Minou berättar - Jag vägrar att löpa!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Re: Minou filosoferar över livet

Inläggav Tessera » sön 10 feb 2013, 21:18

zaddraya skrev:Merlin: Min mamma lärde mig nog aldrig något sådant om klor. Matte träffade aldrig min mamma. Jag vet bara att min mamma var rätt gammal så hennes husse bestämde sig för att låta henne vandra vidare... Min mamma var en sån där katt som springer lös och träffar katter ute som hon fick kattungar med. En sån katt var inte din mamma, eller hur?

Tant Pandora säger att det är lättare att vara Huskatt på utställning, för då behöver man bara vara hel, ren, söt, snäll och vacker i största allmänhet, man behöver inte se ut på något speciellt sätt.

Nej, min Mamma var min Mattes älskade katt som bodde inomhus. Men hon var Jätteklok och lärde mig massor, som Hur Döda Glitterbollar!

Min Matte säger att hon önskar att alla Katter i hela Världen vore Älskade Efterlängtade Katter och att inga Katter sprang lösa utomhus på Farliga Ställen. Jag vet att du säger att du egentligen vill vara en Utekatt, Merlin, men min Matte säger att många ställen är alldeles för Farliga, det finns Bilar som kommer alldeles för Fort och Elaka Människor och så. Och så säger min Matte, och jag tror både din Matte och du också håller med, att om Katter får gå Fritt Utomhus så måste deras Mattar och Hussar hjälpa till så att det inte blir Oälskade Kattungar som får vara Ute I Kylan i stället för att få vara hos Mattar och Hussar som Älskar dem. För även om våra Mattar och Hussar Älskar alla Katter och önskar att de kunde ta hand om alla i hela Världen så säger Matte att hon inte kan göra det, hon kan bara Hjälpa Till lite grann och försöka Påverka folk som Bestämmer så att alla Katter till slut har någon som Älskar dem och Tar Hand om dem.

Nu måste jag gå och Ta Hand om min Matte - hon har något som kallas Migrän och då gör hennes Huvud Ont och hon Mår Illa, precis som när man har en Hårboll som är svår att få upp. Så Matte ligger i Sängen och har Ätit Medicin och har på en film med mycket Lågt Ljud och vi Katter måste Ta Hand Om henne. Husse ger henne Te och jag ska Lägga Mig på hennes bröst och Spinna för att jaga iväg den otäcka Migränen. I morgon ska jag berätta om Utställningen.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättat - bilder 11/2

Inläggav Tessera » mån 11 feb 2013, 20:29

Min Matte var lite Dum mot sig själv i morse - hon gick till Jobbet trots att hon fortfarande hade den Otäcka Migränen. Så hon fick komma hem mitt på dagen och gå och lägga sig igen. Vi Katter Tog Hand Om Matte ordentligt så nu mår hon Bättre och har hjälpt mig att fixa Bilder så jag kan berätta om Utställningen. Senare ska jag se om jag övertala henne att fixa i ordning lite Film hon har också, där Domarna tittar på Pandora och mig.

Bild
Så här ser jag ut efter att Matte har badat mig! Alldeles blöt och patetisk!

Bild
Det är jättejobbigt att behöva tvätta sig också...fast Matte Hjälper Till med Varm Handduk. Och så kastar hon Glittermus åt mig.

Dagen efter åkte vi till Utställlningen. Det var Kallt ute så för säkerhets skull hade Matte värmt våra SnuggleSafe och lade i buren, så vi inte skulle Frysa. SnuggleSafe är något Varmt och Gosigt som Matte lägger under filten och så blir Buren Varm.

Vi fick träffa sådan där Veterinär igen...fast jag tror fortfarande att det är Något Lurt med de där Veterinärerna på Utställning. De har minsann ingen Ost åt mig och det vet väl alla att Veterinärer ger en Ost, eller ibland Skinka! Fast tant Pandora och min bror Lord säger att alla Veterinärer inte gör det...konstiga Veterinärer tycker jag!

Bild
Här är vi i vår fina Bur! Matte säger att det var dumt att hon glömde Burfläkten för det var lite Varmt. Men vi trivdes ganska bra!

