Stora tråden om Zooplus

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Stora tråden om Zooplus

Inläggav satanica » ons 11 sep 2019, 22:30

SaberBlade skrev:En fråga. Har tänkt köpa ett stort klösträd på Zooplus. Kommer Postnord att leverera hem denna eller kommer den bara hamna på en terminal så man själv får hämta?

Hittills har PostNord skött sig när det gäller zooplus paket när jag beställt. Har beställt allt från kattmat till stora klösträd och har alltid fått ett sms med frågan om jag vill få de levererat till dörren ( kan även godkänna att de får lämna de utanför dörren på egen risk) med olika tider man kan välja mellan eller om jag vill hämta de på utlämningsstället samma dag.

Har dock hört många som haft problem. För något år sedan verkade mångas ha problem bla i Stockholm men de kanske är ändrat nu..
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 12 sep 2019, 08:42

SaberBlade skrev:En fråga. Har tänkt köpa ett stort klösträd på Zooplus. Kommer Postnord att leverera hem denna eller kommer den bara hamna på en terminal så man själv får hämta?

Har dåliga erfarenheter av Postnord tyvärr när det gäller leveranser från Zooplus. Har hänt flera gånger att jag fått en lapp i lådan att de har försökt leverera ett paket men att ingen varit hemma den tiden trots att jag varit hemma. I slutändan har det löst sig men aldrig utan krångel. Supertrist!

Användarvisningsbild
kvasthilda
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Ett gäng hittisar

Inläggav kvasthilda » tor 12 sep 2019, 20:39

Blir ju lite nyfiken på om ni som har leveransstrul med Postnord, d v s får besked på att ni ska hämta själva någonstans ringer och klagar? Har själv haft en hel del leveransstrul med Postnord under åren. T ex har Postnord lämnat av kollin på drygt 30 kg på sitt eget utlämningsställe och skickat meddelande att jag kan hämta dom där. Lämnat stora (väldigt stora) kollin under 20 kg hos ombudet och meddelat mig att jag kan hämta dom där. Mm. Varje gång ringer jag och frågar av vilken anledning dom gjort som dom gjort. Varje gång har dom fått köra hem kollina till mig. Tar ju några dagar extra förstås.

Sist jag beställde (i våras) hade Zooplus skickat med Schenker. Jag brukar inte välja leverantör, alla leveranser har kommit med Postnord. Gjorde inget val den gången i våras heller. Två kollin och Schenker lyckades slarva bort det ena. Hos Schenker kan man varken boka dag eller tid som man kan hos Postnord. Kunde sist jag beställde i alla fall, lite sen sist. Och Schenker har leveranstid mellan kl 7 och 17. Kunde slutat med två hela dagars väntetid. Och tar man inte emot kollina får man hämta på deras terminal. Kollin under 20 kg kör dom inte ens ut utan dom får man hämta hos deras ombud. Som tur var löste det sig sist, dom hittade kolli nr 2 och ringde faktiskt och frågade om jag kunde ta emot det samma dag som kolli nr 1. Och dessutom lovade dom leverans med tre timmars spelrum. Postnord har under åren slarvat bort många kollin men aldrig ringt när dom hittat dom. Inte en gång. Dom kör hellre flera gånger. Men aldrig mer Schenker! Dom bestämmer som sagt leveransdag och sen ovanpå det väntetid upp till tio timmar om man har otur.

Jag skickade både mail och reklamation till Zooplus för att dom skickade med Schenker. Jag har aldrig lagt märke till det så misstänker att det att man ska välja transportföretag när man kommer till kassan kommit till efter det jag beställde gången innan. Finns tre val: Spelar ingen roll, Schenker, Postnord. Sen förbehåller sig Zooplus rätten att välja annan transportör än den man valt i alla fall. :roll:
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » fre 13 sep 2019, 09:45

kvasthilda skrev:Blir ju lite nyfiken på om ni som har leveransstrul med Postnord, d v s får besked på att ni ska hämta själva någonstans ringer och klagar? Har själv haft en hel del leveransstrul med Postnord under åren. T ex har Postnord lämnat av kollin på drygt 30 kg på sitt eget utlämningsställe och skickat meddelande att jag kan hämta dom där. Lämnat stora (väldigt stora) kollin under 20 kg hos ombudet och meddelat mig att jag kan hämta dom där. Mm. Varje gång ringer jag och frågar av vilken anledning dom gjort som dom gjort. Varje gång har dom fått köra hem kollina till mig. Tar ju några dagar extra förstås.

