Stora tråden om Zooplus

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Re: Stora tråden om Zooplus

Inläggav Magica de Hex » ons 24 aug 2016, 02:28

Förra gången vi fick paket var på semestern så vi var hemma när posten ringde på med paketet från Zooplus nu får vi se hur det går, beställde i natt och förhoppningsvis kommer det på fredag men vilken tid det har jag ingen aning om.
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » ons 24 aug 2016, 14:45

Jag berömmer alltid postpersonalen när de levererar mina Zooplussaker och berättar hur många från andra delar av landet har det.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » tis 30 aug 2016, 15:20

KattenOxå skrev:Hankattens klösträd från Leopet (Jago, Ebay) har gått sönder. Tidigare idag brakade det ihop. Men oj vilken bra kvalité det var trots det låga priset! Lika gammalt som KattenOxå-kontot ungefär. Välanvänt också. Lite ombyggt har det blivit med åren, så vi har tagit bort de mest slitna delarna... men ändå.

Igår började jag avlägsna slitet sisalrep, tänkte ersätta med nytt (eller någon variant av dörrmatta). Så idag när hankatten skulle upp valde han en annan väg än normalt... då blev det för stora påfrestningar på den kojan/hyllan och det hördes ett brak från vardagsrummet. Tror inte han gjorde illa sig... men hugaligen vilket åskmoln han blev!!! Svansen piskade i minst en timme efteråt.

Så nu måste något nytt införskaffas omgående. :smile:

Natural Paradise L, 130 cm högt. (Finns bara i fel färg just nu men...) Vad tror ni om det?
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... _cm/407999

Citerar mig själv för att få med bakgrunden.

Lyckades köpa ett sånt träd efter mycket om och men. ;-)
Det var slutsålt och skulle komma in igen något visst beräknat datum. Missade det flera gånger pga att det kommit in tidigare men sålt slut på direkten. Då beställde jag påminnelse till min mail, men den skräpmailen missade jag förstås att kolla varje dag - och vips var trädet slut igen. Såg att det stod listat som en utgående produkt, tänkte köpa ett brunt istället i ren desperation... men då gick inte det heller att få tag på.

Tror det kostade 1300 :- när jag först såg det, men 1800 :- när jag till sist lyckades köpa trädet. Sedan var det nere i 1500 :- eller 1600 :- dagen efter beställningen, och nu är det creme-färgade slutsålt för tillfället igen. :smile:

Det var mycket enkelt att skruva ihop. Knutte låg ute på balkongen och tittade på mig som var inne i värmen och monterade åbäket. Hade en fläkt igång. Sedan hämtade jag honom och lyfte upp honom i trädet, han var tveksam till att hoppa upp själv... men väl på plats la han sig omedelbart tillrätta. Sovkorgarna behövde tydligen inte spöas upp med kaninsparkar som brukligt är annars med nya kattsängar, knappt att de ens behövde sniffas på.

Knutte kikade på mig medan jag beslutsamt monterade ner resterna av Kbd 010 och la i den överblivna tomkartongen (som naturligtvis båda katterna lekt omkring i först - en i taget). Ska lagras i källaren som reservdelar tills vidare, den stora kojan till exempel kanske kan få en ny chans.

Han ryms gott och väl i alla sovkorgarna, gillar hängmattan också. Den är stadigare än de han provat tidigare.
Men det är en besvikelse för honom att han inte kan klättra upp som i Kbd 010. Där var toppskivan klädd med plysch och det gick att klänga sig upp genom att grabba tag med framtassarna i det luddiga tyget samtidigt som bakbenen stötte ifrån mot en hylla eller klöspelare. Det går inte med denna, sovkorgen sitter för löst (med kardborrband) och bjuder inte på tillräckligt motstånd.

Dag ett hördes många klagorop från trädet, matte fick komma och lyfta upp... komma och lyfta ner... komma och sätta igång fläkten på full fart... och serva honom på alla upptänkliga sätt. :oops: När husse kom hem på kvällen fick han det hela återberättat för sig. Skrattade gott.
Sedan skulle vi som vanligt leka i trädgården hela familjen. "Jag ska visa dem jag" måste Knutte ha tänkt, för helt plötsligt var han högt upp i ett äppelträd som han aldrig brukar vara i annars. Väldigt vilda lekar öht den kvällen, det ena grässtrået efter det andra massakrerades. Väl inne igen sprang han fram till sitt nya träd och rensade klorna - backade sedan lite, måttade noga och hoppade från stillasittande/halvstående på golvet 130 cm upp till den översta platån. Ett perfekt hopp! Han kan om han vill.