Vi var i buren jättelänge...och det kom massor med Människor som tittade på oss och tyckte att vi var Fina. Matte träffade flera av sina Vänner och de Klappade Mig. En av Mattes kompisar, som också har Heliga Birmor, vände Upp Och Ner på mig och tittade på Mig från alla håll och sa att jag var Fin. Det kom andra Människor, som Matte inte kände, och som också tyckte jag och Pandora var så Vackra. Jag blev klappad av flera, fast först fick de Människorna gnugga händerna med något som luktade lite Stick-i-Nosen. Matte säger att det är för att få bort något som kallas transienta bakterier, som jag inte riktigt vet vad det är men Matte brukar vara Bra på att Veta Saker så det är nog rätt.

Sedan fick tant Pandora komma upp till en dansk Domare som hette Lene, tillsammans med andra Huskatter. Det var åtta Huskatter på utställningen.tre stycken var långhåriga huskatthonor och domaren sa massor med Bra Saker om allihop - hon tyckte Jättemycket om Alla men tant Pandora vann!

Bild
Här är tant Pandora hos en annan Domare, som dömde något som heter Veteranklass. Den domaren tyckte tant Pandora var Otroligt Vacker - han sade att hon hade Superfint Temperament och var Charmig. Tant Pandora var Jättemallig!

Jag fick komma till en Domare som hette Hannah. Matte säger att den Domaren är Jättepetig med Pälsen...och hon sade att min päls var "excellent showpresentation". Det är Bra säger Matte. Hon sade massor med Fina Saker om Mig och så fick jag ett sådant här!

Bild
Det är Jätteskoj att Leka Med!

När Utställningen var slut så fick vi komma Hem.

Bild
Min bror Tvättade mig lite.

Bild'
Dagen efter var jag Jättetrött - det är Jobbigt att vara på utställning. Och Matte började få sådan där otäck Migrän så hon låg på Soffan och Vilade mycket.

Bild
Jag Vilade också hos Matte förstås!

Bild
Ibland är det Mysigt att få Krypa Under Täcket hos Matte och Sova.

Bild
Brorsan tycker också det är Gosigt att Sova hos Matte.

Bild
Bild
Bild
Den här sortens Bad är Mycket Trevligare än den där med Vatten! Det är svårt att Tvätta Öronen själv ibland, då är det Bra att ha en Storebror som kan Hjälpa Till. Jag Hjälper naturligtvis honom att Tvätta Öronen också!
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Today
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och Helig Birma

Inläggav Today » tis 12 feb 2013, 09:40

Snö: Hej Minou! Vad kul att du varit på utställning igen, men vet du? Jag ska ge dig ett tips! När man är på utställning så kan man sova jättemycket, då är man pigg så man kan rejsa runt jäääääääättelänge när man kommer hem! Så brukar jag göra :grin: Fast matte säger att jag blir grinig när hon måste väcka mig för att jag ska till en sån där domare, men vad trodde hon liksom :roll:
En sån där flärp som sitter på din bur har jag aldrig fått, vad är det? Den ser rolig ut!
Ziggy Stardust and the Spiders from Mars - "Ziggy", HCL es 03 23, 11-05-27
S*Sagastar's Nenette - "Snö", SBI f, 12-08-22

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 12 feb 2013, 11:07

Today skrev:Snö: Hej Minou! Vad kul att du varit på utställning igen, men vet du? Jag ska ge dig ett tips! När man är på utställning så kan man sova jättemycket, då är man pigg så man kan rejsa runt jäääääääättelänge när man kommer hem! Så brukar jag göra :grin: Fast matte säger att jag blir grinig när hon måste väcka mig för att jag ska till en sån där domare, men vad trodde hon liksom :roll:
En sån där flärp som sitter på din bur har jag aldrig fått, vad är det? Den ser rolig ut!

Men det är jättesvårt att sova när det är så många Människor som vill Gosa och beundra en! Och om man sitter och Ser Söt Ut så får man komma Ut och bli Gosad av Matte!

Den där flärpen är som en Kokard, fast med bara svansen. Det står Ex1 på den och det är Bra säger Matte. Man får Leka med sina egna Kokarder och Svansar.
Bild

Användarvisningsbild
Today
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och Helig Birma

Inläggav Today » tis 12 feb 2013, 11:47

Tessera skrev:
Today skrev:Snö: Hej Minou! Vad kul att du varit på utställning igen, men vet du? Jag ska ge dig ett tips! När man är på utställning så kan man sova jättemycket, då är man pigg så man kan rejsa runt jäääääääättelänge när man kommer hem! Så brukar jag göra :grin: Fast matte säger att jag blir grinig när hon måste väcka mig för att jag ska till en sån där domare, men vad trodde hon liksom :roll:

Men det är jättesvårt att sova när det är så många Människor som vill Gosa och beundra en! Och om man sitter och Ser Söt Ut så får man komma Ut och bli Gosad av Matte!

