Mynta, Nina och Neos tråd - Neo 7/6

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Re: Myntas tråd - Myntas första (och enda!) utställning

Inläggav myntasmatte » mån 25 feb 2013, 16:21

Kilo skrev:
myntasmatte skrev:
Kilo skrev:Jodå, men vi brukar åka tillsammans/planera in samma dagar. Idag var vi 6 stycken Kurilean Bobtail! :grin:

Hur gick det? :-D

Hekto fick sitt cert :) CAP. Jag ska uppdatera deras tråd snart, ska bara orka lägga in alla bilder :)

Härligt, då kikar jag in där sedan! :-D
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Re: Myntas tråd - Myntas första (och enda!) utställning

Inläggav myntasmatte » ons 27 feb 2013, 08:51

Mynta låg och lapade sol på fönsterbrädet igår så jag passade på att ta lite bilder :-) Vi har ju inte blivit allt för bortskämda med den där solen på sistone, så det gäller att passa på.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Kilo
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Kurilean Bobtail

Re: Myntas tråd - Solbilder

Inläggav Kilo » ons 27 feb 2013, 09:28

Sötnosen! :love: Att ligga i solen är ju bara så mysigt! :)
Wookie och Hekto - Kurilean Bobtail

Erikssons

Inläggav Erikssons » tor 28 feb 2013, 11:07

Vilka fina bilder och videon! Rolig kisse :)

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tor 28 feb 2013, 11:55

Kilo skrev:Sötnosen! :love: Att ligga i solen är ju bara så mysigt! :)

Vilka fina bilder och videon! Rolig kisse :)

Tack tack! :rosekiss:
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt
Katt: SRS, LPL & BRI

Inläggav Miamiomi » tor 28 feb 2013, 12:08

Hon är ju så otroligt söt :love: Vilken liten soldyrkare hon verkar vara, ser ju så nöjd ut på fönsterbrädan :wub:
"You've met with a terrible fate, haven't you?"

Midna (GRCA/PIP Tiddlywinks Sotiga Sodom, SRS n) 21/5-12
Ghirahim (IP S*ÄgirsHus BC Rune, LPL n 32) 13/10-13
Link (S*Billfeldt's Primo, BRI b) 3/8-15

SE*Hyrule's (Under uppbyggnad) http://hyruleselkirkrex.weebly.com/

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tor 28 feb 2013, 12:43

Miamiomi skrev:Hon är ju så otroligt söt :love: Vilken liten soldyrkare hon verkar vara, ser ju så nöjd ut på fönsterbrädan :wub:

Mynta tackar så mycket! :rosor:

Hon älskar att sitta eller ligga på fönsterbrädena, särskilt det där hon har sin fönsterbädd, för som du kan se får hon knappt plats på de första bilderna :smile:
Senast redigerad av myntasmatte tor 28 feb 2013, 12:51, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miamiomi » tor 28 feb 2013, 12:50

myntasmatte skrev:
Miamiomi skrev:Hon är ju så otroligt söt :love: Vilken liten soldyrkare hon verkar vara, ser ju så nöjd ut på fönsterbrädan :wub:

Mynta tackar så mycket! :rosor:

Hon älskar att sitta eller ligga på fönsterbrädena, särskilt det där hon har sin fönsterbädd, för som du kan se får hon knappt plats på de första bilderna :smile:

Såg det :smile: Påminner lite om min egna lilla dam, oavsett om hon knappt får plats på fönsterbrädan så ska hon ändå sitta där och spana :smile:

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tor 28 feb 2013, 12:53

Miamiomi skrev:Såg det :smile: Påminner lite om min egna lilla dam, oavsett om hon knappt får plats på fönsterbrädan så ska hon ändå sitta där och spana :smile:

Såklart hon ska :smile:

Kan rekommendera en sådan bädd som du ser på de sista bilderna :-) Hon har även en "sunny seat" som jag satt upp på balkongdörren och den har blivit favoriten på sistone :-)
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miamiomi » tor 28 feb 2013, 14:20

myntasmatte skrev:
Miamiomi skrev:Såg det :smile: Påminner lite om min egna lilla dam, oavsett om hon knappt får plats på fönsterbrädan så ska hon ändå sitta där och spana :smile:

Såklart hon ska :smile:

Kan rekommendera en sådan bädd som du ser på de sista bilderna :-) Hon har även en "sunny seat" som jag satt upp på balkongdörren och den har blivit favoriten på sistone :-)

Ok, var får man tag på såna bäddar? :)

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tor 28 feb 2013, 20:41

Miamiomi skrev:Ok, var får man tag på såna bäddar? :)

Den du ser på de sista bilderna är en sådan som på bilden nedan, men då jag inte är överförtjust i beige så har min mormor sytt ett grått överdrag till den :-)

Bild

En "sunny seat" ser ut såhär:

Bild

De är väldigt populära i USA/England vad jag förstått, men inte många verkar ha dem här i Sverige. Fick syn på den i ett avsnitt av "My cat from hell" :-)
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 02 mar 2013, 07:53

Igår var jag och Mynta ute nästan hela dagen :-) Tyvärr har jag inga bilder eftersom jag glömde ta med mig kameran :pfft: Men fortsätter det att vara såhär fint väder så blir det nog fler turer till utomhuset, och då ska jag komma ihåg kameran!