Men det är en viss nackdel med trädets konstruktion det där, för han kommer inte upp till högsta nivån via de lägre avsatserna, det blir för tvära vinklar då. Men han kanske lär sig, eller så får vi sätta någon hylla på väggen som han kan skutta till och från.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 30 aug 2016, 21:31

KattenOxå skrev:
KattenOxå skrev:Hankattens klösträd från Leopet (Jago, Ebay) har gått sönder. Tidigare idag brakade det ihop. Men oj vilken bra kvalité det var trots det låga priset! Lika gammalt som KattenOxå-kontot ungefär. Välanvänt också. Lite ombyggt har det blivit med åren, så vi har tagit bort de mest slitna delarna... men ändå.

Igår började jag avlägsna slitet sisalrep, tänkte ersätta med nytt (eller någon variant av dörrmatta). Så idag när hankatten skulle upp valde han en annan väg än normalt... då blev det för stora påfrestningar på den kojan/hyllan och det hördes ett brak från vardagsrummet. Tror inte han gjorde illa sig... men hugaligen vilket åskmoln han blev!!! Svansen piskade i minst en timme efteråt.

Så nu måste något nytt införskaffas omgående. :smile:

Natural Paradise L, 130 cm högt. (Finns bara i fel färg just nu men...) Vad tror ni om det?
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... _cm/407999

Citerar mig själv för att få med bakgrunden.

Lyckades köpa ett sånt träd efter mycket om och men. ;-)
Det var slutsålt och skulle komma in igen något visst beräknat datum. Missade det flera gånger pga att det kommit in tidigare men sålt slut på direkten. Då beställde jag påminnelse till min mail, men den skräpmailen missade jag förstås att kolla varje dag - och vips var trädet slut igen. Såg att det stod listat som en utgående produkt, tänkte köpa ett brunt istället i ren desperation... men då gick inte det heller att få tag på.

Tror det kostade 1300 :- när jag först såg det, men 1800 :- när jag till sist lyckades köpa trädet. Sedan var det nere i 1500 :- eller 1600 :- dagen efter beställningen, och nu är det creme-färgade slutsålt för tillfället igen. :smile:

Det var mycket enkelt att skruva ihop. Knutte låg ute på balkongen och tittade på mig som var inne i värmen och monterade åbäket. Hade en fläkt igång. Sedan hämtade jag honom och lyfte upp honom i trädet, han var tveksam till att hoppa upp själv... men väl på plats la han sig omedelbart tillrätta. Sovkorgarna behövde tydligen inte spöas upp med kaninsparkar som brukligt är annars med nya kattsängar, knappt att de ens behövde sniffas på.

Knutte kikade på mig medan jag beslutsamt monterade ner resterna av Kbd 010 och la i den överblivna tomkartongen (som naturligtvis båda katterna lekt omkring i först - en i taget). Ska lagras i källaren som reservdelar tills vidare, den stora kojan till exempel kanske kan få en ny chans.

Han ryms gott och väl i alla sovkorgarna, gillar hängmattan också. Den är stadigare än de han provat tidigare.
Men det är en besvikelse för honom att han inte kan klättra upp som i Kbd 010. Där var toppskivan klädd med plysch och det gick att klänga sig upp genom att grabba tag med framtassarna i det luddiga tyget samtidigt som bakbenen stötte ifrån mot en hylla eller klöspelare. Det går inte med denna, sovkorgen sitter för löst (med kardborrband) och bjuder inte på tillräckligt motstånd.

Dag ett hördes många klagorop från trädet, matte fick komma och lyfta upp... komma och lyfta ner... komma och sätta igång fläkten på full fart... och serva honom på alla upptänkliga sätt. :oops: När husse kom hem på kvällen fick han det hela återberättat för sig. Skrattade gott.
Sedan skulle vi som vanligt leka i trädgården hela familjen. "Jag ska visa dem jag" måste Knutte ha tänkt, för helt plötsligt var han högt upp i ett äppelträd som han aldrig brukar vara i annars. Väldigt vilda lekar öht den kvällen, det ena grässtrået efter det andra massakrerades. Väl inne igen sprang han fram till sitt nya träd och rensade klorna - backade sedan lite, måttade noga och hoppade från stillasittande/halvstående på golvet 130 cm upp till den översta platån. Ett perfekt hopp! Han kan om han vill.

Men det är en viss nackdel med trädets konstruktion det där, för han kommer inte upp till högsta nivån via de lägre avsatserna, det blir för tvära vinklar då. Men han kanske lär sig, eller så får vi sätta någon hylla på väggen som han kan skutta till och från.