Sist jag beställde (i våras) hade Zooplus skickat med Schenker. Jag brukar inte välja leverantör, alla leveranser har kommit med Postnord. Gjorde inget val den gången i våras heller. Två kollin och Schenker lyckades slarva bort det ena. Hos Schenker kan man varken boka dag eller tid som man kan hos Postnord. Kunde sist jag beställde i alla fall, lite sen sist. Och Schenker har leveranstid mellan kl 7 och 17. Kunde slutat med två hela dagars väntetid. Och tar man inte emot kollina får man hämta på deras terminal. Kollin under 20 kg kör dom inte ens ut utan dom får man hämta hos deras ombud. Som tur var löste det sig sist, dom hittade kolli nr 2 och ringde faktiskt och frågade om jag kunde ta emot det samma dag som kolli nr 1. Och dessutom lovade dom leverans med tre timmars spelrum. Postnord har under åren slarvat bort många kollin men aldrig ringt när dom hittat dom. Inte en gång. Dom kör hellre flera gånger. Men aldrig mer Schenker! Dom bestämmer som sagt leveransdag och sen ovanpå det väntetid upp till tio timmar om man har otur.

Jag skickade både mail och reklamation till Zooplus för att dom skickade med Schenker. Jag har aldrig lagt märke till det så misstänker att det att man ska välja transportföretag när man kommer till kassan kommit till efter det jag beställde gången innan. Finns tre val: Spelar ingen roll, Schenker, Postnord. Sen förbehåller sig Zooplus rätten att välja annan transportör än den man valt i alla fall. :roll:

Är det nu man ska bli orolig.. beställde just från zooplus och har alltid fått med PostNord och de har fungerat super men nu har zooplus ändrat att paket 1 skickas med Schenker (för att de skulle komma fram fortare) och paket 2 med PostNord. Inte gick de fortare med Schenker för nu har de gått 2 dagar och de har inte ens lämnat deras terminal.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 13 sep 2019, 12:26

Postnord fungerar väldigt bra för mig så länge paketet inte väger för mkt för att levereras av lantbrevbäraren. Riktigt stora och tunga paket som träd däremot har fungerat uselt.

Har fått köra över 5 mil enkel vög för att hämta på distributionscentral (postnord) fast det finns en sådan på närmre håll. Allra sämst har Schenker fungerat. En gång levererade dom ett träd till en liten ICA butik, paketet jättestort och tungt och butiken låg på en gågata långt från p-plats. Skulle ha levererats hem men Schenker vägrade. En annan gång kom olika delar i samma leverans till flera olika utlämninsställen. Minsta paketet i den leverensen dvs skruvpaketet kom hem med lastbil!

Har samma dåliga erfarenhet oavsett vilken butik jag köpt träd från dvs zooplus, Petfun eller Katzen-deko. En stor tv köpt på nätet och som skulle levereras med UPS åkte runt en vecka m olika lastbilar för att till slut hamna på central 4 mil bort och med beskedet att sntingen hämtar du idag eller så går den tillbaka.

Klagar alltid hos både butiken och hos distributören men har inte hjälpt.
Bild

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

Inläggav SaberBlade » tor 19 sep 2019, 23:40

Gjorde en chansing och beställde ett stort klösträd i takhöjd. Har en känsla av att katterna kommer älska den, de verkar ha tappat intresset för den gamla. Ser bra ut med stora plattor med bäddar, hängmatta och sängar. Avtagbara dynor känns mycket bra. Nu ska vi bara se om den kommer fram. De verkar ha skickat två paket, nästan 50kg totalt. :shock: Ena från Holland och andra från Polen...