Mynta var med om mycket spännande under utomhus-besöket! Hon klättrade i träd och spanade på alla torra löv som blåste runt. Det var rena sommarvärmen där vi satt i lä, så hon behövde inte frysa :) Tyvärr listade hon ganska snart ut var dörren in till huset satt, men efter att ha jamat där ett tag så var hon tillfreds med att sitta och sola bredvid mig på en bänk :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 2 birmor + 1 husis

Re: Myntas tråd - Utomhusbesök

Inläggav Molly » lör 02 mar 2013, 12:29

Så härligt ni verkar haft det :-D Längtar också ut men det är för mycket snö och blött än och det går inte att bli blöt om tassarna.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 02 mar 2013, 15:42

Molly skrev:Så härligt ni verkar haft det :-D Längtar också ut men det är för mycket snö och blött än och det går inte att bli blöt om tassarna.

Ja, det är så härligt att det börjat gå mot vår :-D

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag inser nu när jag tittar tillbaka på mitt inlägg att det kanske inte låter helt "humant" eller vad man ska kalla det ("katt-mant"?) att vara ute hela dagen när det fortfarande är så pass kallt. Därför vill jag förtydliga att vi inte var ute _hela_ dagen. Jag var så glad över hennes framsteg när jag skrev inlägget att jag nog överdrev lite. Vi var ute mellan kl: 11-15 ungefär, men med många pauser inomhus då jag åt lunch, fikade, m.m. Hon hade även sin bur bäddad varmt att krypa in i när hon ville.
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 02 mar 2013, 16:12

Vi vet att du månar om Mynta :rosor: . Det kan nog vara bra att inte bli för ivrig i början, och inte vara ute längre än hon själv vill. Mina vill inte vara ute en hel timme ens när det är så här kallt i luften och marken. Och jag tror nog att en timme är lagom för Mynta också. Det är mycket nytt ute, och det kan bli både stressigt och kallt så att säga. Jättebra att du har med transportburen och bäddar varmt i den så att hon har ett krypin, våra katter är ju inte gjorda för vårt klimat. Jag kan tipsa om att lägga en liten vetekudde i buren medan man är ute, så kan man ta ut den när man sätter katten i buren så är det varmt på bädden. Det finns också en dyna som heter Snugglesafe som man stoppar i micron och som håller värme i ca 10-12 timmar. Bara som tips :-D .
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 02 mar 2013, 17:06

Gisele skrev:Vi vet att du månar om Mynta :rosor: . Det kan nog vara bra att inte bli för ivrig i början, och inte vara ute längre än hon själv vill. Mina vill inte vara ute en hel timme ens när det är så här kallt i luften och marken. Och jag tror nog att en timme är lagom för Mynta också. Det är mycket nytt ute, och det kan bli både stressigt och kallt så att säga. Jättebra att du har med transportburen och bäddar varmt i den så att hon har ett krypin, våra katter är ju inte gjorda för vårt klimat. Jag kan tipsa om att lägga en liten vetekudde i buren medan man är ute, så kan man ta ut den när man sätter katten i buren så är det varmt på bädden. Det finns också en dyna som heter Snugglesafe som man stoppar i micron och som håller värme i ca 10-12 timmar. Bara som tips :-D .

Nej, det är ju just det att jag är för ivrig och vill se framsteg nu nu nu. Måste jobba med att lägga det åt sidan. Tack för tipset om värmedynor! :-) Hon har en i sin favoritfåtölj här hemma, men den behöver ström. Har även ett "vete-gosedjur" som man värmer i micron, det kunde hon ju få sällskap av i buren kanske :-)
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 02 mar 2013, 18:00

Vetekuddar kan man lätt sy själv, man syr en fyrkant bara och lämnar öppet och fyller med hela vetekorn (finns att köpa på mataffären bland linser mm). Sen syr man ihop. Det är viktigt dock att man inte har katt och vetedyna tillsammans. En katt i bur kan ju inte flytta på sig om de bränner sig eller om det blir för varmt och obehagligt. Så jag har den till att värma upp och så tar jag bort den innan katten få krypa in.
Den här har jag också, Snugglesafe: http://www.zooplus.com/shop/dogs/dog_be ... ads/129429
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 02 mar 2013, 18:14