Den där flärpen är som en Kokard, fast med bara svansen. Det står Ex1 på den och det är Bra säger Matte. Man får Leka med sina egna Kokarder och Svansar.

Snö: Jo det är förstås! Det har aldrig varit så många som vill gosa och klappa mig, min matte kanske ser läskig ut så de inte vågar komma fram till mig :-k För jag är jue supersöt och inte alls läskig!
Till matte får man komma ut och bli gosad med, och det är jue mysigt så då somnar jag hos henne också, sova är sköööönt!

Jaha! Men då har jag också fått sånna, min matte säger också att Ex1 är bra, men jag tycker precis som du att Ex1 framförallt är roligt att leka med och tugga på!
Ziggy Stardust and the Spiders from Mars - "Ziggy", HCL es 03 23, 11-05-27
S*Sagastar's Nenette - "Snö", SBI f, 12-08-22

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 12 feb 2013, 14:25

Today skrev:Snö: Jo det är förstås! Det har aldrig varit så många som vill gosa och klappa mig, min matte kanske ser läskig ut så de inte vågar komma fram till mig :-k För jag är jue supersöt och inte alls läskig!
Till matte får man komma ut och bli gosad med, och det är jue mysigt så då somnar jag hos henne också, sova är sköööönt!

Jaha! Men då har jag också fått sånna, min matte säger också att Ex1 är bra, men jag tycker precis som du att Ex1 framförallt är roligt att leka med och tugga på!

Min Matte säger att får hon syn på dig på något Utställning så ska hon Gosa med dig, för hon kan inte motstå Söta Birmor. Och du ska hälsa din Matte att min Matte har sådant där som luktar Stick-I-Nosen med sig som hon tar på Händerna så inte de där transienta bakterierna kan ställa till med trassel. Jag vet fortfarande inte riktigt vad det är för något men våra Mattar vet säkert vad det där är.

Vet du vad som är Jätteroligt att Leka med? En BIS-kokard! Varken jag eller min bror har fått någon sådan men tant Pandora har fått sådana. De är jättestora och har Massor med Svansar att bita i!Ibland Glittrar de också!

Min storebror har fått sådana där Kokarder där det står massor med Bokstäver på, inte Ex1 utan CAGPIB och de är uppenbarligen Jättebra de med.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - utställningsbilder 11/2

Inläggav Tessera » fre 15 feb 2013, 12:51

Matte säger att om ni inte ser bilderna på Vackra och Underbara Mig så beror det på att något som heter Server just nu är ute och Åker Bil med Husse. Server är där Bilderna bor, säger Matte. Förhoppningsvis hittar vi ett nytt Hem till Server snart - Servrar måste också Bo någonstans och just nu Bor de hemma hos oss och de Låter massor, lite grann som en Morrmaskin! Husse säger att man inte ska Ligga och Sova på Server men Jag tycker att om de nu Bor på Skrivbordet och Låter och så så får jag visst Sova på dem!
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » fre 15 feb 2013, 14:33

Tessera skrev:Matte säger att om ni inte ser bilderna på Vackra och Underbara Mig så beror det på att något som heter Server just nu är ute och Åker Bil med Husse. Server är där Bilderna bor, säger Matte. Förhoppningsvis hittar vi ett nytt Hem till Server snart - Servrar måste också Bo någonstans och just nu Bor de hemma hos oss och de Låter massor, lite grann som en Morrmaskin! Husse säger att man inte ska Ligga och Sova på Server men Jag tycker att om de nu Bor på Skrivbordet och Låter och så så får jag visst Sova på dem!

Riga: Vilka spännande saker du får uppleva Minou! Min matte har ingen server, hennes bilder bor i en Hårddisk. Den är svart och låter inte så mycket. Sen är den inte så skön att sova på heller. Mest är det nog bilder på mig i Hårddisken, tror jag. Jag är ju mest fantastisk här (matte: nej, det är mest bilder på Merlin faktiskt). Du har också helt rätt i att om saker bor hemma hos dig så får du sova på dem! Det bara är så. Finns inget att diskutera.

