[Samlingstråd] Allt om Jackson Galaxy

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

[Samlingstråd] Allt om Jackson Galaxy

Inläggav eye of a tiger » fre 25 okt 2013, 13:26

Mannen har förklaring till det mesta .

Moderation Tråden har blivit en samlingstråd, se notis nedan.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Salssanna
Überkatt
Überkatt
Katt: Husprinsarna Simon och Snuffe!

Re: Jackson Galaxy på Youtube

Inläggav Salssanna » lör 26 okt 2013, 21:26

Jag gillar Jackson Galaxy skarpt han är suverän! :hi5:

Har du inte sett hans egna program så försök hitta dem och gör det! :rosor:
I tv framställs han lite som katternas motsvarighet till Cesar Milan för hundar.
Men jag tycker att Galaxy är ännu bättre!
Bild

.Bild . ^ ^ Bild ~*~ Kastrera mera! ^ ^ .

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 27 okt 2013, 11:06

Salssanna skrev:Jag gillar Jackson Galaxy skarpt han är suverän! :hi5:

I tv framställs han lite som katternas motsvarighet till Cesar Milan för hundar.

Har sett alla hans program ,sitter nu och väntar på s5 ska börja så småningom . Som sagt kunnig och förklara på ett sätt som gör att man önskar att de lärare man hade i skolan hade haft samma energi.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Bioluminescence
Moderator
Moderator
Katt: Puffin, Wolfie & Charlie

Inläggav Bioluminescence » sön 27 okt 2013, 15:04

Moderation Då det ofta postas klipp och artiklar om Jackson Galaxy
så kommer vi hädanefter be att ni håller er i en och samma tråd.
På grund av detta kommer denna tråd få prefixet [Samlingstråd]
och vi kommer hänvisa allt om Jackson Galaxy hit.
Delar hemmet med T, kattdamen Puffin, odygdpåsarna Charlie och Wolfie och i dagsläget 5 stödkattungar. (Ny avatar, snajsig va?)

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: 2 x huskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » sön 27 okt 2013, 18:10

Ja, Galaxy jobbar ju med katterna och inte mot dem. Önskar att fler gjorde så med sina hundar också men med Milan på tv är det väl inte särskilt troligt.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: [Samlingstråd] Allt om Jackson Galaxy

Inläggav eye of a tiger » tor 31 okt 2013, 16:46

Ägarskap av reviret.
Kattens grundbehov
överstimulering
Jackson Galaxy

Bild

hardbanana
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatter såklart!
Kontakt:

Inläggav hardbanana » tor 31 okt 2013, 18:13

Weaxzezz skrev:

Ja, Galaxy jobbar ju med katterna och inte mot dem. Önskar att fler gjorde så med sina hundar också men med Milan på tv är det väl inte särskilt troligt.

Håller med dig Weaxzezz!
Önskar att andra hundtränare fick ta platsen på TV (typ Zak George, Emely Larlham eller så..)

Men jag gillar Jackson skarpt av det jag sett, han har bra kunskap och jobbar på ett bra sätt tycker jag. :)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 01 nov 2013, 06:01

Saken är väl att Cesar Millan inte är hundtränare ,han har aldrig utgett sig att var det heller. Hundarna som han tar hand om har blivit bortskämda och en hel del av ägarna har nada kunskap om hundar överhuvud taget.Cesar har använt sig av positiv förstärkning som Klickerträning beroende på hur vida stora problem hundarna har och en del har han överhuvud taget inte ens behövt göra något alls utan bar visa ägarna hur de ska motionera en hund .Vilket är riktigt tragiskt. Tyvärr har dessa ägarna sett hundar som människor och då blir ju som det blir .Visst det som är negativt är att en del människor tror att man ska/kan använda samma metoder på sina problemhundar .

Vilket programmet säger tydligt att man inte ska göra utan man ska kontakt en professionell hund expert . Cesar tar ju också hjälp av dessa i en del av fallen för att hundägaren ska ha stöd under tiden han har fallet och efter att han har avslutat det.

Men som sagt jag gillar Jackson och han är ju riktig kunnig på vad han gör .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » fre 01 nov 2013, 10:49

Fortsätter litet på OT om Cesar Milan. Problemet är ju att hela hans diskurs präglas av ett dominansförhållande till hunden och att ägaren måste "visa vem som bestämmer". Många idéer han tar upp annars är sunda, till exempel att hunden blir stressad om du är stressad, men sorgligt nog får många med sig just dominanstänket hem och går och brottar ned sina hundar stup i kvarten så fort de gör något "fel".

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 01 nov 2013, 11:38

Weaxzezz skrev:Fortsätter litet på OT om Cesar Milan. Problemet är ju att hela hans diskurs präglas av ett dominansförhållande till hunden och att ägaren måste "visa vem som bestämmer". Många idéer han tar upp annars är sunda, till exempel att hunden blir stressad om du är stressad, men sorgligt nog får många med sig just dominanstänket hem och går och brottar ned sina hundar stup i kvarten så fort de gör något "fel".