Gisele skrev:Vetekuddar kan man lätt sy själv, man syr en fyrkant bara och lämnar öppet och fyller med hela vetekorn (finns att köpa på mataffären bland linser mm). Sen syr man ihop. Det är viktigt dock att man inte har katt och vetedyna tillsammans. En katt i bur kan ju inte flytta på sig om de bränner sig eller om det blir för varmt och obehagligt. Så jag har den till att värma upp och så tar jag bort den innan katten få krypa in.
Den här har jag också, Snugglesafe: http://www.zooplus.com/shop/dogs/dog_be ... ads/129429

Tack för tipsen! :-)
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 02 mar 2013, 19:10

Sen vill jag gärna råda dig att begränsa utomhuspromenaderna med en timme. Och gå inte ut varje dag, inte nu när det är vinter i alla fall. Hon kommer att njuta mycket mer när det är riktig vår ute, då blir det mer intressant och spännande. Jag ser på mina katter att de inte gärna vill gå ut i sele varje dag, men däremot nån gång i veckan eller mer senare under sommaren. De visar också tydligt när de vill gå in, och då är det viktigt att lyssna på dem och respektera det.
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 02 mar 2013, 20:03

Gisele skrev:Sen vill jag gärna råda dig att begränsa utomhuspromenaderna med en timme. Och gå inte ut varje dag, inte nu när det är vinter i alla fall. Hon kommer att njuta mycket mer när det är riktig vår ute, då blir det mer intressant och spännande. Jag ser på mina katter att de inte gärna vill gå ut i sele varje dag, men däremot nån gång i veckan eller mer senare under sommaren. De visar också tydligt när de vill gå in, och då är det viktigt att lyssna på dem och respektera det.

Tack för rådet, det ska jag tänka på. Tyvärr kan jag nog inte helt och hållet lyssna på vad Mynta vill (om vi överhuvudtaget ska kunna träna på utomhusvistelse vill säga), för hon vill in med en gång...
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 02 mar 2013, 20:41

Hur har du tänkte med utepromenaderna, är det för att ge henne stimulans som komplement till lek, klickerträning mm, eller ska du ha henne som lös utekatt sen och vill träna henne av den anledningen?

Om du tänkt ha utepromenaderna som stimulans och ha henne som innekatt, så får du tänka om lite grann tror jag. Vill hon in nu med en gång så är det för att det är otäckt/stressigt ute, och då kan du inte tvinga henne. Det hjälper inte att tvinga en katt som inte vill vara ute genom att då hålla henne ute så länge som du gjort. Det blir inte roligare för henne genom tvång. Jag vet inte hur du bor, men själv bor jag i lägenhet i centrala stan, så när vi ska ut så går jag till en lugn park med få hundar och lite folk överhuvudtaget. Där går jag med mina katter (ja numera går jag med min dagschäfer och ena katten för de trivs så bra ihop). Ingen av mina katter känner sig trygga om jag går med dem utanför vårt hus. Sen gillar de inte att vara ute den här årstiden, så jag hoppar över promenaderna tills det börjat grönska, fåglarna är aktiva och det är varmt och skönt ute. Och så går jag inte regniga dagar. Det är katten som bestämmer när vi är ute. Både Emil och Alice går in i bärväskan och sätter sig när de är färdiga med sin promenad, och då går vi hem.

Ett till tips som jag fått från forumet, är att om man har en mycket rädd katt, så kan man helt enkelt i början bara gå korta rundor med katten i transportburen/väskan. Då vänjer sig katten vid utemiljön.

Förlåt att jag spammar din fina tråd med massa råd nu!
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 02 mar 2013, 20:59

Gisele skrev:Hur har du tänkte med utepromenaderna, är det för att ge henne stimulans som komplement till lek, klickerträning mm, eller ska du ha henne som lös utekatt sen och vill träna henne av den anledningen?

Om du tänkt ha utepromenaderna som stimulans och ha henne som innekatt, så får du tänka om lite grann tror jag. Vill hon in nu med en gång så är det för att det är otäckt/stressigt ute, och då kan du inte tvinga henne. Det hjälper inte att tvinga en katt som inte vill vara ute genom att då hålla henne ute så länge som du gjort. Det blir inte roligare för henne genom tvång. Jag vet inte hur du bor, men själv bor jag i lägenhet i centrala stan, så när vi ska ut så går jag till en lugn park med få hundar och lite folk överhuvudtaget. Där går jag med mina katter (ja numera går jag med min dagschäfer och ena katten för de trivs så bra ihop). Ingen av mina katter känner sig trygga om jag går med dem utanför vårt hus. Sen gillar de inte att vara ute den här årstiden, så jag hoppar över promenaderna tills det börjat grönska, fåglarna är aktiva och det är varmt och skönt ute. Och så går jag inte regniga dagar. Det är katten som bestämmer när vi är ute. Både Emil och Alice går in i bärväskan och sätter sig när de är färdiga med sin promenad, och då går vi hem.