Den från Holland har hamnat i Malmö nu i alla fall...spännande väntan. Hade hoppats på leverans under torsdagen idag, men icke. Nu jobbar jag 8 dar i rad så får verkligen hoppas de aviserar om att välja leveranstid som det står de ska göra på postnords sida. 8-[

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » lör 21 sep 2019, 09:21

Jag lärde mig något nytt i senaste leveransen. Skickas de med PostNord har de aldrig varit problem (oavsett om jag köpt via zooplus eller deras dotterbolag bitiba). Man har fått SMS-avin för att beställa en tid för leverans eller om man vill hämta på utlämningsstället. Man har hos mig kunnat välja förmiddag eller kvällstid under ett tidsspann och även kunna klicka i en ruta att det är ok att lämna utanför dörren om ingen skulle vara hemma när de kommer. ( Lämnar de utanför dörren gör man de på egen risk). MEN väljer man Schenker så måste man vara hemma den tid man bokat leverans dvs man måste i min kommun sitta och vänta mellan 07.00 till 17.00 är man inte hemma lär du missa leveransen och måste hämta paketet själv. De verkar heller inte leverera till dörren om paketet väger under 20 kg. Här ser det heller inte ut som att Schenker håller paketen mer än några dagar. Då jag inte hört första SMSet hann jag även få ett påminnelse SMS 5 timmar från första :P

Fungerar Schenker även så hos er?
Bild

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka

Inläggav SaberBlade » mån 23 sep 2019, 19:31

Paket 1 kom idag, som utlovat. Bokade för leverans mellan 13-15 med Postnord och den kom strax efter 13 och de lämnade den utanför dörren, tack och lov...för jag hade inte hunnit hem annars för att ta emot den. Så nu har jag en säng och en massa stolpar. Andra paketet verkar ha fastnat i Polen. :cry: Jag gillar inte att de skickat ett träd från två olika lager i två olika länder. Jag är nästan rädd för att få samma grejer i den andra! :smile:

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 23 sep 2019, 22:32

SaberBlade skrev:Paket 1 kom idag, som utlovat. Bokade för leverans mellan 13-15 med Postnord och den kom strax efter 13 och de lämnade den utanför dörren, tack och lov...för jag hade inte hunnit hem annars för att ta emot den. Så nu har jag en säng och en massa stolpar. Andra paketet verkar ha fastnat i Polen. :cry: Jag gillar inte att de skickat ett träd från två olika lager i två olika länder. Jag är nästan rädd för att få samma grejer i den andra! :smile:

Hoppas sätt saker dyker upp i paket 2. Hoppas det inte hände som mig då paketet "fastnade" i Malmö med text att leveransen inte inkommit till terminalen eller liknande text. Jag efterlyste paketet och de dröjde flera dagar innan den ankom till Malmö och Schenker visste inte vars paketet hade varit under dessa dagar. :-k
Bild

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka

Inläggav SaberBlade » ons 25 sep 2019, 08:18

satanica skrev:Hoppas sätt saker dyker upp i paket 2. Hoppas det inte hände som mig då paketet "fastnade" i Malmö med text att leveransen inte inkommit till terminalen eller liknande text. Jag efterlyste paketet och de dröjde flera dagar innan den ankom till Malmö och Schenker visste inte vars paketet hade varit under dessa dagar. :-k

Den är tydligen fortfarande fast i Polen, har inte rört sig sedan fredag morgon. Har skrivit till Zooplus och frågat, få se om de kan hitta anledningen den inte kommit längre. Vill ju bygga ihop trädet nu. :wait: Lite rädd är jag att paketet gått sönder helt. Första lådan var ju halvt öppen när den kom, så man kunde se innehållet. Nu när jag tänker efter så hoppas jag det inte fanns något smått som kunde ramla ur lådan.

Edit: Jahopp. Tydligen har paketet försvunnit spårlöst! De skulle skicka ett nytt paket till mig, få se om den kommer fram. Blir nog inget bygge förrän tidigast måndag nu då. :cry:

Återgå till "Allmänt kattprat!"