Minou berättar - Jag vägrar att löpa!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Re: Minou berättar - Utställning, nya bilder 13 maj

Inläggav Tessera » tis 14 maj 2013, 11:34

Miamiomi skrev:Jag hade också en domare från Frankrike (vad är Frankrike för något, finns det katter där?) sist, det kanske är samma? Om det var det så var det en bra domare, för han gillade mig och gav mig en fin bedömning (trots att han aldrig hade mött en sellis tidigare, han hade bara sett dem på bild). Men han petade lite väl länge på mig tycker jag, så jag började tappa tålamodet uppe på domarbordet :wait:

Min Matte säger att Frankrike är ett ställe Långt Borta och Människorna som bor där pratar Franska - Människor är lite Underliga och pratar inte på samma sätt överallt. Så de Förstår inte varandras Ord. Min Matte kan lite sådant där Frankrike-prat och den där Domaren pratade Engelska också (det är en annan Prat-sort som man Pratar i ett ställe som heter Storbrittanien och som många Människor lär sig i Skolan) och det kan min Matte så de kunde Prata med varandra.

Jag tycker Människor är lite Konstiga som har så många olika sorters Prat. Matte har en Kompis som bor i Italien - det är ett annat ställe-långt-bort och där pratar de Italien-prat. Fast Matte pratar sådan där Engelska med sin kompis. Ibland pratar jag också med henne och hon förstår mig precis - visst är det mycket Bättre att vara Katt och inte behöva en massa olika sorters Prat? Jag tror en Italiensk Katt och en Fransk katt och jag skulle förstå varandra perfekt!

I Frankrike finns det Katter säger min Matte och många av de Katterna heter Minou. Hela mitt Namn är på Franska för jag är född 14 juli, som är en Speciell Dag för Frankrike...och min mormors pappa var från Frankrike. Så jag fick ett Namn på Franska. Minou betyder älskling och söt och liten katt på Franska och det finns massor med Katter i Frankrike som heter Minou. Säkert finns det Birmor som heter så också för det finns många Birmor där. Matte säger att en berömd Konstnär som heter Picasso hade en Katt som hette Minou! Den Minou var en Siames, som var Brunmaskad precis som jag!
Bild
Mitt andra namn le Miracle betyder mirakel. För Matte säger att jag är ett Mirakel. Och jag är den Finaste Minousisen (som Matte kallar mig) i hela Världen!

Frankrike är ett Bra ställe, tror jag. I Frankrike har de Uppfunnit en sorts Ost som heter Brie och som Matte tycker är Jättesmaskig. Katter får också Smaka på den där Osten!

Orkidépåsen är Jättespännande för den är Lång och Smal - Matte förstår inte hur min storebror och tant Pandora, som är Större än jag, kan vända därinne! Och så Prasslar den!
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt
Katt: SRS, LPL & BRI

Inläggav Miamiomi » tis 14 maj 2013, 12:13

Tessera skrev:
Miamiomi skrev:Jag hade också en domare från Frankrike (vad är Frankrike för något, finns det katter där?) sist, det kanske är samma? Om det var det så var det en bra domare, för han gillade mig och gav mig en fin bedömning (trots att han aldrig hade mött en sellis tidigare, han hade bara sett dem på bild). Men han petade lite väl länge på mig tycker jag, så jag började tappa tålamodet uppe på domarbordet :wait:

Min Matte säger att Frankrike är ett ställe Långt Borta och Människorna som bor där pratar Franska - Människor är lite Underliga och pratar inte på samma sätt överallt. Så de Förstår inte varandras Ord. Min Matte kan lite sådant där Frankrike-prat och den där Domaren pratade Engelska också (det är en annan Prat-sort som man Pratar i ett ställe som heter Storbrittanien och som många Människor lär sig i Skolan) och det kan min Matte så de kunde Prata med varandra.

Jag tycker Människor är lite Konstiga som har så många olika sorters Prat. Matte har en Kompis som bor i Italien - det är ett annat ställe-långt-bort och där pratar de Italien-prat. Fast Matte pratar sådan där Engelska med sin kompis. Ibland pratar jag också med henne och hon förstår mig precis - visst är det mycket Bättre att vara Katt och inte behöva en massa olika sorters Prat? Jag tror en Italiensk Katt och en Fransk katt och jag skulle förstå varandra perfekt!

I Frankrike finns det Katter säger min Matte och många av de Katterna heter Minou. Hela mitt Namn är på Franska för jag är född 14 juli, som är en Speciell Dag för Frankrike...och min mormors pappa var från Frankrike. Så jag fick ett Namn på Franska. Minou betyder älskling och söt och liten katt på Franska och det finns massor med Katter i Frankrike som heter Minou. Säkert finns det Birmor som heter så också för det finns många Birmor där. Matte säger att en berömd Konstnär som heter Picasso hade en Katt som hette Minou! Den Minou var en Siames, som var Brunmaskad precis som jag!
Bild
Mitt andra namn le Miracle betyder mirakel. För Matte säger att jag är ett Mirakel. Och jag är den Finaste Minousisen (som Matte kallar mig) i hela Världen!

Frankrike är ett Bra ställe, tror jag. I Frankrike har de Uppfunnit en sorts Ost som heter Brie och som Matte tycker är Jättesmaskig. Katter får också Smaka på den där Osten!

Orkidépåsen är Jättespännande för den är Lång och Smal - Matte förstår inte hur min storebror och tant Pandora, som är Större än jag, kan vända därinne! Och så Prasslar den!

Midna: Hemskt vad tvåbeningarna ska krångla till det. Skulle ju vara mycket bättre om alla pratade likadant så de förstod varandra. Kommer aldrig riktigt förstå mig på människor tror jag. Matte kan också prata på olika sätt, men hon pratar ändå bara svensk-prat, för det verkar som att alla andra som Matte pratar med förstår det. Så det finns väl ingen anledning då att prata på andra sätt antar jag.

Vad fin betydelse ditt namn har, Minou. Jag har ett annat namn på min så kallade stamtavla, jag heter egentligen Sotiga Sodom. Men Matte ville kalla mig för Midna istället, jag vet inte riktigt varför, men Matte säger att det finns en anledning bakom det. Men jag trivs med att heta Midna, så det är ok att Matte "bytte" namn på mig. Hos Gammelmatte kallades jag för Sötnos, så jag har blivit kallad för många olika saker.
Vad trevligt att du har samma namn som en långnosig sak hade, och att den också var brunmaskad. Min Matte säger att maskade katter är fina, jag har också hört henne nämna vid några tillfällen att hon vill ha en maskad kompis till mig nån gång, vilken ras har hon inte sagt till mig där emot. Men att hon ens vågar tänka blotta tanken på att släppa in någon inkräktarkatt på mitt revir är oacceptabelt :swear: Fast visserligen, det hade varit kul med nån kattkompis ibland som man kan leka med.

Ost är gott, fast inte lika gott som smör. Finns det inget land som gör en massa smör istället för ost, det hade varit mycket mer intressant?

Prasslande påsar är jätteskojiga, jag brukar prassla med de stora papperspåsarna som finns på mitt revir. Ibland så finns det en massa saker i dem som man kan undersöka, det är spännande :grin:
"You've met with a terrible fate, haven't you?"

Midna (GRCA/PIP Tiddlywinks Sotiga Sodom, SRS n) 21/5-12
Ghirahim (IP S*ÄgirsHus BC Rune, LPL n 32) 13/10-13
Link (S*Billfeldt's Primo, BRI b) 3/8-15

SE*Hyrule's (Under uppbyggnad) http://hyruleselkirkrex.weebly.com/

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 14 maj 2013, 16:38

Miamiomi skrev:Vad trevligt att du har samma namn som en långnosig sak hade, och att den också var brunmaskad. Min Matte säger att maskade katter är fina, jag har också hört henne nämna vid några tillfällen att hon vill ha en maskad kompis till mig nån gång, vilken ras har hon inte sagt till mig där emot. Men att hon ens vågar tänka blotta tanken på att släppa in någon inkräktarkatt på mitt revir är oacceptabelt :swear: Fast visserligen, det hade varit kul med nån kattkompis ibland som man kan leka med.

Vi Birmor är alla Maskade Katter och vi är Jättesnälla...för det mesta i alla fall!

Idag är det förresten en Speciell Dag! Jag blir Utställningsvuxen idag - jag fyller Tio Månader!
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 15 maj 2013, 07:02

Bonjour Minoue ! Nisse och Jane här vi ville gratta till framgångarna på utställningarn och på 10 månaders dagen .

