Stora tråden om Zooplus

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

Re: Stora tråden om Zooplus

Inläggav SaberBlade » tis 30 jul 2013, 11:06

Men det jag inte fattar är varför man på Zooplus.se har valet att välja mellan DPD/Posten och DHL om det ändå kommer levereras av Posten. Står till och med att de rekommenderar att man väljer DHL om det överstiger 20kg. Får väl se vad som kommer. :-D

Posten har bara lyckats komma till dörren en gång på alla mina köp från Zooplus.com och övriga gånger står de bara att de försökt nå mig, men jag inte varit hemma eller att de varit port låst, trots att de inte existerar en dörr ens till min byggnad. ;) De värsta är att vänta på avi, första gången tog de 2 veckor(!) innan den dök upp, tur att man ringde Posten och fick kolli-id när man tyckte de borde ha kommit med paketet, annars hade den väl hunnit gå tillbaka. Posten alltid bara beklagar och lovar att de inte ska gå till så igen...men nästa gång är det samma sak igen. Önskar Schenker skulle levererat här hos mig, den killen som kör här är kanon. Bär upp grejer även fast att han egentligen bara behöver sätta de nere vid trappgången. =D>

Bortsett från värdelösa leveranser (Postens fel) och delvis paketering är jag nöjd med Zooplus, billiga, snabba och bra kundtjänst. Synd bara att JWB Duck & Rice verkar inte existera mer än i 2kg nu. :( Har ju blivit ytterligare lite dyrare i butiker här...

Användarvisningsbild
jillanc
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 1 SIA, 1 OSH, 1 SYS
Kontakt:

Inläggav jillanc » tis 30 jul 2013, 11:33

Tinica skrev:Jag tycker att det är dåligt att man inte kan beställa så varorna kommer direkt till utlämningsställe istället för att de skickas hem. Vem är hemma dagtid mitt i veckan liksom? Det här betyder att man får en lapp i lådan (om man har tur!) och så får man hämta varorna dagen efter på utlämningsstället.

Håller med!!
Väntar på två paket & såg på postens hemsida idag att de varit hemma o förskökt leverera
paketen medan jag är på jobbet :-(
Får hämta dom imorgon istället.

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » tis 30 jul 2013, 12:06

:swear: Zooplus har tagit bort Eukanuba i sortimentet. Finns bara för hundar.
Numera äter katterna ytterst lite torrisar, men ändå.. Och jag kan köpa det på andra ställen.., men som sagt, men lite konstigt är det :swear: :wait:
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
invicta
Kattracka
Kattracka
Katt: BRI c, BRI b, BRI p 03, SRS w 62
Kontakt:

Inläggav invicta » tis 30 jul 2013, 12:31

Den senaste månaden har jag fått lite extra pengar (en privat försäkring som gett utbetalning) så jag har nu kunnat beställa allt det som jag gått och suktat efter från Zooplus.

Totalt blev det tre stora beställningar (~1000 DKK + 10% uppfödarrabatt per beställning) som bl.a innehöll två stora klöstunnor, fyra små klösträd, ett storpack Bozita burkmat, 60 kg Cat&Clean, två transportburar och en uppsjö av leksaker och diverse småsaker till katterna och de kommande kattungarna.

Det får väl ses som att jag spenderade större delen av årets (och till viss del nästa års) kattbudget bara den här månaden, men så har jag ju uppfödning också. Jag får helt enkelt hålla igen ett tag framöver och bara köpa burkmat (när priset är lågt) och sand när det behövs.

Det positiva är att jag nog lågt räknat har sparat in ca 6000 kr bara genom att handla allt detta på Zooplus istället för i affären.