Vet du vad, Minou? Min matte har gjort sån där bra mat som du får! Det är för att i sommar kommer fjantiga Midna hit och hon är konstig, hon kan inte äta min vanliga mat, utan hon äter Lyxmat. Så matte testade att ge det till mig också, för att se om jag går med på det! (ja, och Merlin och Manda fick väl lite också). Det var gott! Fast matte säger att det är annan Lyxmat vi får när Midna kommer, för den vi fick nu är det kyckling i och Midna gillar inte det, precis som Manda inte gillar fisk (matte säger konstiga saker om att inte tåla kyckling eller fisk, men det stämmer inte. Riktiga katter tål allt). Jag hjälpte till att göra Lyxmaten! (Merlin och Manda hjälpte till lite också).

Jag vill även hälsa Lord att polkagris är GOTT! Jag har smakat på en som var vit och lila, matte säger att det var violsmak på den. Sen hade hon en svartvit också men den fick jag inte smaka på. Dumt!
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 15 feb 2013, 16:09

Hej Riga! Matte har alla Bilder på sin Hårddisk också...och så har hon kopior på något som kallas back-Up..men alla Bilder som hon visar här ligger på en Server så de ska kunna vara på Nätet.

Så ni har också fått Smaskig Mat? Visst är den Jättesupergod? Och naturligtvis måste man Hjälpa Till när Matte fixar Mat.

Lord hälsar att han bara har ätit Röd-och-Vit Polkagris. Han tycker din Matte var Dum som inte lät dig smaka på den Svart-Vita. Min Matte säger att den nog smakade Lakrits men det vet jag inte riktigt vad det är för något.

I morgon ska min Matte beställa mer sådan där Kattmat. Det tycker jag är Bra.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Server på Vift

Inläggav Tessera » lör 16 feb 2013, 08:48

Min Matte snubblade över min storebror Lord när hon skulle ge oss Mat...och slog i en av sina Tår jätteilla. Så nu sitter Matte här och har Ont och väntar på att något som kallas Närakut ska öppna så hon kan åka dit. Tån ser Ytterst Äcklig ut och det är Synd Om Matte för det gör Jätteont och hon skulle ha åkt med en kompis till en Tårtaffär nu på förmiddagen.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Mattes Onda Tå

Inläggav Tessera » tis 19 feb 2013, 09:17

Hej alla Katter, Människor och andra Djur! Det är jag, Minou, som är här igen. Min matte säger att hon nog skulle ha döpt mig till Minou le Miracle Chatte Cybernétique men dels visste inte Matte när jag var Pytteliten att jag skulle bli en sådan Datakatt och dels är det för många Bokstäver. Framför mitt Minou heter jag nämligen Morrowdim också. Matte säger att det är ett Stamnamn och det är lite grann som Människors Efternamn, fast det sitter före våra Namn i stället. Min Storebror heter också Morrowdim. Pandora heter inte Morrowdim men det säger Matte beror på att Pandora inte är Född hos oss...och så på att Huskatter inte har Stamnamn. Men hon heter Morrowdim ändå, fast det inte står på hennes Papper. Hon är ju en del i vår Familj!

Matte slog ju i sin Tå jättemycket i Lördags. Hela helgen var hon mest på Soffan med foten på en Kudde. Jag tyckte Jättesynd om Matte men lite Bra var det ju att ha Matte på Soffan...för hon såg på Film och läste Böcker och hade Massor med Tid att Gosa med oss Katter! Och en Matte som Ligger på Soffan kan Kasta Glittermus! Bara man Hämtar den åt henne så hon kan Kasta mer sedan. Fast man fick vara Försiktig för om man Petade på Mattes Tå så gjorde det Jätteont på henne, och jag vill Aldrig att min Matte ska ha Ont.

I går kväll fick jag Hjälpa Matte att göra något jättehemskt som hette Byta Bandage! Det var Jättesuperhemskt för det gjorde Ont på Matte när hon försökte Ta Bort det där vita som heter Kompress på Tån. Matte fick hälla vått som heter Koksaltlösning på Tån och vara Jätteförsiktig, ändå gjorde det Ont, det kunde jag Se för Matte nästan Grät. Då var vi tvungna att Trösta Matte förstås! Jag Spann jättemycket för henne och Lord låg nära henne och Slickade på hennes Knä. Sedan försökte jag Hjälpa Till med att få på det nya Bandaget men Matte sa att hon kunde klara det Själv.
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tis 19 feb 2013, 19:43

Merlin: Usch, vad hemskt för din matte, Minou! Det är alltid tråkigt när ens Matte mår dåligt. Jag brukar också trösta min Matte om hon inte mår bra! Mattar är viktiga att ta hand om! Min matte har inte ont i någon tå, men ibland har hon ont i ett knä. Jag hoppas Matte åker till sin matte-veterinär och kollar upp det... För jag måste ju till veterinären om jag inte mår bra, jag antar att samma sak gäller för Matte.