Vi har också hört lite sån där franska då min mammas syster man är från franrike och deras barn pratar Franska och Svenska.

Jane: jag tycker vatten är skoj men jag har har ju inte varit och badat heller. Nisse: min syster är lite tokig .Vatten ska man dricka och inte leka eller stoppa ner saker i . Bad är okej dom gångerna jag har varit tvungen att bada.

Ni ser så härlig mjuka, fluffiga och snälla ut. Ditt namn passar dig Minou för du är verkligen söt.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 15 maj 2013, 12:38

eye of a tiger skrev:Ditt namn passar dig Minou för du är verkligen söt.

*Minou kråmar sig*
Tack! Matte säger varje dag att jag är Söt. Ibland småsjunger hon en liten Sång för mig, speciellt när jag ligger i hennes Famn och är Gosig. Den låter så här: "Minousisen, Minousen, söt och rar om nosen, söt och rar om nosen är den lilla Minousen". Matte tycker hon är lite Fånig ibland när hon Sjunger för mig men såklart man måste få Sjunga för Söta Katter! Minousen och Minousisen är Smeknamn.

Husse kallar mig för Busunge.

Förresten, har ni sett att Matte har fått en sådan där Bild längst ner i alla sina inlägg? Kan ni gissa vem som suttit modell till den?
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Mer bad?

Inläggav Tessera » ons 22 maj 2013, 14:17

Nu har Matte blivit Galen! Hon pratar om Bad igen! Jag badade ju alldeles nyss?

Matte säger att vi ska på en Utställning till nu på Lördag och då måste man Bada. Jag vet att det inte är farligt men Läskigt och Onödigt är det! Men Matte säger att vi ska ha en Domare som är Jättenoga med sådant som Bad och Kamning och hon hoppas på att jag ska få ett Certifikat...fast hon Tror inte att jag får ett sådant för jag har en så Dålig Bak-kil. Bak-kilar är sådana där vita trianglar som Heliga Birmor ska ha bak på baktassarna och mina är Personliga säger Matte. med det tror jag hon menar att de är Otroligt Söta och Unika.

Matte inflikar: Minou har dålig symmetri på bak-kilarna och en är pytteliten, det är precis så den finns...men naturligtvis är hon vackrast i världen ändå.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Mer bad?

Inläggav Tessera » fre 24 maj 2013, 08:44

Det blev mer bad! Matte är galen! Fast vi slapp undan med bara en schampoonering (och balsam) så protesterade jag genom att jama högt i Mattes öra när hon badade mig! Efteråt blev det varm-handduk-i-Husses-famn och Smaskig Mat. Sedan var det sent och Matte gick och lade sig...och då skuttade naturligtvis vi upp i sängen till Matte. Min storebror Lord nöjde sig med att gosa in sig i filten vid Mattes fötter men jag kröp ner under Mattes täcke bredvid henne och låg där och var Fuktig tätt intill Matte! Det var ju hennes Fel att jag hade Badat! Under Mattes täcke var det varmt och Gosigt och jag Spann och fick massor med Kel. Och så Hjälpte jag Matte massor med att Vända Blad i Boken hon läste på det där hon kallas för Padda- det är en platt sak i ett otroligt bitbart läderfodra och om man petar på den med tassen så Vänder det Blad. man kan Vända flera blad Jättesnabbt och dessutom bita i Hörnet på den där Paddan...då måste Matte nämligen ge mer Uppmärksamhet och Kel åt Mig!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - nya bilder 30/5

Inläggav Tessera » tor 30 maj 2013, 19:59

Nu har jag varit på Utställning! Fast Matte tog inte så mycket kort på Underbara Mig utan mest på Andra Katter. Vilket jag tycker är Underligt för jag är ju trots allt Sötast.

Det var Varmt på Utställningen. Matte hade en Fläkt med sig och så hade hon med Smaskig Mat! Vet ni en sak som är lite Underlig? Om man Bäddar Ner Sig i Burskynket blir det Svalt! Så här gjorde Lord!

Bild

Man blev Sömnig när det var så Varmt så efter Bedömningen sov vi.
Bild
Bild
Matte var också lite Trött så hon satt på sin stol med Huvudet i Buren och Vilade. Hade jag haft en Kamera hade jag tagit Kort på det.

Här är en Film som Matte tagit när Domaren bedömer Underbara Mig! Domaren, som var Snäll men Bestämd, hade Åsikter om mina Baktassar, men annars tyckte hon att jag var en Fin Katt.

Här har vi ett kort på min Morfar igen. Han är något som heter Europachampion och Supreme Premier och så är han Jättesnäll säger Matte.
Bild

Det här är en sådan där Lockig Devon Rex som heter Russin. Det är Mattes kompis Ladytala som har Fött Upp den kattungen. Den försökte Sätta Sig på min Mattes Huvud!
Bild

Här är Midna. Hon gav mig en Present - vi fick Glittriga Möss som luktade Kattmynta! Midna fick en Rosett av Matte som jag har Hjälpt Till att göra! Matte fick Bära Midna till hennes Bedömning.
Bild

Det här är Manda, som är en Britt. Hon är en Prickig Katt säger Matte.
Bild

Trots att det var så mycket Tjafs om det där vita på mina baktassar fick jag något som heter Certifikat...och en sak-med-svansar som är ljusgrön och heter CAC. Domaren sade att jag nog inte kan få så många saker-med-svansar på som min storebror på grund av de där tassarna men jag var en Mycket Fin Katt! Min storebror fick en sak-med-svansar som heter CACGIP, det är hans sjätte sådan. Tant Pandora var som vanligt värst och fick en sak-med-svansar som heter Nominerad och två stora saker-med-svansar som heter BIS.
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tor 30 maj 2013, 20:07

Manda: Grattis till CAC Minou! Min matte säger att du är jättesöt, så du borde få många saker med svansar på. Varför är dina tassar så viktiga? Domaren tittar aldrig på mina tassar!

Jag fick två saker med svansar på, för jag var nominerad! Matte tycker det är bra och hon tycker jag är sötast fast jag itne fick BIS. Visst är det bra att mattar alltid tycker man är jättesöt?

Tack så mycket för märgbenet, det var mumsigt! Och alla köttkorvar. Vi har fått smaka på en av dem än så länge, men Matte lovar att vi ska få fler.

Midna undrar om din matte fick bilderna som hennes matte skickade över. Hon säger att du får använda bilderna precis hur du vill!
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 31 maj 2013, 15:29

zaddraya skrev:Manda: Grattis till CAC Minou! Min matte säger att du är jättesöt, så du borde få många saker med svansar på. Varför är dina tassar så viktiga? Domaren tittar aldrig på mina tassar!

Det har att göra med något som kallas Standard säger Matte. Det är ett Papper som säger hur en Helig Birma ska se ut och då ska Tassarna se ut på ett bestämt sätt. Min Matte brukar Muttra lite på Utställningar om '20 poäng på något som är slumpmässigt och inte går att påverka med avel' och det betyder att om en Mammakatt har Perfekta Vita Tassar och en Pappakatt har Perfekta Vita Tassar så kan deras Ungar få Vita Tassar som ser ut lite Hur Som Helst...som mina Bak-kilar gör. Min Mamma hade Perfekta Vita Bak-killar - hon blev Förevisad för Massor med Folk på en Utställning för Domaren tyckte hon hade så perfekta Bak-Kilar. Men mina är inte så bra. Fast Matte säger att det gör absolut ingenting, jag är en så Fin och Söt och Underbar katt som Jag är. Det är Jättebra att Mattar alltid tycker man är Sötast i Världen!

Jag ska Jobba På att kunna ta kort med Kameran själv förresten! För Matte såg Jätterolig ut där hon låg och nästan Sov med Huvudet i vår Bur och Armen runt Lord! Kameran låg till och med inne i vår Bur men jag kan inte Använda den - Matte säger att man behöver Riktiga Händer till det. Det tycker jag är Dumt.

Matte säger att det var ett Smaskigt Broskben - Märgben är alldeles för Stora och Hårda för Katter. Vad bra att du Gillade det! Matte säger att Människor kan äta sådana Broskben också men då måste de vara i Ugnen först, med Kryddor och Klibbig Sås på. Fast min Matte och Husse får aldrig äta sådana Broskben för då skulle min storebror Lord bli ledsen - alla Broskben är hans! Fast han Delar med sig åt mig också!