Jag har beställt via .DK och använt DHL och allting har kommit fram helt och i rimlig tid. Är supernöjd. :grin:
Bild

Pandora (2007-12-02) Amadeo (2008-11-07 ~ 2012-11-03)
Mei (2012-02-18) Isis (2013-04-11) Lolita (2013-09-15)

Användarvisningsbild
Rinka
Überkatt
Überkatt
Katt: 2xRAG

Inläggav Rinka » tis 30 jul 2013, 18:04

SaberBlade skrev:Men det jag inte fattar är varför man på Zooplus.se har valet att välja mellan DPD/Posten och DHL om det ändå kommer levereras av Posten. Står till och med att de rekommenderar att man väljer DHL om det överstiger 20kg. Får väl se vad som kommer. :-D

Jag uppfattar det som att man väljer mellan att paketet skickas med danska posten eller tyska posten, och att båda sen lämnar över till svenska posten.
Bild

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka

Inläggav SaberBlade » tis 30 jul 2013, 22:57

Rinka skrev:
SaberBlade skrev:Men det jag inte fattar är varför man på Zooplus.se har valet att välja mellan DPD/Posten och DHL om det ändå kommer levereras av Posten. Står till och med att de rekommenderar att man väljer DHL om det överstiger 20kg. Får väl se vad som kommer. :-D

Jag uppfattar det som att man väljer mellan att paketet skickas med danska posten eller tyska posten, och att båda sen lämnar över till svenska posten.

Men allt skickas väl från Tyskland? Båda mina paket skickas med Deutche Post (DHL) precis som när jag beställt från .com. Jag valde DHL som fraktalternativ. Kan inte vara så att man kommit överens med DHL i Sverige att de får in paketen om köparen valt detta? Och att Posten tar över om man väljer DPD/Posten? Vore i varje fall det mest logiska, men tyvärr är det ju inte alltid fallet. ;-)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 31 jul 2013, 11:23

Heh Man känner definitivt in på att handla på dk även med frakt . Har nu köpt både nät och stolpar för balkongen .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
O Helga Katt
Gurukatt
Gurukatt
Katt: DRX (ABY)
Kontakt:

Inläggav O Helga Katt » tor 01 aug 2013, 11:19

Har beställt mat, sand, toalåda, hängmattor och klösträd till landet. Tyckte det var smart eftersom vi kom hit med tåg! Men se några varor kommer inte och paketet går ju knappt att spåra heller. När jag söker på dhls sida står det bara att paketet är i Schweden sedan flera dagar och att leverans inte varit möjlig. Inte varför (någon har varit här och vaktat precis hela tiden) och ingenting om när de ska prova igen! Och bara ett nummer till Tyskland, om man vill ringa! :-x

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » tor 01 aug 2013, 12:27

Jyppan skrev: När jag söker på dhls sida står det bara att paketet är i Schweden sedan flera dagar och att leverans inte varit möjlig. Inte varför (någon har varit här och vaktat precis hela tiden) och ingenting om när de ska prova igen!

Det är (tyvärr) Posten som kör ut paket även från DHL, det som krånglar till det är att kollina får nya nummer vid svenska gränsen när Posten tar över försändelsen från DHL. Därför ska man aldrig välja DHL, då kan man enkelt följa paketet på DPD:s hemsida och Postens hemsida hela vägen. Men du ska kunna ringa Posten och uppge DHL-numret och få det nya svenska kollinumret för att se var paketet befinner sig.

Det är lite avigt av zooplus att inte kunna upplysa om att det inte spelar någon roll vilken speditör man väljer för slutleverans på hemmaplan. Tidigare tog de dessutom extra betalt för DHL, det tror jag inte de gör längre nu när det är fraktavgift på allt utom på SE-order över 499 kronor.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 13½ år, är ensam kvar.

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka

Inläggav SaberBlade » tor 01 aug 2013, 14:13

Yay! Posten lyckades äntligen med en utkörning! :grin: Tack och lov att man hade packat kattsanden i en lagom låda, men den var sönder ändå men påsarna var hela, det som räknas. Köpte också en fin kattbädd och kattmat till min syrra. Gillar Zooplus, bara synd att Posten så ofta slarvar med utkörningarna.

@sugarcane: Angående när man väljer DPD. Kan man även se att paket är lastad på bil och är ute för leverans? Som man kan på Posten när man fått nytt kollinr om man valt DHL, så man vet att den är på väg? Kommer inte ihåg hur det var när jag fick ett paket en gång med DPD. Valde DHL denna gång och de kom ju med Posten, lite tråkigt att behöva ringa upp för att få nya kolli-id. Spelar ju så ingen roll ens på zooplus.se vilket fraktsätt man väljer, känns lite smått onödigt att ge en ett par val med samma utgång, så att säga.