Kan säga så här att ordet dominans används när han ska förklara att hunden dominerar ägaren ,Han har aldrig sagt att ägaren ska dominera hunden . Sen har han aldrig någonsin sagt eller get råd till sina tv tittare att de ska brotta ner sin problem hund. Texten som alltid dyker upp när han gör sina saker är ju till för att man ska se att detta ska man ej göra hemma.

Men visst jag kan förstå kritiken i mot hans program då det finns folk som inte i huvudtaget bryr sig om vad som står eller vad som sägs och tror att detta program är något att gå efter .Att det har med att göra med hundträning vilket det inte gör.

Det som jag tycker om i själva programmet är slutet av varje fall där han lägger vikten på grundbehovet och vilken energi man har .

Det som jag tycker är dumt är att när man ska kritisera honom så sägs det gå till en annan hundtränare vilket ger en total fel bild av vad han är .

Det ger också en skev bild av vad hundtränare gör.
Jackson Galaxy

Bild

hardbanana
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatter såklart!
Kontakt:

Inläggav hardbanana » fre 01 nov 2013, 12:21

Fast jag förstår inte varför han inte kan använda snällare, trevligare metoder som beviseligen också fungerar?
Varför anväda de hårda metoder som han gör med att trycka till hunden. Man ser tydligt att en del hundar blir nervösa, rädda etc.
Ja, han uppnår det man vill men jag personligen vill inte uppnå det via hans sätt.
Jag har en f.d problemhund och har tränat flera av olika raser med liknnde problem som de i hans program. MED positiv träning, aldrig hans metoder.

Men det tillhör inte deb här tråden så lägger ner att diskutera det.
Hursomhelst så är Jackson duktig på det han gör.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 01 nov 2013, 13:34

Trycka till metoden är ju att överraska hunden. Det är som om man råka kliva på något som en kvist som låter som katten kan rycka till av och Sen som sagt behöver han inte göra så mycket på andra hundar. Det berorväl på hur långt det har gått. :rosor: det är väl bra att du kan rehabletera hundar på ditt sätt. Som sagt lämmar också detta ot ämne.
Jackson Galaxy

Bild

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » lör 02 nov 2013, 08:48

ang galaxy. jag tycker han är jättebra med katterna och han är verkligen lugn och respekterar kattens beteende oavsett hur det ger sig uttryck.
däremot tycker jag att själva avsnitten är för korta och allt verkar så enkelt och att resultaten kommer nästan direkt. jag antar att det ligger mer jobb bakom än vad man egentligen visar på tv. har mycket svårt att tro att dessa enorma problem de har bara löser sig så enkelt.
det som är otroligt bra ändå är att de som bidrar till kattens dåliga humör får synas i sömmarna och fatta att mycket ligger hos dem själva och hur de bemöter katten.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » lör 02 nov 2013, 09:35

Miniwini skrev:ang galaxy. jag tycker han är jättebra med katterna och han är verkligen lugn och respekterar kattens beteende oavsett hur det ger sig uttryck.
däremot tycker jag att själva avsnitten är för korta och allt verkar så enkelt och att resultaten kommer nästan direkt. jag antar att det ligger mer jobb bakom än vad man egentligen visar på tv. har mycket svårt att tro att dessa enorma problem de har bara löser sig så enkelt.
det som är otroligt bra ändå är att de som bidrar till kattens dåliga humör får synas i sömmarna och fatta att mycket ligger hos dem själva och hur de bemöter katten.

Jag tror att mycket också ligger i att de väljer katter med "enkla" problem till programmet. Det är ju ungefär samma problembild om och om igen, och ägarna som är med i programmet har dålig koll eller dålig motivation. Jag tror aldrig de har haft en kattägare som tagit hand om sin katt 100% från grunden och fortfarande haft problem med i programmet.

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » lör 02 nov 2013, 14:49

Jamen precis! Det irriterar mig att de inte blandar. Man kanske redan gör allt det där och ändå har problem.
Jag har kollat på 5-6 avsnitt och har redan tröttnat. Ni som tittat på fler kan vä hojta om niser nåt nytt!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 03 nov 2013, 00:05

Oftast använder de ju liknande hjälp medel till katter som prosak, feliway mm mm för katter som har de svåra problemen plus jacksons tips. Penny lane och en del andra katter som jag personligen inte tycker har varit några lätta katter .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » sön 03 nov 2013, 00:11