Jag heter inte heller något sånt där stamnamn. Jag heter bara Merlin. Matte är ju inte uppfödare så hon har inget stamnamn, men hon säger att hon faktiskt funderar på några, för hon vill föda upp katter någon gång. Mina brittkompisar har stamnamn och något de kallar för Titel också. Manda skryter jättemycket om sin Titel! Jag tror det bara är strunt, för Manda har inget BIS. Det har jag faktiskt! För jag tror ett BIS är bättre än en Titel. Så det så.

Ta hand om din matte och gosa massor med henne! Det är viktigt att ta hand om mattar för de är mycket viktiga personer som gosar och leker! Min matte är min bästis!

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 20 feb 2013, 11:14

zaddraya skrev:Merlin: Jag hoppas Matte åker till sin matte-veterinär och kollar upp det... För jag måste ju till veterinären om jag inte mår bra, jag antar att samma sak gäller för Matte.

Matte var på något som heter Närakuten i lördags, där finns det Veterinärer och Djursjukvårdare som är till för Människor. Man får inte Ost där säger Matte, Människor får fixa sin Ost själva.

Sedan har Matte sådan tur att hon jobbar på något som heter Sjukhus - det är ett ställe där Människor som har Skadat Sig eller är Sjuka eller så får komma och så finns det Människo-Veterinärer och Människor-Djursjukvårdare som tar hand om dem. Matte säger att det heter Läkare och Sjuksköterskor. Sådana där Sjuksköterskor är Jättebra på sådant där med Bandage och på den delen av Sjukhuset där Matte jobbar finns det Jättesnälla Sjuksköterskor som Hjälper Matte att Titta på Tån och Byta Bandage. De där Sjuksköterskorna säger att det Ser Bra Ut men man måste Hålla Koll så det inte blir Infektion för då behöver Matte Medicin, och så kan det bli något annat Jättekonstigt som gör att man måste dra bort Mattes nagel! Det låter Jättesuperläskigt tycker jag så jag Håller Tassarna att det där Jättekonstiga inte ska hända.

Vet ni vad? I går så gjorde Matte en Kyckling i Ugnen! Och innan hon satte Kycklingen i Ugnen (Ugnen är ett ställe där det är Varmt och som man inte får peta på får då kan man Skada Sig - Matte är Försiktig med Ugnen) så tog hon ut Saker som fanns Inuti Kycklingen. Det var Hjärta och Lever och de fick vi. Min storebror lade förstås beslag på Levern med en gång men jag fick Lite och så fick jag Hjärtat! Matte är Jättesnäll som ger oss sådana Godsaker - tänk att hon inte Äter dem själv! Matte säger att Människor inte Äter Kyckling utan att den har blivit Varm för då kan Människor bli Sjuka - Människor är bra Underliga ibland. Men även när den var Varm var Kycklingen Smaskig, Matte hade petat Smör med Örter och Kryddor (Örter är något grönt och konstigt - en del Örter smakar Smaskigt och en del smakar bara Underligt och Konstigt och en del är Äckliga) under Kycklingens Skinn och den var Jättesaftig och Smaskig...och vi fick Smaka! Jag åt nästan hela Skinnet från Bröstet på Mattes Kyckling! Det var Krispigt och Smaskigt!
Bild

Användarvisningsbild
lilla_pi
Kattunge
Kattunge
Katt: Bellatrix (MCO)

Inläggav lilla_pi » ons 20 feb 2013, 19:18

Bella:
Oj! Stackars din matte! Men det är bra att alla katter Tar Hand Om henne ordentligt!
Min matte undrar hur hon lyckades slå sin tå så ajsigt?
Min matte ligger också mycket i soffan för hon är Sjuk. Det är bra för då kan vi gosa jättemycket!
Min matte brukar också kasta saker som jag får hämta, men hon kastar min favoritboll istället. Det är skoj, förutom när man har så mycket fart att man får med sig hallmattan och åker kana på den ner för trappan. Då brukar husse skratta jättehögt.

Vilket fint Stamnamn ni har! Jag har också ett stamnamn. Och sen har jag mitt vanliga namn. Och sen har jag mina smeknamn.
Matte kallar mig för BellaBus och husse kallar mig för Belsebub. Jag vet inte riktigt varför.
Vad har ni mer för namn?

