Minou berättar - Jag vägrar att löpa!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Success
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: SBI: b21, c21, 1 ängel n

Re: Minou berättar - Matte ska köpa Godsaker idag!

Inläggav Success » mån 25 mar 2013, 11:43

Duchess: Vet du Minou, min matte säger också nej hela tiden, både sorternas nej. Men, jag har lärt mig att när matte inte är i närheten, då kan hon ju inte se vad man gör, så då kan man gå upp på alla hyllor och bord som man egentligen inte får vara på! Matte tror att jag aldrig är på förbjudna ställen, och varje gång något ramlar ner från de förbjudna platserna skyller hon på Tuss! Han är nämligen inte lika smart som jag, så trots att jag har sagt till honom att gå ner från platserna när matte är i närheten så gör han det inte.
Success, i mitt hjärta för alltid <3
Duchess, min busfia <3
Toulouse, min myskille <3
Bild
Katternas tråd

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » mån 25 mar 2013, 12:04

Manda: Det där med nej får man försöka strunta i. Jag anser att nej egentligen är en rekommendation, inte ett krav. Matte säger nej alldeles för ofta, särskilt om jag hittar något roligt att peta på eller om jag hoppar upp på något högt ställe. Matte påstår att jag är klumpig! Men det är jag inte alls, det är självklart meningen att välta saker nr jag gör det.

Vad skojigt att du kanske ska få kattungar en dag, Minou! Min matte säger att hon funderade på att låta mig få kattungar också (min gammelmatte frågade tydligen matte om det skulle funka) men det blev inga kattungar tillslut. Matte säger att hon tyckte det blev för dyrt, vad det nu betyder, och att hon inte kände att hon visste tillräckligt om avel för att låta mig få kattungar. Det var ju dumt, för det hade ju inte varit matte som hade tagit hand om mina kattungar, det hade jag ju gjort själv! Men det är lika bra att det inte blev några ungar, för kattungar är läskiga! Fast jag hade kanske inte tyckt de var läskiga om det var mina egna...? :-k

Riga berättade för mig om det där med att löpa. Hon gjorde tydligen det en gång när hon var liten. Då blev hon kär i en kille som sprang omkring utanför huset, men matte lät dem inte träffas. Riga säger att det var mest jobbigt att löpa eftersom hon inte fick som hon ville. Merlin försökte tydligen Hjälpa henne, men det dög inte. Riga kan vara lite envis ibland, det var nog därför det inte dög... Jag har aldrig löpt, det är nog bra.
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 25 mar 2013, 14:52

Success skrev:Duchess: Vet du Minou, min matte säger också nej hela tiden, både sorternas nej. Men, jag har lärt mig att när matte inte är i närheten, då kan hon ju inte se vad man gör, så då kan man gå upp på alla hyllor och bord som man egentligen inte får vara på!

Jag brukar gå upp på Stora Rumsavdelaren och Spatsera fast jag egentligen inte får gå omkring och Putta Ner saker där...fast Matte och Husse får skylla sig själva om de sätter vårt Klösträd alldeles bredvid. Fast jag får vara nästan Överallt för Matte och Husse!

zaddraya skrev:Manda: Det där med nej får man försöka strunta i. Jag anser att nej egentligen är en rekommendation, inte ett krav.

Jag tycker det är skillnad på NEJ och Nej. NEJ är ett sådant där Saker-Är-Farligt-ord, men vanliga Nej är ganska Fåniga tycker jag. Matte säger Nej när jag försöker Leka med hennes Minneskortsläsare också och det kan jag ju inte Låta Bli att göra!

zaddraya skrev:Vad skojigt att du kanske ska få kattungar en dag, Minou! Min matte säger att hon funderade på att låta mig få kattungar också (min gammelmatte frågade tydligen matte om det skulle funka) men det blev inga kattungar tillslut. Matte säger att hon tyckte det blev för dyrt, vad det nu betyder, och att hon inte kände att hon visste tillräckligt om avel för att låta mig få kattungar. Det var ju dumt, för det hade ju inte varit matte som hade tagit hand om mina kattungar, det hade jag ju gjort själv!

Det kan uppenbarligen vara Jättejobbigt för Mattar och Hussar att få Kattungar också! Min Storebror säger att när han Föddes hade Matte inte Sovit Ordentligt på Flera Dygn, så när han och hans syster hade fötts och allt var Bra så satt Matte och Beundrade Kattungarna och min Mamma och sedan så Somnade hon hon med Huvudet i Bolådan.

Och när jag Föddes så fick ju min Matte och Husse åka till det Stora Djursjukhuset eftersom min Mamma hade blivit Jättedålig. Det är Jättebra att det finns Djursjukhus och Veterinärer för annars hade inte jag funnits säger Matte. Min Mammas Livmoder (där Kattungar Bor tills de Föds) gick ju Sönder och Veterinären fick Öppna Mammas Mage och ta ut mig! Jag var Jättepytteliten och Matte säger att hon inte trodde att jag skulle överleva. Och det tog Tid innan min Mamma riktigt Fattade att jag fanns, Matte säger att det kan Bli Så när det har varit massor med saker som Gjort Ont och varit Hemska och det kan hända Människo-mammor också. Så i ungefär ett halvt dygn, båda på Djursjukhuset och Hemma, så fick jag bo dels hos min Mamma och dels nära-nära-nära Matte eller Mattes Kompis LadyTala. Matte och LadyTala höll mig Varm, gav mig Glukoslösning, Mamma-Mjölk (Matte mjölkade min Mamma så jag skulle få i mig Råmjölk som är Jättenyttigt säger Matte) och en annan slags Mjölk som de gjorde av Pulver och Varmt Vatten.

Matte säger att jag var så Liten och Illröd och Nästan Pälslös så när vi fick åka Hem från Djursjukhuset vågade hon inte låta mig vara hos min Mamma i Buren, för Mamma hade fortfarande inte riktigt Fattat att hon hade Mig, utan jag fick bo i Mattes BH, tillsammans med en Gummihandske fylld med Varmt Vatten! Och sedan satt Matte i Många Timmar i Sovrummet med mig och min Mamma och Trugade min Mamma att Äta och gav mig Droppar med sådan där Pulver-Mjölk och Glukos och Visade mig för Mamma Jätteofta, så hon skulle se att hon hade en Unge. Och någongång framåt Morgonen, när Matte var så Trött att hon nästan Grät, så Pep jag och min Mamma insåg att hon hade en Unge och började Ta Hand Om mig jättebra. Men Matte fick fortfarande ge mig någon droppe Glukos då och då, för jag var så Liten att jag hade svårt att Suga på Mamma tillräckligt mycket, och den där Glukosen gjorde att jag fick mer Energi och Orkade Suga i mig mer Mamma-Mjölk. För Matte säger att Mamma-Mjölk är Bättre än Pulver-Mjölk...men det är Jättebra att Pulver-Mjölk finns. Ibland finns det Kattmammor som inte får Tillräckligt med Mamma-Mjölk och då måste Mattar och Hussar Hjälpa till och Mata Kattungarna...kanske i Massor med dagar! Så, din Matte kanske hade varit tvungen att Hjälpa dig också. Och Mattar och Hussar Oroar sig alltid för sina Katter!

zaddraya skrev:Riga berättade för mig om det där med att löpa. Hon gjorde tydligen det en gång när hon var liten. Då blev hon kär i en kille som sprang omkring utanför huset, men matte lät dem inte träffas. Riga säger att det var mest jobbigt att löpa eftersom hon inte fick som hon ville. Merlin försökte tydligen Hjälpa henne, men det dög inte. Riga kan vara lite envis ibland, det var nog därför det inte dög... Jag har aldrig löpt, det är nog bra.

Jag tycker det där med Löpa verkar lite läskigt...men Matte säger att vi får Se hur det Går när jag blir Stor. Hon säger att i Sommar så ska jag göra en Hjärtscanning och titta på Njurarna...och det är inte Farligt. Min bror kanske också ska göra Samma Sak. Sedan finns det uppenbarligen en lite Läskig sak som måste göras innan man får bli Mamma...och det är att man måste till Veterinären och ta Blodprov. Det Sticks och är lite Otäckt säger tant Pandora, men är inte Farligt.