Vad jag menade var väl mer att problemen oftast handlar om aggression pga understimulering eller felkissande pga lådproblem. Många gånger är det inte katterna som har problem alls utan ägarna som verkligen inte vet hur de skall ta hand om katterna. Sedan finns det ju en del program också med intressantare problembild och andra vinklar på det, men det kommer inte alltid fram eftersom programmen är upplagda efter amerikansk realitytv-modell, vilket är synd, för det blir sensationaliserat och inte så intressant för oss som verkligen vill se Galaxys arbete.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 03 nov 2013, 01:17

Personligen gillar jag jag s3 och s4 då de har haft katter med problem som pica, Daisy i s4 , kommer alldrig i håg vad sjukdomen hetter , katten Polly och några till .Sen om man tittar på andra beetende program tex hästar. så är det väl inte mycket variation där också .Oftast handlar det om att människor inte har någon direkt kunskap .Att de tar saker personligen och tror att djuren gör något med flit mm mm . Det är väl dessa som söker sig mest till dessa program och intresserar produktion männsikorna bakom.

Tittar man på resten av animal planets program så är det väl mycket sensations tv.Det är väl deras gimick som tex cw. en annan Amrikansk tv station som försöker visa program som ska intressera unga kvinnor. För att de visar reklam för desssa grupper som drar in mest reklam pengar till stationen.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 03 nov 2013, 06:27

Om man är intresserad att fördjupa sig hur han göt så beskriver han ju det på sin hemsida under beetende problem sidan.sen har han ju sagt att om man nu har sett till att den är frisk, har sett till grundbehoven , har gett katten en stimulerande och trygg tillvaro och ändå har problem så bör man ju tänka på omplacering eller dela av hemmet. Får väl se om det komner att dyka upp ett sånt avsnitt
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 2 birmor + 1 husis

Inläggav Molly » mån 04 nov 2013, 16:51

Jackson Galaxy maraton i lördags eftermiddag på Animal Planet. Såg flera av avsnitten, bl a det med Penny Lane som behövde medicin för att bli bra igen. Jag kan hålla med om att allt ser lite för enkelt ut, Galaxy kliver in och på en minut har han diagnostiserat problemet och hittat lösningen.

Men programmen ger ändå en bra bild av vilka tokigheter människor gör och vilka problem som därför uppstår. Det är bra att få se att det egentligen är en ganska enkel logik som ligger till grund för att skapa ett kattvänligt hem. Att det sedan finns katter som ändå är svåra eller vilket jobb ägarna ibland får lägga ner för att få det att funka, får man väl antagligen se som överkurs i just det här sammanhanget.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 05 nov 2013, 20:55

Molly skrev:
Men programmen ger ändå en bra bild av vilka tokigheter människor gör och vilka problem som därför uppstår. Det är bra att få se att det egentligen är en ganska enkel logik som ligger till grund för att skapa ett kattvänligt hem. Att det sedan finns katter som ändå är svåra eller vilket jobb ägarna ibland får lägga ner för att få det att funka, får man väl antagligen se som överkurs i just det här sammanhanget.

Precise. Människor kan ha positiv oc h negativ inverkan på djur.

I de flesta fallen så är det en enkel logik bakom. Buck som är en "hästviskar" kan ju få det att se väldigt lätt när han jobbar med hästar.Han har ju en lång livs erfarenhet med dessa djur samt
Han jobbar ju med hästens natur. Jackson och han har ju rätt lika utgångs punkt att de jobbar utifrån deras djurs naturliga sätt att vara.Tittar man på beetendeprogramm så går det ju en röd tråd ovasett,Vilket djur det handlar om. Som buck har sagt .Han får jobba med hästar som har människoproblem.

Det finns ju böcker om kattbeetende som man kan fördjupa sig i .Om man har tid och ork.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » tis 05 nov 2013, 21:59

eye of a tiger, jag tror du missförstår litet. Vi kritiserar ju inte Galaxys arbete utan bara att vi inte får se mer av det i programmen :-D

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 15 nov 2013, 07:02

Katten som fick byta hem fem gånger. Lådproblem.

En väldigt leksugen katt.

"vildkatt"

Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 21 nov 2013, 06:31

Hur man pratar med en katt.
Katter och ljud .
Vilken sort musik gillar katter?
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 29 nov 2013, 08:57

"Here's how you can start solving the problem of cats who are super-scared or super-sprayers (yuck). We asked Jackson to share a little bit more about the cases of Lita and Princess Puffy Pants. See..."

http://jacksongalaxy.com/2013/05/04/in- ... d-spraying

Alltid intressant att läsa dessa artiklar då man får veta lite mera än vad som man ser framför kameran.

http://jacksongalaxy.com/2013/05/04/spi ... ffy-pants/
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 04 dec 2013, 07:23

Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 13 dec 2013, 07:07

Welcome to Cat Mojo! Each Monday Jackson will share his thoughts on everything from cat-related

"Cat Mojo with Jackson Galaxy is home to the greatest feline expert on the Internet. Each week Jackson will share his thoughts on all things cat related from declawing, the essence of 'cat mojo', squirt gun diplomacy, and of course Jackson's craziest behind the scene stories as a cat behaviorist. Come join the feline frenzy, share your love of cats and delve deep into the mind of Jackson Galaxy. We are all #TeamCatMojo."