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » tor 01 aug 2013, 14:57

Ja, man ser att paketet är på utkörning. Beträffande DPD-trackingen så kan man ändra de sista bokstäverna i länken från DE till SE så pratar sajten svenska.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 13½ år, är ensam kvar.

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka

Inläggav SaberBlade » tor 01 aug 2013, 16:17

sugarcane skrev:Ja, man ser att paketet är på utkörning. Beträffande DPD-trackingen så kan man ändra de sista bokstäverna i länken från DE till SE så pratar sajten svenska.

Tackar för svar! :) Då ska jag nog köra bara på DPD framöver.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 06 aug 2013, 14:19

:swear: Post :swear:
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
TinaW
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav TinaW » tis 06 aug 2013, 14:43

Fick en lapp i lådan idag... tydligen missade jag dom med minuter igår :pfft:
Så jäkla typiskt!
Fick besked redan onsdag att mina varor var skickad, trodde jag skulle få dom i fredags och satt och vaktade på postbilen när den kom men nä :roll:
Igår körde jag och handlade och trodde jag skulle hinna hem innan dom körde här förbi... nä inte det heller! Jag kom hem strax innan två och enligt lappen så hade dom varit här halv två igår :swear:

Jaja, nu får jag själv köra och hämta det... inte nån längre sträcka men såå typiskt!!

Användarvisningsbild
Naala92
Superkatt
Superkatt
Katt: Ocicater

Inläggav Naala92 » tor 08 aug 2013, 22:35

Någon som vet varför den tyska zooplus (zooplus.de) inte skickar till Sverige? :-k
Bild
Bild
Min hemsida http://www.smallpaws.se" onclick="window.open(this.href);return false;
~Saknade Timon och Benjamin <3 ~

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » tor 08 aug 2013, 23:32

Naala92 skrev:Någon som vet varför den tyska zooplus (zooplus.de) inte skickar till Sverige? :-k

Priserna på SE har (rejält) fraktpåslag. Det blir inte lönsamt för dom att skicka till DE-priser, därför får vi inte handla där.

Användarvisningsbild
Naala92
Superkatt
Superkatt
Katt: Ocicater

Inläggav Naala92 » tor 08 aug 2013, 23:40

sugarcane skrev:
Naala92 skrev:Någon som vet varför den tyska zooplus (zooplus.de) inte skickar till Sverige? :-k

Priserna på SE har (rejält) fraktpåslag. Det blir inte lönsamt för dom att skicka till DE-priser, därför får vi inte handla där.

Blä då... hade ju varit enklare om de i allafall hade allt på sidorna då :blink:
Bild
Bild
Min hemsida http://www.smallpaws.se" onclick="window.open(this.href);return false;
~Saknade Timon och Benjamin <3 ~

Användarvisningsbild
Ahiru
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ahiru » lör 10 aug 2013, 20:27

Fick hem mina grejer. Allt var helt men det var lite problem med information från postens sida.
Blir nog en ny beställning snart eftersom svärmor var intresserad av lite grejer :)

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » lör 10 aug 2013, 21:50

sugarcane skrev:

Jag upptäckte precis det :-( Hade klickat hem en jättebeställning på de och så går det inte att skicka. Och blir för dyrt från dom andra sidorna :pfft:

Användarvisningsbild
Pazuzu
Kattracka
Kattracka
Katt: Två huskatter, Socker och Anton

Inläggav Pazuzu » lör 10 aug 2013, 22:27

Jag skickade iväg ett mail till Posten för några dagar sedan ang. var jag ska hämta tunga paket framöver eftersom det lokala logistikcentret har stängt, och idag fick jag ett svar, eller någon luddig version av det snarare.