Vet ni förresten vad Matte ska göra på mig? Något som heter DNA-test! Matte säger att det inte är Farligt alls, det bara Kittlar lite kanske. Jag ska Berätta mer när hon har Gjort det. Matte säger att det ska hon göra för att se vad jag Bär På - jag förstår inte riktigt vad Matte menar med det.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Dumma Server!

Inläggav Tessera » tis 26 mar 2013, 10:15

Mattes Server är Dum säger hon! Matte och jag satt i en hel Timme i går kväll och plockade ut Bilder ur hennes Kamera med Roliga Minneskortläsaren, och så petade Matte och jag på dem i något som heter Bildbehandlingsprogram - inte för att jag behöver bli Sötare och vackrare än jag är, för jag är redan Bäst, utan för att Matte är tvungen att göra bilderna Mindre så de får plats på Forumet. Sedan lägger Matte in en text som säger att det är hennes Bilder också, och gör något som hon kallar för Beskära. Det låter Läskigt men betyder bara att man liksom tar bort det som inte är Viktigt i kanterna på Bilden, så Viktiga Personer som jag syns bättre!

Men när Matte skulle ladda upp Bilderna till sin Server så ville den inte vara med! Dumma dumma Server! Husse ska Titta på Servern idag men det betyder att ni inte får se bilder på Underbara mig just nu! Men de kommer säger Matte!
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Stanway
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatterna Maja & Molly

Inläggav Stanway » tis 26 mar 2013, 14:12

Ni är för roliga med era tokiga kattkommentarer...underbart! :grin:
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 03 apr 2013, 11:13

Server är fortfarande Dum meddelar Matte.
Bild

Användarvisningsbild
Qotten
Helig Hårboll
Helig Hårboll
Katt: Helig Birma
Kontakt:

Inläggav Qotten » mån 08 apr 2013, 16:39

Kanske någon copy-c@t varit inne och dummat sig på servern.. Qotten hälsar att man kan fortsätta posera så länge tills bilderna kan visas upp.. ;-)

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Bilder 11/4!

Inläggav Tessera » fre 12 apr 2013, 11:28

Nu är det jättelänge sedan jag visade bilder på Underbara Mig! För jag är Underbar, det säger min Matte! Fast ganska ofta nuförtiden kallar hon mig Busunge…för jag har nämligen kommit på hur roligt det är att Klättra! Helst Jättehögt och in i Konstiga Små Utrymmen!

Matte tycker jag kan hålla mig till att Klättra i våra Klösträd – vi har två Stora Klösträd – men Klösträd ska man ju också Sova i! Min Storebror Sover massor i Klösträd! Så här ser han ut då!

Bild

Här är en Närbild på min Storebror när han Sover i Klösträdet. Matte brukar Passa På att ta kort på oss när vi Sover för då är vi Stilla säger hon.
Bild

Ibland sover min brorsa i Soffan också. Han sover gärna på Rygg. Matte och Husse tycker han är Hemskt Söt då!
Bild

Nu ska jag berätta om hur jag Hjälpte Husse en dag! En dag kom Husse hem med en Gigantisk Låda! Det var Datordelar i den lådan – Datordelar är sådant man Bygger Datorer av. Datorer är Bra för det mesta, utom när Matte och Husse sitter vid dem och är för Upptagna för att gosa med Mig. Fast det är inte så ofta, för det mesta får jag Mängder med Gos om jag kommer till dem när speciellt Matte sitter vid Datorn. Dessutom kan man Hjälpa Till – jag Hjälper ofta matte att Skriva saker. Ibland Hjälper jag henne att göra någon hon kallar Rätta också. Matte Rättar saker på en kurs på Internet som handlar om Katter…och då är det ju Jätteviktigt att jag Hjälper henne att Rätta! Jag vet ju Massor om Katter, för jag är ju en Katt själv!

Husse Öppnade den Gigantiska Lådan och den var full med Saker – andra mindre Lådor och Saker i prasslig Plast och så. Eftersom jag är en Mycket Hjälpsam Katt satte jag naturligtvis igång med att Inspektera Innehållet!

Bild

För att vara riktigt Noggrann i sin Inspektion händer det att man måste Gå På Djupet. Husse sade någonting om Grävande Journalistik här men det vet jag inte riktigt vad det är så jag kallar det Grundlig Inspektion och att Hjälpa Husse!
Bild

Sedan måste man ju Hjälpa Till att Bygga Datorn också! Man ska inte Bry Sig Om att Husse pratar om Statisk Elektricitet, i alla fall inte först.
Bild

Även här är det bäst att Gå På Djupet – man måste noggrant Inspektera alla Fästen där Husse ska peta fast Datordelarna. Den här Inspektionen ska man göra innan Husse (eller Matte – Mattar kan också Bygga datorer fast min Matte brukar låta Husse göra det i stället för han är Jättesuperbra på det) börjar Sätta Fast Datordelarna för det där med Statisk Elektricitet.
Bild

Om någon av er som läser också tänker Hjälpa era Människor med Datorer så har min Husse (som är Jättebäst och kan Massor av saker om Datorer) sagt att när själva Datorlådan är Öppen och det är Roliga Saker med Sladdar och sådant därinne så ska man inte Nosa på dem…speciellt inte på saker som är Platta med en massa Konstiga Utväxter på. Husse säger att de heter Moderkort och Minneskort och så…heter den konstiga Saken i Datorn något med Kort så ska man Låta Bli att Nosa på dem. Det har med Statisk Elektricitet att göra – speciellt nu när det är Kallt och Torrt ute så blir man något som kallas Statisk i Pälsen. Om man Nospussar sin Människa kan Människan få en liten Stöt, men det är inte farligt alls så man ska fortsätta att ge Nospussar till sina Människor om man vill! Men om man Nosar på sådana där Datordelar så kan den där Stöten göra att de Går Sönder! Datordelar är Ömtåliga säger Husse. Så när Husse håller på med de där Ömtåliga Delarna så är det bäst att man bara Sitter i Soffan och övervakar!
Bild

Ser man Riktigt Söt Ut, som jag alltid gör, så kommer Matte och Leker med Favoritvippan. Då kommer Storebror också för han Älskar den vippan. Till och med tant Pandora gillar den Vippan. Det är något som heter Kaninpäls på den och Fjädrar och den är Jätteskoj! Men när man Fångat den Många Gånger blir man Trött – här Vilar min Storebror med Vippan bredvid sig!
Bild

Det allra bästa med det här att Husse Byggde en Dator är att när han tagit ur alla Saker är den Gigantiska Lådan tom! Då är den en Kattleksak!

Först får man Smyga sig på och Titta Försiktigt för att se om det är Någon Annan Katt som Hittat Lådan Först!

Bild

Oj då! Brorsan var i Lådan! Då måste man Skojbråka och hålla på! Man kan hoppa In och Ut ur Lådan massor med gånger!
Bild

Min Låda! Bara min Låda!
Bild

Och så ska jag berätta om en tur till Veterinären! Jag behövde inte Vaccineras men det behövde Lord och tant Pandora, mot något som kallas Kattsnuva. Jag fick Följa Med för min Veterinär ville Titta på mig och ge mig Gos!

Tant Pandora fick vara ensam i sin bur men Matte satte både mig och Lord i den Stora Buren. Det är Ok att dela Bur med brorsan.

