läsa mig till att den Europeiska vildkatten finns på fler ställen i Europa. Den finns sparsamt både i Spanien, Österrike och Tyskland och det var då jag fick napp.

Jag hittade en dokumentärfilm; Expeditionen ins Tierreich- Wildkatzen- Versteckt in Deutschlands Wäldern 2008 om vildkatter som lever i Nationalparken Eifel i västra delen av Tyskland. Parken är fantastisk, omväxlande med skogar och sjöar i gamla slocknade vulkaner, just där lever ett 50-tal vildkatter.

Filmen tar oss igenom ett helt kattår i parken och börjar någon gång på våren och avslutas på vintern. Nu är den förståss tyskspråkig men det är ändå ganska lätt att förstå. Filmen är mycket välgjord så i värsta fall, ta bort ljudet och sätt på någon passande musik och njut av en fin naturdokumentär! :blondluva:

Senast redigerad av Missan tis 24 dec 2013, 11:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » mån 23 dec 2013, 13:20

'Tassar' så jag kommer ihåg att titta. :-D

Återkommer lite senare..
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: 2 x huskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » mån 23 dec 2013, 20:42

amiga skrev:'Tassar' så jag kommer ihåg att titta. :-D

Återkommer lite senare..

+1http://www.kattforum.se/posting.php?mode=quote&f=1&p=4643303#

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 24 dec 2013, 11:41

Tack för alla tassar och att ni tittar, det uppskattas! Är det någon annan som hittar något sevärt så lägg gärna till. :-)

Idag blir det ingen specialare om vildkatter även om jag numera vet att det finns ett 30-tal vilda småkattsraser över hela världen. En favorit är fiskarkatten som både dyker och simmar för att fånga sina byten. Sen tycker jag fortfarande att den Europeiska vildkatten är något utöver det vanliga - den kunde lika gärna funnits i våra skogar.

The Cat Connection är dagens val och är producerad av BBC / Discovery Channel och det brukar innebära ett mycket välarbetat program - och det är det - nästan i överkant. Bild- och ljudeffekterna finns där och lagom läskiga detaljer - speakerrösterna är precis så där välkammade som bara England kan göra.

Så om ni orkar mellan julmåltiderna så ta en titt eller spara till en regnig / snöig dag ...

Jag vill önska er alla en trevlig Julafton och hoppas att tomten redan varit där och gett en liten julklapp till alla buskatterna och till er övriga också förståss.

God Jul! :blondluva:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 25 dec 2013, 11:44

Den här dokumentären Mad Cats & English Women är mycket tänkvärd och på sina ställen obehaglig att se, så jag utfärdar en varning.

Dokumentären kretsar kring hemlösa katter i England och de som tar hand om dessa. Celia Hammond som också finns med i första dokumentären där Joanna Lumley guidar oss runt i katthistorien är en fd Vague-modell från 60-talet som vigt sitt liv åt hemlösa katter. Hon driver Celia Hammond Animal Trust - C.H.A.T. som är en välgörenhetsorganisation för katter och hundar.

Programmet visar också hur andra hängivna personer försöker hjälpa utsatta katter. Det som är tragiskt är att dessa människor tycks vara lika utsatta som katterna de försöker hjälpa.

Dokumentären är en ren reklamfilm för varför man ska tillämpa TNR.

Jag vill också tacka alla er som orkar att arbeta ideellt för våra hemlösa svenska katter och ni som är volontärer i andra länder - ni gör en strålande insats! :rosor:

Kom ihåg nu att filmen kan vara obehaglig att se. Syftet är inte att starta en upprörande debatt. Filmen är en dokumentär och speglar deras verklighet.

Varsågoda! :blondluva:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 26 dec 2013, 14:32

Det här programmet All About Cats är ursprungligen producerat för Discovery Kids och är alltså lämpat för både barn och vuxna. Produktionen utgår ifrån US och hämtar också exempel därifrån.

Det finns bra förklarande inslag om hur katten är uppbyggd och dess speciella egenskaper som skelett, muskler, syn, hörsel, morrhår, känsel, päls mm.

Olika rastyper behandlas också och lite kring deras historia och det poängteras hur viktigt det är att katter får umgås med människor under tidig utveckling.

Programmet tar även upp avigsidor med hemlösa katter så det finns även ett inslag kring hur TNR-metodiken praktiseras.

Även en snutt från kattutställningar finns med, där det är befogat med en varning kring hur vinnaren hanteras - men den verkar tåla det med. :-?

Roligast är nog inslaget i början om det sagolika kattanpassade huset för två människor och nio katter. Ett sånt hus skulle nog vår busa också vilja bo i. Det är också kul att se barnens glädje när två katter kommer på besök till skolan så att barnen får bekanta sig med dom.