Så här följde konversationen:

Jag: "Jag undrar var mina tyngre (20kg+) paket hamnar nu när Posten Logistik har lagts ner i Oskarshamn? Jag beställer ibland från ett företag i utlandet (Zooplus.com) som skickar från Tyskland och paketen körs ut till dörren, men när man inte är hemma (som de flesta inte är som jobbar heltid) åker de antingen till postombudet men vid tyngre paket till logistikcentret där man fått hämta det själv. Hamnar de tunga paketen nu på företagscentret i Oskarshamn, för det kan väl inte vara så att man är hänvisad till Kalmar och Västervik?"

Posten:
"Hej *****,

tack för din e-post.

När du skriver logistikcenter, är det vårt åkeri du menar då eller är det företagscentret?

Om det inte finns något tunggodsombud på ens ort så ska paketen aviseras och hanteras av våra åkerier."

Jag:
"Ja, det är åkeriet. Företagscentret ligger på ett annat ställe.

Vad innebär det sista du skrev i klartext?

Paket som inte kan levereras pga att jag inte är hemma hamnar antingen då i Västervik eller Kalmar för självavhämtning? Jag måste veta innan jag beställer, för det blir ju givetvis en ekonomisk förlust att åka nästan 10 mil för att hämta ett paket... Ska jag kanske prata med Företagscenter istället, de borde väl veta om det kommer tyngre paket till dem?"

](*,)
BildBild

Användarvisningsbild
LaSadies
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: 5*NFO 1*HCS 1*Änglakatt
Kontakt:

Inläggav LaSadies » sön 11 aug 2013, 00:43

Pazuzu skrev:Jag skickade iväg ett mail till Posten för några dagar sedan ang. var jag ska hämta tunga paket framöver eftersom det lokala logistikcentret har stängt, och idag fick jag ett svar, eller någon luddig version av det snarare.

Så här följde konversationen:

Jag: "Jag undrar var mina tyngre (20kg+) paket hamnar nu när Posten Logistik har lagts ner i Oskarshamn? Jag beställer ibland från ett företag i utlandet (Zooplus.com) som skickar från Tyskland och paketen körs ut till dörren, men när man inte är hemma (som de flesta inte är som jobbar heltid) åker de antingen till postombudet men vid tyngre paket till logistikcentret där man fått hämta det själv. Hamnar de tunga paketen nu på företagscentret i Oskarshamn, för det kan väl inte vara så att man är hänvisad till Kalmar och Västervik?"

Posten:
"Hej *****,

tack för din e-post.

När du skriver logistikcenter, är det vårt åkeri du menar då eller är det företagscentret?

Om det inte finns något tunggodsombud på ens ort så ska paketen aviseras och hanteras av våra åkerier."

Jag:
"Ja, det är åkeriet. Företagscentret ligger på ett annat ställe.

Vad innebär det sista du skrev i klartext?

Paket som inte kan levereras pga att jag inte är hemma hamnar antingen då i Västervik eller Kalmar för självavhämtning? Jag måste veta innan jag beställer, för det blir ju givetvis en ekonomisk förlust att åka nästan 10 mil för att hämta ett paket... Ska jag kanske prata med Företagscenter istället, de borde väl veta om det kommer tyngre paket till dem?"

](*,)

Dina paket hamnar på Västervik eller om det är Kalmar som är ditt närmsta åkeri (kan dom ej utantill). Nästintill inga ombud eller företagcenter tar paket som väger över 20 kg.
S*LaSadie's NFO http://www.lasadie.com

Användarvisningsbild
Pazuzu
Kattracka
Kattracka
Katt: Två huskatter, Socker och Anton

Inläggav Pazuzu » sön 11 aug 2013, 07:41

LaSadies skrev:Dina paket hamnar på Västervik eller om det är Kalmar som är ditt närmsta åkeri (kan dom ej utantill). Nästintill inga ombud eller företagcenter tar paket som väger över 20 kg.

Alltså, det är ju helt vanvettigt! Inte bara att jag då får avstå att beställa ex. sand från Zooplus går det inte att beställa annat stort och skrymmande, om man inte kan övertyga företaget att skicka med DHL eller dylikt. :-(
BildBild

Användarvisningsbild
LaSadies
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav LaSadies » sön 11 aug 2013, 11:14

Pazuzu skrev:
LaSadies skrev:Dina paket hamnar på Västervik eller om det är Kalmar som är ditt närmsta åkeri (kan dom ej utantill). Nästintill inga ombud eller företagcenter tar paket som väger över 20 kg.