Kul att trädet blev lyckat :hi5: Klart att Kurre kan om han vill - ett nytt träd är ju ett gyllene tillfälle att skaffa sig lite extraservice av matte så klart :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » ons 31 aug 2016, 03:08

En jäkla tur att vi köpte en dyr påse foder hos veterinären i torsdags för leveransen från Zooplus kom inte förrän i dag (läs igår) leveransen var försenad av nån anledning . Hade räknat med leverans på fredagen men tur att vi inte chansade för maten tog helt slut på torsdagen och sista påsen öppnades i helgen så de käkade upp 4 kg på rekordtid...... :smile:
Bild

Milton
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Milton » ons 31 aug 2016, 07:15

Jag beställde en drickfontän och jag har kunnat följa paketet.
jag har portkod men skrev inte i det i beställningen eftersom jag ändå inte är hemma på dagen.
Så nu ser jag att paketet har gått tillbaka till Malmö - men vad händer nu?
Skickar de det igen till ett utlämningsställe och skickar sms om var jag kan få tag på det?
Brukar det bli krångligt?
Tycker det är synd att man inte kan välja det från början att det ska hämtas ut på något ställe i närheten ..... kanske inte så många som är hemma alltid på dagarna......

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 31 aug 2016, 11:15

Kul att Knutte tyckte om trädet. Jag ställde trädet brevid varandra just för att det är kneppigt för katterna att ta sig upp klättrande .

Jane skulle nog kunna hoppa upp i från golvet . men hon gillar ju att klättra och blir fast på stammen under kojan . Jackson är för lat och klummpig så jag är nog mest glad att han låter bli att hoppa.

Milton skrev:Jag beställde en drickfontän och jag har kunnat följa paketet.
jag har portkod men skrev inte i det i beställningen eftersom jag ändå inte är hemma på dagen.
Så nu ser jag att paketet har gått tillbaka till Malmö - men vad händer nu?
Skickar de det igen till ett utlämningsställe och skickar sms om var jag kan få tag på det?
Brukar det bli krångligt?
Tycker det är synd att man inte kan välja det från början att det ska hämtas ut på något ställe i närheten ..... kanske inte så många som är hemma alltid på dagarna......

Du kommer att få en avi i brevlådan vart och när du kan hämta den
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » ons 31 aug 2016, 18:27

Magica de Hex skrev:En jäkla tur att vi köpte en dyr påse foder hos veterinären i torsdags för leveransen från Zooplus kom inte förrän i dag (läs igår) leveransen var försenad av nån anledning . Hade räknat med leverans på fredagen men tur att vi inte chansade för maten tog helt slut på torsdagen och sista påsen öppnades i helgen så de käkade upp 4 kg på rekordtid...... :smile:

Japp! Det stora kruxet med att vara beroende av veterinärfoder - det finns inte lätt åtkomligt i alla vanliga butiker som säljer djurmat. I vårt fall måste RC Calm specialbeställas till vår veterinärklinik (de brukar inte lagerföra den varianten) och sedan måste man passa deras tider för att hämta ut fodret. Särskilt billigt blir det inte heller, nej.

Länge köpte jag via engelska Amazon, fungerade klockrent med spårbara leveranser hela vägen. Nu har vi inte haft det specialfodret på länge, gissar att jag kommer att handla via Zooplus nästa gång det blir aktuellt.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » ons 31 aug 2016, 18:40

eye of a tiger skrev:Kul att Knutte tyckte om trädet. Jag ställde trädet brevid varandra just för att det är kneppigt för katterna att ta sig upp klättrande .

Jane skulle nog kunna hoppa upp i från golvet . men hon gillar ju att klättra och blir fast på stammen under kojan . Jackson är för lat och klummpig så jag är nog mest glad att han låter bli att hoppa.

Tack för din kommentar :rosor: du verkar förstå "problematiken".

Jag försökte recensera trädet i jämförelse med andra vi prövat. Det är ju bara några dagar gammalt ännu, och idag skuttade Knutte upp från hängmattans tygdel till den översta liggytan. Tidigare har jag försökt visa honom att han kan hoppa från träet där, men det kändes tydligen för vingligt...

Jag hade inte gillat om han behövt hoppa hela vägen från - och framför allt till - golvet flera gånger om dagen. Alldeles för stor belastning på hans leder för det, han är trots allt en seniorkatt numera. Vi får se om vi väljer att komplettera med någon pall eller låg klösmöbel så småningom, men det verkar alltså fungera som tänkt nu iaf.

På de kundbilder man kan se via Zooplus har jag noterat att många placerat "ditt" XL-träd bredvid en bokhylla eller garderob etc så att katterna ska kunna hoppa ner till den högsta liggkorgen. (Men en av anledningarna till att jag inte vill ha ett superhögt träd i vardagsrummet är att katterna inte ska kunna klättra upp på bokhyllorna och promenera den vägen till öppna spisens varma överdel. Det kanske inte märks alla gånger - men det pågår viss tankeverksamhet i min översta kroppsdel.)

Bilderna på Zooplus är ju för övrigt helt extremt beroendeframkallande. Stor humor att få syn på att en hund bytt plats med en av katterna bland kundbilderna till "mitt" träd (just nu bild 13 av 40): http://www.zooplus.se/customerpicturedi ... _cm/407999

Ännu roligare när man kollar bland bilderna till Natural Home III och först fnissar åt en fin tax innan man får syn på en höna i klösträdet och undrar om man borde uppsöka en optiker illa kvickt: http://www.zooplus.se/customerpicturedi ... _cm/314727

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » fre 09 sep 2016, 13:50

Knutte och jag är fortfarande helnöjda med hans nya träd!