Var det Smaskiga Viltkorven du fick Smaka på? Den är Super-Smaskig! Matte gjorde Smaskig Mat av sådana Korvar i går åt oss.

Matte har fått Bilderna men hon har inte hunnit titta ordentligt på dem ännu. Finns det någon bild på Underbara Mig där?
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » fre 31 maj 2013, 17:14

Tessera skrev:
zaddraya skrev:Manda: Grattis till CAC Minou! Min matte säger att du är jättesöt, så du borde få många saker med svansar på. Varför är dina tassar så viktiga? Domaren tittar aldrig på mina tassar!

Det har att göra med något som kallas Standard säger Matte. Det är ett Papper som säger hur en Helig Birma ska se ut och då ska Tassarna se ut på ett bestämt sätt. Min Matte brukar Muttra lite på Utställningar om '20 poäng på något som är slumpmässigt och inte går att påverka med avel' och det betyder att om en Mammakatt har Perfekta Vita Tassar och en Pappakatt har Perfekta Vita Tassar så kan deras Ungar få Vita Tassar som ser ut lite Hur Som Helst...som mina Bak-kilar gör. Min Mamma hade Perfekta Vita Bak-killar - hon blev Förevisad för Massor med Folk på en Utställning för Domaren tyckte hon hade så perfekta Bak-Kilar. Men mina är inte så bra. Fast Matte säger att det gör absolut ingenting, jag är en så Fin och Söt och Underbar katt som Jag är. Det är Jättebra att Mattar alltid tycker man är Sötast i Världen!

Jag ska Jobba På att kunna ta kort med Kameran själv förresten! För Matte såg Jätterolig ut där hon låg och nästan Sov med Huvudet i vår Bur och Armen runt Lord! Kameran låg till och med inne i vår Bur men jag kan inte Använda den - Matte säger att man behöver Riktiga Händer till det. Det tycker jag är Dumt.

Matte säger att det var ett Smaskigt Broskben - Märgben är alldeles för Stora och Hårda för Katter. Vad bra att du Gillade det! Matte säger att Människor kan äta sådana Broskben också men då måste de vara i Ugnen först, med Kryddor och Klibbig Sås på. Fast min Matte och Husse får aldrig äta sådana Broskben för då skulle min storebror Lord bli ledsen - alla Broskben är hans! Fast han Delar med sig åt mig också!

Var det Smaskiga Viltkorven du fick Smaka på? Den är Super-Smaskig! Matte gjorde Smaskig Mat av sådana Korvar i går åt oss.

Matte har fått Bilderna men hon har inte hunnit titta ordentligt på dem ännu. Finns det någon bild på Underbara Mig där?

Manda: Såklart var det ett broskben - jag skrev lite fel :oops: Midna säger att det är bilder på dig, Lord och Pandora, men nog mest på Pandora. Fast rätt mycket på dig också!

Matte säger att jag har en annan standard än dig, för jag är en Britt och inte en Birma. Underligt det där. Vi är ju katter båda två! Men min standard säger inget om kilar på baktassarna. Den säger andra saker! Det kanske är lättare för mig att få saker med svansar? Då är det ju orättvist!

Vi har inte smakat på viltkorvarna än, utan det var en nötkorv. Men matte säger att vi ska få en viltkorv någon annan dag!

SE*Expelliarmus

Användarvisningsbild
Hilletrille
Superkatt
Superkatt
Katt: 2 älskade buskatter
Kontakt:

Minou berättar - nya bilder 30/5

Inläggav Hilletrille » lör 01 jun 2013, 07:39

Älskar denna tråden :)
Tycker att Minou var väldigt snäll och tålmodig med den där domaren, Gud vad hon vred och vände på henne!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 13 jun 2013, 16:47

Minou här igen! Inga nya roliga Bilder ännu - jag ska säga till Matte att hon får ta fler Bilder av Underbara Mig - men det har hänt något Roligt! Fast om du frågar min storebror så är det något Läskigt! Matte och Husse har nämligen köpt något som de kallar för Takfläkt och spenderade massor med tid i Söndags med att sätta upp den i Taket i Sovrummet. För att sätta upp den måste man Borra Hål i Taket och då får man använda Hemska Morrmaskinen! Husse Svor för uppenbarligen är Taket Jättejobbigt att få Hål i även om man har en Morrmaskin! Vi förnuftiga Katter såg naturligtvis till att vara i ett annat Rum när Husse och Matte höll på med Morrmaskinen!

Så nu har vi något som kallas Takfläkt! Det är Lampor i den så den Lyser...och så är det Silverfärgade saker som Snurrar Runt. Lord tycker det där Snurrandet är Jätteläskigt och Hemskt - han säger att det är en Hemsk Rovfågel som kommer för att Äta honom men jag tycker bara det är roligt när det Fläktar i Pälsen! Men Matte och Husse är Snälla mot Lord och försöker Vänja honom Långsamt och nu tycker han den är lite mindre Farlig...fast fortfarande Läskig!

Vet ni förresten vad jag får nu för tiden? Jag får Frukost På Sängen! Det är nämligen så att Matte säger att jag är alldeles för Lättdistraherad på morgonen när jag ska äta...och tant Pandora får inte äta den maten vi äter längre - Matte har köpt en Jättekartong från ett ställe som heter England full med Smaskig Mat åt henne, som är Speciell Mat som är Bra För Njurarna - och om jag inte Äter Upp min Smaskiga Mat så kommer tant Pandora säkert och tar den! Så nu får tant Pandora sin mat i Vardagsrummet, både Torr Mat (som jag inte tycker är ätbart) och Våt Mat och Lord får sin Smaskiga Mat i köket och Sällskap av Husse. Jag får min Smaskiga Mat serverad bredvid Matte i Sängen! Jag äter min Smaskiga Mat och Matte dricker en kopp Te - Matte kallar det för att vi har Kvalitetstid Tillsammans. Det är Mysigt att Äta tillsammans med Matte, även om det betyder att jag är lite Bortskämd!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 16 jun 2013, 12:34

Fortfarande inga nya bilder på Underbara Mig och Matte försäker hävda att det är minsann lite mitt eget fel eftersom så fort Matte hämtar Kameran så rör jag på mig. Jag hävdar att det bara är Matte som inte är tillräckligt snabb!

Nu håller Matte på att göra Smaskig Mat åt oss! Och hon har med Kameran när hon gör det - Matte säger att det går åt massor med Handskar om man försöker ta Kort när man gör Smaskig Mat. Så om ni vill kan det komma upp Bilder på hur min Matte gör just vår Smaskiga Mat. Man kan ju göra Smaskig Mat på många olika sätt, säger Matte, det viktigaste är att den är något som kallas Balanserad, om man bara äter Smaskig Mat. Det betyder att allt som vi Katter behöver ska finnas i rätt mängd i vår Smaskiga Mat. Matte är lite Hispig och Räknar massor på får Smaskiga Mat - hon säger att riktigt så mycket behöver man inte Noja Sig.

Jag tycker det är Viktigast att Maten är Jättesmaskig! Och det är den!
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » sön 16 jun 2013, 12:45

Tessera skrev:Fortfarande inga nya bilder på Underbara Mig och Matte försäker hävda att det är minsann lite mitt eget fel eftersom så fort Matte hämtar Kameran så rör jag på mig. Jag hävdar att det bara är Matte som inte är tillräckligt snabb!

Nu håller Matte på att göra Smaskig Mat åt oss! Och hon har med Kameran när hon gör det - Matte säger att det går åt massor med Handskar om man försöker ta Kort när man gör Smaskig Mat. Så om ni vill kan det komma upp Bilder på hur min Matte gör just vår Smaskiga Mat. Man kan ju göra Smaskig Mat på många olika sätt, säger Matte, det viktigaste är att den är något som kallas Balanserad, om man bara äter Smaskig Mat. Det betyder att allt som vi Katter behöver ska finnas i rätt mängd i vår Smaskiga Mat. Matte är lite Hispig och Räknar massor på får Smaskiga Mat - hon säger att riktigt så mycket behöver man inte Noja Sig.

Jag tycker det är Viktigast att Maten är Jättesmaskig! Och det är den!

Merlin: Hej Minou! Vad roligt att din matte gör Smaskig Mat till dig! Jag tycker min matte kunde göra det också, men hon säger att det inte får plats med sån mat i frysen... Det är ju inte alls relevant, maten ska inte bo i frysen, den ska ätas upp av mig!