Alltså, det är ju helt vanvettigt! Inte bara att jag då får avstå att beställa ex. sand från Zooplus går det inte att beställa annat stort och skrymmande, om man inte kan övertyga företaget att skicka med DHL eller dylikt. :-(

Man har möjlighet att få paketet utkört på kvällstid med om man inte har möjlighet att ta emot paketet på dagen. Men det förutsätter att man inte bor på en lantbrevbärarlinje (tex de som har postnummer xxx 9x bor på en LBB-linje). Man kan tycka det är vanvettigt, men samtidigt så kan inte ombuden och FC (som egentligen bara ska hantera brev är tanken) ta hur stora eller tunga paket vilket har lett till att åkerierna får de stora paketen och ställt till en hel del problem.

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » sön 11 aug 2013, 11:33

LaSadies skrev:Man har möjlighet att få paketet utkört på kvällstid med om man inte har möjlighet att ta emot paketet på dagen.

Men det görs väl knappast kostnadsfritt, eller ...? :-k

Användarvisningsbild
kvasthilda
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Ett gäng hittisar

Inläggav kvasthilda » sön 11 aug 2013, 11:45

Jag skrev också och frågade om paket över 20 kg för en tid sedan. Fick nedan svar från Posten.

"Paket som väger över 20 kg hanteras i dagsläget på våra filialer det vill säga på våra åkerier. Posten logistik har längre ingen möjlighet att hantera dessa på företagscenter då de endast kommer att hantera brevförsändelser samt paket som går via lantbrevbärare.

I och med att vi längre inte kan erbjuda utlämning via ombud/företagscenter på paket som överskrider vissa mått- /viktbestämmelser så erbjuder vi istället en kostnadsfri utkörning.

En avgift tillkommer om man önskar boka utkörning på paket som finns på ombud, bortsett om man bor på lantbrevbärarlinje, samt för extra utkörning av PALL.ETT. Paket som ej kan hanteras på ombud/företagscenter erbjuder vi alltså en fri utkörning på, och detta efter att paketet (företagspaket) inte kunnat bli levererat vid ett första tillfälle. MyPack (som i vanliga fall går direkt till ombud) med överskridna måttbestämmelser hanteras även dessa på filial och då får kunden ett SMS/brev som hänvisar till vår transportbokning och kunden bokar då ut en kostnadsfri utkörning."
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 11 aug 2013, 12:26

För oss som bor längs lantbrevbärarlinje har ändringen gjort det mkt svårt att beställa från zooplus då man enbart kan få hemkörning dagtid och iaf där jag bor kan man enbart hämta mitt på dagen själv hos åkeriet.

Skulle verkligen önska att det iaf en dag i veckan gick att kunna hämta kvällstid eller tidig morgon hos åkeriet för som det är nu krävs det en dags semester bara för att få hem paketet :pfft:
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » sön 11 aug 2013, 12:49

Vilket av alla Zooplus är rent generellt billigast att beställa från? :-D

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » sön 11 aug 2013, 13:02

lindak skrev:Vilket av alla Zooplus är rent generellt billigast att beställa från? :-D

Sand verkar vara billigast på DK av nån anledning. Annars är det hugget som stucket. Mitt tips; Installera Google Chrome om du inte redan har det (översätter finskan direkt), öppna fyra fönster och surfa parallelt i SE, DK, FI och COM. Jag brukar lägga det jag ska ha i alla sajters korgar, och sen jämföra totalpriset. Ibland kan det skilja nån hundring faktiskt.
Men i och med att det numera är obligatorisk frakt från alla utom SE oavsett hur mycket man handlar för så kan SE ibland bli billigast, beroende på vad man handlar.

Handlar du mycket kan du dessutom nyttja storköpskoden på respektive sajt.

Sen kan jag varmt rekommendera valutaappen XE, suverän att snabbt jämföra hur priset skiljer mellan de olika valutorna.