Det är lite svårt att komma högst upp bara, men ingen katastrof... alla sovkorgarna är lika sköna verkar det som. (Ibland syns det att han tänker hoppa vidare men kommer av sig pga att det är så skönt där han för tillfället befinner sig.) Rejäla stolpar som han kan sträcka ut sig och krafsa på utan att slå huvudet i någon koja eller platta.

Han verkar inte sakna sin gamla möbel, och har upprepade gånger visat sin tacksamhet till mig.
(Fick nyss en mus... igen!) :smile:

Men nu vill jag ju ge syrran ett nytt träd också.

Funderar på en Pet Fun Paula, alltså en stolpe som man spänner fast i taket. http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... tra/444591

Men kruxet är att i det aktuella rummet är det endast 235 (- 237) cm högt och det står 240 - 255 i beskrivningen. Vad tror ni, kan det funka ändå?

Stolparna är: 1 x 90 cm, 1 x 35 cm, 2 x 50 cm, alltså 225 cm.
(Resten är topp med skruv, bottenskiva och hängmattor etc.)

Eventuellt kan jag slopa en hängmatta, vet ni om Pet Fun går att montera så? Alltså att sätta ihop pelarna utan mellanliggande träbit.

I värsta fall kan jag placera det i något annat rum, men det är trist att köpa fel. Kan förstås maila tillverkarna/försäljarna också, men tänkte fråga här först.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 09 sep 2016, 15:44

Jag gjorde det på min iris petfun .

Så nog funkar det att ta bort en koja
Senast redigerad av eye of a tiger fre 09 sep 2016, 18:27, redigerad totalt 1 gång.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » fre 09 sep 2016, 18:12

Bra att veta, Eye! Det är ett par centimeter för mycket det handlar om isåfall.

Stolpen verkar väldigt bra och honan vill gärna upp en bit. Men jag vill inte att de ska frestas att använda varandras faktiskt. De leker tillsammans i kök och hall, men framför allt i trädgården. Och växthuset är tydligen gemensamt.

Men det får inte vara några roliga kojor som han kan bli avundsjuk på t ex. Lagom roligt bara. ;-) (Hon tycker inte det är kul när han leker kurragömma - och vi tycker inte det är kul när de plötsligt gallskriker mitt i natten.)

Hans gamla Jago-träd var tidigare deras gemensamma när de bodde i lägenhet. Sedan var det gemensamt till att börja med här. Men pga att vi delade av huset och hade dem isär länge så blev det hans. (Hon fick ett mindre som rymdes i hennes rum.) Nu är gallerdörren borta sedan länge och båda kan vistas i hela huset, men det har ju blivit ganska uppdelat ändå.

Flera gånger har hon klättrat i Jago-trädet även fast hon vet att hon då är inne på hans halva (eller borde veta det iaf, men ibland undrar man ju om hon inte rent av "tigger stryk"?) :shock: Men, men det har gått bra iaf.

Hursomhelst. Jag försökte visa henne det nya trädet, tänkte kolla hur hon klättrade och om hon ville ha ett liknande osv. Men nej, totalt ointresserad. Hon ser inte åt det ens om man försöker locka med lek... det gick inte att lyfta dit henne heller, hon blev liksom förlamad. Fascinerande!

Jag är väldigt nöjd med det alltså... hon kommer säkert att bli glad när hon får sitt eget nya träd sedan.
En ganska nyköpt meterlång stolpe har hon redan fått överta av Knutte. Bra, tycker hon. Festligt, tycker han och ser finurlig ut när han demonstrativt går in och klöser på den. Hon accepterar det.
Men jag uppfattar att det är viktigt att de har de har de här sakerna som de känner att de äger. :blink: :grin:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 09 sep 2016, 18:29

Stommen till Petfuns hängmattor bygger ca 2,5 cm på trädets höjd. Det går utmärkt att skruva ihop trädet utan att använda en hängmatta om man vill. Stommen som korgen är fäst i bygger bara 1 cm så att ta bort en korg tjänar ni inte mkt på. En fördel med Petfun är att det går att köpa till extra textil såsom extra korg eller hängmatta. Det finns även andra varianter av hängmattan såsom extravaderad och extramjukt stoppad korg med eller utan extra hög och mjuk kant. Vill man ha extrastor hängmatta eller korg kan man få det men då måste man köpa en extra stomme i passande storlek.

Numera finns textil även att få som fleece om man vill och i ett antal olika färger.

