Stora tråden om Zooplus

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
misshellokitty
Kattracka
Kattracka
Katt: Huskatt

Re: Stora tråden om Zooplus

Inläggav misshellokitty » fre 02 maj 2014, 11:05

Den gången jag beställde från Zooplus var jag aldrig i kontakt med Posten utan endast med Zooplus kundservice för att få paketets nummer så att jag själv kunde hämta ut det snabbare. Och då fanns ju paketet på mitt utlämningsställe. Helskumt att det fungerar så olika. Men jag ska ge det ett försök nästa gång det är dags för kattsandsinköp så får vi se hur det går då. :-)
A home without a cat is just a house.

Allspice
Überkatt
Überkatt

Inläggav Allspice » fre 02 maj 2014, 15:09

Idag kom paketet från Tyskland och naturligtvis så var ingen hemma då vi hade tider att passa. Jag satte upp en fullmakt på dörren och bad dem lämna det på altanen och mycket riktigt så stod det där när vi kom hem hem :grin: Men de har smalare band än de i Nederländarna så det ha de trängt in i paketet.

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » tor 08 maj 2014, 17:36

Tänkte göra en beställning på kattsand nu inom de närmaste dagarna. Jag vet inte säkert om de kommer köra hem det till mig men fått råd om att skriva i beställningen att man tar emot hemma. Vet inte heller om det kommer funka att sätta upp en fullmakt att de kan lämna vid dörren…. :roll:

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tor 08 maj 2014, 18:00

misshellokitty skrev:Tänkte göra en beställning på kattsand nu inom de närmaste dagarna. Jag vet inte säkert om de kommer köra hem det till mig men fått råd om att skriva i beställningen att man tar emot hemma. Vet inte heller om det kommer funka att sätta upp en fullmakt att de kan lämna vid dörren…. :roll:

Så här skriver jag:

Petronella Petronellason
Petragatan 15, PORTKOD 8979 JAG TAR EMOT HEMMA
302 95 Halmstad
Telefon: xxxxxxxx

Jag klämmer in alla de uppgifterna i adressfälten med stora bokstäver så att det syns.
Och om du beställer mer än 60 kg kattsand kan jag nästan lova att de ringer för de vill inte gärna bära upp allt bara för att komma på att du inte är hemma och sen måsta bära ner det igen.

Annars ska jag också beställa kattsand så om du vill kan vi beställa ihop, om det skulle funka för dig att hämta det från mig.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » tor 08 maj 2014, 18:33

Gisele skrev:
misshellokitty skrev:Tänkte göra en beställning på kattsand nu inom de närmaste dagarna. Jag vet inte säkert om de kommer köra hem det till mig men fått råd om att skriva i beställningen att man tar emot hemma. Vet inte heller om det kommer funka att sätta upp en fullmakt att de kan lämna vid dörren…. :roll:

Så här skriver jag:

Petronella Petronellason
Petragatan 15, PORTKOD 8979 JAG TAR EMOT HEMMA
302 95 Halmstad
Telefon: xxxxxxxx

Jag klämmer in alla de uppgifterna i adressfälten med stora bokstäver så att det syns.
Och om du beställer mer än 60 kg kattsand kan jag nästan lova att de ringer för de vill inte gärna bära upp allt bara för att komma på att du inte är hemma och sen måsta bära ner det igen.

Annars ska jag också beställa kattsand så om du vill kan vi beställa ihop, om det skulle funka för dig att hämta det från mig.

Har du provat att lämna en fullmakt på dörren någon gång om du inte varit hemma?

Vad gulligt av dig! Bekymret blir ju då att jag inte har egen bil och måste i så fall kolla om jag kan låna bil. Och skulle nu inte posten köra ut det till mig är mitt närmaste utlämningsställe Willys Öster dit jag bara har cirka 2 min. Och då måste jag ändå ordna med bil så att jag kan transportera hem det… Men när hade du tänkt beställa i så fall?

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tor 08 maj 2014, 18:57

Jag har aldrig provat att lämna fullmakt. En gång fick jag bara halva sändningen från Zooplus, och eftersom jag anade att det skulle komma nästa dag så sa jag till postkillen som lämnade första halvan att nästa dag kanske jag inte är hemma och kan ta emot, och att de då gärna fick lämna det utanför dörren. Då var han noga med att fråga om tillåtelse att han fick skriva på mitt namn på sin dosa. För det är så det går till. Nån måste skriva på sändningen (hos oss i alla fall, det verkar ju variera från stad till stad). Lämna utan att någon kvittera verkar de inte vilja.