Ett till tips som jag fått från forumet, är att om man har en mycket rädd katt, så kan man helt enkelt i början bara gå korta rundor med katten i transportburen/väskan. Då vänjer sig katten vid utemiljön.

Förlåt att jag spammar din fina tråd med massa råd nu!

Jag har tänkt mig utepromenaderna som ett komplement till lek, för att ge henne stimulans så som att spana på fåglar, kanske klättra lite i träd i den mån det går med koppel, osv. Jag bor också i lägenhet i centrala stan, så hon är strikt innekatt och kommer alltid att vara av förklarliga skäl.

Jag tycker det är synd att hon ska gå miste om något som hon kanske verkligen hade tyckt om ifall hon bara fått vänja sig vid det, men du har helt rätt i att jag gått för hårt fram.

Kan tillägga att vi aldrig varit ute i stadsmiljö, annat än någon enstaka gång på min hyfsat lugna innergård. Ska vi försöka oss på promenad har vi alltid åkt hem till mina föräldrar, och nu senast var vi hos mina morföräldrar som också bor väldigt lugnt, utan nära grannar.
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 02 mar 2013, 21:07

Prova då att vänta lite tills det är varmare ute så ska du se att du får en annan reaktion hos henne :-D . När grönskan kommer så har hon möjlighet att söka skydd i buskar och gräs och kan sitta och spana i lugn och ro om hon vill det, det blir också roligare när fåglarna är aktiva.
Det kan också hjälpa henne om du tar henne till samma plats varje gång tills du ser att hon trivs och är trygg och får ut något av utevistelsen. Då kan du prova att ta med henne till andra utemiljöer.
Och låt henne bestämma hur länge hon ska vara ute. Om hon inte har den möjligheten så blir utevistelsen mer ångestfull och skrämmande. Du är en bra matte så jag är inte ett dugg orolig för er två :rosor: !
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 02 mar 2013, 21:15

Gisele skrev:Prova då att vänta lite tills det är varmare ute så ska du se att du får en annan reaktion hos henne :-D . När grönskan kommer så har hon möjlighet att söka skydd i buskar och gräs och kan sitta och spana i lugn och ro om hon vill det, det blir också roligare när fåglarna är aktiva.
Det kan också hjälpa henne om du tar henne till samma plats varje gång tills du ser att hon trivs och är trygg och får ut något av utevistelsen. Då kan du prova att ta med henne till andra utemiljöer.
Och låt henne bestämma hur länge hon ska vara ute. Om hon inte har den möjligheten så blir utevistelsen mer ångestfull och skrämmande. Du är en bra matte så jag är inte ett dugg orolig för er två :rosor: !

Tack än en gång för dina alltid lika kloka råd! :rosor:

Att ta med henne till samma plats varje gång låter som en god idé, då skapar man en rutin vilket i sin tur ger trygghet. Jag har hindrat henne från att gömma sig i buskar och snår av rädsla för att jag inte ska få ut henne igen, men kanske man kan åka till en äng med högt gräs t.ex. :-)
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 02 mar 2013, 21:25

Du ska inte hindra henne från att krypa in i buskar och snår, det är naturligt för en katt att smyga omkring så. De gillar inte alltid öppna ytor när de är otrygga och på en okänd plats, de känner att de har mer kontroll om de kan vara gömda. Så hindra henne inte såna gånger. Visst kan du lyfta upp henne och hålla henne i famnen och gå till en annan plats om det blir för snårigt för dig att följa efter.

Tänkte visa lite bilder på min Alice. Hon har levt ute i stan och var väldigt rädd för att vara ute när hon kom till mig. Jag började träna henne att gå ute i sele för att hon skulle få lite stimulans. Men det var en fin avvägning mellan att ge henne stimulans och inte göra henne ännu mer skygg och rädd än hon var. Vi hittade den här lugna parken och jag insåg att hon levt där när hon var ute, och därför var trygg där med mig. Jag använde även Feliway spray och sprayade 2 puffar i buren 15 minuter innan vi gick ut (alkoholen måste dunsta innan man stoppar in katten), och jag sprayade även selen 15 min innan. Buren blev en trygghet för henne, och när hon ville hem så gick hon in i den. Så det var praktiskt. Ibland var hon less efter 10 minuter, ibland ville hon vara ute en stund längre. Men aldrig långa stunder, inte flera timmar. Hon gillar att klättra i träd och har tom tagit fågel i sele (som slapp fri tack och lov).
http://i.imgur.com/eZCu9WJ.jpg
http://i.imgur.com/n2gP50x.jpg
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 02 mar 2013, 21:41

Gisele skrev:Du ska inte hindra henne från att krypa in i buskar och snår, det är naturligt för en katt att smyga omkring så. De gillar inte alltid öppna ytor när de är otrygga och på en okänd plats, de känner att de har mer kontroll om de kan vara gömda. Så hindra henne inte såna gånger. Visst kan du lyfta upp henne och hålla henne i famnen och gå till en annan plats om det blir för snårigt för dig att följa efter.