Bild

Här åker vi förbi något som Matte kallar Vägtull. Jag vet inte riktigt vad det är men det är något som kostar Pengar och Matte och Husse är inte så förtjusta i vissa av de där Vägtullarna.
Bild

Framme hos Veterinären! Naturligtvis var jag först ute ur buren! Veterinären är inte Farlig och det är alltid Roligt att skutta runt på Ställen där man inte är så ofta!
Bild

Här Inspekterar jag Vaccinet som Lord och tant Pandora ska få!
Bild

Visste ni att om man Hoppar upp på den här Lådan så kan man Hoppa Upp på Kylskåpet som står hos Veterinären? Matte Hindrade mig från att göra det precis just nu men gissa vad – senare när Matte och Husse drack te tillsammans med Veterinären och vi var Ensamma så klättrade jag ditupp ändå! Det är Jätteskoj att sitta Högt Upp och Titta ner på alla! Det är ett Jättebra Kylskåp förresten – i det Bor inte bara Vaccin (Vaccin måste bo i Kylskåp) utan också Godsaker!
Bild

Storebror Lord fick Salami när han blivit Vaccinerad. Salami är en slags Mat och Veterinären tog fram sådan ur Kylskåpet. Jag fick också naturligtvis!
Bild

Varje liten bit av Salami måste ätas upp! Matte säger att Salami är för Salt och inte Bra som Mat för Katter…men det fungerar bra som Godis.
Bild

Tant Pandora tycker inte om Salami…så Veterinären gick upp till Kylskåpet i Köket, där hon har mer Godsaker och Människomat och så, och hämtade Skinka som tant Pandora fick i stället.
Bild

Salami är Jättesmaskigt! Man kan göra Trick, då kan man få ännu mer Salami! Jag kan Stå på Bakbenen om jag får Godsaker…när jag Känner för det!
Bild

Ni vet det där med att Klättra? Visste ni att man kan Klättra på veterinärer också? Man får naturligtvis vara Försiktigt med Klorna – man får ju bara använda Klor på Människor i Nödfall, och Veterinärer är också Människor. Men man har Jättebra Utsikt från veterinärens axlar..och så kan man Passa På att Retas lite med Veterinärens Hund!
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Maja&katterna
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatt, Helig Birma

Re: Minou berättar - Nya bilder 11/4!

Inläggav Maja&katterna » sön 14 apr 2013, 00:14

Dom är så vansinnigt fina! Man blir alldeles varm i hjärtat.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » sön 14 apr 2013, 04:14

Ninja: Det här med att få datordelar är inte alls roligt, då tar matte stora lådan som normalt står under skrivbordet in till rummet med sängen och stänger dörren :cry: Alltså, man måste ju bara se vad matte håller på med! Eller hur Minou?

-----

Nellie: tja.. när det där paketet kom så verkade det intressant, men matte är ju lite läbbig, så när hon stängde in sig i rummet med sängen så var det ganska skönt. Och efteråt fick vi en tom låda! Med snören som stack ut! Leka, leka, leka...:twisted: :whistle:

Minou, visst ska en matte hålla sig på avstånd och lämna oss katter ifred? En "husse" är vet jag inte ens vad det är, men är det likt de där människo-hanarna där jag bodde förut så är de nog något elakt :-?
Bild
Tarzan, HCS n 09, 2004-2019

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 14 apr 2013, 08:23

Thaeri skrev:Nellie: Minou, visst ska en matte hålla sig på avstånd och lämna oss katter ifred? En "husse" är vet jag inte ens vad det är, men är det likt de där människo-hanarna där jag bodde förut så är de nog något elakt :-?

En Matte och en Husse ska göra precis vad vi katter vill... Jag tycker det är Jättebra att bli Gosad med och så. Hussar och Mattar är något Jättebra...men tant Pandora säger att det kanske är så att du råkat ut för Elaka Människor, precis som hon och farbror Leonardo gjorde när de var små? Tant Pandora skickar en Stödjande Nospuss åt dig och säger att de allra flesta Människor, och definitivt Människan du bor hos nu, är Jättesnälla! Min Matte blir Jättearg när hon har talas om Människor som är Elaka mot Djur och säger att alla Katter (och andra Djur) ska vara Älskade och Bortskämda!

Tant Pandora säger att så småningom kommer du också att inse att Mattar och Hussar (som är något helt annat än Elaka Människor - riktiga Mattar och Hussar är Jättebra!) är Snälla och att det kan vara Bra och Gosigt att bli Klappad och så, men det är helt OK att vara Rädd också.
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » sön 14 apr 2013, 13:23

Riga: Det är helt rätt att lådor är viktiga, Minou! Lådor är något av det viktigaste i världen faktiskt. De funkar som sängar, gömställen, leksaker och är mumsiga att gnaga på. Att inspektera tvåbeningarnas arbete är också viktigt, annars gör de säkert fel. Statisk elektricitet är dumt! När matte klappar mig nu så sprakar det, jätteläskigt! Matte säger att det är för att luften är så torr så jag tycker luften kan bli lite blöt. Då försvinner visst det där statiska. Sen förstår jag inte hur du frivilligt kan följa med till veterinären :shock: Då måste man ju åka bil och bilresor är LIVSFARLIGA! Jag skriker alltid hela vägen till veterinären för att det är så hemskt. Matte säger att jag överdriver, men det gör jag inte alls...

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 15 apr 2013, 14:45

zaddraya skrev:Riga: Sen förstår jag inte hur du frivilligt kan följa med till veterinären :shock: Då måste man ju åka bil och bilresor är LIVSFARLIGA! Jag skriker alltid hela vägen till veterinären för att det är så hemskt. Matte säger att jag överdriver, men det gör jag inte alls...

Men man får ju GODIS hos Veterinären! Jag fick ju Salami bara för att jag var så Söt och Underbar. Bilresor är inte så skoj men jag får vara i samma Bur som brorsan så det är OK...och ibland får man Ost i bilen! Säg till din Matte att du måste ha Ost eller andra Godsaker i bilen!

Förresten, min Matte säger att hon ska Beställa Smaskigt-Kött åt er Matte! Jag tror er Matte ska göra Smaskig Mat!
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Sv: Re: Minou berättar - Nya bilder 11/4!

Inläggav zaddraya » mån 15 apr 2013, 15:14

Tessera skrev:
zaddraya skrev:Riga: Sen förstår jag inte hur du frivilligt kan följa med till veterinären :shock: Då måste man ju åka bil och bilresor är LIVSFARLIGA! Jag skriker alltid hela vägen till veterinären för att det är så hemskt. Matte säger att jag överdriver, men det gör jag inte alls...

Men man får ju GODIS hos Veterinären! Jag fick ju Salami bara för att jag var så Söt och Underbar. Bilresor är inte så skoj men jag får vara i samma Bur som brorsan så det är OK...och ibland får man Ost i bilen! Säg till din Matte att du måste ha Ost eller andra Godsaker i bilen!

Förresten, min Matte säger att hon ska Beställa Smaskigt-Kött åt er Matte! Jag tror er Matte ska göra Smaskig Mat!

Riga: Det går absolut inte att äta i bilen. Man måste fokusera på att överleva. Men smaskigt kött ser jag ändå fram emot!

Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk 2

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Sv: Re: Minou berättar - Nya bilder 11/4!

Inläggav Tessera » ons 17 apr 2013, 10:35

zaddraya skrev:Riga: Det går absolut inte att äta i bilen. Man måste fokusera på att överleva. Men smaskigt kött ser jag ändå fram emot!

Min Matte säger att hon ska försöka ta med sig en Smaskig Nötköttskorv till er när hon träffar er Matte på lördag. Och så ska hon ge Merlin en Nospuss!

Nospussar är bra! Sådana fick min Matte i natt av Mig! Alla rykten om att hon i själva verket fick Nosbett är helt överdrivna!
Bild

Användarvisningsbild
BaloosMatte
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Blandras, Baloo född 121124
Kontakt:

Inläggav BaloosMatte » ons 17 apr 2013, 19:45

Håller tummarna för er ! :rose:
Baloo håller sina tassar för dina kissemissar :rosor:

Jag vet hur det är när jag kastrerade mina två andra katter ( som ej lever ida) fick honan bara tratt fast en mjuk. Han katten fick ingen för den läkaren påstod att dom inte slickar upp sig. Vad gjorde han? Jo på kvällen slickade han upp sitt sår. Och vi fick åka in akut till djursjukhuset då jouren på den veterinären inte svarade (avstängd tele) så då blev det ännu en kastrering på han då dom inte hade gjort rätt .. Så han fick sövning 2 gånger den dagen.. fy min mans mamma ställde upp och köra vi var dock inte hemma förrän sju på morgonen och hon skulle upp jobba vid 9. Så det blev en lång dag för henne och han blev bättre sen men dog senare pga skadorna som dom fick när dom fick vara hos en annan ägare under tiden då vi höll på flytta. men skadorna var så stora så dom klarade inte op. :cry: Men min baloo är en ny liten misse föddes november så han är en liten kisse unge. så om vi ska flytta så får makens mamma ta hand om han går inte den jobbiga vägen igen..