Jag kan beställa ihop med dig närsom helst när det passar dig i så fall, så fundera och så säger du bara till. Jag tänkte bara som alternativ. Det kanske skulle vara bra om du provar själv en gång hur det fungerar, så vet du. Så skiter det sig så vet du att du kan beställa med mig nästa gång tex. Jag ska pma dig för jag hade lite mer tips om vad du kan beställa...
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » tor 08 maj 2014, 19:02

Gisele skrev:Jag har aldrig provat att lämna fullmakt. En gång fick jag bara halva sändningen från Zooplus, och eftersom jag anade att det skulle komma nästa dag så sa jag till postkillen som lämnade första halvan att nästa dag kanske jag inte är hemma och kan ta emot, och att de då gärna fick lämna det utanför dörren. Då var han noga med att fråga om tillåtelse att han fick skriva på mitt namn på sin dosa. För det är så det går till. Nån måste skriva på sändningen (hos oss i alla fall, det verkar ju variera från stad till stad). Lämna utan att någon kvittera verkar de inte vilja.

Jag kan beställa ihop med dig närsom helst när det passar dig i så fall, så fundera och så säger du bara till. Jag tänkte bara som alternativ. Det kanske skulle vara bra om du provar själv en gång hur det fungerar, så vet du. Så skiter det sig så vet du att du kan beställa med mig nästa gång tex. Jag ska pma dig för jag hade lite mer tips om vad du kan beställa...

Ja det kan nog vara en bra idé att jag testar göra en beställning själv först nu och se hur det funkar. Nu har jag egentligen ingen dag i nästa vecka som jag är hemma förutom onsdag förmiddag… :roll: Tänkte beställa 30 kg Extreme Classic i alla fall så får vi se.

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » tor 08 maj 2014, 19:14

Väljer jag Post eller GLS som levereringsfirma?? :roll:

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » fre 09 maj 2014, 15:35

misshellokitty skrev:Väljer jag Post eller GLS som levereringsfirma?? :roll:

Snälla, någon som vill hjälpa mig med denna frågan? Vilket väljer jag? 8-[

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » fre 09 maj 2014, 15:43

Jag skulle välja Posten.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 14 år, är ensam kvar.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 09 maj 2014, 15:52

misshellokitty skrev:

GLS Ringer eller lämnar en lapp om utkörning- I mitt fall gjorde de bägge två .

Fick bär upp 30 kg sand själv .

Tycker GLS (shcenker är långsammare än posten och då gäller det inte bara ifrån zooplus.

Posten hemkörning beror ju på var man bor någonstans om det funkar eller inte .

Posten tar det oftast 4 dagar att få hem när allt klaffar .Sen måste man ju som sagt vara hemma eller prova lapp.

Själv tar jag posten då det oftast har funkat smärt fritt.

Så det är rätt svårt att tipsa om vad man ska ta.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » fre 09 maj 2014, 15:52

sugarcane skrev:Jag skulle välja Posten.

Okej. Men då menas det danska Posten antar jag? Helt ny på det här…. :smile:

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » fre 09 maj 2014, 16:21

eye of a tiger skrev:
misshellokitty skrev:

GLS Ringer eller lämnar en lapp om utkörning- I mitt fall gjorde de bägge två .

Fick bär upp 30 kg sand själv .

Tycker GLS (shcenker är långsammare än posten och då gäller det inte bara ifrån zooplus.

Posten hemkörning beror ju på var man bor någonstans om det funkar eller inte .

Posten tar det oftast 4 dagar att få hem när allt klaffar .Sen måste man ju som sagt vara hemma eller prova lapp.

Själv tar jag posten då det oftast har funkat smärt fritt.

Så det är rätt svårt att tipsa om vad man ska ta.

Är ju oftast inte hemma på dagarna då jag jobbar, har en ledig dag varannan vecka. Men jag tror jag testar Posten denna gången och GLS nästa, bara för att se skillnaden. :-)

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » fre 09 maj 2014, 16:23

En annan fråga jag kom på… Vad händer om man inte skulle vara hemma? Då får man själv hämta ut på sitt postutlämningsställe eller?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 09 maj 2014, 19:21

Ja det brukar man få göra .Såg att någon skrev att väger paketet mera än 20 kg kan man ringa och be om utkörning .som de gör utan extra kostnad.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 09 maj 2014, 19:23

Ja då får du en avi och får hämta på uthämtningstället.
Bild

Användarvisningsbild
cili
Superkatt
Superkatt
Katt: Huskatt x2 + OSH
Kontakt:

Inläggav cili » fre 09 maj 2014, 20:07

Jag valde GLSalternativet och fick paketen hemkörda med posten. Riktigt fint skick på paketen denna gång! Fint ihopbuntade med nåt tjockt plastband istället för de vanliga vassa banden som skär sönder kartongen annars :hi5:
http://idakck.wordpress.com - en blogg om lite av varje

Användarvisningsbild
Naala92
Superkatt
Superkatt
Katt: Ocicater

Inläggav Naala92 » fre 09 maj 2014, 20:34

cili skrev:Jag valde GLSalternativet och fick paketen hemkörda med posten. Riktigt fint skick på paketen denna gång! Fint ihopbuntade med nåt tjockt plastband istället för de vanliga vassa banden som skär sönder kartongen annars :hi5:

Tycker det varierar mycket om de packar med breda plastband eller de tunna vassa. Har senaste gångerna fått med bredd plast band men denna gången det vassa smala (dock hel låda ändå)
Bild
Bild
Min hemsida http://www.smallpaws.se" onclick="window.open(this.href);return false;
~Saknade Timon och Benjamin <3 ~

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » fre 09 maj 2014, 20:46

Så här står det på Zooplus sida:

Leveringsbetingelser for Sverige med Posten eller GLS/Schenker: : Pakker på op til 20 kg. bliver leveret direkte til døren på hverdage mellem kl. 9-16:00. Pakker på over 20 kg. kan afhentes på et af Postens udleveringssteder. Hvis du ikke er hjemme på leveringstidspunktet, vil din pakke efter leveringsforsøget, blive leveret på et af Postens udleveringssteder i nærheden af hvor du bor. Du kan afhente din pakke der dagen efter. GLS/Schenker leverer alle pakker på under 20 kg. direkte til et udleveringssted i nærheden af dig.

Alltså finns det inget som säger att man ska få det hemkört om det väger mer än 20 kg? 8-[

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 09 maj 2014, 21:03

Misshellokitty: Det där är jättekonstigt. Jag får uppburet alla mina tunga kattsandspaket, brukar beställa 90-120 kg. Och för två veckor sen ungefär fick jag hem och uppburet ett gigantiskt stort paket som jag skrivit om i tråden, tungt och 1,2m hög och 1 m bred eller nåt sånt.
Jag vet att när jag beställde hem Kattens No 1 som gick via Schenker så kom den ena lådan utlevererad till mig, och den andra lådan fick jag hämta på uthämtningstället på min gata (inte Hemköp eller Willys alltså).
Bild

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » fre 09 maj 2014, 21:04

Nu har jag gjort en beställning på 30 kg kattsand Extreme Classic och passade även på att köpa några mysiga kattbäddar. :grin:

Nu återstår det att se hur leveransen går… Jag tror ju att jag kommer få hämta ut det själv. Åker till Paris på onsdag kväll så med lite tur (om posten nu kör ut det) hinner jag få det på onsdag förmiddag…. :glasses:

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 09 maj 2014, 21:19

Vad roligt, du måste berätta vilka bäddar du valde!
Jag tror att du har god chans att hinna få det på onsdag, dock vet jag ju inte om det hinner komma på förmiddagen men jag ska hålla tummarna att det gör det!
Bild

Användarvisningsbild
Sorbe
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Maine coon x 3

Inläggav Sorbe » sön 11 maj 2014, 09:56

Jag beställde för någon vecka sen och valde DPD, hemkört av Posten. Allt gick super, som vanligt.

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » ons 14 maj 2014, 15:18

Postmannen ringde för en stund sedan och stod utanför porten med mina paket. Sitter dock på tåget men han skulle ställa det utanför dörren så går min pappa dit ikväll och ställer in det i lägenheten. Perfekt!!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » ons 14 maj 2014, 20:20

misshellokitty skrev:Postmannen ringde för en stund sedan och stod utanför porten med mina paket. Sitter dock på tåget men han skulle ställa det utanför dörren så går min pappa dit ikväll och ställer in det i lägenheten. Perfekt!!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Men så bra! :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ett gäng Morrisar
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » lör 17 maj 2014, 18:50

Ush det är inte bra att slösurfa på Zooplus hemsida, det är för många saker man vill ha på en gång! :smile:
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån
R.i.p Atlas 2016-08-12 :cry: :-({|=

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » sön 25 maj 2014, 17:57

Nu är denna hemklickad! :grin:

Bild

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » sön 25 maj 2014, 19:14

Misshellokitty: Har också en sån! Mina älskar den!
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 25 maj 2014, 19:28

Bild
Minou älskar sin tunna.

