Minou berättar - Jag vägrar att löpa!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Re: Minou berättar - Minous Dräktighetsrapporter

Inläggav Tessera » tis 03 dec 2013, 11:21

Det kan vara lite Jobbigt det här med att vara Dräktig! Ibland blir man nämligen väldigt Jamig mitt i Natten och då måste ens Matte Vakna och Klappa på en och så.

Matte är Bäst! Hon ser till att jag alltid har Smaskig Mat i Sovrummet om jag skulle vilja Smaska på något på Natten. Och i förra Veckan hade hon köpt Rolig Ost åt sig - sådan där små runda Ostar i Rött Prassligt Papper - Matte säger att de heter Babybel. De var Smaskiga - jag åt en hel! Och nu har Matte gjort Smaskig Mat med Lamm, den var Jättegod och Matte säger att hon uppenbarligen skulle köpt mer Lamm och Lammhjärta - hon köpte bara lite, för att se om vi gillade det.

Jag har Gått Upp i Vikt igen, ett hekto till. Jag är nu Fem Veckor Dräktig och Älskar att bli Klappad på Magen. Jag har ingen riktig Mage ännu men Matte säger att den är lite Rundare.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tis 03 dec 2013, 12:32

Riga: Små ostar? Som man kan få äta hela av? Var hittar man dessa underbara skapelser, jag vill ha det i julklapp! :shock:

Vad roligt att du går upp i vikt och att allt verkar gå bra! Du kommer nog bli en jättebra mamma, bara du ser till att vara sträng. Och lär dina kattungar att Ost är den bästa maten som finns! Ost är viktigt.
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 03 dec 2013, 13:50

zaddraya skrev:Riga: Små ostar? Som man kan få äta hela av? Var hittar man dessa underbara skapelser, jag vill ha det i julklapp! :shock:

Jag kan försöka Prata Snällt med min Matte och se om hon har kvar några sådana Ostar i Kylskåpet. Din Matte ska ju träffa min Matte på Lördag - min Matte har Kött i Frysen åt dig, Merlin och Manda nämligen. Jag ska se om jag kan Smuggla med en sådan liten Ost åt dig! Om jag lyckas Öppna Kylskåpet och det finns några kvar.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 04 dec 2013, 09:11

I natt var en Jamig Natt. Jag vet inte riktigt men jag tror att jag kanske Drömde något Otäckt för jag Vaknade vid Tretiden och Ville Ha Matte! Så jag Sprang in in Sovrummet och upp i Sängen och Jamade. Matte Vaknade förstås - Matte Vaknar alltid när vi Katter behöver henne - och jag fick Krypa Upp i Mattes Knä och Spinna. Sedan åt jag Maten som Matte har på Byrån - det var Smaskigt Vilt - och så lät jag Matte Somna Om igen.
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt
Katt: SRS, LPL & BRI

Inläggav Miamiomi » ons 04 dec 2013, 09:28

Midna: Vad jobbigt att ha läskiga drömmar, Minou. Men det är tur att du har en så snäll Matte att krypa upp hos. :-D
Jag får egentligen inte vara inne i Mattes rum under dagtid (Matte är rädd att jag ska skrämma reptilerna), men om jag står och piper utanför Mattes rum så brukar jag få komma in och gosa ändå, annars kommer Matte ut till mig och gosar. På kvällarna, när alla andra djur har gått och lagt sig, får jag alltid komma in och lägga mig hos Matte, men jag brukar inte stanna så länge, det finns ju så mycket annat att göra.
Vi har tur som har Mattar som lyssnar och bryr sig om oss. :grin:

Lyxigt att få smaskig mat mitt i natten också, det vill jag också ha :pfft: Men jag har hört rykten om att din matte har fixat lyxig, smaskig mat till mig, den ser jag fram emot att testa :-D
"You've met with a terrible fate, haven't you?"