Det där med balanserad tycker jag är fånigt. T.ex. är räkor det absolut godaste som existerar i hela universum, men det säger matte att jag inte får äta för mycket av för det är inte balanserat! Jättedumt! Jag vill äta massor med räkor! Men jag får äta hur mycket möss och råttor jag vill, för det tycker matte är balanserat... Jättekonstigt. En mus är ju ett helt djur och jag äter hela, en räka är också ett helt djur och jag äter upp hela räkan. Alltså borde en mus och en räka vara lika balanserade! Får du några möss av din matte, Minou? Det är en kattlig rättighet att få möss, vet du! Så det måste du få.

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 16 jun 2013, 14:12

zaddraya skrev:Merlin: Hej Minou! Vad roligt att din matte gör Smaskig Mat till dig! Jag tycker min matte kunde göra det också, men hon säger att det inte får plats med sån mat i frysen... Det är ju inte alls relevant, maten ska inte bo i frysen, den ska ätas upp av mig!

Det där med balanserad tycker jag är fånigt. T.ex. är räkor det absolut godaste som existerar i hela universum, men det säger matte att jag inte får äta för mycket av för det är inte balanserat! Jättedumt! Jag vill äta massor med räkor! Men jag får äta hur mycket möss och råttor jag vill, för det tycker matte är balanserat... Jättekonstigt. En mus är ju ett helt djur och jag äter hela, en räka är också ett helt djur och jag äter upp hela räkan. Alltså borde en mus och en räka vara lika balanserade! Får du några möss av din matte, Minou? Det är en kattlig rättighet att få möss, vet du! Så det måste du få.

Hej Merlin! Min Smaskiga Mat bor i Frysen, den måste det för annars kan den bli Dålig säger Matte. Men min Matte och Husse har två Frysar och i den ena Frysen finns det Hyllor som bara är till för Smaskig mat och Ingredienser till Smaskig Mat. Så jag tycker din Matte kan köpa en Frys till dig! Fast min Matte säger att Frysar kan vara Dyra och Tar Plats och så och är en Belastning På Elnätet, vad det nu betyder, och hon säger att din Matte kanske inte kan ha en Frys till, men det tycker jag man kan strunta i!

Det där med Balans är Jättefånigt! Nu tycker ju inte jag om Räkor men jag älskar ju Nötkött. Helst av allt skulle jag bara äta Smaskiga Bitar av Smaskigt Nötkött, helst något som heter Hängmörad Entrecote, det fick jag Smaka på i går och det är Jättesupersmaskigt. Men matte envisas med att jag kan bli Sjuk om jag inte äter Balanserat så hon blandar i Malda Kycklinghalsar och Hjärta och Lever i vår Smaskiga Mat...och sätter till Kalcium och Jodsalt och Äggula och annat Konstigt. Men Gott blir det, även om det inte är lika gott som den där Hängmörade Entrecoten. Men Matte har lovat att när jag Fyller År i sommar ska jag få en hel god Köttbit alldeles själv!

Matte säger att nu har hon gjort nästan 13 kilo mat och det räcker i ungefär en och en halv månad..och bon har lite Matingredienser kvar i Frysen också så hon behöver nog inte köpa nya Matingredienser förrän till Hösten. Det tycker Matte är bra för det är inte Roligt att stå och peta med Kött när det är Varmt Ute.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - bilder kommer snart

Inläggav Tessera » tis 25 jun 2013, 12:42

Matte Tog Kort när hon gjorde vår Smaskiga Mat så hon ska visa de Korten snart. Plus på Underbara Mig förstås! Jag har nämligen lyckats få Matte att se till att Kameran är Nära Till Hands så hon kan ta Kort när jag exempelvis leker med Roliga Skinnsvansen (Mattes kompis LadyTala köpte nya Skinnleksaker åt oss! LadyTala är en Jättebra Människa!) eller bara Är Söt och Utsträckt som jag var i morse.

Vet ni en sak förresten? Lord är inte så Rädd för Takfläkten längre! Så nu är vi alla tre i Mattes och Husses Säng på kvällen - man måste Kvällsgosa och Kvällsleka med sin Matte och sin Husse!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - nya bilder 25/6

Inläggav Tessera » tis 25 jun 2013, 22:14

Matte har massor med Kort på när hon gör Smaskig Mat men hon säger att det finns folk som kan tycka att de Korten är lite Läskiga. Jag förstår inte alls vad hon menar där! Det är ju bara Smaskig Mat! Men för Säkerhets Skull så har jag, som är en Mycket Datorkunnig Katt, lagt upp Matte-gör-Smaskig-Mat-korten som sådana där Länkar i stället. Dessutom så är det Snällt mot Andra Katter som inte får så Smaskig Mat som jag får.

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-1-starting.jpg
När Matte börjar att göra Smaskig Mat ser det ut så här. Allt är Jätterent och fint. Matte säger att det Viktigt med Hygienen och det betyder att allt måste vara Rent och Ingredienserna (det man gör Smaskig mat av) ska vara framme i Värmen så lite som möjligt. Mattes Händer ska vara Rena också. När Mattar och Hussar ska vara Rena så använder de Vatten, för de kan inte Tvätta Sig med Tungan som vi Katter kan. Matte använder ganska ofta Handskar, som är tunna vita saker av gummi hon har på Händerna, när hon Blandar vår Smaskiga Mat. Det måste man inte men Matte tycker det är Praktiskt.

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-2-ingredients.jpg
Här är Ingredienserna till vår Smaskiga Mat! De är Frysta så de måste bli så Mjuka att Matte kan blanda ihop dem. Därför får de ligga i Kylen, där det inte är lika kallt som i Frysen. i Kylen finns också andra Saker, som är saker som Mattar och Hussar Äter och Dricker. Bredvid en av Ingredienserna ser ni en flaska som är Vin. Matte tycker det är gott men det tycker inte jag! Det är bra att jag inte Tycker Om Vin säger Matte för det är inte bra för Katter alls, men för Mattar är det Gott och bra ibland.

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-3-jars.jpg
Sådana här Burkar har min Matte massor av! Det är Jättebra Burkar att förvara Smaskig Mat i. När jag var mindre åt jag upp en halv sådan Burk till Frukost alldeles själv. Nu brukar Lord och jag äta ungefär två tredjedelar av en Burk som Frukost...fast ibland kan vi äta en hel Burk!

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-4-mixing-beef-heart.jpg
Det här är Nöthjärta, det vill säga Hjärta från Djuret Ko. Det är Smaskigt Hjärta men jag vill ha det i Pyttesmå Bitar så Matte kör det i Mixern. Hon ska köpa något som kallas Köttkvarn så hon kan mala det i stället. matte säger att det vore Bättre för mina Tänder om jag åt Bitar men just hjärta ska vara i pyttebitar, så det så!

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-5-content.jpg
Här visar Matte hur det kan se ut innan hon Blandat alla Ingredienser. Det här är Smaskig Mat som innehåller Kanin.Den var inte alls speciellt Smaskig men Matte säger att det är Bra med Omväxling och dessutom innehåller den malda Kaninen Vitaminer från maten den har ätit.

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-6-pig.jpg
Det här är Kött från Djuret Gris. Det är det Djur som min storebror Lord tycker är Smaskigast i Världen. Gris ska vara i ganska stora Bitar så man kan Gnaga och Tugga. Då blir Matte glad och pratar om Tandmotion och dessutom är det Smaskigt! För den här omgången Smaskig Mat med Gris så har Matte ett kilo Gris i Bitar. I den här Påsen är det Bitar från en del som heter Karré och något som heter Skinkschnitzel och Kotlett.

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-7-heart-liver-and-egg-yolk.jpg
Mer saker som behövs för att göra Smaskig Mat med Gris. Det är 700 gram Grishjärta, 400 gram Kycklinglever, fem Äggulor, en tesked Mineralsalt och lite extra Kalk (för Matte är Hispig).

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-8-cat-sausage.jpg
Det här är den sista Ingrediensen. Den kallas för Kattkorv och det är inte för att det är Katt i den utan för att den är Smaskig för katter! Den är gjord av Djuret Kyckling och består av Kycklinghals och kycklinghjärta. I Kycklinghals är det Ben och i den här Korven är de malda så att vi ska Äta dem och få i oss allt Bra och Nyttigt som finns i Ben. Till den är omgången Smaskig Mat med Gris använder Matte två Kattkorvar, det vill säga 700 gram Kycklinghals och 300 gram Kycklinghjärta.