Jag tror säkert att Knuttes syster kommer att gilla ett eget Petfun-träd :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 09 sep 2016, 20:11

Hon kommer nog bli glad för trädet .Ser klättervänligt ut hälsar Jane .

både Jane och Jackson har kommit överens att de får ligga på favorit platsen beroende vilket träd som är populärt just då. på sin egen tid. Men de kan ju ändå klösa på träden där syskonet slappar .Favoriten för jackson är att klösa på flower trädet när Jane ligger där .så hela trädet gungar . varken jag ,kompisen eller Jane blir direkt imponerad när han gör det :roll: . Det ser ju ut som trädet kommer att knäckas . det lär det väl göra till slut då stolpen längst ner är av billigt material
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » mån 12 sep 2016, 14:19

Starwatcher skrev:Stommen till Petfuns hängmattor bygger ca 2,5 cm på trädets höjd. Det går utmärkt att skruva ihop trädet utan att använda en hängmatta om man vill. Stommen som korgen är fäst i bygger bara 1 cm så att ta bort en korg tjänar ni inte mkt på. En fördel med Petfun är att det går att köpa till extra textil såsom extra korg eller hängmatta. Det finns även andra varianter av hängmattan såsom extravaderad och extramjukt stoppad korg med eller utan extra hög och mjuk kant. Vill man ha extrastor hängmatta eller korg kan man få det men då måste man köpa en extra stomme i passande storlek.

Numera finns textil även att få som fleece om man vill och i ett antal olika färger.

Jag tror säkert att Knuttes syster kommer att gilla ett eget Petfun-träd :hi5:

Informativt och bra, stort tack!

Eventuellt hade jag tänkt montera det utan ena hängmattan oavsett höjden, men om man vinner några centimeter så kan det kanske vara avgörande. Tipset om reservdelar gjorde susen iaf. Extra liggplatser tror jag inte behövs, de befintliga verkar perfekta för honan. Men man kan ju förstås köpa extra stolpar från Pet Fun i efterhand, även om själva trädet är inköpt via Zooplus. :shock: Utmärkt! Det hade jag nog faktiskt inte klarat att tänka ut själv. Kollade och de har t ex 25 och 30 centimeter till salu, om nu trädet skulle visa sig vara för högt. (Vi har ett extremt inflexibelt hus, exempelvis är alla garderober och bokhyllor platsbyggda, så det är minsann inte bara att möblera om hursomhelst.)

Trädet är beställt och betalt och om PostNord sköter sin del av det hela ska det vara här i slutet av veckan. Syrran borde bli nöjd med att kunna klättra ända upp till taket, ja. Men jag måste förtydliga att hon har egna möbler för lek/klös/vila/sömn redan idag. Bland annat en favoritsäng som faktiskt är köpt på Zooplus (av husse, jag hade glömt att vi handlat där tidigare) som hon legat i precis varje dag sedan den levererades. Den är placerad på en hög byrå i ett burspråk med fin utsikt åt flera håll, men lite i skymundan för brorsan och samtidigt närhet till husses sida av sängen. Inte illa! ;-)

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » mån 12 sep 2016, 14:27

eye of a tiger skrev:Hon kommer nog bli glad för trädet .Ser klättervänligt ut hälsar Jane .

både Jane och Jackson har kommit överens att de får ligga på favorit platsen beroende vilket träd som är populärt just då. på sin egen tid. Men de kan ju ändå klösa på träden där syskonet slappar .Favoriten för jackson är att klösa på flower trädet när Jane ligger där .så hela trädet gungar . varken jag ,kompisen eller Jane blir direkt imponerad när han gör det :roll: . Det ser ju ut som trädet kommer att knäckas . det lär det väl göra till slut då stolpen längst ner är av billigt material

Hoppas flower-trädet håller länge än!

Att Knutte klöser lite där syrran ligger accepterar hon, men så fort han börjar klättra uppåt så morrar hon. Och ibland tröttnar han på att hon ideligen morrar och fräser...

Så man får planera lite smart, så man inte ställer till något i onödan. (Och missförstå inte - de är inte ovänner, men de leker ganska våldsamt ibland och vi vill ha så lugn och bra nattsömn som möjligt.)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 12 sep 2016, 14:49

KattenOxå skrev:
eye of a tiger skrev:Hon kommer nog bli glad för trädet .Ser klättervänligt ut hälsar Jane .

Hoppas flower-trädet håller länge än!

Att Knutte klöser lite där syrran ligger accepterar hon, men så fort han börjar klättra uppåt så morrar hon. Och ibland tröttnar han på att hon ideligen morrar och fräser...

Så man får planera lite smart, så man inte ställer till något i onödan. (Och missförstå inte - de är inte ovänner, men de leker ganska våldsamt ibland och vi vill ha så lugn och bra nattsömn som möjligt.)