MEN LYCKA TILL MED DINA HOPPAS DET GÅR BRA FÖR ER!! håller tummarna så hårt jag kan för er :rosor: :rosor:
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 23 apr 2013, 08:42

Vet ni vad jag gör? Jo, jag Hjälper Matte och Husse med Viktiga Saker som att Städa! Matte ska ha en Fest - jag vet inte riktigt vad en Fest är men Matte säger att det är för att hon Fyller År och det där med att Fylla År är Viktigt har jag förstått. Jag Fyller År 14 juli, för allra första gången. Så Matte och Husse har passat på att Röja Saker och då måste de ha Katthjälp! Jag menar, vem ska annars Jaga Sopskyffeln och Hoppa På Golvmoppen?

Fest betyder uppenbarligen också att Matte ska laga Smaskig Mat till Människorna som ska komma på den där Festen. jag tycker matte ska fixa Smaskig Mat åt mig också och hon lovade att vi ska få Smaka på Tjälknöl (det är en sorts Kött säger Matte) och Lax (en Fisk) och Grädde och Ost och annat Smaskigt! Jag såg minsann att Matte och Husse kom hem med Massor med Ost i går! Dessutom har Matte beställt mera Smaskig Mat-ingredienser så hon kan göra Smaskig Kattmat sedan!
Bild

Användarvisningsbild
Qotten
Helig Hårboll
Helig Hårboll
Kontakt:

Inläggav Qotten » ons 24 apr 2013, 08:32

Inte en endaste tråkig dag hos Familjen Silk.. :-)

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 24 apr 2013, 12:54

Qotten skrev:Inte en endaste tråkig dag hos Familjen Silk.. :-)

Det är nästan aldrig tråkigt när Matte och Husse är hemma...speciellt Matte för hon är Jättebäst. Fast hon ibland envisas med att Lyfta Upp mig och Pussa mig på Nosen när jag som mest håller på med Viktiga Saker som att Räkna Ut hur man kan Smita Ut Genom Dörren och så!
Bild

Användarvisningsbild
lilla_pi
Kattunge
Kattunge
Katt: Bellatrix (MCO)

Inläggav lilla_pi » ons 24 apr 2013, 22:30

Thaeri skrev:
Nellie:

Minou, visst ska en matte hålla sig på avstånd och lämna oss katter ifred? En "husse" är vet jag inte ens vad det är, men är det likt de där människo-hanarna där jag bodde förut så är de nog något elakt :-?

Bella: Min matte är världens snällaste och bästaste att gosa med. Först tyckte jag att husse var konstig och lite farlig men nu vet jag att han inte är det. Han är bara busig. Vi brukar leka jätteroligt och jaga varandra i hela huset. Ibland jagar vi varandra över mattes säng och då blir hon arg och säger till på skarpen, så då får jag och Husse gå ner och leka istället.
Fast ibland är Husse också gosig och då ligger vi och myser alla tre.

Fast jag tror egentligen att Alla andra människor är farliga innerst inne, fast de verkar snälla. Så det är bäst att akta sig för dem!

zaddraya skrev:Jag tycker det där med Löpa verkar lite läskigt...men Matte säger att vi får Se hur det Går när jag blir Stor. Hon säger att i Sommar så ska jag göra en Hjärtscanning och titta på Njurarna...och det är inte Farligt. Min bror kanske också ska göra Samma Sak. Sedan finns det uppenbarligen en lite Läskig sak som måste göras innan man får bli Mamma...och det är att man måste till Veterinären och ta Blodprov. Det Sticks och är lite Otäckt säger tant Pandora, men är inte Farligt.

Min matte har varit Sjuk jättelänge, och hon säger att människoveterinären inte vet varför än. Men jag tror att hon har Kattsnuva eller Kattpest, för hon har minsann inte fått ett Vaccin! I morse åkte hon iväg en stund och kom tillbaka med ett plåster på armen. Hon säger att hon var och tog ett sånt Blodprov då! Det är när man tar ut blod ur kroppen och sedan kollar på det i ett Laboratorium så att det är Som Det Ska Vara. I mattes blod ska de kolla att det finns lagom mycket av en sak som heter Kortisol. Blod är sånt rött som kommer på lakanen när Mattar råkar klippa i pulpan. Fast de tar inte blodprov i pulpan. De sticker i huden med en Nål i stället. Men matte säger att det inte gör så ont, så det är nog okej. Men man kan få blåmärke efteråt för det fick matte så nu får man inte ligga på hennes arm.

Tessera skrev:
lilla_pi skrev:Bella: Men hon säger att hon ändå gärna vill ha Orm igen någon gång. Då skrattar alltid Husse och säger att jag får akta mig så att den inte äter upp mig! Är Ormar farliga?

Min Matte säger att det finns Ormar som är farliga för att de har Gift i sina Tänder och om de Biter en så blir man Sjuk - det är så den sortens Ormar Jagar sin Mat för de blir inte Sjuka av sitt eget Gift eller så. Men Matte säger att en Ansvarsfull Djurägare (det betyder att man är en Bra Matte eller Husse) har inte Ormar som är Giftiga hemma.

Sedan finns det Ormar som blir så stora att de kan vara Farliga för Katter för att de kan tro att Katter är Mat...men då är de Jättestora och min Matte säger att så stora Ormar behöver bo i så stora Lysande Glasburkar att det är svårt att få plats med dem i ett vanligt Människo-revir. Och så sa hon det där igen om Bra Mattar och Hussar och något om Bra Förhållanden och så... och du har ju en Jättebra Matte du med så om hon skaffar en Orm så är det en som inte är Farlig för Katter. Fast jag tycker ju att våra Mattar och Hussar borde vara nöjda med att de har Oss, som är det Bästa Djuret alltid!

Nu har matte sagt att hon är mest intresserad av ormar som heter Amerikanska Råttsnokar. Det finns flera olika sorter, men de är små och äter inte katter! Så husse bara Skojade med mig!

Det farliga med bilresor är att de går genom Utomhuset. Och Utomhuset är Livsfarligt! Nu när det har varit varmt så har Matte och Husse tagit på mig Sele några gånger och gått ut i Trädgården. Det är ett ställe med för mycket luftkonditionering och konstigt golv.
Jag skrek åt dem att de inte var kloka, och att jag skulle Dö, men de bara skrattade åt mig och sa att jag nog Vänjer Mig. Jag tänker aldrig Vänja Mig!

Användarvisningsbild
Qotten
Helig Hårboll
Helig Hårboll
Kontakt:

Inläggav Qotten » tor 25 apr 2013, 08:05

Tessera skrev:
Qotten skrev:Inte en endaste tråkig dag hos Familjen Silk.. :-)

Det är nästan aldrig tråkigt när Matte och Husse är hemma...speciellt Matte för hon är Jättebäst. Fast hon ibland envisas med att Lyfta Upp mig och Pussa mig på Nosen när jag som mest håller på med Viktiga Saker som att Räkna Ut hur man kan Smita Ut Genom Dörren och så!

hihi.. :hi5:

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Thaeri » lör 27 apr 2013, 02:31

Tessera skrev:
Thaeri skrev:Nellie: Minou, visst ska en matte hålla sig på avstånd och lämna oss katter ifred? En "husse" är vet jag inte ens vad det är, men är det likt de där människo-hanarna där jag bodde förut så är de nog något elakt :-?