Midna (GRCA/PIP Tiddlywinks Sotiga Sodom, SRS n) 21/5-12
Ghirahim (IP S*ÄgirsHus BC Rune, LPL n 32) 13/10-13
Link (S*Billfeldt's Primo, BRI b) 3/8-15

SE*Hyrule's (Under uppbyggnad) http://hyruleselkirkrex.weebly.com/

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 04 dec 2013, 10:25

Miamiomi skrev:Lyxigt att få smaskig mat mitt i natten också, det vill jag också ha :pfft: Men jag har hört rykten om att din matte har fixat lyxig, smaskig mat till mig, den ser jag fram emot att testa :-D

Det är Sant - jag har Sett den! Matte packade upp massor med Kött och andra Smaskig Mat-Ingredienser förra veckan ut tre stora Lådor som hon och Husse bar upp. Hon gjorde Tre Högar med sådana där Korvar som Smaskig mat-Ingredienserna och Kött kommer i - en åt oss, en åt dig och och en Riga, Merlin och Midna. I din och min finns det Gås, som jag är Nyfiken på om det är Smaskigt, och Lamm, som är Jättesmaskigt!
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miamiomi » ons 04 dec 2013, 11:09

Tessera skrev:
Miamiomi skrev:Lyxigt att få smaskig mat mitt i natten också, det vill jag också ha :pfft: Men jag har hört rykten om att din matte har fixat lyxig, smaskig mat till mig, den ser jag fram emot att testa :-D

Det är Sant - jag har Sett den! Matte packade upp massor med Kött och andra Smaskig Mat-Ingredienser förra veckan ut tre stora Lådor som hon och Husse bar upp. Hon gjorde Tre Högar med sådana där Korvar som Smaskig mat-Ingredienserna och Kött kommer i - en åt oss, en åt dig och och en Riga, Merlin och Midna. I din och min finns det Gås, som jag är Nyfiken på om det är Smaskigt, och Lamm, som är Jättesmaskigt!

Midna: Åh, ska bli spännande att smaka gås, det har jag testat förut :-D

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 07 dec 2013, 19:58

Min storebror tackar för alla hållna Tummar och Tassar - han blev något som heter Grand International Premier som vist är Jättebra. Hen hade en Konkurrent men min Storebror Vann! Matte blev så Glad att hon började Gråta...och så drack hon Bubbel!

Sent from my iPad using Tapatalk with help from Minou!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 10 dec 2013, 12:29

Bild

Så här vacker var min storebror!

Själv var jag hemma hos Husse. När Matte kom hem fick jag äggula-och-grädde!
Bild

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Bild

Användarvisningsbild
Linika
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Emmy RAGa21, Ponyo BENn24, Wlima

Inläggav Linika » tis 10 dec 2013, 12:49

Du verkar äta gott du Minou!

Och vad snygg Lord var! Det gratuleras så mycket härifrån :grin:
Wilma - svartvit - Huskatt - *2001-05-26
Chewbacca - bruntabby - Japansk Huskatt - *2013-03 +2013-04
S*Strömkattens Emerald of Moses, aka Emmy - RAG a21 - *2013-05-20

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tis 10 dec 2013, 18:31

Manda: Stort grattis till din Fina Sak Med Svansar, Lord! Jag har också en sån, som jag fick i somras. Min matte säger att nu ska du och jag tävla i samma klass, men inte mot varandra för du är en Birma och jag är en Britt. Men oavsett betyder det att vi är extremt bra! Vi är så bra att vi ska tävla om nått som heter Supreme nu! Jag har 2 supremesaker hittills och behöver visst elva. De är svåra att få säger matte, men hon tror att du kan vinna sånna också, för du är så fin. Vi får starta en klubb för extremt bra katter! Så det så. Tack för alla köttkorvar förresten! När det onda Monstret har åkt hem ska jag få smaka på en kalkon- eller en kycklingkorv. Men onda Monstret tål inte sånt gott kött, så jag får vänta...

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 10 dec 2013, 19:41

zaddraya skrev:Manda: Stort grattis till din Fina Sak Med Svansar, Lord! Jag har också en sån, som jag fick i somras. Min matte säger att nu ska du och jag tävla i samma klass, men inte mot varandra för du är en Birma och jag är en Britt. Men oavsett betyder det att vi är extremt bra! Vi är så bra att vi ska tävla om nått som heter Supreme nu! Jag har 2 supremesaker hittills och behöver visst elva. De är svåra att få säger matte, men hon tror att du kan vinna sånna också, för du är så fin. Vi får starta en klubb för extremt bra katter! Så det så. Tack för alla köttkorvar förresten! När det onda Monstret har åkt hem ska jag få smaka på en kalkon- eller en kycklingkorv. Men onda Monstret tål inte sånt gott kött, så jag får vänta...