Precis så är det också hos oss! Det har hänt att hankatten hoppat rakt upp från golvet upp i hängmatta där Tösen ligger och sover vilket ju innebär att han landar rakt på syrran. Jag förstår att hon morrar då....Det har också förekommit att han kommit på att "ja, brottningsmatch i hängmatta - jättekul!" Vare sig Tösen eller jag blir imponerade över detta..... :roll:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 13 sep 2016, 08:27

Jo som sagt känner igen det. Prick pojke tycker det är en super bra ide att brottas med en sovande/halvaken syrra. :roll: Vilket fult förståligt resulterar i fräsande syrra

Hon är som sagt väldigt ljudlig men samtidigt blir det oftas inte något mera annat än små tjafs . Sen att hon gör nästan likadant som att störa en sovande bror och jagar upp honom på annat sätt det är tydligen en annan femma i hennes ögon. :roll:

Kanske typiskt bretende mellan syrror och brosor.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 13 sep 2016, 08:52

eye of a tiger skrev:Jo som sagt känner igen det. Prick pojke tycker det är en super bra ide att brottas med en sovande/halvaken syrra. :roll: Vilket fult förståligt resulterar i fräsande syrra

Hon är som sagt väldigt ljudlig men samtidigt blir det oftas inte något mera annat än små tjafs . Sen att hon gör nästan likadant som att störa en sovande bror och jagar upp honom på annat sätt det är tydligen en annan femma i hennes ögon. :roll:

Kanske typiskt bretende mellan syrror och brosor.

Ja, det är nog ett typiskt beteende :roll:

Även min Tös flyger ibland upp i träd och fräser mot brorsan vilket leder till att han skiner upp som en sol :smile: Han uppfattar det helt korrekt som ett lek-fräs.

Tösen fräser och skriker ibland så man tror att hankatten mördar henne, när jag bryter det så tittar båda katterna på mig som om jag är världens tråkigaste matte i hela världen. Det är inte alltid lätt som människa att förstå alla nyanserna i små rovsjurs lek tydligen...
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » lör 17 sep 2016, 16:03

Stolpen har kommit och är på plats och Fräulein är helnöjd! :hi5:
Hon provlåg redan på terrassen medan jag höll på att packa upp trädet. Men sedan drog hon sig undan som vanligt när det kan bli tal om att hjälpa till. :blink:

Knutte däremot är en klippa! Jag pustade och stånkade nog en hel del, för delarna är tunga, och när han hör att matte är ansträngd skyndar han sig alltid för att erbjuda sitt stöd. Supergulligt! Han satt och tittade på hela tiden möbeln monterades och mjauade lite input då och då.
Jag fick göra om några gånger för vissa av delarna var överraskande nog skeva, gängningen inuti satt snett liksom, så jag tvingades byta plats på grejerna för att det inte skulle synas så mycket.

Att det skulle bli tight anade jag ju pga att takhöjden är aningen lägre än 240.
Ena hängmattan skippades. (2,5 cm stämde fint, ja!) Men det var ändå inte möjligt att få den lilla toppskivan på plats. Kanske om man hade varit två personer vid monteringen? Fast det vette sjutton för det är bara 4 cm från översta stolpens kant till taket. Hursomhelst duger det som det är i nuläget, för vi har trätak i det rummet och skruven gör att trädet står säkert iaf. Men vi ska klura på någon lösning för att få det ännu bättre. (Om vi känner oss säkra på placeringen kan vi kanske sätta dit något extra beslag från bygghandeln t ex.)

Funderar på att köpa en lägre stolpe från PetFun, dels för att få plats att montera det "på riktigt", men även för att jag helst hade haft en lite högre stolpe än 35 cm överst. Och den översta stolpen har bara ett borrat hål utan gängor, så det går inte att ta vilken som helst. Men frakten är 27 euro oavsett hur lite - eller mycket - man beställer, så vi får väl se...

Att flera delar var snedborrade (?) var lite av en besvikelse, tog ner helhetsintrycket för mig. Men i övrigt... Mycket välsytt!!! Och väldigt fint och omsorgsfullt paketerat i en stadig kartong. (Tjock wellpapp som knappt gick att skära/klippa/riva sönder för att kassera.) Bra sisal, tätt lindad utan glipor. Välslipade trädetaljer, att jag fick en sticka i fingret var av egen förskyllan. ;-)

Bäst av allt dock; Fräuleins reaktion första gången hon såg trädet på plats!!! Succé säger jag bara!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 17 sep 2016, 22:28

Härligt att Fröken är nöjd :hi5:

Blir lite förvånad över att det var snedborrat - inget av våra Petfunträd har varit det. Men jag har enbart köpt direkt från Petfun och inte via zooplus.

Om du tänker beställa från Petfun kanske vi kan göra en sambeställning?? Funderar på att beställa ngt extra textil därifrån och som sagt frakten är ganska dyr....
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » sön 18 sep 2016, 09:32

Starwatcher skrev:Härligt att Fröken är nöjd :hi5:

Blir lite förvånad över att det var snedborrat - inget av våra Petfunträd har varit det. Men jag har enbart köpt direkt från Petfun och inte via zooplus.