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-9-one-mix.jpg
Så blandar Matte alltihop. Då blir hela den här omgången Smaskig Mat med Gris så där Balanserad och Nyttig. Ska jag berätta en hemlighet? Här ser det ut som om Matte Blandar med Sked men när hon inte tar Kort så använder hon Händerna!

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-10-portioning.jpg
Här är en sådan där Burk! Matte väger oftast inte vår Smaskiga Mat när hon portionerar upp den nu för tiden utan det där är också en sådan där sak hon bara gjorde fr att ta Kort på det!

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-11-weighing-up.jpg
När det är 200 gram i en Burk är den Lagom Full. Man får inte Fylla den för mycket för när man stoppar den i Frysen så blir Maten Större på något Konstigt vis och är Burken för full så kan den gå Sönder...och det vore ju synd om den Smaskiga Maten trillade ut!

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-12-labeling.jpg
Matte sätter Etiketter på så hon vet vilken Sorts Smaskig Mat det är och när den är gjord.

http://www.morrowdim.se/wps/wp-content/uploads/2013/06/2013-06-16-BARF-13-in-the-freezer.jpg
Här är en av våra Hyllor i Frysen, full av Smaskig Mat. Så här mycket Smaskig mat räcker i ungefär en-och-en-halv månad, eller lite mindre, för mig och Lord.

Bild
Så här söt är jag när Matte ger mig Frukost På Sängen! Matte och jag har Kvalitetstid tillsammans! Det är Viktigt!

Lord och jag Hjälpte naturligtvis Matte att göra den Smaskiga Maten. Man blir trött av att Hjälpa Till. Då är det bra att hemma hos oss finns det två Klösträd. Matte kallas Klösträdet i Datarummet för Birmaträdet.

Bild
Bild
Det här är min storebror Lord...
Bild
...och det här är jag!
Bild

Användarvisningsbild
Lille Pu
Superkatt
Superkatt
Katt: Huskatten Sigge

Inläggav Lille Pu » tis 25 jun 2013, 22:41

Du har en väldigt duktig matte, Minou! Hon är jättebra på att ta bilder, och jättebra på att laga Smaskig Mat, och väldigt klok, tror jag - och så är ju du själv väldigt bra på att skriva. Något av det allra roligaste här på kattforumet är att läsa om allt du upplever, Minou, och se bilder på dig (du är ju så söt, men det vet du ju), så jag hoppas att du och din matte kommer fortsätta det goda samarbetet i många många år!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 26 jun 2013, 09:43

Jag hittade fler Bilder i Mattes kamera! Jag hittade ingen Bild på tant Pandora men flera bilder på både mig och min storebror.

Bild
Här har Lord upptäckt Mattes tallrik med Äggost och Hallon-Vinbärskompott. Det är lite Underligt tycker jag - min storebror äter Hallonen! Han älskar Hallon!

Bild
Jag däremot ger mig direkt på Äggosten. Jag har Berättat om Äggost innan - det är Jättesmaskig Människomat! Matte har en stor Gryta som hon värmer Mjölk, och ibland lite Grädde, i. Värmer gör man på Spisen - det är ett ställe där Katter inte får vara för om vi går där det är Varmt kan man Bränna Tassarna och det gör Jätteont säger Matte. Men man får gärna sitta på en Stol och Vara Med och Hjälpa Till på det viset! I en Skål blandar Matte massor med Ägg och något som heter Gräddfil - det är som Grädde fast det är surt och sticker-i-nosen lite grann. Men det är ganska Gott (fast jag tycker bättre om både Grädde och något som heter Creme Fraiche). Matte blandar i Äggen-och-Gräddfilen i den varma Mjölken och så Värmer hon det igen. Då måste man Röra ofta så det inte Blir Dåligt - då kan man Hjälpa Till genom att sitta på Mattes axel. Till slut ser det Konstigt ut i Grytan och då är det färdigt - det som är i grytan har delat sig i en del som är grynig och som är Äggosten och en del som är rinnande och kallas för Vassle. Vassle smakar inte gott! Matte bakar Bröd på Vasslen. Äggosten lägger hon i en skål som har små Hål i och så får den bo i Kylskåpet över natten och bli Färdig. Flera av Mattes kompisar tycker mycket om när Matte gör Äggost.

Bild
Min storebror är inte Rädd för takfläkten längre, så nu kan han också Sova i Sängen. Här tar han upp Massor med Plats på Mattes kudde. Vet ni, min Matte har tre kuddar i sin Säng men oftast får hon bara använda en själv. Tant Pandora sover nästan alltid på en av Mattes huvudkuddar.

Bild
Det här är en Jätterolig Leksak! Det är en Svans gjord av Skinn från ett Djur som heter Kanin. Kanin är inget Smaskigt Djur tycker jag men det finns Människor som äter Kanin. Människor äter förstås inte Skinnet på Kaninen så det blir Över. Matte känner till en Människa som köper sådant Kaninskinn och gör Kattleksaker av det! Man kan Jaga den och Fånga den och Hoppa efter den och, min Favorit, Gnaga på den!

Bild
Den är Mycket Smaskig att Gnaga på!

Bild
Ibland kan Leksaker försöka Smita - då måste man Fånga dem med en Bestämd Tass.

Bild
Här är en annan sådan där Svans. Den är inte lika God men helt OK leksak.

Bild
Glöm inte att Hålla Koll - det kan hända att Mattar och Hussar också vill Leka med sådana här roliga och goda Leksaker. Det är Bra och Snällt att låta dem Vara med och Leka men glöm aldrig - det är Din Roliga Leksak!
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » ons 26 jun 2013, 10:15

Merlin: Vilken tur du har som har en matte som gör så smaskig mat! Jag blir lite avundsjuk... Jag får nog hitta en sån där frys till Matte, så kan hon göra smaskig mat till mig! Men jag fick faktiskt en råtta för några dagar sedan. Matte har köpt nya råttor till mig! De bor i frysen för annars rymmer de tror jag. Och i förrgår fick jag (och tjejerna) grishjärta. Det var mumsigt! Jag äter stora bitar, det är roligare.

Kanin är faktiskt gott, men kanske inte mald kanin... I vintras åt matte, mattes föräldrar och mattes syster en hel kanin och vi fick allt som blev över. Det var inälvor och ett huvud! Huvudet var kul, men Midna stal det... Fast jag har faktiskt fångat en kanin själv en gång! Den var mumsig.

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 27 jun 2013, 10:52

Lille Pu skrev:Du har en väldigt duktig matte, Minou! Hon är jättebra på att ta bilder, och jättebra på att laga Smaskig Mat, och väldigt klok, tror jag - och så är ju du själv väldigt bra på att skriva. Något av det allra roligaste här på kattforumet är att läsa om allt du upplever, Minou, och se bilder på dig (du är ju så söt, men det vet du ju), så jag hoppas att du och din matte kommer fortsätta det goda samarbetet i många många år!

Hej! Jag tycker naturligtvis att min Matte är den Bästa Matten i Världen för mig! Och Husse är Jättesnäll och Bäst också, även om jag inte Berättar lika mycket om honom. Det kan vara för att det alltid är Matte som gör Smaskig Mat och Badar oss och tar med oss på Utställningar. Husse Kelar, Klappar, Lyfter-och-Kliar-på-Magen och andra Bra Saker. Dessutom är han jättebra att Sova hos, i hans knäveck...fast där sover Lord mest. Jag Sover mycket hos Matte också.

zaddraya skrev:Merlin: Vilken tur du har som har en matte som gör så smaskig mat! Jag blir lite avundsjuk... Jag får nog hitta en sån där frys till Matte, så kan hon göra smaskig mat till mig!

Du får använda Internet och hitta en Frys åt din Matte! Min Matte och Husse ska nämligen köpa en ny Frys om ett tag och jag hörde dem prata om att köpa på Nätet och få den Hemlevererad.