Förresten, här om dagen sa matte något konstigt. Hon sa att hon tror att hon har fått fel ras och att jag inte är en Maine Coon, utan en Mys Coon. Vad är det för ras? Måste jag få ett annat Stamnamn nu?

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 21 feb 2013, 09:56

lilla_pi skrev:Bella:Oj! Stackars din matte! Men det är bra att alla katter Tar Hand Om henne ordentligt!

Vi är Jättebra på att Ta Hand om Matte. Jag tror alla Katter är Bra på det, för vi Älskar ju alla våra Mattar och Hussar.

Matte vet inte riktigt hur det Gick Till. Hon vet bara att hon var på väg ut i Köket för att ge oss Mat och så snubblade hon på min Storebror Lord och slog i sin Tå i tröskeln. Det gjorde Jätteont och sedan upptäckte hon att det var mycket Blod och såg Äckligt ut.
(Matte inflikar i pytteliten ljusblå text så ni förhoppningsvis slipper läsa om ni inte vill: Jag lyckades alltså på något vis slå i tån så hela nagelroten, nageln, nagelbädden och en bit av 'tåköttet' liksom 'skalades' av och bara satt fast i toppen av tån. Det blödde som bara den och gjorde in i norden ont.)

Matte kallar mig oftast för Minou, fast när jag smet ut och försökte springa nedför Trappan så Fångade hon mig och sade 'Morrowdim Minou le Miracle, det här gör du inte om!' i en Sträng Röst. Jag förstår varför Matte blev Rädd men jag menade ju egentligen inte att Smita, det var bara så Lockande.

Ofta när Matte kommer hem så kommer vi och Möter henne i Hallen. Om jag inte är där så Ropar hon på mig och då kallar hon mig ofta Minousisen. Det är ett Smeknamn. Min Storebror får ibland heta Lordi-vordi-voo och Pandora kallas Pandy-landy-sötnos. Jag blir ofta kallad Busunge och Sötnos också. Matte säger att jag är Världens Sötaste Busunge så det måste vara Bra.

Min Matte säger att det där med Mys Coon är nog bara din Matte som Skojar med dig - hon tycker du är en så Mysig och Gosig Kattunge så hon Leker med Ord och säger att du måste vara en ny extra mysig och kelig Kattsort! Du är nog Fortfarande en Maine Coon, precis som jag är en Helig Birma även när Matte kallar mig Busbirman Minousisen.
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tor 21 feb 2013, 10:35

Mandarin: Jag har massor med smeknamn också! Men matte använder aldrig hela mitt namn, med stamnamn, men när jag gör något busigt så säger hon Manda Mandarin. Annars blir det mest Manda eller Mandarinen. Jag heter Minirini också. Eller Minis. Mattes pappa kallar mig för Spitfire, tydligen för att jag kan vara så snabb att jag flyger och för att jag är en britt. Jag vet inte riktigt vad det betyder, egentligen... Riga är också en britt och hon kallas inte för Spitfire, mattes pappa kallar henne för Limpan (vilken Riga tycker är förolämpande!). Riga kallas aldrig för hela sitt namn, hon kallas bara Riga eller Nallen. Sen har hon andra smeknamn som hon säger att jag inte för berätta, för de är egentligen inte värdiga en drottning... Merlin kallas mest för Misse eller Liten. Matte kallas honom Bebis ibland också, fast han är vuxen. Det är konstigt!

Usch, det låter jättehemskt med din mattes tå... Hoppas hon mår bättre snart! Jag har lärt mig att blod bara är bra om det är i mat, när det är på Matte är det dåligt. Det gör Ont på Matte när det är blod på Matte!

Förresten, vad innebär det att vara en helig katt? Jag är inte helig, jag är brittisk. Är det lika bra? Eller ska jag försöka bli helig också? Riga tycker jag är korkad som inte kan lista ut svaret själv, men hon vägrar berätta för mig! Jag tror inte hon vet egentligen. Merlin säger att han inte bryr sig för han är en Äkta Huskatt, och det tycker han är bättre än att vara helig eller brittisk...

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 21 feb 2013, 16:28

zaddraya skrev:Mandarin: Förresten, vad innebär det att vara en helig katt? Jag är inte helig, jag är brittisk. Är det lika bra? Eller ska jag försöka bli helig också? Riga tycker jag är korkad som inte kan lista ut svaret själv, men hon vägrar berätta för mig! Jag tror inte hon vet egentligen. Merlin säger att han inte bryr sig för han är en Äkta Huskatt, och det tycker han är bättre än att vara helig eller brittisk...