Tänkte visa lite bilder på min Alice. Hon har levt ute i stan och var väldigt rädd för att vara ute när hon kom till mig. Jag började träna henne att gå ute i sele för att hon skulle få lite stimulans. Men det var en fin avvägning mellan att ge henne stimulans och inte göra henne ännu mer skygg och rädd än hon var. Vi hittade den här lugna parken och jag insåg att hon levt där när hon var ute, och därför var trygg där med mig. Jag använde även Feliway spray och sprayade 2 puffar i buren 15 minuter innan vi gick ut (alkoholen måste dunsta innan man stoppar in katten), och jag sprayade även selen 15 min innan. Buren blev en trygghet för henne, och när hon ville hem så gick hon in i den. Så det var praktiskt. Ibland var hon less efter 10 minuter, ibland ville hon vara ute en stund längre. Men aldrig långa stunder, inte flera timmar. Hon gillar att klättra i träd och har tom tagit fågel i sele (som slapp fri tack och lov).
http://i.imgur.com/eZCu9WJ.jpg
http://i.imgur.com/n2gP50x.jpg

Jag ska försöka hitta en lämplig utomhusmiljö med gömställen som inte är alltför snåriga eller otillgängliga för människor. Självklart vill jag att hon ska kunna gömma sig, men jag vill gärna få fram henne igen :smile:

Tack för bilderna och berättelsen om din Alice! :rosekiss:
Bild

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Molly » lör 02 mar 2013, 21:42

För snart ett år sedan började jag ta ut mina flickor på promenad. Vi har fördelen att ha en stor trädgård (gemensam med andra hyresgäster) som är hyfsat avskild precis utanför ytterdörren. De första gångerna ville båda katterna in efter 5-10 minuter och de var mentalt utmattade och sov i timmar efteråt. Första veckorna gick vi ut kanske 2-3 gånger/vecka. De satt mest på samma ställe och tittade. Efter kanske tre-fyra veckor började vi gå ut varje dag och katterna fick bestämma vart vi skulle gå. Ibland blev det 10 minuter runt huset, ibland 30 minuter. Framåt sommaren när de kände sig trygga i närområdet började de gå lite längre bort och vi var ute som regel 1-1,5 timmar max, någon enstaka gång upp till 2 timmar. Om de idag hör att jag tar ner selarna från hatthyllan så sitter båda vid ytterdörren på 3 sekunder och väntar otåligt på att jag skall klä på dem. Nu älskar de att vara ute :grin:

Det händer dock ibland att de inte vill gå ut alls. Framför allt är det Grynet som ibland inte vill och då går hon inte ifrån ytterdörren utan vill gå in direkt. Vid ett par tillfällen har hon lite senare kräkts upp hårboll, dvs hon mådde helt enkelt inte bra och ville vara hemma pga det. Ibland får någon av katterna väldigt, väldigt bråttom hem (dvs springer i full gallop till ytterdörren) och när vi kommer in springer den katten rakt in till lådan för att kissa. Jag hinner inte ens ta av kopplet.

Så ta det lugnt och låt Mynta bestämma takten. Vill hon gå hem så låt henne bestämma det. Hon kan ju faktiskt vara kissnödig. :glasses:

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 02 mar 2013, 21:47

Molly skrev:För snart ett år sedan började jag ta ut mina flickor på promenad. Vi har fördelen att ha en stor trädgård (gemensam med andra hyresgäster) som är hyfsat avskild precis utanför ytterdörren. De första gångerna ville båda katterna in efter 5-10 minuter och de var mentalt utmattade och sov i timmar efteråt. Första veckorna gick vi ut kanske 2-3 gånger/vecka. De satt mest på samma ställe och tittade. Efter kanske tre-fyra veckor började vi gå ut varje dag och katterna fick bestämma vart vi skulle gå. Ibland blev det 10 minuter runt huset, ibland 30 minuter. Framåt sommaren när de kände sig trygga i närområdet började de gå lite längre bort och vi var ute som regel 1-1,5 timmar max, någon enstaka gång upp till 2 timmar. Om de idag hör att jag tar ner selarna från hatthyllan så sitter båda vid ytterdörren på 3 sekunder och väntar otåligt på att jag skall klä på dem. Nu älskar de att vara ute :grin:

Det händer dock ibland att de inte vill gå ut alls. Framför allt är det Grynet som ibland inte vill och då går hon inte ifrån ytterdörren utan vill gå in direkt. Vid ett par tillfällen har hon lite senare kräkts upp hårboll, dvs hon mådde helt enkelt inte bra och ville vara hemma pga det. Ibland får någon av katterna väldigt, väldigt bråttom hem (dvs springer i full gallop till ytterdörren) och när vi kommer in springer den katten rakt in till lådan för att kissa. Jag hinner inte ens ta av kopplet.