Just nu hoppas jag att det blir Vackert Väder igen för jag har inte fått Gå Ut i min Vackra Blå Sele - den ligger bara här hemma. Jag är så nyfiken på Utomhuset! Lord säger att om det regnar så kan man absolut inte Gå Ut, och om man är Ute så måste man se till att ens Matte eller Husse bär en hem...stämmer det?
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 29 jun 2013, 13:58

Jag har inte varit i Utomhuset ännu...men jag har varit med om en God Sak! Matte var en en Affär som säljer Mat - det här är en Affär som säljer Mat i Stora Förpackningar - och när Matte var där passade hon på att köpa något som heter Ryggbiff med Kappa. Det var en jättelång bit Ryggbiff med Kappa, nästan lika lång som jag! Den vägde mer än min storebror gör! Matte skar den i Skivor och gjorde två Skivor till Mat åt sig och Husse - Husse Fyllde År i går så Matte gjorde Smaskig Människo-Mat och något som heter Tårta - och lade resten i Frysen. Men vet ni vad hon gjorde innan dess? I ena änden på den där Ryggbiffen så var det lite Kött som Buktade ut så sista skivan inte blev så fin. Då skar Matte av det Köttet och det fick jag och Lord! Matte säger att det var Kött från Ko-djur som fått gå och Beta Gräs massor, det är något som Kor tycker om att göra för Gräs är deras Mat. Den var Jättegod!

Så här lång är jag!

Bild
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 01 jul 2013, 14:10

Nu har Matte något som heter Semester! Semester betyder att Människorna inte går till Jobbet, fast de inte är Sjuka eller så. Semester är en Bra Sak tycker jag, för det betyder att Matte ägna sig åt Viktiga Saker, det vill säga oss Katter. I morse, när Husse åkte till sitt Jobb, sa Matte något om att Städa Köket och så men det tycker inte jag är Viktigt så jag har sett till att Matte har annat att göra. Det gör man genom att vara Söt och Kelig! Då kan en Matte knappt gå upp ur sängen utan ägnar hela dagen åt att Kela med Katter (med brorsan och tant Pandora också!) Det är Ytterst Viktigt att man Går runtom Mattes ben hela tiden när hon går upp så hon inser att man är Viktig...och så måste man Spinna mycket! Gärna använda ett och annat litet Patetiskt Jamande också. Matte kallar mig för ett Minou-plåster och säger att hon får Städa Köket senare...

Matte inflikar: Det är rent otroligt svårt att få något gjort med tre katter som tycker att det där med att matte är hemma är något av det bästa som finns...och Minou är verkligen ett plåster idag! Hon ska vara nära-nära och går jag någonstans ska hon helst sitta på min axel eller ligga i min famn. Ett tag var Lord likadan - sju kilo birma kan man kalla för en viss tyngdlyftningsövning! Men, jag kan inte klaga - kattkärlek kan man aldrig få för mycket av och det går ju att städa köket i morgon också...
Bild

hardbanana
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatter såklart!

Inläggav hardbanana » mån 01 jul 2013, 14:51

Ååh vilken gosig bild! :rosor:

Angus: Vår mamma har något som heter sommarlov, då är man också sådär hemma fast från skolan! Hon ska vara hemma i sammanlagt 10 veckor!! Det måste ju betyda massor av kel, lek och mat, eller hur? Speciellt om man spinner högt och gosar in sig hos de tvåbenta, då kan det ju inte annat!
Jag tycker du gör rätt som gör så att din matte slipper städa köket! Det kan ju inte vara roligt!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 01 jul 2013, 19:08

hardbanana skrev:Angus: Vår mamma har något som heter sommarlov, då är man också sådär hemma fast från skolan! Hon ska vara hemma i sammanlagt 10 veckor!! Det måste ju betyda massor av kel, lek och mat, eller hur? Speciellt om man spinner högt och gosar in sig hos de tvåbenta, då kan det ju inte annat!
Jag tycker du gör rätt som gör så att din matte slipper städa köket! Det kan ju inte vara roligt!

Sådant där Sommarlov måste vara ännu bättre än Semester ju! Jag frågade min Matte om hon inte kunde få Sommarlov i stället men hon säger att hon är för Gammal för Sommarlov - det får man när man går i Skolan och och det gör man när man är yngre än Matte är, som din Matte måste vara. Men Semester är rätt OK ändå, huvudsaken är ju att Matte är Hemma.

Vet ni vad Matte ska göra på sin Semester? Hon ska göra något som heter Tårta! Hon har kompisar som ska Gifta Sig - Gifta Sig kan Människor göra om de vill och Älskar Varandra Massor - och Matte ska baka Sex Speciella Tårtor som kallas för Bröllopstårta! Jag får Hjälpa Till på Avstånd säger Matte för hon vill inte ha Katter i Tårtan.
Bild

Användarvisningsbild
Fridolfina
Überkatt
Überkatt
Katt: En korthårig huskatt
Kontakt:

Inläggav Fridolfina » sön 07 jul 2013, 14:58

Tessera skrev:Nu har Matte något som heter Semester! Semester betyder att Människorna inte går till Jobbet, fast de inte är Sjuka eller så. Semester är en Bra Sak tycker jag, för det betyder att Matte ägna sig åt Viktiga Saker, det vill säga oss Katter. I morse, när Husse åkte till sitt Jobb, sa Matte något om att Städa Köket och så men det tycker inte jag är Viktigt så jag har sett till att Matte har annat att göra. Det gör man genom att vara Söt och Kelig! Då kan en Matte knappt gå upp ur sängen utan ägnar hela dagen åt att Kela med Katter (med brorsan och tant Pandora också!) Det är Ytterst Viktigt att man Går runtom Mattes ben hela tiden när hon går upp så hon inser att man är Viktig...och så måste man Spinna mycket! Gärna använda ett och annat litet Patetiskt Jamande också. Matte kallar mig för ett Minou-plåster och säger att hon får Städa Köket senare...

Matte inflikar: Det är rent otroligt svårt att få något gjort med tre katter som tycker att det där med att matte är hemma är något av det bästa som finns...och Minou är verkligen ett plåster idag! Hon ska vara nära-nära och går jag någonstans ska hon helst sitta på min axel eller ligga i min famn. Ett tag var Lord likadan - sju kilo birma kan man kalla för en viss tyngdlyftningsövning! Men, jag kan inte klaga - kattkärlek kan man aldrig få för mycket av och det går ju att städa köket i morgon också...

Tova Sol: Hej det var ett tag sedan jag tassade hit. Det var mycket härhemma, vi måste passa en naken liten skrikig ful grej dag och natt vilken jobb det är! Matte säger det är vår Lill-matte men jag tycker det ser mer som en konstig sak. Lill-matte kan inte GÅ! Människor ska GÅ på två ben. Den där bara ligger...! Något fel måste det vara. Tur de har MIG som kontrollerar att allt är väl här. Utan mig skulle det vara kaos. Glömma ge oss mat kanske! Vilken hemsk tanke va, Minou?
Matte har inte Semester, hon har som heter Mammaledig så det innebär hon är hemma länge tid än Semester. Jag försöker förstå mig på Lill-matte. Hon är fortfarande Konstig måste jag säga!

Marco: Tjenahå alla! Som kärringen däruppe skriver - vi har en ny familjemedlem här. Lill-matte, hon är OK så länge hon inte skriker. Då går jag från rummet. Vet ni hur illa det låter? Matte är Döv, Minou. Visst är det coolt? Man kan jama en massor saker utan hon eller Husse reagerar. Jag brukar tappa ner pennor från bordet ner på golvet med flit. Det är jättekul! Matte hör ju inte det! Men Matte har berättat för oss att Lill-Matte är hörande, som vi katter. Så hon kan skvallra på oss sen. Hmm!

Tova Sol: Jag är inte någon kärring! Må jag fyllt 14 år i fredags är jag i bästa form!

Marco: Ehh men du ska till veterinär på nu fredag har jag för mig?

Tova Sol: Vill du ha stryk, pojk?! Kom hit om du törs!