Lord: Det är en Jättefin Sak Med Svansar och Matte är Jättestolt - hon Grät framme hos Domaren för hon var så Jättestolt! Sedan fick jag Broskben och Matte drack Bubbel!

Men är det inte Bra att Monstret inte Tål Smaskigt Kött? Då får ju du mer!

Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tis 10 dec 2013, 20:27

Tessera skrev:
zaddraya skrev:Manda: Stort grattis till din Fina Sak Med Svansar, Lord! Jag har också en sån, som jag fick i somras. Min matte säger att nu ska du och jag tävla i samma klass, men inte mot varandra för du är en Birma och jag är en Britt. Men oavsett betyder det att vi är extremt bra! Vi är så bra att vi ska tävla om nått som heter Supreme nu! Jag har 2 supremesaker hittills och behöver visst elva. De är svåra att få säger matte, men hon tror att du kan vinna sånna också, för du är så fin. Vi får starta en klubb för extremt bra katter! Så det så. Tack för alla köttkorvar förresten! När det onda Monstret har åkt hem ska jag få smaka på en kalkon- eller en kycklingkorv. Men onda Monstret tål inte sånt gott kött, så jag får vänta...

Lord: Det är en Jättefin Sak Med Svansar och Matte är Jättestolt - hon Grät framme hos Domaren för hon var så Jättestolt! Sedan fick jag Broskben och Matte drack Bubbel!

Men är det inte Bra att Monstret inte Tål Smaskigt Kött? Då får ju du mer!

Manda: Visst är det bra att Monstret inte äter Mumsigt Kött! Men hon ska vara här hela veckan, så jag får ju ingen Mumsigt Kött förrän hon har försvunnit... Matte är nyfiken på om jag gillar kalkon/kyckling för jag är tydligen Kräsen. Jag tror Kräsen är en synonym för Diva, och om man har GIP så har man all rätt att vara en Diva! Så matte är bara dum. Jag har förtjänat att äta precis vad jag vill!

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 13 dec 2013, 06:40

Min Matte är så Jättesnäll mot mig! När hon köpte Kött för Smaskig Mat köpte hon tillräckligt med Lammkött och Lammhjärta för en omgång Smaskig Mat, för hon säger att vi inte tyckt så mycket om Lammfärs innan. Men den är Smaskiga Maten Med Lamm var ju Superb! Matte säger att jag har Dräktighetsnoja - jag vill ha mera Lamm, hela tiden, det är Absolut Godast. Men Lamm-Smaskiga Maten är Slut! Jag blev Jätteledsen! Vet ni vad min Jättebästa Matte gjorde då? Hon skickade något som kallas SMS (det är ett slags meddelande på Telefonen, jag kan inte skicka SMS för Tangenterna på Mattes Telefon är så Små) till Personen hon köper mycket Smaskig Mat-ingredienser av och undrade om det Möjligtvis fanna lite Lamm och Lammhjärta kvar i hennes Frys. Den Snälla Personen tittade, det fanns lite och i Morgon får Matte en Specialleverans av Lamm och Lammhjärta åt Mig!

Visst är min Matte Absolut Bäst?

Matte inflikar: Nej, Minou är absolut inte bortskämd alls... :heart:

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 17 dec 2013, 10:00

Vet ni vad? Nu har jag fått Smaskig Mat med Lamm! Matte fixade den i går och jag Glufsade i mig en hel Skål! Sedan Gosade jag och Matte på Sängen och Matte kliande mig under Hakan och Smekte mig på Magen samtidigt. Det var Jättemysigt och Matte är inte helt Säker men hon Tror att hon kanske KÄnde Något Röra Sig!