Så ta det lugnt och låt Mynta bestämma takten. Vill hon gå hem så låt henne bestämma det. Hon kan ju faktiskt vara kissnödig. :glasses:

Haha, Mynta har faktiskt kissat ute några gånger, konstigt nog, med tanke på hur osäker hon är ute :-k :smile: Nu har jag tyvärr inte fördelen att ha en trädgård utanför dörren, det hade varit smidigt. Nu måste hon ju "utstå" läskig bil- eller bussfärd innan vi faktiskt kommer till en lämplig plats, vilket i sig kan vara stressande. Men det går nog det med :-) Tack för att du delar med dig av dina upplevelser! :rosekiss:
Bild

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Molly » lör 02 mar 2013, 22:04

myntasmatte skrev:
Molly skrev:För snart ett år sedan började jag ta ut mina flickor på promenad. Vi har fördelen att ha en stor trädgård (gemensam med andra hyresgäster) som är hyfsat avskild precis utanför ytterdörren. De första gångerna ville båda katterna in efter 5-10 minuter och de var mentalt utmattade och sov i timmar efteråt. Första veckorna gick vi ut kanske 2-3 gånger/vecka. De satt mest på samma ställe och tittade. Efter kanske tre-fyra veckor började vi gå ut varje dag och katterna fick bestämma vart vi skulle gå. Ibland blev det 10 minuter runt huset, ibland 30 minuter. Framåt sommaren när de kände sig trygga i närområdet började de gå lite längre bort och vi var ute som regel 1-1,5 timmar max, någon enstaka gång upp till 2 timmar. Om de idag hör att jag tar ner selarna från hatthyllan så sitter båda vid ytterdörren på 3 sekunder och väntar otåligt på att jag skall klä på dem. Nu älskar de att vara ute :grin:

Haha, Mynta har faktiskt kissat ute några gånger, konstigt nog, med tanke på hur osäker hon är ute :-k :smile: Nu har jag tyvärr inte fördelen att ha en trädgård utanför dörren, det hade varit smidigt. Nu måste hon ju "utstå" läskig bil- eller bussfärd innan vi faktiskt kommer till en lämplig plats, vilket i sig kan vara stressande. Men det går nog det med :-) Tack för att du delar med dig av dina upplevelser! :rosekiss:

Det skulle aldrig falla mina katter in att kissa i det fria. :shock:
Vi bor jättebra till med både stor trädgård, stort gemensamt grönområde, många cykelvägar och skog, allt inom 500 m radie. Lyxigt värre för kattpromenader :hi5: Men jag är nog idiotförklarad av grannarna, eftersom jag titt som tätt kommer springandes i full fart efter katterna när de får bråttom hem (vilket de ibland får även om de inte behöver gå på lådan) :smile:

Förstås besvärligare om man måste åka bil/buss, men med tålamod så kommer det säkert gå bra.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » sön 03 mar 2013, 16:01

Jag funderar på om man kanske ska göra slag i saken och näta in balkongen trots att man har tummen mitt i handen. Då kan man ju ha dörren ståendes öppen och låta henne bestämma själv när hon är "redo". Hon är nyfiken i en strut, så jag tror nog inte hon skulle kunna hålla sig från att "kolla läget" förr eller senare :smile:
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 09 mar 2013, 09:54

Idag har Mynta kissat en stor pöl i sängen, och jag tänker genast UVI för hon har aldrig kissat fel tidigare. Jag har även märkt att kissklumparna har blivit färre i hennes låda (tack gode gud för att vi bytt till klumpbildande sand), men jag har intalat mig själv att det bara är jag som är hönsmammig. Men så börjar jag ändå undra: hon fick en ny toalåda igår, kan det vara den som utlöst felkisseriet, trots att jag även innan lådbytet märkt av mindre kiss i lådan? Nä, det måste vara UVI eller något liknande. Hon är verkligen inte den som protestkissar, hon har fått prova både den ena och den andra kattsanden och lådan, och aldrig misstyckt, trots att många nog inte varit så bra. Jag har ringt veterinären och bokat en tid first thing in the morning på måndag, det kostade 1600 kr. för en undersökning en helgdag :shock: Var det dumt gjort av mig? Är det för lång tid att vänta till på måndag? What's your take on this?