Matte här: Som vanligt måste de två katter tjafsas med varandra. :)
Evy, deras lill-matte gillar katter. Hon brukar skratta när Marco får fnatt och leker. Tova Sol är lugnare. Hon brukar gosa lite på Evys huvud eller fötter sen ligga bredvid. Bra, Evy har samma smak som sin mamma; vi gillar katter! :grin:
Har en underbar och knäpp korthårig svart/vit huskatt, Marco född 080708.
Har även två pälslösa ungar, födda 130318 och 140831, nämligen mina finaste döttrar Evy & Sunniva! :)

Ängelkatt Tova Sol - evig älskad och saknad! 990705-140530.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 11 jul 2013, 10:29

Hej! Nu har jag lånat Mattes Padda - det är en platt sak som Matte tycker mycket om. Hon läser mycket på den när hon ligger i sängen. Men den är lite svår att skriva på tycker jag för den är en minipadda och tangentbordet är Jättelitet när man har så Stora och Vackra Tassar som jag har. Fast Paddan är Bra, man kan ligga Bredvid Matte och Hjälpa henne att Läsa på Paddan. Dessutom har Paddan ett Fodral som är i Läder och väldigt Tuggvänligt. Men Matte säger att jag inte får Tugga! Det tycker jag är Fånigt, om nu Fodralet är så Tuggvänligt så måste jag ju få Tugga! Matte säger att hennes Padda har Minoumärken, det måste väl vara något bra?
Fridolfina skrev: Tova Sol: Hej det var ett tag sedan jag tassade hit. Det var mycket härhemma, vi måste passa en naken liten skrikig ful grej dag och natt vilken jobb det är! Matte säger det är vår Lill-matte men jag tycker det ser mer som en konstig sak. Lill-matte kan inte GÅ! Människor ska GÅ på två ben. Den där bara ligger...! Något fel måste det vara. Tur de har MIG som kontrollerar att allt är väl här. Utan mig skulle det vara kaos. Glömma ge oss mat kanske! Vilken hemsk tanke va, Minou?
Matte har inte Semester, hon har som heter Mammaledig så det innebär hon är hemma länge tid än Semester. Jag försöker förstå mig på Lill-matte. Hon är fortfarande Konstig måste jag säga!

Marco: Tjenahå alla! Som kärringen däruppe skriver - vi har en ny familjemedlem här. Lill-matte, hon är OK så länge hon inte skriker. Då går jag från rummet. Vet ni hur illa det låter? Matte är Döv, Minou. Visst är det coolt? Man kan jama en massor saker utan hon eller Husse reagerar. Jag brukar tappa ner pennor från bordet ner på golvet med flit. Det är jättekul! Matte hör ju inte det! Men Matte har berättat för oss att Lill-Matte är hörande, som vi katter. Så hon kan skvallra på oss sen. Hmm!

Tova Sol: Jag är inte någon kärring! Må jag fyllt 14 år i fredags är jag i bästa form!

Marco: Ehh men du ska till veterinär på nu fredag har jag för mig?

Tova Sol: Vill du ha stryk, pojk?! Kom hit om du törs!

Matte här: Som vanligt måste de två katter tjafsas med varandra. :)
Evy, deras lill-matte gillar katter. Hon brukar skratta när Marco får fnatt och leker. Tova Sol är lugnare. Hon brukar gosa lite på Evys huvud eller fötter sen ligga bredvid. Bra, Evy har samma smak som sin mamma; vi gillar katter! :grin:

Det låter Skoj med en Lill-Matte! Jag frågade min Matte om jag också skulle få en sådan och hon sade Så Roligt Ska Vi Inte Ha. När Matte säger så betyder det att det är något som inte kommer att hända så jag får klara mig utan Lill-Matte. Min Matte säger att sådana där Pyttesmå Människor kallas för Bebisar och det är Människo-Kattungar. Du vet, när man var en Jätteliten Kattunge och alldeles Ny så kunde man knappt ens Kravla fram och ens Mamma (och Matte eller Husse) fick ta hand om en Jättemycket. Människo-Kattungar är så Hjälplösa Jätte-jättelänge! Vad bra att er Matte har er Katter som kan Hjälpa Till med Lill-Matte, annars skulle det säkert Gå På Tok! Människor behöver ju Hjälp med så mycket!

Jag och min storebror och tant Pandora har Hjälpt Matte att göra något som heter Sockerrosor. Det är Blommor som Matte gör av en sorts massa som är Lila. Ibland blandar hon en annan massa som är Vit och då blir det en annan Lila Färg. Ibland borstar hon dem med en Pensel med Guldpuder på, då glittrar de i Lila-och-Guld, det är Jättevackert! Får man Guldpuder i Nosen så Nyser man men det är inte Farligt för både Guldpudret och den där Sockermassan går att Äta. Fast jag tycker inte den smakar Gott! Hundra rosor har vi Hjälpt Matte att göra, de ska vara på sådana där Bröllopstårtor. Tårta är något som Människor har ibland när de har Fest. Ibland är det Grädde på Tårtan, då är det en Bra Tårta för då kan man Smaka. De där Bröllopstårtorna ska inte ha Grädde på sig utan Sockermassa och Sockerrosor. Dumma tårtor, tycker jag!

Det låter väldigt Praktiskt att er Matte är Döv! Min Matte hör alldeles för bra när jag gör Bus.

Nu ska jag gå ut i Köket och Hjälpa Matte att göra Karamellsmörkräm. Det har jag aldrig gjort innan men jag är säkert Jätteduktig på det med! Jag är ju Världens Bästa Minou, det säger min Matte!

Sent from my iPad using Tapatalk with help from Minou!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 11 jul 2013, 14:34

Ha! Trots att Matte är Jätteupptagen med de där Tårtorna så lyckades jag få Matte att Leka med mig med min Favoritvippa. Den har Päls och Fjädrar och Matte säger att den är som en DaBird. Hon tog Kort på mig med sin Padda för jag var så Söt.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Qotten
Helig Hårboll
Helig Hårboll
Katt: Helig Birma
Kontakt:

Inläggav Qotten » lör 13 jul 2013, 00:37

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 14 jul 2013, 12:28

Minous Matte får för en gångs skull komma till tals lite grann...under noggrant överinseende av Minou förstås!

Idag för ett år sedan var vi hos veterinären...och just nu är Minou på pricken ett år gammal! Den lilla femtiogrammaren som veterinären inte var säker på skulle överleva är en stor trekilos busunge som stundtals gör livet mycket "intressant" för matte och husse. En älskad liten 'gosgris' som är så lik sin bortgångna mamma men samtidigt så helt och hållet sin egen personlighet, en Minou, en Minousis, en sötnos, en lillgris, en busunge, en kelgris, en glitterskata, en hjärtekatt...

Så, vad kännetecknar då Minou? Jo, Minou...
...har en stark egen vilja.
...älskar sina människor och fostrar dem med en bestämd men kärleksfull tass.
...har ett passionerat förhållande till allt som glittrar.
...spinner högt och ljudligt när hon blir kelad med.
...ligger gärna på rygg i mattes famn.
...älskar rått nötkött, gärna hängmörat.
...har världens vackraste uttrycksfulla blå ögon.
...hör ljudet av att någon nuddar älsklingsvippan, även om hon skulle vara försjunken i djup sömn i ett annat rum, och kommer då springandes i full galopp.
...älskar mattes iPad, speciellt de roliga läderflärparna på fodralets dragkedja för de är så tuggvänliga.
...anser att ett nej inte nödvändigtvis behöver betyda just nej alla gånger.
...lever rövare och rusar genom hela lägenheten i raketfart.
...kryper ihop hos matte och ska vara nära-nära-nära och nosbuffa.
...hjälper gärna sina människor med allt möjligt, från att plantera smultron till att bygga datorer.
...vet vad hon heter, även om det naturligtvis inte betyder att hon alltid kommer när man ropar.
...tycker mycket om sin storebror Lord, både att busa med och att gosa med och tvätta.
...har ett speciellt litet jamande som betyder 'kela med mig matte'.
...tycker att bad är helt onödigt och om matte envisas med att bada henne så får hon skylla sig själv när hon får en våt katt som kryper ner under täcket.
...biter (försiktigt) matte i tårna ibland.
...är en datakatt.
...älskar sina kaninskinnsbitar, vissa mer än andra.
...har långa vackra morrhår.
...apporterar sina leksaker, för hon vet att matte gärna kastar iväg glitterpiprensaren/glittermusen/glitterbollen/kaninskinnsremsan igen, och igen, och igen.
...klättrar gärna, ofta och entusiastiskt.
...gillar böcker, speciellt att sova på.
...äter inte torrfoder, för det är inte mat.
...har ett jamande som betyder 'det här är spännande, nu tänker jag utforska här'.
...vet att hon inte får riva ner husses whiskyflasksfodral från rumsavdelaren men gör det gärna ändå, men bara om det sitter människor i soffan.
...är en mattekatt men sover hemskt gärna i husses knäveck.
...väger tre kilo enligt vågen men hennes ego väger minst hundra kilo.
...har en mycket pussvänlig nos.
...river mattes orkidéer ibland.
...smiter gärna med ut i svalen (trapphuset) när människorna ska gå hemifrån.
...älskar att leka med vippan i sängen och göra halsbrytande saltomortaler.
...kommunicerar mycket med hjälp av sin vackra svans.
...gillar (svag) doft av lavendel, vanilj och kokos.
...tycker att räkningar och andra viktiga papper bör märkas med en Minou-stämpel i form av ett tandavtryck i hörnen.
...vill gärna försöka gå balansgång på gardinstången.
...tvättar sig ordentligt.
...tycker att husse eller matte kan ta in den där dumma fågeln i trädet utanför fönstret så hon kan få jaga den.
...älskar citronmarängpaj!
...tycker transportburar är ett dumt påfund och kan bryta sig ut ur Sturdin på under tjugo sekunder om man inte sett till att fästa låset innerst.
...tröstar matte om hon är ledsen eller inte mår bra.
...älskar "frukost på sängen" med matte.
...tycker om musen 'Gosig'.
...gillar veterinären, fast är inte säker på att utställningsveterinärer är riktiga veterinärer för riktiga veterinärer ger en godsaker.
...agerar gärna 'badvakt' när husse eller matte badar.
...är expert på att se bedårande söt och oskyldig ut.
...tycker inte om ifall det fastnat bajs i pälsen och rusar gärna fram till matte för att få det bortplockat.
...älskar kartonger och papperspåsar.
...tycker inte om att få bak-klorna klippta men acceptera att matte gör det ändå.
...möter matte och husse vid dörren då de kommer hem.
...har en vacker djupt brun varm färg.
...snor gärna till sig ett smakprov ur mjölkglaset, men bara om den är riktigt kylskåpskall!
...är nästan inte rädd för någonting, fast det är bäst att inte vara på golvet när dammsugaren är i gång.
...tycker inte om kattgodis.
...leker gärna med persienner och med 'staven' till dem (vi har utanpåliggande persienner).
...ska vara med hela tiden, även om 'vara med' ibland får betyda 'ligga och sova i samma rum'.
...ligger på min arm medan jag skriver detta.