Happy watching! :blondluva:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 27 dec 2013, 04:06

Här kommer en "svår" dokumentär; BENGAL - Savannah : Les chats hybrides de compagnie. Det som är krångligt är språket för den är gjord för en franskspråkig publik. Den som vill kan få den textad - på franska - precis om om det skulle hjälpa. :roll:

Jag är inte duktigt på franska men dokumentären satte ändå sina spår så därför kommer den med. Sedan om jag förstått allt är en helt annan sak.

Dokumentären tar främst upp de nya kattraserna Bengal och Savannah men programmet berör även hybridföreteelsen i sig och tar upp andra nya hybridarter både för katt och hund.

Programmet börjar med en orientering kring olika nya raser därefter besöker man uppfödaren Midwest Mysticals i Wisconsin - US som förutom Bengal och Savannah även föder upp Egyptisk Mau.

Begreppet hybridkatt reds ut, klassificering av hybridkatter är enligt följande; F1 är första generationen, F2 andra, osv. En katt är hybridkatt om den tillhör F1-F4. Den femte generationen (F5) anses avelsmässigt så utspädd så att den klassificeras som tamkatt. I Sverige är det F5 som gäller om man vill importera, om man inte söker specialtillstånd. Många andra länder eller stater praktiserar samma strategi som Sverige men det kan variera åt båda håll.

Tillbaka till programmet så besöks även en fransk uppfödare av bengaler Asian Safari.

Reportaget avslutas med ett nytt besök i USA närmare bestämt hos The Wildcat Sanctuary, vilket är en organisation som tar hand om illegala vilda kattdjur eller hybriddjur som man av olika anledningar inte klarar av att ha hemma. De har både stora och små vildkatter i sin park.

Där finns lejon, tigrar, pumor, servaler, lodjur mfl. Organisationen är ideell och djuren som kommer dit visas inte upp utan det är deras förhoppningsvis sista utpost där de ska kunna leva livet ut. Det sker heller ingen avel på dessa djur. Principen är att ett "vilt djur" som vistas i hemmiljö kan inte återplaceras i sin ursprungsmiljö. På organisationens hemsidan kan man gå in och tittat på respektive individs historia och vissa historier är skrämmande.

Nu är det ju så att är man intresserad av ett ämne är inte ett främmande språk ett oöverstigligt hinder om man dessutom har med illustrationer, så se nu inte franskan som ett hinder utan en möjlighet!
Varsågoda! :blondluva:

Obs! Såg inte att denna video var klippt. Här kommer hela dokumentären i sin helhet inklusive hundavsnittet och konsekvenser av hybridmanipulation. Animaux hybrides de compagnie (Chat)- Documentaire entier - 2013. Dokumentären är numera borttagen från youtube, får se om jag kan hitta den på något annat ställe.

Här är ett nytt försök:

(Animaux hybrides de compagnie)

Borttagen igen - ytterligare ett nytt försök:

https://www.youtube.com/watch?v=Tkw4ajYI97Q

Att komma ihåg om jag vill köpa en "hybridkatt":

1. Köp bara från femte generationen eller senare generationers katter (F5++) - se till att du har alla papper på plats.

2. Köp bara av godkänd registrerad uppfödare. Du får då en katt som har haft bästa möjliga uppväxt och du får också råd om hur du ska hantera din katt. En seriös uppfödare gör också en bedömning av köparen för de vill inte ha katter med deras stamnamn som hanteras som handelsvara på Blocket.

3. Ta god tid på dig! Räkna med att kattköpet gäller kattens liv ut och en katt blir 10-15 år. Passar en katt in i ditt liv även om 2 år framåt?

Lycka till med köpet! :-)
Senast redigerad av Missan sön 18 maj 2014, 12:00, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 2 birmor + 1 husis

Inläggav Molly » fre 27 dec 2013, 10:28

Tack för tipsen! Ska försöka ta mig tid och titta.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 28 dec 2013, 06:00

När jag surfat runt lite kring katter och katthjälpsorganisationer hittade jag detta guldkorn till organisation, OAHS, Oshkosh Area Humane Society, som är en amerikansk välgörenhetsorganisation för husdjur. Kanske är det tveksamt om programmen hamnar i dokumentärfacket men varför inte göra ett undantag?

OAHS driver ett katthem där toppnoteringarna för beläggning kan vara upp emot 300-katter. Hemmet är beläget i Oshkosh som ligger i Wisconsin, USA.

Det jag fastnade för är att organisationen håller i utbildningar och rådgivningar. Happy Tails är organisationens "videokanal" och de producerar kontinuerligt program kring sin verksamhet men också utbildningsprogram.

Cheryl Rosenthal och Joni Geiger är programledare som bjuder in en expert eller pratar själva om ett intressant ämne. Kvinnorna känner varandra väl och är också mycket insatta i de frågor de diskuterar så sammantaget blir det en toppnotering.

Inget som sägs i dessa videor är på något sätt nytt. Otaliga varianter av svar på dessa frågeställningar har redan presenterats av pålästa och duktiga forummedlemmar men jag tar med dessa inslag iallafall för andemeningen kan behövas upprepas.