En Matte och en Husse ska göra precis vad vi katter vill... Jag tycker det är Jättebra att bli Gosad med och så. Hussar och Mattar är något Jättebra...men tant Pandora säger att det kanske är så att du råkat ut för Elaka Människor, precis som hon och farbror Leonardo gjorde när de var små? Tant Pandora skickar en Stödjande Nospuss åt dig och säger att de allra flesta Människor, och definitivt Människan du bor hos nu, är Jättesnälla! Min Matte blir Jättearg när hon har talas om Människor som är Elaka mot Djur och säger att alla Katter (och andra Djur) ska vara Älskade och Bortskämda!

Tant Pandora säger att så småningom kommer du också att inse att Mattar och Hussar (som är något helt annat än Elaka Människor - riktiga Mattar och Hussar är Jättebra!) är Snälla och att det kan vara Bra och Gosigt att bli Klappad och så, men det är helt OK att vara Rädd också.

Nellie: Människor, snälla?! :shock: Nej det kan de inte vara... finns bara elaka människor och läbbiga människor! Och försöker de röra en så är det för att de planerar elakheter, så då måste man gömma sig med en gång!!!

Matte är åtminstone bara läbbig och inte elak, men snäll? Nej, hon är ju människa! Vissa katter säger att så mycket mat man behöver, ren låda, klösträd och leksaker beror på människor, men det måste ju vara inbyggt i hemmet, eller hur? För så fort jag och Ninja flyttade från vårt första hem fick vi det, men människorna i det andra var fortfarande elaka... Det här är vårt tredje.

Matte: Deras andra hem var katthemmet, inklusive skabbehandlingar, vaccinationer, kastrering och liknande.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 27 apr 2013, 08:33

Thaeri skrev:
Tessera skrev:

Nellie: Människor, snälla?! :shock: Nej det kan de inte vara... finns bara elaka människor och läbbiga människor! Och försöker de röra en så är det för att de planerar elakheter, så då måste man gömma sig med en gång!!!

Matte är åtminstone bara läbbig och inte elak, men snäll? Nej, hon är ju människa! Vissa katter säger att så mycket mat man behöver, ren låda, klösträd och leksaker beror på människor, men det måste ju vara inbyggt i hemmet, eller hur? För så fort jag och Ninja flyttade från vårt första hem fick vi det, men människorna i det andra var fortfarande elaka... Det här är vårt tredje.

Matte: Deras andra hem var katthemmet, inklusive skabbehandlingar, vaccinationer, kastrering och liknande.

Nejdå, det finns Snälla Människor - till och med Veterinärer kan vara Snälla Människor. När mina Människor rör vid mig så är det Gosigt och Skönt. Just nu ligger jag i Solen på Mattes Datorbord och Hjälper Matte med Datorsaker.
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Thaeri » lör 27 apr 2013, 20:17

Nellie: Ja när matte håller på med datorsaker är det bra, får då sitter hon i soffan och bryr sig inte om mig :)

Ninja: Nellie är bara fjantig, när matte håller på med datorsaker är det tråkigt för då kastar hon inte råtta eller lockar fram röda pricken som är så rolig att jaga. Och Nellie älskar röda pricken, så det så!

Och jag håller med dig Minou, man kan gosa med människor, och det de gör är oftast jätteintressant. Men jag har hört rykten om att katter somnar när de gosar med människor, men det går väl ändå inte? :shock: Det är ju så jättemysigt att man måste gå iväg en stund för att liksom komma ihåg var och vem man är...
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 30 apr 2013, 09:05

Thaeri skrev:Ninja: Men jag har hört rykten om att katter somnar när de gosar med människor, men det går väl ändå inte? :shock: Det är ju så jättemysigt att man måste gå iväg en stund för att liksom komma ihåg var och vem man är...

Jodå, det händer. Ibland, när man är så där lagom sömnig och det är varmt och gosigt och Matte har en i famnen och kliar en så där precis rätt under hakan, då kan man somna... Då får Matte sitta still och Hålla mig tills jag vaknar!

Vet ni vad? Matte har haft sådan där Fest nu! Det var Jätteintressant! Först lagade Matte och Mattes kompis Mat i en hel dag! Jag fick inte vara på Bordet när de Lagade Mat men jag fick Svansa Runt på golvet och få Kel och Godsaker. Mattes kompis gav mig Puss på Nosen och tyckte att jag blivit Stor...men jag var inte så Stor som min Storasyster som bor hos henne. Lord och jag fick Kyckling och Ost och Grädde.

Nästa dag så tog Husse fram Morrmaskinen lite grann...det var inte så skoj. Tant Pandora säger att jag är Fånig men jag Vet att Morrmaskiner Äter Katter, så det så! Det är Säkrast att sitta Högst Upp i Klösträdet när Husse har igång Morrmaskinen! Sedan Hjälpte jag Matte att Moppa! Det måste ni testa att göra, det är Jätteskoj! En Mopp är en fuktig trasa på en Pinne..och Matte eller Husse rör den där Moppen över golvet! Då bara måste man jaga den förstås! Så Hjälper man till!

Sedan kom Mattes föräldrar och syskon...och de hade med sig en Hund! Det är Mattes pappas hund Zillah och Matte säger att hon är Jättesnäll...men det är bäst att Fräsa lite ändå! Så Matte lät oss Katter vara i ena delen av lägenheten, den delen där Sovrummet är, och gav oss Smaskig Mat där. Men jag var Tvungen att Smita ut och Titta på Hunden också! Ett bra sätt att Studera Hundar är från Mattes axel!

När de här Gästerna gick så kom det en Massa Andra Gäster! Det var Mängder med Folk där! Så vi fick vara kvar i ena-delen-av-lägenheten med vår Smaskiga Mat. Och det kom in Folk som Gosade och lekte. Det var Speciellt en Människa, en Husse-Människa, som Lekte med oss Jättemycket. Och så kom vår Veterinär också! Fast vi fick inga Sprutor eller så utan bara Kel!

Fest var inte alls farligt, det var ganska Roligt och det var helt OK att vara Instängd för det kom Folk och Gosade. Matte och Husse får gärna ha Fest någon gång igen.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Nya bilder 3 maj!

Inläggav Tessera » fre 03 maj 2013, 19:25

Hejsan! Matte säger att nu ska jag få visa nya Bilder på Underbara Mig! Men jag får inte vara Ogin utan visa Bilder på Andra Katter också. Matte hade inga bra Bilder på tant Pandora den här gången dock!

Så här kan det se ut när både Husse och Storebror Lord är riktigt Trötta! De Somnar i soffan båda två!

Bild

Det här är anledningen till att jag är så svår att ta kort på säger Matte. Kamerasnören är Oemotståndeliga!
Bild
Och då blir Mattes bilder så här. Hon säger att hon skulle behöva en Supersnabb Expresskamera med Ljushastighet ibland!
Bild

Ni vet att det är Viktigt att Hjälpa Till, eller hur? Jag kan inte säga det för ofta - man Måste Hjälpa Människorna! Hur skulle de annars klara saker som att Bädda Sängen?
Det är Viktigt att se till att Lakanen kommer hela vägen upp från Sängkanten!

Bild
Sedan måste man Hjälpa Till och peta ihop dem till en Hög!
Bild
Blir man Trött är det naturligtvis ens Rättighet att ta en Paus!
Bild
Peta ihop alla lakan snyggt till en Hög!
Bild
Sedan kan man Vila ett tag till medan Människorna hämtar nya Rena lakan!
Bild
Ibland kan man nöja sig med att Övervaka!
Bild
Det är också Viktigt att Hjälpa till så att de nya rena lakanen kommer på ordentligt! Man kan sitta här och bara peta lite med tassen...
Bild
...eller så kan man Rusa Vilt in Under Lakanet - det har Matte ingen Bild på.
Sedan är det viktigt att Testa bäddningen, så den är Bekväm. Nya rena Lakan och så är Jättegosigt att sova på! Och ingen Testar sådant bättre än vi Katter!