Ny web serie med Jackson Galaxy .
Han skulle passa bra på detta forum .You go Man
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 13 dec 2013, 10:24

Cat Mojo Hangout With Jackson Galaxy

Jackson berättar lite om s5-
. Vilket låter som det kommer att bli en riktig intressant säsong.

Jackson svara på frågor bland annat :hur man ska göra när man har en inne/utekatt och grannkatten kommer och bråkar med denna.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 14 dec 2013, 07:46

Introducing Dogs and Cats

http://jacksongalaxy.com/2010/10/01/int ... s-and-cats

"Once home, the introduction process has to be as slow and methodical as possible. The mindset of “letting them work it out,” while it may have worked for some, is by and large not only impractical, but from personal experience, inhumane."

Holiday Stress and Your Cats
http://consciouscat.net/2012/12/10/holi ... -your-cats
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yolibie
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 1½ britt: Malla och Bonnie

Inläggav Yolibie » lör 14 dec 2013, 19:21

Är det nån som testat hans knep och vet om dom funkar? Det verkar ju onekligen väldigt lovande.
Min håriga familj består av mig, IC S*Palace&Main's Sparkle-icious "Malla" (BRI a 24) och hennes dotter S*Palace&Main's Bonnie by Lisuanto's "Bonnie" (BRI b 24)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 14 dec 2013, 19:41

Yolibie skrev:Är det nån som testat hans knep och vet om dom funkar? Det verkar ju onekligen väldigt lovande.

När inte feliway funkade med hankatten och han blev aggressiv och rädd för tösen(nu menar jag inte att feliway är dålig eller att den inte funkar. Uppenbarligen verkar den passa en hel del katter.) Så tänkte jag att Jag att provar hans metod.
Var rätt så skeptisk .

För oss har det funkat med positiv förstärkande metoder,utökad platser samt att leta och hitta rätt leksaker för tösen.Katterna har blivet riktigt tajta och bra vänner.

Hans tips utgår ju från att man ska tänka på katters natur och deras grundbehov.Deras behov att känna att de äger sitt revir.
Tänka på sin egen energi då katter kan vara mottaglig för ens egna känslor.

Det man får tänka på att ens jobb aldrig tar slut om man lyckas få harmoni , får katter att acceptera varandra och samsas på ett revir. Man måste fortsätta att se till katternas behov hela tiden.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » lör 14 dec 2013, 21:09

Yolibie skrev:Är det nån som testat hans knep och vet om dom funkar? Det verkar ju onekligen väldigt lovande.

Jag tycker mycket fungerar, men det hela handlar ju om att anpassa miljön efter kattens individuella behov, så några generella tips finns ju inte.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 16 dec 2013, 16:30

Your Cat Has A Tale Too!
Nytt avsnitt av cat mojo.
skriv ner din katts berättelse

Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 20 dec 2013, 04:50

Cat-to-Cat Introductions

http://jacksongalaxy.com/2010/10/01/cat ... roductions

"We most definitely have a new way of looking at things; from the cat’s perspective. Cats are, after all, about territory. Bring a new, utterly alien scent of the same species into the house, and more times than not, we’re asking for chaos. Of course everyone has a story about introducing two cats that went smoothly doing the old fashioned technique. The point to stress is, if it goes poorly, this one meeting is the association that these two cats will hold onto for quite a long time and make a peaceable kingdom a difficult task. It is, ultimately, better to be safe than sorry."
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 24 dec 2013, 06:54

:blondluva:
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 01 jan 2014, 15:42

Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 14 jan 2014, 06:38

Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 17 jan 2014, 09:32

In-Depth Mojo: Kashmir & Riyo – Symptoms vs. Disease

"But besides that, it was really important for them to note that it was almost territorial karma. If you squeeze the territory of a cat, they will squeeze right back. And that’s what happened with Arman and Theresa."

http://jacksongalaxy.com/2013/07/22/in- ... vs-disease

Tankvärd artikel .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 20 jan 2014, 17:18

Be a Mojito Cat

Mojito cat -Självsäker med svansen i topp. Tar i mot gäster med öppna tassar.

Napoleon cat - över äger reviret, felkissar

Wallflower cat -Äger inte reviret . trycker sig mot väggar ,lägger sig i sandlådan .

Studera kattens kroppspråk ,Vilken sort är din katt? .Någon av dem eller lite av varje?
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 28 jan 2014, 17:28

Help Your Cat with "The Confident Where"

Bush, Tree and beach dweller .
Var någonstans är katten självsäker någonstans?

caver- ej självsäkra .
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"