I morse fick jag Lamm igen. Jag åt en Stor Bit Lammhjärta och lite Annat och sedan försökte jag och brorsan Följa Med Matte och Husse till Jobbet, men det fick vi inte. Men Matte har lovat att snart ska hon vara Hemma med oss Jättemycket, för snart är det Jul.

Dessutom gjorde Matte Äggost i går kväll, för de ska ha Jullunch på hennes Jobb. Hon gjorde en Stor Äggost i den Stora Formen och så blev det lite som inte Fick Plats. Det la hon i den Lilla Formen så jag hoppas på att det blir Äggost åt mig i kväll! Matte och Husse kan också få.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 17 dec 2013, 18:46

Bild
Det här är en Bild på mig när jag äter Smaskig Mat med Lamm!

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Minous Dräktighetsrapporter (Det Rör Si

Inläggav Tessera » ons 18 dec 2013, 09:04

Minous Matte här. I går kväll hade Minou och jag en Mysstund, en sådan där gosig stund när jag sitter i sängen och läser och söt liten Minou kommer, buffar med huvudet och 'ramlar' ner på sidan bredvid mig så jag ska kela med hene. Den här gången ville hon ha gos under hakan och klappar på magen, för hon lade sig på rygg med tassarna i vädret och sträckte upp huvudet. Väldresserad Matte som jag är så lydde jag naturligtvis och vi gosade en stund, med en hand på hennes mage och en runt huvudet. Gissa vad? Något rörde sig i magen på henne! Ett litet 'bump' - något lever där inne!

Sedan åt vi äggost, båda två.
Bild

Användarvisningsbild
Linika
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Emmy RAGa21, Ponyo BENn24, Wlima

Inläggav Linika » ons 18 dec 2013, 13:05

Ooooh vad roligt! :happy:
Wilma - svartvit - Huskatt - *2001-05-26
Chewbacca - bruntabby - Japansk Huskatt - *2013-03 +2013-04
S*Strömkattens Emerald of Moses, aka Emmy - RAG a21 - *2013-05-20

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 2 birmor + 1 husis

Inläggav Molly » tor 19 dec 2013, 09:43

Så spännande!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 24 dec 2013, 22:48

God Jul till alla Katter, Hundar, Andra Djur och Människor! Jag har det Jättebra! i dag gjorde min Matte mer Smaskig Mat med Lamm bara åt mig! Matte säger att jag kanske är lite Bortskämd också, för min Matte serverar mig små portioner Smaskig Mat varannan timme hela tiden när hon är Vaken och hon har Smaskig Mat på Byrån åt mig på Natten. Jag tycker det är Underbart! Jag äter mest Smaskigt Lamm men idag har jag också ätit en bit Grishjärta som jag Snodde från min Storebror och Nötfärs som jag fick när Matte gjorde Köttbullar.

Idag är det Julafton så Snälla Människor får Presenter. Min Matte fick något som hon säger är till Mig också - ett Trådlöst Tangentbord och Mus så jag inte ska Bita i Sladden.

Matte var lite Hispig i Söndags för jag hade inte Gått Upp i Vikt så mycket, bara 60 gram instället för 100 gram som jag Gått Upp alla andra veckor. Så hon Vägde Mig idag. Visserligen hade jag alldeles nyss ätit lite Smaskig Mat men Matte blev Jätteglad för jag hade Gått Upp ett helt hekto sedan i Söndags! Sedan jag Hjärtscannades har jag Gått Upp 0,7 kilo och det är Bra säger Matte.

Bild

Användarvisningsbild
FruFilur
Superkatt
Superkatt
Katt: Dom får inte plats! <3
Kontakt:

Inläggav FruFilur » ons 25 dec 2013, 16:14

Det är så nagelbitande spännande för oss nu när det börjar närma sig... Ska man våga gissa på tre små söta Minouisar? :wub:
Bild
http://www.kattzelius.se :wub: Hunsat tjänstehjon åt Jansson, Pejst, Krokodillan, Fjant och Lillan

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Minou berättar - Minous Dräktighetsrapporter (Det Rör Sig!)

Inläggav Tessera » tor 26 dec 2013, 21:36

Ytterligare 50 grams viktuppgång. Kanske inte konstigt är det serveras smaskig mat nästan dygnet runt. ;-)

Just nu äter Minou liggandes på sidan i min säng. Nej då, hon är inte bortskämd alls....