De två första inslagen handlar om kattens behov av en bra kattlåda. Det första programmet; Happy Tails -- Litter Box Issues går metodiskt genom allt från vad man ska ha i lådan till vilken skopningsteknink som kan vara bra. Det ingår även test av hur bra uppsugningsförmågan är för respektive material och vad katten kan tycka är bra.

Den andra videon; Happy Tails -- I've Tried Everything! berör samma sak men kör snabbversionen plus att den tar upp några vanliga hundproblem.

Detta inslag; Happy Tails -- Pet Nutrition diskuterar vad vi bör vara uppmärksamma på när vi köper vår kattmat. Hundar och katter är köttätare och stor andel kött bör också maten innehålla! Enkla tips och även ett inslag kring övergödda djur.

Sista inslaget; Happy Tails -- Summer Risks/Pilling your Pet visar hur man kan ge katter och hundar piller. Flera olika sätt visas och kanske skulle man själv prova med kattgodis så att man vet hur man ska bära sig åt om man behöver medicinera sin katt. Inslaget innehåller också tips om faror på sommaren - hoppa över det - eller tänk på att vi inte har samma problem i Sverige med tex. hjärtmask.

Hoppas att något kan vara intressant för dig! :blondluva:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 29 dec 2013, 10:58

I dag är det en föreläsning om vilda katter som är på programmet närmare bestämt Preserving Asia's Wild Cats | SCIENCE CAFÉ. Karen Povey är biolog med kattintresse från Tacoma, Washington. Hennes specialintresse är Trädleoparder men just den här föreläsningen handlar om små vilda katter i Sydostasien och forskning kring dessa. Det finns 47 olika vilda kattarter och föreläsningen startar med att försöka namnge dom alla, 11 av dessa arter finns i Sydostasien (Thailand, Sumatra och Borneo).

Föreläsningen berör hur man bedriver forskning i ämnet och vad man har lärt sig om dessa katter men tar också upp de ska kunna bevaras även i framtiden för de flesta är mer eller mindre utrotningshotade eftersom att naturen förändras och biotoperna försvinner. Vi får också tips på vad man själv kan göra för att bidra till en bättre miljö för dessa djur. Ett exempel är att se till att de produkter man köper som innehåller palmolja är gjord från palmer som är "naturvänligt" odlade.

Det här är en filmad föreläsning och det innebär att kvaliteten ibland är mindre god, ett och annat huvud hamnar i vägen under programmet men ämnet är intressant så försök bortse från det.

En kattart som är speciell är Fiskarkatten och det finns en bra hemsida om katten, CAT In WATER med en trailer om en dokumentärfilm som två unga amerikanskor Joanna Nasar och Morgan Heim gjort om dessa djur.

Det finns många organisationer som arbetar med att bevara olika utrotningshotade arter och WILDCRU är ett exempel där man arbetar över hela världen. En annan organisation som arbetar för vilda katters bevarande i Borneo-området är International Society for endangered Cats. Nationalparken Crocker Range National Park är ett annat sätt att försöka ge fristad åt en hotad biotop på Borneo.

Nu får vi se om det blir några fler för tråden börjar bli seg, varsågoda! :blondluva:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 29 dec 2013, 12:44

Tack för alla jättefina och intressanta filmer som du lägger upp :rosor: :rosor:

Catwoman var verkligen jättebra och trevlig film, Joanna Lumley har jag sett andra program med - hon har gjort en hel del liknande filmer men som inte handlar om just katter och som jag också tyckt om.

Hade inte en aning om att det finns vilda katter i Skottland - jätteintressant film och projekt för att försöka bevara arten och visar hur viktigt det är att vi alla tamkattsägare tar ansvar för våra katter =D>

Den franska filmen är jag minst sagt kluven inför. Fina filmsnuttar på servaler och ALC'er men jag hade önskat att filmen inte fokuserat så på "problemdjuren" - det är inte hybridkatterna som är problemet utan idioter som skaffar djuren och som inte vill/kan ta hand om dom :swear: Trist nog lockas fel personer att skaffa hybridkatter just för att dom skildras som så vilda och lite farliga :cry: Samma problem som finns med en del hundraser tyvärr.

Jag tror att det är många med mig som tittat men kanske inte kommenterat så mkt! Jag hoppas att du vill fortsätta att lägga upp fler filmer! Den senaste filmen ser jag mkt framemot att titta på - vad är bättre än att få njuta av små vilda kattdjur :hi5:

Åter igen stort tack för att du vill dela med dig av filmerna :stjärngosse:
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 30 dec 2013, 11:53

Starwatcher skrev:Tack för alla jättefina och intressanta filmer som du lägger upp :rosor: :rosor:

Tack för att du tittar! :-)

Det hela började med att jag blev sjuk men insåg snart att det fanns mycket att titta på när det gäller katter. Tyvärr började jag med att bädda in alla inslag och det var kanske inte den bästa lösningen för det tar ibland ett tag att ladda upp sidan plus att de som laddat upp inslagen på youtube inte alltid uppskattar att man länkar till dom. Varför la dom upp dom över huvudtaget kan man ju undra. :roll:

När det gäller de små vilda katterna blev jag också förvånad, dels över att de faktiskt var så många men också över att de varit så anonyma iallafall för mig.