Användarvisningsbild
Rinka
Überkatt
Überkatt

Inläggav Rinka » sön 11 aug 2013, 15:02

Jag beställde fyra säckar sand till mina föräldrar från den danska sidan. Det delades som vanligt upp på två paket om drygt 30kg vardera. Det ovanliga var att vi sedan fick mail om att det var skickat med två olika företag och bara ett (det vanliga, DPD) innehöll tracking.

Mina förädrar var inte hemma när bolagen först försökte leverera paketen (eller i postens fall; kanske låtsades försöka ;)) och fick ett par dagarsenare två avier, en från schenker och en från posten. De fattade inte att det var två separata avier utan trodde att de gällde samma sak... Schenkers innehöll ingen utlämningsinfo och postens angav att paketet fanns på det vanliga ombudet på bensinmacken. På bensinmacken fanns dock inget av paketen och killen testade lite olika sifferkombinationer med utgångspunkt från postens slarvigt skrivna avi.

Mamma ringde telefonnumret på schenker och fick då boka en hemkörning som kom som utlovat. Postens paket kunde jag ringa och spåra med trackingnumret jag fått på mail - paketid:t på avin gick inte att utläsa rätt siffror från - och den trevliga tjejen i telefon sa att paketet inte fanns hos ombud utan på deras utkörningscenter och att mamma kunde hämta där. Mamma lyckades hämta upp sitt paket (med det lilla problemet att man behövde ringa ett telefonnummer för att någon skulle komma och öppna för en, och hon hade lämnat mobilen hemma på laddning...).

Så tre fel:
* Bara ena paketet skickades med DPD
* Fel information om utlämningsställe på avin
* Oläsligt paket-id på avin
Bild

Användarvisningsbild
Rinka
Überkatt
Überkatt

Inläggav Rinka » sön 11 aug 2013, 15:19

Beställde även mat och ökoplus-sand till oss själva veckan innan från svenska zooplus, det skickades som två paket olika dagar. Båda med DPD. När vi i trackingen ser att det är i malmö så vet vi att det kommer hit nästa dag.

Första paketet (med mat) kom kl 9 morgonen efter att det varit i malmö. Finemang.
Nästa paket (otympligt med ökoplus-säckar) borde komma nästa dag, så jag väntar och väntar. När vi kontrollerar trackingen så ser vi att det står att utkörning misslyckades kl 9! Sambon ringer till dem och de låter först tveksamma till att gå med på en ny utkörning, men ändrar sig sedan när de ser att det gick jättebra med det första paketet dagen innan. Klockan 9 dagen efter kommer postkillen på riktigt med det otympliga paketet.

Så det gick ju bra till slut, men det är störande att det inte är EN dag man får sitta stand by och invänta paket, utan TRE dagar. Och det här att posten påstår att man inte varit hemma när det ska levereras svårhanterliga paketet är ju som ni vet inte särskilt ovanligt.

När det bara är matbeställning så har vi mer och mer övergått till foderbilen. Det känns ju dessutom bättre för miljön när inte bozitan först behöver skickas till ett lager i tyskland och sen tillbaka till sverige. Med foderbilen är mitt enda irritationsmoment att de inte skickar dagen efter beställning utan det dröjer några dagar.
Bild

Användarvisningsbild
LaSadies
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav LaSadies » sön 11 aug 2013, 17:40

sugarcane skrev:
LaSadies skrev:Man har möjlighet att få paketet utkört på kvällstid med om man inte har möjlighet att ta emot paketet på dagen.

Men det görs väl knappast kostnadsfritt, eller ...? :-k

Det är kostnadsfritt. Alla utkörningar pga ombud eller FC inte kan ta dem sker kostnadsfritt.