I morgon behöver däremot Lord en tur till veterinären! Han har lyckats bryta av en bak-köp och jag vill definitivt att det tittas på. Misstänker att man kan behöva bedöva och klippa bort rejält. Jag fick göra rent dock och nu aover han i soffan hos husse. Men jag gillar inte att behöva lämna Minou.

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 27 dec 2013, 11:26

Lord tillbringar dagen på Djursjukhuset, de måste ta bort kloresterna så det kan växa ut en ny klo, och så att det inte gör ont och blir inflammerat och infekterat.

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 28 dec 2013, 00:49

Det är Synd Om min Storebror! Han har TRATT och ont i tassen och ska få Medicin av Matte i Många Dagar. Och han får inte Tvätta sin Tass för då kan det bli Infekterat. Veterinären fick Ta Bort hela den Trasiga Klon och nu ska Matte hjälpa honom att Hålla Rent i Pulpan (det är det som Gör ont i Klon) varje dag.

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 29 dec 2013, 11:18

Lords matte här (och Minous förstås): Det är otroligt synd om Lord! Han får äcklig antibiotika och äckligt smärtstillande och har enormt äcklig tratt på sig...även om han får vara ur den då och då. Och tratten sitter fast med en äcklig sele till råga på allt (annars tar sig Lord ur den). Och idag bajsade han en aning lösare och mer (det blir så när man ätit blötmat i stället för BARF i två dagar) och den fastnade i pälsen och han var tvungen att duscha baken.

Det gör ont i mig när jag spolar rent hans klo, jag vet hur ont det gör när man dragit en nagel. Men det måste göras, det måste hållas rent från kattsand och smuts och såret måste få luft så man kan inte ha bandage.

Minou kniper fortfarande föreesten, dag 64 idag.

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 29 dec 2013, 12:32

Stackars Lord :consoling: och även Lords matte :consoling: Det skär i mattehjärtat när man måste göra saker som gör ont!

Prickisarna hälsar att även dom tycker att tratt är helt fruktansvärt vidrigt och att få jätte-äcklig medicin är också hemskt!!

Ser framemot att snart få se bilder på söta Minous små underverk som snart är här :love: :photo:
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 30 dec 2013, 21:42

Dag 65 och inga tecken på ungar. Minou vilar, äter och kelar. Vägde henne och hon har gått upp 830 gram totalt.

Boar gör hon inte heller speciellt och bolådan är inget skoj....det tycker däremot Lord!

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 31 dec 2013, 14:52

Sitter på paddan och kan inte ändra rubriken.

Slemproppen har i alla fall gått i morse och Minou har förvärkar, har bäddat och vankar lite av och an - ibland ska hon vara i bolådan, ibland på sängen, ibland på badrumsgolvet. Hon har ätit lite och vill gärna ha matte i närheten.

Matte är, för att tala klarspråk, rent in i norden urtrött. Har inte sovit mer än ett par timmar i stöten sedan i fredags - väcker inte Minou mig så väcker Lord mig. Nåja, jag behöver i alla fall inte ställa väckarklocka för att kolla till henne...

Har petat in en fem kilos kalkon med tranbär-och-apelsinfyllning i ugnen, får se om vi har tid att äta den i kväll.

Bild

hardbanana
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatter såklart!
Kontakt:

Inläggav hardbanana » tis 31 dec 2013, 14:56

Vi håller tummar och tassar för er! Hoppas på små Minou-bebisar snart då!

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tis 31 dec 2013, 15:04

Åh! Vi håller tummar och tassar allt vi kan härhemma! Lycka till Milou! Och puss till stackars Lord :heart: .
Bild
Robin SE*Kattzelius Buldoo de Alba, barnbarn till Jansson.
Mina älskade änglakatter Josephine, Alice och Emil.

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Re: Sv: Minou berättar - Minous Dräktighetsrapporter (Det Rö

Inläggav zaddraya » tis 31 dec 2013, 15:16

Heja minou! Hoppas allt går bra.