Det var också med stor förvåning jag läste och såg inslag från alla "bevarande"-organisationer som tog hand om misslyckade försök att ha vilda stora och små katter hemma. Kan inte tro att det är någon direkt lönande verksamhet och en och annan har nog havererat. Har svårt att förstå hur man kan komma på tanken att ha ett vilt djur hemma - i början går det säkert bra men när vildarna växer och börjar få egna viljor är det nog inte lika lätt. Håller helt med dig om att djuren fått fel ägare.

När det gäller hybridkatter finns det säkert en massa olika synpunkter. Det är ju inte en "naturlig" avel men det finns ju andra försök både när det gäller djur och växter. Tråkigt när djuren bara blir handelsvaror.

Vi får se hur många fler inslag det blir - kul att du tittade! :-D
Senast redigerad av Missan mån 30 dec 2013, 13:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 30 dec 2013, 12:02

Här kommer två inslag om metoden TNR (Trap, Neuter, Return). Det finns många synpunkter kring denna metod båda negativa och positiva men alternativet är knappast att bygga upp fler katthem utan det är i de flesta fall avlivning som gäller.

I Sverige beräknas att det finns kring 100 000 hemlösa katter och även om vi tycker att det är mycket så är problemet mycket större i andra länder både i och utanför Europa och på många ställen praktiseras TNR för att förbättra situationen för hemlösa katter.

I höstas blev det ett positivt beslut avseende metoden i Göteborg (Göteborgs Katthjälp) - se forumtråden; Dom i förvaltningsrätten om TNR. Vill man ställa frågor eller diskutera metoden hänvisar jag dit.

Oavsett vad man tycker om metoden kan vi kan nog alla vara överens om att om man tänker ha frigående okastrerade katter så ska man också ta ansvar för de avkommor detta ger - så kastrera din katt först innan du tänker ha den som utekatt!

Inslagen är dels ett avsnitt från Happy Tails; Happy Tails -- Trap, Neuter, Return som produceras av ett katthem i Oshkosh, Wisconsin, USA och ett tyskt program; Alles für die Katz - Von Tierschützern und Streunern (Doku) där man både besöker en kattkoloni och får följa med när en kattfångaren gör en insats i en tysk småstad.

Ta del och tyck till i tråden ovan om du har synpunkter på TNR (Dom i förvaltningsrätten om TNR).

Med hopp om att ni får en givande stund! :blondluva:

Jubilee
Superkatt
Superkatt
Katt: Huskatt

Inläggav Jubilee » mån 30 dec 2013, 23:28

Jag satte mig igår kväll och såg dokumäntären The secret life of the cat. Den är gjord av BBC.
Den var bra.

Bor med huskatterna Tussie & Lucas!
Life is mostly froth and bubble,Two things stand like stone: Kindness in another's trouble, Courage in your own. ~DIANA~

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 31 dec 2013, 01:05

Jubilee skrev:Jag satte mig igår kväll och såg dokumäntären The secret life of the cat. Den är gjord av BBC.
Den var bra.

Ja, den är verkligen sevärd. Bäst är det när man upptäcker att katterna går in till varandra genom kattluckorna och äter upp varandras mat :smile:

Jubilee: Jag justerar ditt inlägg för videon syns inte när man har med hela http-adressen, använda bara identiteten för filmen - i detta fall M2c5SE_wYp8

Det finns också en blogg där man kan läsa lite om varje katt, mer finns även i följande tråd; Secret life of the cat: What do our felines companions...

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 31 dec 2013, 11:54

Nu har vi kommit till Turkiet och följer med till Van för att bekanta oss med rasen Turkisk Van;The Turkish Van Cat Documentary- Van Kedisi Belgesel (english).

Mehmet Atay som är en känd Turkisk skådespelare är speaker och vi blir guidad i Van kattens historia. Kattrasen är mycket gammal och dess ursprung sägs vara från Van-regionen. Kattrasen har inte funnits så länge utanför Turkiet. Till USA kom den under 80-talet. Engelskorna Laura Lushington and Sonia Halliday "upptäckte" kattrasen när de var på genomresa på 50-talet.

Det som är speciellt med "Turken" är att den ofta gillar att simma och har en en stor andel olikfärgade ögon och en del har också gula fläckar på huvud och svans vilket då kommer från en känd guds handavtryck, pälsen kan både vara lång och kort.

I staden Van finns en stor staty med en Vankattshona och en unge. Tyvärr hittar jag ingen bra länkbar bild på konstverket men det ser otroligt ut. Kattrasen har olyckligtvis blivit inblandad i det politiska spelet och är också maskot för den kurdiska delen av Turkiet.

Jag kan inte hitta någon datering på dokumentären men den verkar inte helt nygjord.