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » sön 11 aug 2013, 17:44

Men vänta nu... Mitt företagscenter (Laholm) brukar få mina zoopluspaket om jag inte är hemma :-k Det är jättesmidigt (eller, smidigast är ju hemleverans, men när inte det funkar) för de har en ramp så det är lätt att lasta bilen. Alla postbilar är parkerade där också, så de måste ju hantera paket...? Har jag ett udda FC här eller? 8-[ Nån gång har paketen kommit till ICA, och det är så bökigt för då måste jag släpa ut dom till bilen själv. På FC får jag låna en vagn och kan backa fram bilen till lastrampen.
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Användarvisningsbild
SandyOlsen
Überkatt
Überkatt
Katt: Gjördis, Peggy & Nessi

Inläggav SandyOlsen » sön 11 aug 2013, 18:49

Vårat FC har ju stängt här i stan också, så närmaste är i grannstaden 25 min bort ungefär. Trodde jag skulle få åka dit sist och hämta paketen för det enda vägde 30 kg. Men se på fan så förvånad jag blev när paketen istället fanns att hämta på Willys!
Bild

Användarvisningsbild
O Helga Katt
Gurukatt
Gurukatt
Katt: DRX (ABY)
Kontakt:

Inläggav O Helga Katt » sön 11 aug 2013, 20:32

sugarcane skrev:
Jyppan skrev: När jag söker på dhls sida står det bara att paketet är i Schweden sedan flera dagar och att leverans inte varit möjlig. Inte varför (någon har varit här och vaktat precis hela tiden) och ingenting om när de ska prova igen!

Det är (tyvärr) Posten som kör ut paket även från DHL, det som krånglar till det är att kollina får nya nummer vid svenska gränsen när Posten tar över försändelsen från DHL. Därför ska man aldrig välja DHL, då kan man enkelt följa paketet på DPD:s hemsida och Postens hemsida hela vägen. Men du ska kunna ringa Posten och uppge DHL-numret och få det nya svenska kollinumret för att se var paketet befinner sig.

Det är lite avigt av zooplus att inte kunna upplysa om att det inte spelar någon roll vilken speditör man väljer för slutleverans på hemmaplan. Tidigare tog de dessutom extra betalt för DHL, det tror jag inte de gör längre nu när det är fraktavgift på allt utom på SE-order över 499 kronor.

Paketet kom fram! Det var aldrig borta utan det var tyska DHL som inte förstod systemet med svensk lantbrevbärare, enligt lantbrevbäraren. Två vägghyllor fattades dock i paketet och först när jag klagade bad de om ursäkt för det och sa att hyllorna måste ha kommit bort på vägen. Konstigt, eftersom allt var packat i två paket! Som av en händelse var hyllorna nu också slut på lagret. Njae, jag betalar nog lite mer för att få den service som Animail mfl tillhandahåller. :-?

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » mån 12 aug 2013, 08:03

Jyppan skrev:Två vägghyllor fattades dock i paketet och först när jag klagade bad de om ursäkt för det och sa att hyllorna måste ha kommit bort på vägen. Konstigt, eftersom allt var packat i två paket! Som av en händelse var hyllorna nu också slut på lagret. Njae, jag betalar nog lite mer för att få den service som Animail mfl tillhandahåller. :-?

Va?! Nog för att kartongerna brukar komma fram i nästan vilket skick som helst, men att två hyllor skulle ha trillat ut låter... öh, pikant! :roll:
Du har väl sett till att det krediterat dig för beloppen för hyllorna? När de skriver sina förlåt oss-brev för egna klanterier brukar de vara dukiga på att bifoga rabattkoder, men jag upplever att de skett en rejäl kursändinrg det senaste halvåret vad gäller den sortens "freebies", så de kanske inte bryr sig om sånt längre.

Eftersom prisnivåerna generellt stigit hos zooplus så är det onekligen inte samma fyndläge som förut gentemot Animail etc (även om undantag finns vad gäller vissa produkter, exempelvis sand). Det är uppenbart att Sverige (och Finland) endast finns med för att företaget ska kunna säga att de verkar på plats i hela EU. Intresset att sälja till svenskar är egentligen begränsat eftersom vi är "dyra" kunder (fel valuta, långa fraktavstånd).
Senast redigerad av sugarcane mån 12 aug 2013, 08:09, redigerad totalt 1 gång.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 12 aug 2013, 08:07

sugarcane skrev:
Jyppan skrev:Två vägghyllor fattades dock i paketet och först när jag klagade bad de om ursäkt för det och sa att hyllorna måste ha kommit bort på vägen. Konstigt, eftersom allt var packat i två paket! Som av en händelse var hyllorna nu också slut på lagret. Njae, jag betalar nog lite mer för att få den service som Animail mfl tillhandahåller. :-?