EDIT: hennes allmäntillstånd är helt opåverkat.
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Myntas tråd - UVI?

Inläggav Birmafröken » lör 09 mar 2013, 10:04

En stor enstaka kisspöl i sängen är inte något jag förknippar med urinvägsbesvär. Jag skulle snarare misstänka att det är något med lådan som är problemet eller att någon plötslig stressfaktor har utlöst beteendet.
Hur såg lådsituationen ut när det hände? Typ av låda, antal lådor, placering, typ av kattsand, sandmängd, renhet? Något som skiljer sig mot hur lådsituationen brukar vara? Någon nyligen genomförd förändring i tillvaron eller i hemmet? Någon enskild händelse som kan ha utlöst stress eller oro hos katten?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » lör 09 mar 2013, 10:23

myntasmatte skrev:Idag har Mynta kissat en stor pöl i sängen, och jag tänker genast UVI för hon har aldrig kissat fel tidigare. Jag har även märkt att kissklumparna har blivit färre i hennes låda (tack gode gud för att vi bytt till klumpbildande sand), men jag har intalat mig själv att det bara är jag som är hönsmammig. Men så börjar jag ändå undra: hon fick en ny toalåda igår, kan det vara den som utlöst felkisseriet, trots att jag även innan lådbytet märkt av mindre kiss i lådan? Nä, det måste vara UVI eller något liknande. Hon är verkligen inte den som protestkissar, hon har fått prova både den ena och den andra kattsanden och lådan, och aldrig misstyckt, trots att många nog inte varit så bra. Jag har ringt veterinären och bokat en tid first thing in the morning på måndag, det kostade 1600 kr. för en undersökning en helgdag :shock: Var det dumt gjort av mig? Är det för lång tid att vänta till på måndag? What's your take on this?

EDIT: hennes allmäntillstånd är helt opåverkat.

Ojdå! Vad tråkigt!
Min Keso hade i somras idiopatisk UVI. Då hade grabbarna nyligen fångat en näbbmus på uteplatsen :urk: :-(
Hans beteende var lite annorlunda än Mynta, han kissade inte utanför , han var i lådan massor, men kissade bara lite i den varje gång.
Veterinär sa att denna typ av UVI utlöses av stress, och att musfångsten säkert var orsaken. Han fick smärtstillande så han skulle komma igång igen
Har Mynta bara kissat bredvid en gång och inte verkar störd av smärta, så tycker jag KANSKE du kan vänta till måndag, men jag hade nog åkt till vet ändå.. Vi gjorde det.
Mynta får ju inte ha ont. Och du säger att hon kissat mindre ett tag.

Hoppas du får fler svar, jag har ju bara mitt exempel. Och är inte så kunnig på området

Det är bra att testperiod med sand och låda är över, sånt kan vara stressigt för en liten katt.
Jag tycker du ska hålla koll på sötnosen, och låta henne bara vara o ha det mysigt med er nu.
Hoppas det blir ok snabbt!

OT Att näta in balkong tycer jag absolut ni ska göra!!
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 09 mar 2013, 10:53

När Jane hade UVI så sprang hon på lådan stup i kvarten och det var små klumpar. UVI påverkade inte heller några förändringar hennes beteende , (Hon åt och lekte som vanligt) tyckte jag men man märkte ju ändå när hon hade fått sitt smärtstillande ett tag att det ändå hade påverkat henne då hon blev mera piggare.

Du kan ju vänta och se men om det skulle bli värre (det kan ju vara sand bytet ) så skulle jag nog ta inte tveka att ta in henne.
(för oss har det kostat runt 2000 kronor på en vardag men då har ju urin odling och blodprov varit med i priset)
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » lör 09 mar 2013, 11:01

Jag skulle ha sett över toalettsituationen och avvaktat med (avbokat) veterinärbesöket.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » lör 09 mar 2013, 12:04

myntasmatte skrev:
Gisele skrev:Prova då att vänta lite tills det är varmare ute så ska du se att du får en annan reaktion hos henne :-D . När grönskan kommer så har hon möjlighet att söka skydd i buskar och gräs och kan sitta och spana i lugn och ro om hon vill det, det blir också roligare när fåglarna är aktiva.