Hoppas att ni får ett trevligt Nyårsfirande med lagom med smällar så att inte katterna blir skrämda!

Gott Nytt År till er alla! :blondluva:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 01 jan 2014, 21:39

Veterinären Susan Krebsach håller en föreläsning i ett känt ämne - felkissande katter; Curing the Litter Box Blues - Feline Elimination Disorder - Full video.

Det som utmärker den här föreläsningen är att den är mycket skickligt gjord. Föreläsningar är ju oftast bäst på plats och när de filmas brukar de alltid vara av sämre kvalitet med en massa vandrande huvuden i bild.

I det här fallet har man fällt in föreläsaren i bilden så att det faktiskt går att läsa vad som presenteras. Den är dessutom klickbar så att man kan förflytta sig in i presentationen till det ämne man tycker verkar vara av intresse.

Föreläsningen är gjord i samarbete med Maddie's Institute. Synd att det inte finns motsvarande föreläsningar på svenska.

Annars är det inget nytt under solen alla "gamla" vanliga tips upprepas.

God fortsättning alla! :blondluva:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 03 jan 2014, 21:02

Om någon skulle fråga mig om vad som är jobbigast med att ha ett husdjur skulle jag aldrig tveka att säga risken att mista det. Även om både hund och katt blir gamla är det ju oftast så att vi överlever dom. Att säga "Hej då" för alltid till en gammal trotjänare är inte kul och det tar ett bra tag innan det sjunkit undan och man kan ta in det och det oavsett om djuret varit gammalt eller inte.

The Paw Report som är en utbildningskanal för Eastern Illinois University närmar sig ämnet Euthanasia på ett bra och informativt sätt.

En sak som man kan lägga på minnet från programmet är att mister man ett husdjur så är det inte alldeles så att omgivningen förstår vad det innebär. De som inte har haft ett husdjur tycker att det är konstigt att man sörjer men vi andra vet att en katt eller hund ersätter man inte hur som helst. Det är en individ som man känner något speciellt för och man har rätt att vara ledsen. Tipset i programmet är att vända sig till andra som gått igenom samma sak.

Det kan ju iallafall vara bra att fundera igenom hur man vill ha det då djuret somnat in och då gärna i förväg - för när det är dags är det så mycket annat att tänkt på.

Det är synd att vi inte har den här typen av program i Sverige. Det enda som jag sett är de korta inslag i de "Café program" som finns eller också är det actioninslag som Djurakuten. Den här typen av informationsprogram saknar jag för jag tror att vi alla skulle behöva få mer hjälp och information kring enkla problemställningar om inte annat för att veta att det är många andra som har samma problem.

Hoppas att ni tycker att programmet är tänkvärt! :blondluva:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 08 jan 2014, 22:05

Nu när alla härliga ledigheter är över gäller det att hitta en förevändning att lära sig mer om katter, så här kommer ytterligare ett inslag från US - ett kattsymposium från förra året (January 20-21, 2013) Cats in context.

Så här står det i programförklaringen:

A Special Symposium co-hosted by The Canisius College Institute for the Study of Human-Animal Relations

This event provided an opportunity for visionary thinkers to present the latest information on feline evolutionary biology, health and behavior. It included an examination of humankind's relationships with cats, the wonderful creatures with which we share the planet and with which we share our lives.

På hemsidan Cats in context kan ni följa hela programmet med föreläsningar och paneldebatter.

Jag har valt ut ett av de längre föredragen men kolla gärna igenom sidan. Det finns både korta och långa inslag inom de mest omöjliga ämnen men det som förenar dom alla är att det handla om katter, katter och åter katter.

Cats In Context 2-2 Serpell A History of Cats and Humans, lite torr men vadå, nu är det inte helg längre. :smile:

Varsågoda och häng med! :blondluva:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 10 jan 2014, 22:22

Det visar sig att det funnits fler lärorika symposier under 2013, till exempel Ceva Behaviour Welfare Symposium 26 June 2013. Det är en del av organisationen International Cat Care (ISFM) som står för värdskapet.

Huvudpersonerna denna dag är Sarah LH Ellis och Vicky Halls. Sarah reder ut begreppen och berättar om fem viktiga delar för att få en hälsosam miljö för katter Cats and people getting the environment right, Sarah LH ELlis.

Vicky tar upp några fallstudier och exempel på hur man bör förhålla sig till katter, Cats and people getting the relationship right, VIcky Halls

En lärdom är att mäniskans uppfattning om vad som är bäst för katten inte alltid sammanfaller med kattens uppfattning. Det är inte alldeles så att katten känner sig trygg med allt för mycket gosande och klappande.

Katten behöver också många gömställen och även om de inte används så räknar katten med att de är potentiella skydd så ta inte bort finas sovplatser bara för att kissen inte använder den - de räknas i alla fall!

Hoppas att ni hittar något användbart! :blondluva:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Re: Kattdokumentärer, föreläsningar ...

Inläggav Missan » tor 23 jan 2014, 01:00

Efter att varit på besök i Purinas hemstad är det lite svårt att sova på normala tider.