Helig är bara namnet på den Kattsort jag är...den heter Helig Birma. Jag vet inte varför riktigt men Matte säger att det beror på en Legend om hur vår Kattsort blev till. Jag ska se om hon kan Berätta den för mig så kan jag Berätta för er sedan. Min Matte, som kan Massor av saker, säger också att det är Bra att vara Brittisk. Och det är Bra att vara Huskatt också...eller Rexig, eller alla andra Kattsortsnamn. Matte säger att det finns flera olika Kattsorter som heter Rex och alla har Lockig Päls. Ordet Rex betyder Kung på ett språk som heter Latin och som man pratade för Jättelänge sedan. Brittisk betyder att den Kattsorten du är ursprungligen kommer från ett land som heter Storbrittanien och det ligger långt borta över ett Hav, som är Massor med Vatten. Sedan finns det Kattsorter som heter Maine Cooon, och den sorten kommer ännu Längre Bortifrån. De heter Coon för de konstiga Människorna tyckte de var Tvättbjörnar, som är ett Konstigt Djur. Huskatter är också en Jättebra Kattsort - alla Katter är bra Kattsorter säger Matte. Fast Jag tror hon tycker bäst om Minousisar!

Min Kattsort - Heliga Birmor - kommer enligt den där Legenden från Burma men Matte säger att vi också kommer från Frankrike. Min Mammas Morfar kom från Frankrike på Riktigt. Matte säger att Frankrike är ett Land där det finns Massor av Ost. Jag är född på Frankrikes Nationaldag - det är en Speciell Dag för folk som bor i Frankrike - och jag har ett Franskt Namn. Minou betyder liten katt eller sötnos och Miracle betyder mirakel. Undrar om det är för att jag är Fransk som jag Tycker Om Ost?
Bild

Användarvisningsbild
Molly
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 2 birmor + 1 husis

Inläggav Molly » tor 21 feb 2013, 17:31

Molly: Hej Minou! Stackars din Matte som gjort sig så illa i tån. Tur att hon har Dig, Din Bror och Tant som Tar Hand om henne. Vi fick Ta Hand om vår Matte för ett par Veckor sedan. Hon fick något som heter Influensa. Då blev hon lika varm i Kroppen som oss och hostade och hostade precis som vi gör när vi kräks upp Hårbollar. Fast det kom inte några Hårbollar när Matte hostade. Matte var hemma från Jobbet i mer än en Vecka och sov en massa så vi fick Ta Hand om henne. Till och med vår nye kompis Lexus hjälpte till. Han brukade sova på Mattes ben så hon kände sig Riktigt trygg. Det är lite Obehagligt att sova där, så det fick Lexus gärna göra. Jag sover heller i min Igloo så jag kan Hålla koll på om Någon kommer in. Men nu är Matte frisk igen och åker till Jobbet varje dag.

Vi hoppas att Din Mattes tå blir bra snart! Vilka Fina namn Din Matte kallar Dig för. Här får vi Alla heta "Mattes lilla Gosegos" eller "Mattes lilla Sockergryn". Jag vet inte vad Sockergryn är för något, men Matte säger att det är litet, vitt och sött, precis som jag och Syrran var när vi flyttade in.

Användarvisningsbild
lilla_pi
Kattunge
Kattunge

Inläggav lilla_pi » tor 21 feb 2013, 19:13

Tessera skrev:
lilla_pi skrev:Bella:Oj! Stackars din matte! Men det är bra att alla katter Tar Hand Om henne ordentligt!

Min Matte säger att det där med Mys Coon är nog bara din Matte som Skojar med dig - hon tycker du är en så Mysig och Gosig Kattunge så hon Leker med Ord och säger att du måste vara en ny extra mysig och kelig Kattsort! Du är nog Fortfarande en Maine Coon, precis som jag är en Helig Birma även när Matte kallar mig Busbirman Minousisen.

Bella:
Jaha. Då förstår jag. Jag älskar att mysa med min matte. Det är faktiskt lika bra som att leka Farlig Tiger!