Va?! Nog för att kartongerna brukar komma fram i nästan vilket skick som helst, men att två hyllor skulle ha trillat ut låter... öh, pikant! :roll:
Du har väl sett till att det krediterat dig för beloppen? När de skriver sina förlåt oss-brev för egna klanterier brukar de vara dukiga på att bifoga rabattkoder, men jag upplever att de skett en rejäl kursändinrg det senaste halvåret vad gäller den sortens "freebies", så de kanske inte bryr sig om sånt längre.[/b]

Jag fick inga rabattkoder när större delen av en matleverans blev så illa tilltygad att blötmat rann ut och det var en ruttnande sörja. Den ruttna maten tyckte dom att jag borde ha sparat :shock: men efter lite bråk fick jag iaf tillbaka pengarna.
Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » mån 12 aug 2013, 08:16

Tja, floden av rabattkuponger kanske har strypts? Min senaste rabattkupong var för en Schenkerleverans som kördes till ombud istället för till mig. Den var felkodad vid gränsen. Skulle jag få den hemkörd skulle den behöva gör en resa på 300 mil t.o.r för att kodas rätt enligt Schenkers "klagomur". :roll: Jag bor mindre än 500 meter från utlämningsstället, så jag hämtade den själv. Men kollit var rejält tungt, så jag skrev ett hyfsat irro brev - och fick 10% på stört. Men det var ett år sen.

Bonusshoppen har också blivit väldigt mager, så att handla lite extra för att samla ihop bonuspoäng tillför inte heller mycket längre.

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » mån 12 aug 2013, 08:41

zaddraya skrev:Men vänta nu... Mitt företagscenter (Laholm) brukar få mina zoopluspaket om jag inte är hemma :-k Det är jättesmidigt (eller, smidigast är ju hemleverans, men när inte det funkar) för de har en ramp så det är lätt att lasta bilen. Alla postbilar är parkerade där också, så de måste ju hantera paket...? Har jag ett udda FC här eller? 8-[ Nån gång har paketen kommit till ICA, och det är så bökigt för då måste jag släpa ut dom till bilen själv. På FC får jag låna en vagn och kan backa fram bilen till lastrampen.

Var glad så länge det varar, vårt FC ligger också i samma byggnad om åkeriet, men de hanterar ICKE kollin! De lätt räknade gånger det blivit en miss och jag måste hämta mina bautakollin själv får jag således åka runt hörnet och kryssa fram mellan Poståkeriets stora lastbilar med min lilla riskokare, och själv baxa paketet från deras jättehall via lastbryggan (fast i sanningens namn brukar postisarna hjälpa mig att lasta :grin: ).

Användarvisningsbild
LaSadies
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav LaSadies » mån 12 aug 2013, 11:53

zaddraya skrev:Men vänta nu... Mitt företagscenter (Laholm) brukar få mina zoopluspaket om jag inte är hemma :-k Det är jättesmidigt (eller, smidigast är ju hemleverans, men när inte det funkar) för de har en ramp så det är lätt att lasta bilen. Alla postbilar är parkerade där också, så de måste ju hantera paket...? Har jag ett udda FC här eller? 8-[ Nån gång har paketen kommit till ICA, och det är så bökigt för då måste jag släpa ut dom till bilen själv. På FC får jag låna en vagn och kan backa fram bilen till lastrampen.

Du kanske bor på en LBB linje? De paket som inte lyckas levereras så hamnar paketen på FC och stannar oftast där.

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » mån 12 aug 2013, 12:56

LaSadies skrev:

Du kanske bor på en LBB linje? De paket som inte lyckas levereras så hamnar paketen på FC och stannar oftast där.

Det tror jag inte :-k Hur vet man om man bor på en lbb-linje?
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Återgå till "Allmänt kattprat!"