Tack än en gång för dina alltid lika kloka råd! :rosor:

Att ta med henne till samma plats varje gång låter som en god idé, då skapar man en rutin vilket i sin tur ger trygghet. Jag har hindrat henne från att gömma sig i buskar och snår av rädsla för att jag inte ska få ut henne igen, men kanske man kan åka till en äng med högt gräs t.ex. :-)

Tänkte bara tipsa om att spårlina är ett bra alternativ. Har bytt till det då jag haft ett par incidenter med buskar, och även en incident då katterna behövde springa sin väg, och hade då rullkoppel, och att ha rullkoppel med dosa skramlande bakom sig kan vara skrämmande hade då varit bättre med spårlina.
Den är inte så lätt att trassla in katten i, utan den är mer följsam.
Har köpt två varianter, jättebra!
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 09 mar 2013, 13:27

Birmafröken skrev:En stor enstaka kisspöl i sängen är inte något jag förknippar med urinvägsbesvär. Jag skulle snarare misstänka att det är något med lådan som är problemet eller att någon plötslig stressfaktor har utlöst beteendet.
Hur såg lådsituationen ut när det hände? Typ av låda, antal lådor, placering, typ av kattsand, sandmängd, renhet? Något som skiljer sig mot hur lådsituationen brukar vara? Någon nyligen genomförd förändring i tillvaron eller i hemmet? Någon enskild händelse som kan ha utlöst stress eller oro hos katten?

Jag är ytterst, ytterst skeptisk till att en stressfaktor skulle ha utlöst felkisseriet. Mynta är en katt som har ganska nära till stress och oro, men hon har aldrig någonsin gått utanför lådan. Att det skulle vara den nya lådan är jag också tveksam till då jag uppmärksammat minskat antal kissklumpar redan innan vi bytte till nya lådan. Den "nya" sanden har vi haft förhållandevis länge, och hon tycker verkligen om att krafsa i den djupa, finkorniga sanden. Lådans renlighet har även ökat markant då kisset nu går att rensa bort flera gånger dagligen, till skillnad från då vi hade kristallsanden. Jag tömmer lådan morgon och kväll.

Men så kan jag å andra sidan hålla med om att en enstaka kisspöl kanske inte "bevisar" UVI, men du förstår mitt resonemang? Låt säga att kisspölen i sängen beror på nya lådan, vad beror då det minskade antalet kissklumpar på?

Tack för din input! :-)

Ojdå! Vad tråkigt!
Min Keso hade i somras idiopatisk UVI. Då hade grabbarna nyligen fångat en näbbmus på uteplatsen
Hans beteende var lite annorlunda än Mynta, han kissade inte utanför , han var i lådan massor, men kissade bara lite i den varje gång.
Veterinär sa att denna typ av UVI utlöses av stress, och att musfångsten säkert var orsaken. Han fick smärtstillande så han skulle komma igång igen
Har Mynta bara kissat bredvid en gång och inte verkar störd av smärta, så tycker jag KANSKE du kan vänta till måndag, men jag hade nog åkt till vet ändå.. Vi gjorde det.
Mynta får ju inte ha ont. Och du säger att hon kissat mindre ett tag.

Hoppas du får fler svar, jag har ju bara mitt exempel. Och är inte så kunnig på området

Det är bra att testperiod med sand och låda är över, sånt kan vara stressigt för en liten katt.
Jag tycker du ska hålla koll på sötnosen, och låta henne bara vara o ha det mysigt med er nu.
Hoppas det blir ok snabbt!

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!

"Testperioden" utspelade sig visserligen på min "okunskaps tid" då jag inte visste vilken sand som var bra. Då provade vi några olika som jag nu i efterhand vet inte var av bra kvalité. Men aldrig någonsin att hon "protesterat", inte heller mot kristaller som många katter tydligen tycker gör ont att gå på (vilket man kan förstå, de är ju ganska vassa).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

EDIT: nu låg där en ENORM kissklump i lådan, och pölen i sängen var inte liten den heller. Kan hon ha haft någon form av urinstopp som släppt? Eller det kanske inte släpper bara "sådär"? :-k
Senast redigerad av myntasmatte lör 09 mar 2013, 15:39, redigerad totalt 1 gång.
Bild

hardbanana
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatter såklart!

Inläggav hardbanana » lör 09 mar 2013, 14:40

Här är en jättebra artikel ang. Felkissande katter!
http://www.kattstatus.se/sida19.html

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 09 mar 2013, 14:48

hardbanana skrev:Här är en jättebra artikel ang. Felkissande katter!
http://www.kattstatus.se/sida19.html

Tack tack! :-D
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » sön 10 mar 2013, 08:23

Inga fler olyckor sedan den igår morse, men kissklumparna är betydligt mindre än de brukar vara, så något är det definitivt som inte står rätt till med lilla fröken. Jag vill inte påstå att hon springer på lådan för jämnan och "små-skvätter", men nu imorse låg där kanske 5 mindre klumpar, till skillnad från de 3 riktigt stora som hon brukar producera under en dag / natt.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"