Jag kan rekommendera att besöka djuraffärer när man är ute på resa för att förstå att det även där finns stora skillnader mellan länder och världsdelar. Jag känner mig alltid illa till mods när jag kommer in i affärer där man faktiskt inte bara säljer fiskar utan både hundar och katter. Kan inte vara så juste för dessa djur att ständigt få känna på nya lukter utan att själv få möjlighet att kontrollera.

Avsnittet idag handlar om vaccination, Vet to Vet: Tail Vaccination in Cats: Balancing Disease Protection and Cancer Treatment och var på katten man bör vaccinera. Själv hade jag ju ingen aning om att man ens kunde tänka sig att göra vaccinationer i svansen men jag tycker att resonemanget är rimligt - ett gott skäl är att hitta ett ställe som lätt kan amputeras bort ifall det skulle uppstå sjukdomar i området som tex. cancer.

Samtidigt kan man ju fundera över vaccineringarna i sig - hur uttestade är vaccinen och är det vanligt att man får sjukdomar pga av vaccinet? Svaret är väl troligen precis som för mycket annat att fördelarna är större än nackdelarna.

Så kanske skulle man be om att få en svansvaccinering när det är dags för nästa stick! :-k

Happy watching!

Europékatten
Bannad
Bannad
Katt: Européer, manx

Inläggav Europékatten » tor 23 jan 2014, 08:15

Oj! tassar in jag med, måste verkligen kolla lite mer noga, sånt här är intressant =D>

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 25 jan 2014, 00:02

Europékatten skrev:Oj! tassar in jag med, måste verkligen kolla lite mer noga, sånt här är intressant =D>

Tack för att du tog dig tid och tassa in! Hoppas att du hittar något sevärt! :-)

Europékatten
Bannad
Bannad
Katt: Européer, manx

Inläggav Europékatten » lör 25 jan 2014, 08:38

Det är alltid intressant att se o läsa om katter ;-)

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 26 jan 2014, 18:29

Idag blir det varken en traditionell dokumentär eller föreläsning utan några klipp från Maru och Hanas dagliga liv. Har ni träffat Maru och Hana från Japan? Det började 2008 med denna presentation av Maru; I am Maru - まるです.

Sedan dess har den något överviktiga katten Maru fått en ständig vapendragare, Hana. Här hjälps de åt att komma in i köksskåpen;戸棚とねこ。-Maru gets into the cupboard.-, eller?

Det är nicket mugomugo som har lagt upp filmsnuttarna under fem års tid och de är mycket roliga att titta på. Många snuttar har det blivit genom åren. Katterna har förståss en blogg också I am Maru och lite till ... :-)

Happy watching! :glasses:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 27 jan 2014, 22:01

Jag fortsätter på Japantemat och presenterar Hanna och Daisy. Jag stötte på dessa odjur i ett annat forum. Bilderna är tagna av Ben Torode, en amatörfotograf och det är verkligen ögongodis. Bilderna är mycket fina och ger ett och annat uppslag till de som vill fota katter i aktion. Att det dessutom är en så ren miljö runtomkring gör förståss också sitt. Skönt att bara sitta och titta på en trött måndag.

Här är några blogginslag. Happy Monday! :frissa:

Meet the Cutest Kitten in the World's Partner in Crime

The Cutest Little Kitten in the World

Exclusive Interview: Photographer of World's Cutest Kitten

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » tis 28 jan 2014, 10:58

Det var ett program på 2an igår kväll om katter. Det gjordes ett experiment under en vecka för att se vad katterna hade för sig när de var utomhus. 50 katter fick ett gps-halsband och 14 utav dessa fick också en videokamera. Det var väldigt intressant tyckte jag. :) Tror det var i Storbritannien? Vet inte om avsnittet finns uppe på någon sida, eller om det kan tänkas komma ett reprisavsnitt..

I höstas, tror jag det var, såg jag en föreläsning som sändes på svt (viaplay?) med en tjej som försökte forska i hur och vad katter kommunicerar. Minns inte namnet på det heller, men det var också intressant :) Kanske någon annan vet vad jag menar för nåt?

Europékatten skrev:Det är alltid intressant att se o läsa om katter ;-)

Jag håller med. :-)
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 28 jan 2014, 22:50

Jag tror att det var The Secret Life of the Cat som du såg - om jag nu minns rätt, så det finns möjlighet att se om det via You Tube.

Dessutom finns det lite mer material att hämta på webben om studien. Jag håller med dig om att programmet är både intressant och kul. Att man dessutom använder ny teknik för att följa katterna gör det än mer spännande.

Det andra programmet du tar upp skulle kunna vara Vad säger katten?, som är en intressant föreläsning om katters språk. Efteråt så tänker man mer på hur kissen låter och funderar på när och varför.