Sent from my iPad using Tapatalk with help from Minou!
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » sön 25 maj 2014, 22:16

Såja, ny omgång beställt. Nytt stort klösträd till sovrummet och lite annat smått och gott. :grin: Hade tänkt mig ett klösträd som gick till taket men det visade sig att mitt tak är för lågt. :cry:

Nästa månad får det nog bli en klöstunna till vardagsrummet. De ser ju jättemysiga ut för katter. :-D
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » sön 25 maj 2014, 22:17

Fam.Morrhår skrev:Nästa månad får det nog bli en klöstunna till vardagsrummet. De ser ju jättemysiga ut för katter. :-D

Eller kanske ha den i köket istället....har inte något för dem att klösa där... :-k
Aja, vi får se! :smile:
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » fre 30 maj 2014, 17:55

I dag kom klöstunnan från Zooplus. Fungerade kanon med leveransen även denna gång, postkillen bar in bamsepaketet i hallen åt mig. :rose:

Bild

Bild

Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 30 maj 2014, 17:56

Å vad fin den är :rosor: !
Bild

skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Inläggav skogisfantast » fre 30 maj 2014, 20:24

Har också funderat på en sådan klöstunna, men jag är rädd att tjockis-Tiffy fastnar i något av hålen? :-k

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » lör 31 maj 2014, 09:40

skogisfantast skrev:Har också funderat på en sådan klöstunna, men jag är rädd att tjockis-Tiffy fastnar i något av hålen? :-k

Den tyska sidan har en ny klöstunna som har stora hål som även tjockisar kan komma in i, men just nu är den slut. :(

http://www.zooplus.de/shop/katzen/kratz ... nne/354551

Den är rätt så dyr, men ser jättefin ut. :-D
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 31 maj 2014, 10:13

Jättefin klöstunna :hi5: Katterna ser såå nöjda ut på bilderna :grin: "Åhh den är till oss och enbart vår " :hi5:

Men håller med om att hålen ser små ut :-k
Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » lör 31 maj 2014, 10:41

Hålens diameter på XXL-tunnan är 18 cm. Nu har jag ju nätta frökanr, så det är inga problem för oss, men en större katt kan kanske fastna? :-k

Tunnan på tyska sajten som Fam.Morrhår länkar till dyker med jämna mellanrum upp även på "våra" sajter, men givetvis till dyrare pris. Det är en zooplus egen piratkopia på en tunna från Petfun (som givetvis är av bättre kvalitet). Ibland slår de till med kampanjpriser på pirattunnan, och som minst har jag sett att den kostat 1200 kronor. Jämfört med svenska webb-shopspriser på lägre tunnor är det fortfatande väldigt prisvärt.

Zooplus har fler träd i samma serie, sök på Natural Paradise så får ni upp aktuellt utbud. Träden är rena rip-offen på Petfuns upplägg, men OBSERVERA att stolparna inte är av massivt trä. Vilket förklarar prisskillnaden - http://www.zooplus.fi/esearch.htm#q=natural%20paradise

Just tunnorna lönar det sig fortfarande att prisjämöra mellan våra sajter. beroende på om/vad man handlar mer kan det bli billigare att handla från någon annan sajt än SE även om man måste pröjsa frakt. Ibland har det skiljt hundralappar! :shock:
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 14 år, är ensam kvar.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 31 maj 2014, 13:31

Jag har faktiskt sett Petfunträd (äkta vara) på zooplus-sida till klart lägre pris än hos Petfun. Dom har inte funnits länge och jag antar att zooplus köpt in ett tillfälligt överskott från Petfun. Det man missar i så fall är att göra egna ändringar som man ju kan göra hos Petfun men det är nog mest aktuellt för oss med lite större modell på katt.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 31 maj 2014, 16:31

Kommer nog att köpa ett Natural Paradise.Men det verkar försvinna rätt så ofta ifrån zooplus sidorna :-k

Nu när man nu har två yrväder, så behöver man förmodligen en till med tjockare stolpar .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » lör 31 maj 2014, 17:07

Starwatcher skrev:Jag har faktiskt sett Petfunträd (äkta vara) på zooplus-sida till klart lägre pris än hos Petfun.

Stämmer bra det. Men som du noterat måste man vara snabb. Jag har själv köpt en äkta Petfun-tunna på DK till kampanjpris. Sen har Petfun-träden på zooplus bara haft de smalare stolparna, men har man nätta katter är det ju helt ok.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Återgå till "Allmänt kattprat!"