Bild
Brorsan måste också Testa!
Bild
Och för att Testningen ska bli så Bra som Möjligt måste man Testa att sova i Många Olika Ställningar!
Bild
Matte säger att vissa Människor Bäddar Sängen varje dag...fast inte med Rena Lakan då förstås! Det gör inte Matte.

Nu måste jag visa Bilder på några Andra Katter säger Matte. Matte var nere i en stad som heter Malmö och där träffade hon Merlins Matte som var där med Merlin och Manda. Riga hade fått Stanna Hemma. Matte hade med sig en Köttkorv åt Merlin, Manda och Riga. Det här är Merlin!

Bild
Här är Merlin uppe hos Domaren!
Bild
Och här kommer en Speciell Bild! Det här är min Morfar! Matte säger att anledningen till att min Mamma blev Mattes Katt är för att Matte blev så Kär i Pysen (som min Morfar heter) när han var Liten!
Bild

Och här kommer ännu en bild på Mig! Matte säger att här visar jag min Söta Profil!
Bild
Och så får storebror visa hur han gillar att Sova.
Bild

Matte hade ju en Fest för att hon Fyllde År! Och hon fick Presenter - det får man när man Fyller År! fast på sätt och vis fick vi Katter presenter också för gissa vad Matte fick?
Bild
Det här är en Väska För Katter!
Bild
Man kan inte vara inne i den för länge för brorsan envisas med att Tvätta mig i Öronen! Så han får vara kvar i den Ensam!
Bild
Matte säger att det här är en SturdiBag ExtraLarge och hon är Jätteglad över den! Man kan låsa fast den i Bilen med Säkerhetsbältet i speciella Hällor och den går att Bära med alla oss tre Katter i den...men då blir det Trångt så Matte säger att tant Pandora får åka sin egen bur.

Och så slutligen...idag har jag Hjälpt Matte igen! Matte säger att hon inte förstår varför en Katt med Vackra Vita Tassar nödvändigtvis ska...nåja, ni får Se vad jag gjorde!
Vad pysslar Matte med?

Bild
Det här måste Undersökas närmare!
Bild
Vad kan det här vara?
Bild
Bäst att Peta lite med Tassen!
Bild
Noggrann Nosning krävs!
Bild
Vad är det i den här påsen, som Luktar så Underligt?
Bild
Det kanske Gömmer Sig en Mus eller något som kan vara Farligt för Matte här! Bäst att Inspektera noggrant!
Bild
En Duktig Katt inspekterar Hela Påsen! Matte säger förresten att jag måste säga att man får ABSOLUT INTE nosa i sådan här Påsar om inte ens Människa är med! Annars får man bara Leka Med påsar som är i Tyg eller Papper.
Bild
Det var Jord i Påsen. Jag har Hjälpt Matte att göra något som heter att Plantera! Då lägger man Jord i Lådor och så lägger Matte i små gröna Växter. Matte säger att de där Växterna ska det växa Smultron på. Smultron är Jättegott säger Matte, fast kanske mest för Mattar. Men jag ska få Smaka säger Matte.
Bild
Jag undrar om man kan Plantera Ost?
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Thaeri » fre 03 maj 2013, 23:35

:love:
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 04 maj 2013, 15:11

Nu har jag Hjälpt Matte att Plantera ännu mer saker! Fortfarande ingen Ost dock - Matte säger att man inte kan Plantera Ost. Vi har Planterat Tomater!
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » sön 05 maj 2013, 21:06

Riga: Vad mycket spännande du är med om Minou! Min matte planterar också. Hon har planterat saker i vår kattgård, saker hon kallar för sallad, broccoli och bönor. Matte har satt det i en sak hon kallar rabatt. Enligt Merlin är en rabatt en stor utomhuskattlåda, och jag måste faktiskt erkänna att den funkar rätt bra som det (matte: :swear: ). Matte har planterat andra saker också, hon har en massa krukor på altanen som jag måste inspektera med jämna mellanrum! Tyvärr planterar inte min matte ost heller. Jag tror visst det går att plantera ost. Var kommer osten ifrån annars? Eller är ost ett djur? Om ost är en fågel kan jag fånga egen ost, jag är bäst på att fånga fåglar!

Matte köpte godis till mig igår som smakar jättemycket ost! Det är bra godis. Igår var jag helt ensam hela dagen, för matte, Manda och Merlin var på utställning. Eftersom det självklart är jättesynd om mig som måste vara ensam så måste jag få speciellt godis. Det borde finnas blötmat med ostsmak för ost är viktigt.

Jag är faktiskt också svår att fotografera, för jag vill gärna hjälpa matte när hon är ute och ska fotografera oss. Då måste jag sitt bredvid henne och se till att allt går rätt till. Jag hjälper också matte när hon ska bädda sängen, men mest genom att ligga mitt på sängen så lakanet inte rör sig för mycket. Matte påstår att jag är i princip orubblig när jag väl lagt mig på sängen. Det är för att hjälpa matte, såklart!

Vilka fina bilder på Merlin du visar! Merlin är min kompis. Eftersom jag itne ställs ut får du ju inte träffa mig, tyvärr, men det är egentligen jag som är finast här hemma. Jag är bara så ödmjuk att jag itne behöver bevisa det på någon utställning. Manda däremot är en diva! Divafasoner passar inte en fin dam. Jag är en fin dam!

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 06 maj 2013, 10:48

zaddraya skrev:Riga: Tyvärr planterar inte min matte ost heller. Jag tror visst det går att plantera ost. Var kommer osten ifrån annars? Eller är ost ett djur? Om ost är en fågel kan jag fånga egen ost, jag är bäst på att fånga fåglar!

Visst är det Jättesnällt av oss att Hjälpa Matte så mycket? Och jag Hjälper ju Husse också förstås!

Min Matte säger att Ost kommer från ett Djur... Människorna gör Ost av Mjölk från Djuret Ko! Uppenbarligen är Djuret Ko ett Bra Djur för det är Gott att Äta också. Köttet som finns på Kon heter Nöt och det är Jättesupersmaskigt!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 09 maj 2013, 15:10

Idag ska jag få ett Bad säger Matte. För i helgen ska jag på Utställning igen. Jag satt på toaletten och tittade på när tant Pandora Badades - hon Gnydde lite men Matte säger att hon är en Jätteduktig Katt. Men jag tycker Bad är Läskigt!

Vet ni vad jag gjorde i går? Matte säger att jag betedde mig som en Devon men jag är minsann en Birma ändå, så det så! Matte stod och skar i Kött och då Hoppade jag upp på hennes Axel från Golvet. Matte blev Jätteförvånad och jag med - Matte hade nämligen precis kommit Upp ur Badet och hade bara en handduk på sig så hennes Axlar var Hala! Så jag använde en liten Klo men bara Pyttelite och Matte sa att det gjorde inte Ont alls.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 09 maj 2013, 16:51

Bad är Superläskigt! Jag är VÅT! Ok, inte så jättevåt just nu men ändå! Matte satte sig i Badkaret med mig och duschade mig (och sig själv) med varmt Vatten tills jag var alldeles Blöt! Läskigt var det men jag var Duktig Katt! Sedan fick jag lite Lavendelschampoo i pälsen och så Sköljde Matte lite, det var OK. Sedan fick jag Annat Schampoo i pälsen - det hade Matte blandat med Vatten och så Masserade hon in det i min Päls. Det Schampoot luktar inte lika gott som det med Lavendel i. Sedan Sköljde Matte massor! Vattnet var varmt och gosigt men det var Läskigt ändå så jag Klättrade lite på Matte. Jag var Försiktig med Klorna! Efter det fick jag Lavendelbalsam i Pälsen - det Luktade Gott men när Matte sköljde mig i en Evighet började jag tycka att det räckte med vatten nu! Så jag försökte Smita upp i Mattes nacke! Men Matte tog ner mig och Sköljde mera! Då Protesterade jag lite och så kom Husse in och jag fick komma upp i Husses Famn i en Varm Handduk!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 10 maj 2013, 08:30

Matte tog en Bild av mig när jag var Blöt! Men jag Konspirerar så Matte inte kan visa den för er genom att inte Tala Om för Matte var hon lade sin Kamera! Och så Tvingade jag Matte att Gosa massor med mig hela kvällen!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Utställning, nya bilder 13 maj

Inläggav Tessera » mån 13 maj 2013, 21:03

Nu har jag varit på Utställning igen! Och vet ni vad, jag låt Matte hitta Kameran så hon kunde ta Bilder...men jag Glömde att då fanns det ju Bild av Blöta Mig på Kamerans Minneskort!
Bild
Så här ser man ut när man är Mycket Blöt efter ett Bad och ligger på Mattes arm och Tvättar sig Noggrant. Det är Viktigt att Tvätta sig!