Å visst är det givande att se och lära från trevliga program - kolla vidare och kom med fler recensioner eller tips på bra program du sett. :))

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 05 feb 2014, 21:22

Den som vill frossa i torra föreläsningar om kattallergier ska titta på den här föreläsningen/webinaret; Feline Allergy - Diagnosis and Treatment som handlar om allergier på katter - och hur man kan bota dessa.

Professor Richard Halliwell håller en föreläsning med följande innehåll;

- reaction patterns seen in feline pruritic skin diseases
- what you must rule out BEFORE doing your allergy work up
- the contrasting signs between atopic dermatitis and food allergy
- up to date information on the possible link between feline asthma and atopy
- novel treatment options as well as tried and tested protocols.

Det som är anmärkningsvärt är att en av slutsatserna är att det finns för lite forskning kring detta område för katter. Är det så att allergier inte funnits förut och de har ökat i antal eller har man inte tyckt att det varit värt att forska kring katter?

Föreläsingen är som alla andra liknande torr med en massa vett-snack (läs termer). Observera att de först 2 minuterna så är det "reklamsnack" som inte är speciellt kul så "spola fram" dessa minuter så du kommer till webbinariets riktiga början. Föreläsningen får nog åtnjutas i portioner för det är mycket information.

Skriv gärna om du tycker att det gav något - trots det torra utförandet! :-)

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 08 feb 2014, 23:11

Här kommer lite tips och trix från The Paw Report om hur man kan underlätta för katt och hund när man ska till vetten; The Paw Report 101: Calming Anxiety in Pets at the Vet's Office. Kanske finns det några användbara tips för den som har det jobbigt med besöken. Ett bra tips är att ha med sig godis och ge under undersökningen så att det blir en positiv upplevelse.

Nu gäller det ju amerikanska förhållanden så vissa rekommendationer kring vaccinationer gäller inte för Sverige t ex rabies.

Lycka till med tittandet! :frissa:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 10 feb 2014, 20:06

Den här dokumentären handlar om Angorakatter; The Angora Cat - Ankara Kedisi Documentary. Namnet på kattrasen kommer egentligen från regionen Angora. På 1930-talet döpte man om den turkiska staden Angora till Ankara som också är huvudstad i landet.

Detta program är producerat tillsammans med programmet om Turkisk van. Visst är det gjort för ett tag sedan men det är ändå ett vilsamt program som ger en hel del fakta kring angorakatten.

Happy watching! :-)

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 11 feb 2014, 20:48

Föreläsningsdags igen!

Diabetes hos katter och hundar har ökat på senare tid och man vet inte riktigt varför. Här är ett debattprogram; Pet Diabetes clinic live from Royal Veterinary College with TV vet Matt Brash från The Royal Veterinary College som startade sin verksamhet redan 1791 och är beläget i UK.

Programmet diskuterar diabetes hos husdjur och visar även reportage kring provtagning, medicinering och diet. Det är ett debattprogram och ger ingen specifik vägledning men tillför ändå en del information om man inte är speciellt insatt.

Det sändes i november förra året och då hade man också en kampanj för både katter och hundar hela månaden så att man kunde testa sina husdjur för diabetes kostnadsfritt - undrar när vi får en sådan kampanj i Sverige?

Happy watching! :frissa:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 15 feb 2014, 11:41

När jag surfat runt i den digitala kattvärlden har jag hittat en företeelse som jag inte riktigt förstår och det är diskussionen kring vegetarisk kost för katter och hundar. Om det inte finns något specifik medicinsk orsak som tex. allergi så inser jag inte riktigt varför man ska ge sina katter vegetarisk kost.

Den vegetariska kattmaten innehåller naturligtvis en hel del tillsatser för att tillgodose kattens speciella behov men varför gå omvägen till tillsatser när man kan få näringsämnen/spårämnen/mm naturligt? Nu är det säkert så att all "kommersiell" kattmat inte heller är så naturlig men ändå.

Det finns många människor som äter olika varianter av vegetarisk kost och av olika skäl och det är helt ok men varför tvinga sina husdjur till att bli vegetarianer?

Vill ni diskutera företeelsen skulle jag rekommendera att ni startar en annan tråd. De många videoklippen slöar ner denna tråd så det går fortare i en mer "textbaserad" tråd.

Vegan Diets for Dogs and Cats by Armaiti May, DVM är en föreläsning om vegetarisk kost för hundar och katter och vilka för- och nackdelar det är med den typ av kost.

Här är ett exempel på ett företag som specialiserat sig på vegetarisk kattmat;VeganCats.

Det finns också två radioprogram om företeelsen från The Vegan Option

Cats 1: Can they be vegan?

Cats 2: Ethics

Tänkvärd information men vår kisse tror att bytet är små bruna kulor av olika geometriska former, inte det minsta likhet med varken grönsaker eller kött! :-(

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 16 feb 2014, 08:28

Motvikten till föregående inlägg om vegetarisk kattmat stavas B A R F vilket innebär kött, kött, kött av alla dess former.