Sent from my GT-I8190N using Tapatalk

SE*Expelliarmus

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miamiomi » tis 31 dec 2013, 15:34

Åh, hoppas det går bra för lilla Minou, längtar efter att få se små Minou-ungar :happy:

Stackars lilla Lord, inte kul att fira nyår med tratt, och ont i tassen :consoling:

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » tis 31 dec 2013, 18:47

Åh! Nyårsbebisar... :)

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 31 dec 2013, 20:32

Inga bebisar ännu men Minou boar, har ganska snabb andningsfrekvens, vilar mycket, äter lite grann (lamm förstås!) och vill ha mig nära.

Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tis 31 dec 2013, 20:55

Vi tänker på er! :hug:
Bild
Robin SE*Kattzelius Buldoo de Alba, barnbarn till Jansson.
Mina älskade änglakatter Josephine, Alice och Emil.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 01 jan 2014, 10:16

Dramatik på hög nivå på nyår! Värkar och ingen kattunge, brusten fosterblåsa och jag kan känna när Minou tar i att det bukar ut rejält men den kommer inte ut, trots manipulation och glidslem. Erkännas ska väl att med tanke på vad som hände när Minou föddes är jag kanske lite extra hispig men då det gått lång tid med krystvärkar och så så packar vi in Minou i Sturdin och åker till Blå Stjärnan, mitt bland alla fyrverkerier vid tolvslaget.

Väl där får vi gå rakt in i "valprummet" och vi lägger Minou på madrassen på golvet, under värmelampa, och med filt med sig hemifrån förstås. Under tiden som djursjukvårdaren får information så sitter jag hos Minou och hon krystar rejält. Plötsligt tar hon i från tårna och ut kommer en unge! Den lever, är inte missbildad eller någonting och Minou börjar genast slicka den torr. Antagligen så låg sen lite knasigt och bilturen skakade loss den. Vi blir lämnade i fred, med ett nummer att ringa om set är något, eftersom allt ser bra ut. Efter en halvtimme kommer veterinären och eftersom Minou mår jättebra men är lite stressad av ljud och lukter på djursjukhuset så ska vi åka hem. För säkerhets skull tar vi en röntgenbild först, för att se hur många ungar det är kvar och att ingen ligger fel eller så. Döm om min förvåning när det inte finns någon mer unge kvar! Med en viktuppgång på 830 gram har Minou bara en unge - jag undrar fortfarande var hon lagt vikten!

Vi kommer hem och det är lite trassel med att få Minou ur buren så hon får vara kvar i Sturdin ett tag. Det tar evighetwr innan ungen hittar en tutte men till slut verkar den nöjd och ligger still - typiskt nog ville den inte ha baktutten som svämmar över med mjölk och där jag klämde fram droppar så den skulle hitta dit, nej då, den skulle ligga mellan mammas framtassar! För att inte oroa en redan lite uppjagad Minou beslutar jag att inte väga ungen precis då, den ser stor och fin ut dock. Minou ligger ihopkurad runt den och jag hör smackande så jag somnar, efter att ha givit Minou en liten skål mat som hon åt upp.

Nu på morgonen har Minou druckit ordentligt, ätit en liten och en halv stor skål med mat och mår bra. Hon har mat och vatten i bolådan och jag fick, under livliga protester från unge och mamma, väga ungen nu på morgonen.

En unge, kanske en hona, född 00.28 1/1 2014. Vikt nu på morgonen 102 gram.

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 01 jan 2014, 10:17

Kan ni se ungen?
Bild

Skickas från min iPhone via Tapatalk med hjälp av Minou!
Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » ons 01 jan 2014, 10:31

Grattis mamma Minou och matte!

Användarvisningsbild
ksofia
Kattunge
Kattunge
Katt: Fem mysiga huskatter

Inläggav ksofia » ons 01 jan 2014, 10:52

GRATTIS! :rosor:

Ottilia
Kattunge
Kattunge
Katt: sibirisk honkatt

Inläggav Ottilia » ons 01 jan 2014, 11:37

Grattis!! Vilken dramatik!

Tror jag kan ana mig till lilla ungen på bilden men jag vet inte säkert =)

Återgå till "Allmänt kattprat!"