Om du tänker beställa från Petfun kanske vi kan göra en sambeställning?? Funderar på att beställa ngt extra textil därifrån och som sagt frakten är ganska dyr....

Ja, man vet aldrig med Schwesterlein, men hon verkar liksom sin matte gilla sånt som är "Made in Germany". Knuttes träd var ju helt ointressant men det var tydligen inte tillverkat med Deutsche Qualität. ;-)
Natural Paradise var helt okej kvalitet för mig dock. Perfekt gängning iaf, bara att snurra stolparna på plats, blev rakt och fint på direkten.

Verkligen oväntat att PetFun blev snett! Man såg det redan när man skruvade dit grejerna, det blev liksom lutande tornet i Pisa innan stolparna pressats samman. Kollade flera gånger att det inte var fel på skruvarna. Inte heller var överkanterna snedsågade, utan det måste ha varit snett inuti stolparna på något vis.

Nåväl. Slutresultatet ser helt okej ut iaf. Och bara tanken på att skruva isär, fotografera och dokumentera det hela på tyska eller engelska gör mig matt. Nästa steg med att eventuellt paketera och returnera grejer ska vi bara inte tala om. Blä. Tror inte stabiliteten påverkas speciellt mycket av att det inte är 100 % spikrakt.

Känns inte jätteaktuellt att beställa något från PetFun just nu. Men om jag får för mig att göra det säger jag till.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 18 sep 2016, 09:58

Härligt att hon gillade trädet. Tråkigt att du fick snedborat träd. Du kanske fick ett måndags ex.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Queenie
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Queenie » sön 02 okt 2016, 11:50

Är det någon som vet om det finns någon uppfödarrabatt på zooplus?
Bild
Varför nöja sig med en katt när man kan ha flera:))

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 02 okt 2016, 11:56

Queenie skrev:Är det någon som vet om det finns någon uppfödarrabatt på zooplus?

Ja det finns det men du måste först göra en anmälan till zooplus - du kan hitta hur du ska göra på deras hemsida.

Rabatten är 8% vid köp över 900 kr.

Lingonskrutt
Superkatt
Superkatt
Katt: Fd hemlösa pälsbollar

Inläggav Lingonskrutt » mån 24 okt 2016, 17:14

Nu har vi fått problem med leverans från zooplus :( Två paket har vi kunnat hämta ut på affären här hemma men de tre övriga ligger i Malmö och väger kring 30 kg styck.
Vi har ingen bil och postnord har ändrat sina utkörningstider till 10-12 istället för som innan då vi kunde boka efter kl 12, eller om det tom var ännu senare... Att boka utkörning kvällstid kostar 300 kr.
Ingen av oss kan vara hemma tidigare än 13.15 någon dag tills på tisdag, och paketen går i retur på måndag.
Har någon av er låtit paket gå i retur och beställt igen och vad har det kostat? Tror vi blir tvungna att göra så nästan :(

Användarvisningsbild
Bizi
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Sphynx, Bambino
Kontakt:

Inläggav Bizi » tis 25 okt 2016, 16:12

har tigierino kattsand med babypuder-doft blitt sämre eller var vår senaste sändning bara av en dålig batch?
//Elisabet - Lyckligt Ägd Av Fyra Katter

CatLover Are Purrr-Fect
♥ Har några änglar som vakar över mej ♥

Användarvisningsbild
JustME
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav JustME » mån 21 nov 2016, 22:09

Behöver reklamera till Zooplus, nån som gjort det? Cat Mate-fontänen jag köpte där har en spricka i sig märkte jag idag då vatten läckt ut på golvet... Har haft den sen 28/10 så vet inte vad som hänt riktigt, om det fått en törn eller om plasten hade en svaghet där. Lådan den var i var inte helt oskadad dock men att det märktes först idag... Måste ju läckt lite sen jag monterade upp den då isf :cry:
Känns som det är kört med reklamation va? Speciellt då jag märkte att lådan den var i var lite skadad men inte såg sprickan.
//Linda, matte till änglakatterna
PR S*Ewkala's Beraja NFO d 23 09 8/12 1991 - 14/3 2007, Mini 1/4 2005 - 26/5 2017 och S*Ewkala's Jaristo NFO n 24 1/2 2003 - 9/11 2017

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » mån 28 nov 2016, 02:19

Fick paket från Zooplus i fredags och hela kortsidan var i princip ett hål....... men allt var helt och inte ens laserpekaren hade ramlat ur.
När jag påtalade att det var trasigt så så postkillen att de tagit kort på det..... jaha och hur skulle det hjälpa?? om nåt hade fallit ur eller så?