Grundkonceptet är att hundar och katter naturligt bara äter rå föda baserad på kött och det är det man vill återskapa. Dieten föddes på 90-talet och den sägs vara mirakelmedlet med positiv påverkar på både päls, tarm, infektionskänslighet, allmäntillstånd osv. På forumet finns det både frågor och svar kring BARF i en hel del trådar. Kolla gärna igenom dom för det finns mycket information där.

Det land som verkligen har anammat BARF är Tyskland. Där finns det mängder med forum och trådar om dieten och det finns också en massa webbutiker som säljer ingredienser om man vill prova själv. Här har jag tagit Barfen - Katzen forum och Barf für Katzen som exempel. Det finns även svenska varianter som till exempel Barf my cat.

Vill man prova på att tillaga barf-baserad föda finns det massor av videorecept att kolla på. Här är två tyska varianter baserat på nöt/gris och fågel; Barfen - Rezept - Rindergeschnetzeltes och Barfen - Rezept - Geflügelmix. Satserna är "riesengross" och ska räcka en månad. Det som är bra med dessa videosnuttar är att man får en uppfattning hur tillagningen går till.

Iband används vanliga knivar i andra recept är köttkvarnen barf-kockens bästa vän som i det här inslaget; HOW TO MAKE RAW DIET CAT FOOD.

Sedan är det som vanligt att kostförändringar ska ske långsamt och att alla katter inte gillar dieten.

Lycka till med recepten! :frissa:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 17 feb 2014, 20:43

Många forummedlemmar tror att utekatt och innekatt bara handlar om status. Riktigt så är det nu inte. Det finns två viktiga faktorer till att vi idag håller katter inne.

Den ena handlar om syftet med att ha katt. Tidigare hade man katt för att den behövdes i hemmet eller på gården eller vid fabriken för att ta hand om skadedjur som råttor och möss. Mycket förändrades i vår omgivning under 1900-talet med bättre bostäder, förvaringsmetoder och råttgift. Kattens roll ändrades successivt från att vara yrkeskatt till sällskapskatt.

Den andra orsaken är förstås Ed. Vadå Ed tänker ni? Jo, Ed Lowe anses som uppfinnaren av den kommersiella kattsanden. Tidigare användes aska eller natursand för innekatter vilket naturligtvis ledde till att det blev väldigt smutsigt och arbetskrävande inomhus.

Ed som kommit tillbaka från kriget började arbeta i sin pappas firma och då fick han önskemålet från en väninna att konstruera ett bra uppsugande material för kissen, resten av historien får ni kolla på The Entrepreneurial Journey of Ed Lowe.

Visst, om inte Ed kommit på sin hemliga formula skulle säkert någon annan stolle hittat på motsvarande men i alla fall, skänk en tanke till Ed när ni rensar kattlådorna därhemma - det skulle säkert glädja honom. :lol:

Här kommer också några äldre reklamsnuttar från 80- och 90-talet.

Läs gärna den korta artikeln om uppfinningen och uppfinnaren; Cat Litter History.

Happy watching! :rosor:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 18 feb 2014, 21:03

Har din katt vita tänder och tuggummiskärt tandkött eller behöver den borsta sina tänder?

Här kommer några avsnitt från Cat Chat with Aorla. En trevlig serie om katters hälsa. Och eftersom jag själv inte riktigt fått ordning på tandborstsrutinerna hemma så letar jag tips och trix kring ämnet.

Här finns tre korta informativa program om kattens tandvård. Det första programmet visar en katt som har stort behov av tandvård. Nästa avsnitt visar hur man kan "borsta" tänderna på katten och det sista avsnittet handlar om professionell tandvård. I detta fall pratar man om tandvård utan sövning.

Varsågoda! :lol:

Ep 9 - Cat Health: Feline Dental 101

Ep 10 - Cat Health: How To Brush Your Cat's Teeth

Ep 11 - Cat Health: Professional Dental Care

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 20 feb 2014, 20:15

Idag får ni träffa Bernice ;Happy Tails - Bernice and Her Amazing Will to Live. Hon har förmodligen redan avverkat åtta kattliv för hon har varit med om något förfärligt.

En kväll kom hon in akut till katthemmet - någon eller några hade försökt att elda upp henne. Hon fick mycket svåra brännskador men trots det så lyckades hon ändå komma tillbaka till ett värdigt kattliv.

En ruskig historia med ett lyckligt slut! :rose:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 23 feb 2014, 18:43

Här är ett annat program från en amerikansk lokalkanal TSPN TV; Foothill Critters - Pedigree Cats TSPN TV. Jag gillar dessa program som ibland kanske inte alltid har den bästa kvalitet när det gäller den tekniska delen men de som deltar i programen är alltid så engagerade och det räcker för mig.

Det här programmet tar upp tre olika kattraser Silkirk Rex, Ragdoll och Savannah.

Som alltid när man ser inslag från olika kattraser så får man ett stort habegär, Silkirk Rex är min favorit. I detta program visas också en svart Savannah, vilket då inte är så vanlig.

Återgå till "Allmänt kattprat!"