Det började Tidigt på Morgonen. Matte hade Packat en massa saker i Väskor och sedan stoppade hon in oss i Väskor också! Tant Pandora fick en Bur och Lord och jag fick bo i Sturdiväskan. Men brorsan var på Dåligt Humör och när Matte bar ut oss så Grumsade han.

Det fanns en Bil där och i Bilden bodde det redan en Katt. Den Katten heter Pralinen och Pratar Mycket när hon åker Bil. Pralinen bodde i Bilens framsäte. I Bilens skuff fick två andra Katter som heter Frasse och Kajsa Sara bo. I baksätet satt Matte och Mattes kompis LadyTala och vi! Tant Pandora satt i mitten och vi skulle sitta i Mattes knä...men Lord Fräste åt mig så han fick Komma Ut ur Väskan och ligga i mattes knä! Det var lite Orättvist tyckte jag först men sedan fick jag och Väskan vara i LadyTalas knä och hon Gosade med mig. Lord sov i Mattes knä och efter ett tag ville han komma in i Väskan igen och allt var Bra.

Sedan kom vi till Utställningen. Vi fick träffa en sådan där Veterinär igen och ingen Ost eller Salami fick vi av den här Veterinären heller. Jag vet inte vad det är för Fel på de där Veterinärerna på Utställningar! Men Matte gjorde i ordning våra Burar och sedan fick vi nöt-BARF så det var helt OK.

Den domaren som jag och brorsan skulle till var jättesnabb säger Matte. Matte var lite Orolig för det var inte så Många Brunmaskade Birmor så Lord och jag skulle upp väldigt snart efter varandra. Men det fixade vi med hjälp av Mattes kompis Qotten som fick Bära mig!

Vi hade en domare som var från Frankrike! Han tyckte jättemycket om min storebror, fast han Huffade och pratade massor! Så brorsan fick sitt femte Certifikat, som är något bra. Sedan var han i något som kallas BIV och då blev han nummer två - den katt som vann var jättefin säger Matte. Och så skulle han komma tillbaka sedan för något som hette Nominering...men först var det min tur hos Domaren. Domaren var jättetrevlig och hade brunt skojsigt bubblande grejs i ett glas och en vippa med Glittriga Saker på! Han tyckte jag var fin! Han Jämförde mig med en annan brunmaskad Katt som var lika gammal som jag, fast det var en hankatt. Den andra Katten hade saker som var Bättre - han hade en Bättre Färg på magen! - men jag hade Snyggare Huvud! Så det så!

Sedan fick Lord komma upp igen för den där Nomineringen. Nominering är när Domaren Jämför flera Katter av olika sort som alla är exempelvis kastrerade hanar som min storebror. Min bror Jämfördes mot en svart-och-vit Skogkatt och Domaren tyckte att den katten var lite bättre i Pälsen just nu så brorsan fick ingen sådan där Pokal. Men Matte var Jättestolt över honom ändå! Och vi fick Broskben när vi var tillbaka i Buren och Matte hämtade saker-med-svansar åt oss. Lords sak-med-svansar är turkos och heter CACGIP. Min är rosa och heter Ex1.

Här är min bror i buren!

Bild
Och här är jag!
Bild
Det här är min bror i profil. Matte säger att vi är ganska Lika.
Bild

Matte spenderade massor med Tid med att Kela med oss och att Bära på tant Pandora! Tant Pandora är lite Konstig - hon Tycker Om Utställningar och att Träffa Folk och vill bli Buren och Hälsa på alla hela tiden.

Bild
Tant Pandora säger att det är så här en Fin Dam uppföd sig på domarbordet - man står helt lugnt och Väntar på att Domaren ska skriva färdigt en massa bra saker om en!
Bild
Det här sade tant Pandora att jag måste visa er! Hon Skryter lite grann tror jag!

Tant Pandora blev sådan där Nominerad också och fick vara i något som heter Panelen. Det är när de visar upp Domarens Bästa Katter och så ska alla Domarna bestämma vilken av alla de där långhåriga honorna av olika Kattsorter är den Bästa idag. Tant Pandora var Bästa Långhåriga Huskatt och Bästa Veteran Huskatt - det kallas att vara BIS! Hon fick en liten pokal, en stor pokal, en gigantisk sak-med-svansar och två mindre saker-med-svansar. Och så fick hon en massa Mat i pris. Fast Maten lade vi i en Låda för Katter-Det-Är-Synd-Om, som inte har några Hussar och Mattar.

Jag måste förresten visa er en Mycket Bra Leksak! Matte fick en Present från sitt Jobb när hon Fyllde År - en Orkide (en sådan där Rolig Blomma i en Kruka). Orkiden bodde i en Påse...som är Smal och Lång...och Jätteskojug att leka med! Så Matte har inte fått slänga Påsen utan den Bor under Soffbordet! Till och med tant Pandora tycker den är Jätteskoj!

Bild
Här ligger tant Pandora i Orkidepåsen!
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Thaeri » mån 13 maj 2013, 21:21

För en som inte är så utställningskunnig, vad betyder Pandoras protokoll egentligen? Mer än att domaren gillade henne då ;)
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » mån 13 maj 2013, 21:57

Manda: Vad kul att det gick bra för dig Minou! Jag hörde att nästa utställning så ska du tävla om cert. Då är jag där också! Jag ska tävla om sådana cert som din bror får, jag ska ha mitt sjätte nu. Din tant Pandora kanske är en Fin Dam, men hon vet uppenbarligen inte hur man är en Diva. Det vet jag, det sa domaren förra helgen som tittade på mig! En Diva ska prata jättemycket och protestera mot den ovärdiga behandlingen på utställning, så det så. Jag är en Diva! En som kan sjunga fint!

Merlin säger att han också vill ha en sån fin bedömningssedel som Pandora. Kanske Pandora kan ge honom några tips? Merlin är min bästis, han borde ju få fina bedömningssedlar också (fast han följer inte med på nästa utställning, det är bara jag).

Du förstår bad bra, Minou. Jag badade igår, det var vått! Jag klagade hela tiden och sprattlade lite också. Som det anstår en Diva.

Du får träffa mig (eller i alla fall min matte) på Spinneriet! Eftersom du ska tävla som vuxen är du inte läskig då. Men Onda Monstret följer visst med också, hon den där hemska, krulliga saken... Fast hon får inte tävla. Rätt åt henne för hon mobbar mig!

Riga hälsar att utställningar är dumt och en äkta Drottning befattar sig inte med sådana korkade saker. Jag tror bara hon är avundsjuk på alla mina saker med svansar (Riga har bara fyra stycken!)