Bild

Användarvisningsbild
Linika
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Emmy RAGa21, Ponyo BENn24, Wlima

Inläggav Linika » sön 14 jul 2013, 13:47

Grattis på födelsedagen Minou!! :rosor: :balloon:

Minou verkar vara en väldigt bra katt! :love:

Får man som oinvigd fråga vad halsbrytande saltomortaler är? De låter väldigt spännande!
Wilma - svartvit - Huskatt - *2001-05-26
Chewbacca - bruntabby - Japansk Huskatt - *2013-03 +2013-04
S*Strömkattens Emerald of Moses, aka Emmy - RAG a21 - *2013-05-20

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » sön 14 jul 2013, 14:16

Grattis söta Minou! Det låter som du har det väldigt roligt hemma :balloon:

(Efter beskrivningen av Minou är jag glad att jag har stamtavla på Manda så jag kan vara säker på att de inte är släkt. 90% av punkterna tror jag passar in alldeles utmärkt på Manda. Undantaget sånt som blåa ögon, såklart... :smile: )

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 14 jul 2013, 14:19

Linika skrev:Får man som oinvigd fråga vad halsbrytande saltomortaler är? De låter väldigt spännande!

Man gör ett högt hopp efter vippan och snurrar runt och gör en kullerbytta i luften. Minou är helvild. :-)

Bild

Användarvisningsbild
Linika
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Linika » sön 14 jul 2013, 14:56

Tessera skrev:Man gör ett högt hopp efter vippan och snurrar runt och gör en kullerbytta i luften. Minou är helvild. :-)

Det har jag sett på youtube! Det ser väldigt roligt ut. En så rolig vippa måste införskaffas när jag kommer hem! :grin:

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 14 jul 2013, 16:31

Linika skrev:
Tessera skrev:Man gör ett högt hopp efter vippan och snurrar runt och gör en kullerbytta i luften. Minou är helvild. :-)

Det har jag sett på youtube! Det ser väldigt roligt ut. En så rolig vippa måste införskaffas när jag kommer hem! :grin:

Minou här! Jag kan rekommendera en sådan Vippa - alla Katter ska ha en Rolig Vippa! Det är en Kattlig Rättighet!

I morgon ska jag visa Bilder på mig själv....men idag har jag fullt upp med att Gosa med Matte, Leka, äta Smaskigt Nötkött (jag har fått en bit sådant där Jättesmaskigt Hängmarinerad naturbetes Ryggbiff för att fira min Födelsedag) och Ta Hand om min Matte lite, för hon har haft sådan där Migrän och är Trött och Hängig.

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 14 jul 2013, 20:24

zaddraya skrev:Grattis söta Minou! Det låter som du har det väldigt roligt hemma :balloon:

(Efter beskrivningen av Minou är jag glad att jag har stamtavla på Manda så jag kan vara säker på att de inte är släkt. 90% av punkterna tror jag passar in alldeles utmärkt på Manda. Undantaget sånt som blåa ögon, såklart... :smile: )

Klart att massor som stämmer på mig stämmer på Manda, vi är ju båda Katter, även om jag har blå ögon och Vackra Vita Tassar (varför nämnde Matte inte dem?) och Manda har Coola Prickar i stället.

Jag har det Jätteroligt hemma. Idag är det en Minou-dag och Matte har bara gjort bra Minou-saker! Den Dumma Migränen har gjort att Matte legat i Sängen nästan hela dagen men det har varit Bra det med, för Matte tog sin Medicin i tid så hon behövde inte Kräkas (som Matte gjorde i går, på hemväg från det där Bröllopet, för Dumma Migränen attackerade Matte där) och efter ett tag kunde Matte sitta upp i Sängen, dricka Te (Matte älskar te - jag har Smakat men det kan Matte få ha i fred för mig) och Klappa mig när jag fick min Frukost på Sängen bestående av Smaskig Mat med Ko. Sedan Vilade Matte och jag jättelänge. Matte lyssnade på något som heter Ljudbok, som är en annan Människa som Läser en sådan där Bok högt - ljudet kommer från Mattes Padda. Jag låg på Mattes mage och Spann, tant Pandora låg vid huvudkudden och Lord låg vid Mattes fötter.

Sedan har vi lekt med Vippa i Sängen och Matte har kastat Leksaker åt mig när jag velat!

Bild

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 2 birmor + 1 husis

Inläggav Molly » sön 14 jul 2013, 20:51

Grynet: :balloon: Grattis på födelsedagen!

Molly och jag håller helt med om att det är en Kattlig rättighet att ha roliga Vippor! Vi har Da Bird med olika Fjädrar och vippor på Pinnar. Det är jätteroligt att Jaga dem. Vi brukar också göra sådana där Halsbrytande Saltomotaler :studsmatta: Men våran Matte stoppar undan Vipporna hela Tiden. Det tycker vi inte om! Matte säger att det finns Delar på Vipporna som vi kan sätta i Halsen och det är Farligt om Matte inte är med när det Händer. Så vi får bara Leka med dem när Matte är med. Fast nu är vi mest ute på Altanen och jagar Flugor, Humlor och Fjärilar! Nästan lika Roligt som Vippor!

Användarvisningsbild
Linika
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Linika » mån 15 jul 2013, 05:37

Nu känner jag mig ju nästan lite som en dålig matten. Min Wilma har så klart vippor och leksaker, men ingen som är så rolig att hon gör halsbrytande saltomotaler! Får leta noga när jag kommer hem igen 8-[

Och du har verkligen en snäll matte du Minou. Jag hoppas du tant Pandora och Lord älskar matte extra mycket när hon har migrän! :love:

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 15 jul 2013, 07:42

Linika skrev:Nu känner jag mig ju nästan lite som en dålig matten. Min Wilma har så klart vippor och leksaker, men ingen som är så rolig att hon gör halsbrytande saltomotaler! Får leta noga när jag kommer hem igen 8-[

Och du har verkligen en snäll matte du Minou. Jag hoppas du tant Pandora och Lord älskar matte extra mycket när hon har migrän! :love:

Jag har en sådan här Vippa fast som är större. Mitt favorithänge på vippan är gjort av päls och har flera fjädrar. Matte har flera hängen till Vippan för det händer att jag Leker Sönder dem ibland.

Jag älskar alltid min Matte jättemycket, för hon är Världens Bästa Minou-matte! Och jag tror du är en Jättebra Wilma-matte!

Senast redigerad av Tessera mån 15 jul 2013, 08:05, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"