Sen fanns inte längre de alternativen där man klickar på olika länkar för att tala om i vilket skick försändelsen kommit fram i..... när ändrade de på det?
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 28 nov 2016, 05:57

Kan ju var att du kan få saker skickade igen om något hade fallit ur .

själv fick jag två hela paket förra veckan av en glad bud som ringde innan :hi5:
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 11 jan 2017, 13:10

Beställde agilityprylar till kissarna före jul som fortfarande inte dykt upp och inget meddelande har kommit till mig om detta. Kollade just på kontot och såg att jag betalade den 16/12. Nästan en månad sedan alltså. :swear:
Har inte för mig att det brukar ta så här lång tid.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 11 jan 2017, 13:13

Aziz skrev:Beställde agilityprylar till kissarna före jul som fortfarande inte dykt upp och inget meddelande har kommit till mig om detta. Kollade just på kontot och såg att jag betalade den 16/12. Nästan en månad sedan alltså. :swear:

kontakta dem via email . brukar få snabbt svar
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 11 jan 2017, 13:44

eye of a tiger skrev:
Aziz skrev:Beställde agilityprylar till kissarna före jul som fortfarande inte dykt upp och inget meddelande har kommit till mig om detta. Kollade just på kontot och såg att jag betalade den 16/12. Nästan en månad sedan alltså. :swear:

kontakta dem via email . brukar få snabbt svar

Jag ringde och fick väldigt vänlig service. Ordern hade tydligen returnerats men nu ska den skickas ut igen iaf.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » ons 11 jan 2017, 15:09

Aziz skrev:Jag ringde och fick väldigt vänlig service. Ordern hade tydligen returnerats men nu ska den skickas ut igen iaf.

Man kan ju ringa! Att jag inte tänkt på det? Har man tur får man kanske höra en vacker röst med tysk brytning! :smile:

Utmärkt företag det där! Felet är säkert att PostNord översvämmades av paket inför julen, förhoppningsvis får ni grejerna snart och kan börja öva. Ser fram emot bilder/filmer sedan!

Apropå PostNord har det utvecklat sig jättegulligt med "min paketgubbe". Han har tidigare varit lite trumpen och muttrat nedlåtande om "Jaha, djurmat nu igen." och så har det ju förekommit att det bara legat en lapp i lådan fast man varit hemma och hållit utkik. Men pga av SVDs granskning av PostNord kunde jag gorma lite om det där till honom. "Isåfall får jag cykla långt med stora lådor på pakethållaren blablabla". Och iom det fick han tydligen lite nya perspektiv.

Han har blivit helt omvänd! Mycket gladare. Och sist han kom hit hoppade han ur bilen med ett oroligt "Hur har det gått? Har du fått dina paket? Jag har ju varit sjuk." Han hade blivit förkyld en vecka och sedan tvingats vara hemma från jobbet ytterligare för att göra besök på vårdcentralen. Och han hade oroat sig för att vikarien inte skulle sköta sig om det skulle levereras någonting till mina katter under tiden. LOL!

Det här har blivit en viktig uppgift för honom nu. "Vi ses snart igen!" säger han förhoppningsfullt när han åker. Postgubben! :rosor:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 12 jan 2017, 23:02

KattenOxå skrev:
Aziz skrev:Jag ringde och fick väldigt vänlig service. Ordern hade tydligen returnerats men nu ska den skickas ut igen iaf.

Man kan ju ringa! Att jag inte tänkt på det? Har man tur får man kanske höra en vacker röst med tysk brytning! :smile:

Ja, du kan alltid hoppas, :smile: snarare rysk, men det gick ju bra det med.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 23 jan 2017, 14:19

Spännade att få hem Trixe maqueda trädet . Ingen har sagt något om hur det är någonstans .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 23 jan 2017, 14:28

Jag har aldrig haft besvär med zooplus som inte varit enkla att lösa. Alltså, en gång fick jag med en lucka till en kattlåda som var trasig - de bad om ursäkt skickade omedelbart en ny samt en spade för att be om ursäkt. Nästa gång hade jag beställt en rejäl uppsättning kattmat från eukanuba, våtfoder, och två av förpackningarna var öppna när den kom. Skickade bild och sa till, veckan efter fick jag tio (!!) extra tetror trots att bara två varit trasiga.
Bild
"I'm old Greeeeeeegg, I've got a manginaaaaaaaaaaaaa!"

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » ons 25 jan 2017, 22:13

Nu har det hänt :shock: jag fick ett mail från Postnord där de ville veta när jag ville ha mitt paket levererat :shock: :shock: :shock:
Bara för att jag nu har angett dotterns adress för leverans för att vi har beställt tillsammans och jag typ sover på em när de kommer..... :roll: :smile:

Men nu slipper jag då passa tiden när de kommer då....... ;-)
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 25 jan 2017, 22:32

Ja jag såg det på postens sida att jag ska få ett sms gällande att få för frågan. Dock har jag varken fått sms eller email :-( . Hoppas ju kunna se till att jag får dem på Fredag då jag är ledig .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 26 jan 2017, 14:47

Har nu fått sms och ordnat frakten. Myckt bra att man nu inte måste vara hemma .

Så nu kan man ju gå tillbaka till zooplus :hi5:
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"