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 14 maj 2013, 08:42

Thaeri skrev:För en som inte är så utställningskunnig, vad betyder Pandoras protokoll egentligen? Mer än att domaren gillade henne då ;)

Alla kattraser har en standard och den är uppbyggd så att det står hur exempelvis huvudet ska se ut - en birmas huvud ska vara: Shape- strong boned. Forehead - slightly rounded. Cheeks - full, somewhat rounded. Nose - of medium length without stop, but with a slight indention. Chin - firm. Så domaren skriver bedömningar över de olika kroppsdelarna, och även hur katten som helhet uppfyller kraven. Pandora, som ju är huskatt, har en lite annan standard - alla standarder består av 100 poäng. Birmans standard har exempelvis 20 poäng på hvuudet, 5 på ögonen, 20 på kroppen, 10 på svansen, 2på pälsen (10 på färg och 10 på kvalitet och längd), 20 poäng på vita tassarna (5 vardera på framtassarna, baktassarna, kilarna och symmetrin - jag suckar varje utställning något i stil med '20 poäng på något vi inte kan påverka med avel' ) och 5 poäng på allmän kondition. Huskattens standard ser lite annorlunda ut för en huskatt får ju se ut hur som helst. Så här låter huskattsstandarden inom Fifé:
General: Excellent physical condition, apparent well-being of the individual cat, friendly and easy to handle temperament are the principle characteristics of the house cat. The house cat is allowed to have any eye colour, all coat colours and pattens, any coat length and texture and any length of tail.
Head: Well balanced to the body and not appearing disproportionally small or large.
Ears: Clean. Any size and shape except curled/folded ears. Any eventual indentification tattoo mark should not be penalised.
Eyes: Shining with confidence, naturally alert and open. Bright and clear, of any shape and size. Colour: Any colour allowed.
Body: Well balanced and with healthy muscular tone. Both overweight and underweight undesirable. Any length and shape.
Legs: Any height and boning. In harmony with the body. Paws: Any size and shape. In harmony with the legs.
Tail: Any shape and length. A tail defect is not penalised if the cat is not distressed when the tail is handled.
Coat: In excellent condition. Well groomed and free of any matting or dirt. Colour: All colours and patterns are permitted. harmony of the pattern is preferable.
Temperament: Sweet and happy. Should be always friendly and outgoing. Always easy to handle without being timid or nervous.
Condition: Should be in excellent physical condition and shining of well-being.

Och poängskalan har 25 poäng på huvud och kropp, 25 poäng på pälsen, 25 poäng på temperamentet och 25 poäng på allmän kondition.

Pandoras bedömningssedel betyder egentligen bara att domaren tyckte hon var så bra på allt att han behövde bara skriva det där. :grin: Plus att han verkligen gillade henne förstås.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 14 maj 2013, 09:05

Hej Manda! Min storebror ska också ha sitt sjätte sådant där Certifikat! Och Matte säger att om vi har Tur och jag är Ensam i min klass så kanske jag får ett Certifikat också - Matte säger att även om jag är Finast i Världen så har jag något som heter Dålig Bak-Kil. Men får jag ett Certifikat så får jag en sak-med-svansar som heter CAC och Smaskig Mat...och får jag inget Certifikat får jag Smaskig Mat och kel ändå...och kanske Matte fixar mig en sak-med-svansar ändå ! För min Matte Älskar mig mest av alla Minousisar i hela Världen.

Pandora inflikar: En Fin Dam behöver inte sjunga på domarbordet - där Uppför man sig snällt och ser till att alla andra som vill beundra en kan se en! Däremot kan jag rekommendera en lågmäld aria när man sitter i sin bur, för då kommer Matte och det kan mycket väl hända att man får komma ut ur buren och bli omkringburen och Beundrad.

Merlin - för att få en sådan Fin Bedömningssedel rekommenderar jag att man är Fin i Pälsen - det betyder att man måste stå ut med bad och att bli Kammad och Borstad. Sedan ska man vara helt avslappnad när Domaren tittar på en...och titta på Domaren med Stora Vackra Ögon hjälper också, tror jag!
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tis 14 maj 2013, 09:19

Tessera skrev:Hej Manda! Min storebror ska också ha sitt sjätte sådant där Certifikat! Och Matte säger att om vi har Tur och jag är Ensam i min klass så kanske jag får ett Certifikat också - Matte säger att även om jag är Finast i Världen så har jag något som heter Dålig Bak-Kil. Men får jag ett Certifikat så får jag en sak-med-svansar som heter CAC och Smaskig Mat...och får jag inget Certifikat får jag Smaskig Mat och kel ändå...och kanske Matte fixar mig en sak-med-svansar ändå ! För min Matte Älskar mig mest av alla Minousisar i hela Världen.

Pandora inflikar: En Fin Dam behöver inte sjunga på domarbordet - där Uppför man sig snällt och ser till att alla andra som vill beundra en kan se en! Däremot kan jag rekommendera en lågmäld aria när man sitter i sin bur, för då kommer Matte och det kan mycket väl hända att man får komma ut ur buren och bli omkringburen och Beundrad.

Merlin - för att få en sådan Fin Bedömningssedel rekommenderar jag att man är Fin i Pälsen - det betyder att man måste stå ut med bad och att bli Kammad och Borstad. Sedan ska man vara helt avslappnad när Domaren tittar på en...och titta på Domaren med Stora Vackra Ögon hjälper också, tror jag!

Manda: Självklart är du den sötaste Minou i världen! Jag har inga bakkilar alls, och jag får ju cert. Fast matte säger något om att jag inte ska ha bakkilar, för jag är ingen birma, som du är, utan jag är en prickig britt... Sen är jag faktiskt ingen Fin Dam så jag får sjunga! För jag är en Diva. Så det så. Jag har aldrig fått några CAC, matte säger att det är för katter som ska ha kattungar. Jag fick något som hette CAP istället när jag ställdes första gången.

Merlin säger att bad kan han gå med på, fast det är läskigt, och att bli kammad är ok, men att vara helt avslappnad är svårare... Men han har Stora, Fina Ögon, det säger alla domare!

SE*Expelliarmus

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt
Katt: SRS, LPL & BRI

Inläggav Miamiomi » tis 14 maj 2013, 10:08

Midna: Kul att det gick så bra för dig och dina kompisar på utställningen, Minou :-D och att ni fick en massa priser.
Jag får inte priser så ofta på utställningar, jag känner mig mobbad, jag får inte såna där certifikat heller, det är dumt :pfft:
Men jag tycker det är kul med utställningar ändå, då får man spendera jättemycket tid med Matte, och morra åt alla främmande katter.
Jag har hört talas om att du kommer till nästa utställning som jag ska på, och jag har lovat att hålla tassarna för dig. Fast det är säkrast att jag inte ser dig, då finns det stor risk att jag morrar åt dig. Ända sedan jag mötte min prickiga ärkefiende så har jag insett att man ska morra åt främmande katter, fast matte tycker det är dumt att göra det.
Jag hade också en domare från Frankrike (vad är Frankrike för något, finns det katter där?) sist, det kanske är samma? Om det var det så var det en bra domare, för han gillade mig och gav mig en fin bedömning (trots att han aldrig hade mött en sellis tidigare, han hade bara sett dem på bild). Men han petade lite väl länge på mig tycker jag, så jag började tappa tålamodet uppe på domarbordet :wait:

Jag kan inte riktigt hålla med Pandora om att man ska stå kvar snällt på domarbodret, det är ju då man ska passa på att försöka fly. Om man lyckas fly så kan man ju gå omkring i lokalen helt på egen tass och undersöka, det vore ju jättespännande :-D
Fast sist jag ställdes ut så fick jag nästan gå omkring och undersöka själv, Matte hade nämligen tagit med min sele så det var nästan som att undersöka på egen tass. Jag bestämde ju vägen, så Matte följde ju bara efter, trots att jag skulle gå på de ställena som var krångligast för Matte.

Den där orkidépåsen verkar jättekul, önskar att jag hade en sån, fast här hemma har vi stora påsar som man kan leka med, det funkar ju det också :grin:
"You've met with a terrible fate, haven't you?"

Midna (GRCA/PIP Tiddlywinks Sotiga Sodom, SRS n) 21/5-12
Ghirahim (IP S*ÄgirsHus BC Rune, LPL n 32) 13/10-13
Link (S*Billfeldt's Primo, BRI b) 3/8-15

SE*Hyrule's (Under uppbyggnad) http://hyruleselkirkrex.weebly.com/

Återgå till "Allmänt kattprat!"