Jo så här är det har jag förstått nu. Det finns katter av massor olika sorter. Några katter är samma sak hela tiden. Andra katter blir olika saker.
Jag har ju varit Tvättbjörn för länge sedan, fast det kommer inte jag ihåg. Nu är jag Maine Coon. Sen när jag blir stor så kommer jag bli en potatis. En soffpotatis. För det har matte sagt.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 22 feb 2013, 11:59

lilla_pi skrev:Bella: Jaha. Då förstår jag. Jag älskar att mysa med min matte. Det är faktiskt lika bra som att leka Farlig Tiger!

Leker du också Farlig Tiger? Visst är det Jätteskojigt!

Matte skulle ju berätta varför min Kattsort heter Helig Birma. Det är så att det finns en Legend om hur min Kattsort blev till. Så här berättade min Matte för mig. Jag har gjort något som Matte kallar för Kommentarer till Mattes Berättelse lite här och där.

För länge länge sedan i ett land Långt Långt Borta i Östern (som är hållet där Solen går upp) så fanns det ett Tempel (Ett Tempel är en plats där Människor Tillber olika gudomar, och det vet jag inte riktigt vad det är. Matte säger att Människor Tror på Olika saker - inte saker som Ost eller Kött eller så utan på olika Saker som inte går att Se och som kan Lägga Sig I vad Människorna gör och vad som Händer efter att Människan Dör. Jag tycker det låter Fånigt men Matte säger att så länge som folk är Snälla mot Varandra och Djuren och respekterar något som heter Fri Vilja, vilket innebär att man måste få välja vad för sorts gudom man Tror på, eller ingen gudom alls eller så, så är sådan där Religion som det heter inte Fånigt alls.) vid en Vacker Sjö.

I det här Templet fanns det massor med Präster
(det är Människor som pratar med den sorts gudom som man tror på där - ibland pratar de med andra Människor som också tror som dom och Hjälper dem att Leva Som Man Ska och så. Ytterst Krångligt - Människor Krånglar Till Det ganska mycket ibland.) och - vilket är Viktigt - Katter! En Speciell Katt var en Honkatt med Lång Vit Päls och Gula Ögon. Den här Katten hette Sinh. I det här Templet så Tillbad (Matte säger att det betyder att man tyckte den gudomen var Viktig och bad den om Hjälp och Stöd i Livet) man en Gudinna (en hon-gudom) som hade ett Långt Namn. Hon hade Vackra Blå Ögon (precis som jag!) och en Gyllene Kropp. Den Viktigaste Prästen i Templet var God Vän med Katten Sinh.

En Natt kom det Elaka Människor till Templet och trots att alla Prästerna bad den där Gudinnan om Hjälp så kom de Elaka Människorna in i Templet och de Dödade den Viktigaste Prästen. Katten Sihn hoppade upp på Prästen Huvud och då hände en Förvandling - hennes Päls blev Gyllene och hennes Ögon Blå, som Gudinnans
(och som mina!), hennes Öron, Ben, Svans och Ansikte fick samma färg som Jord (brunt - precis som jag!) men hennes Tassar var fortfarande Vita för de röde vid Prästens vita Hår. De andra Prästerna blev Modiga eftersom den här Förvandlingen kom från Gudinnan och de kunde Driva Ut de Elaka Människorna och Rädda Templet. Och sedan såg de att alla Katterna i Templet hade Förvandlats de med och såg ut som jag ser ut!

Och Matte säger att den här Legenden också säger att om man Skadar eller Dödar en sådan här Helig Katt så kommer Olycka att Drabba den Människan.
(Det betyder att den Människan kommer att råka ut för Hemskheter.)

Det var Legenden om hur Heliga Birmor blev till. Matte säger att den inte är Riktigt Sann men den är Vacker. Och Heliga Birmor med sådan färg som jag har, som heter Brunmaskad, var de allra första Birmorna i alla fall.
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Re: Minou berättar - Mattes Onda Tå och Birmalegend

Inläggav Thaeri » lör 23 feb 2013, 03:07

Tarzan: Det här med olika namn känner jag igen, för mattematte är jag Tassisen när hon vill mysa ( :wub: ), Tassan när hon vill att jag ska komma in från utomhuset, men ibland säger hon Tarzan med sträng och hög röst, oftast när jag har varit smart och dragit åt mig de där gottigheterna som ibland kommer ut från kylskåpet, men man måste ju passa på så länge de finns framme, eller hur???
Bild
Tarzan, HCS n 09, 2004-2019

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 23 feb 2013, 19:39

Molly skrev:Molly: Vi fick Ta Hand om vår Matte för ett par Veckor sedan. Hon fick något som heter Influensa. Då blev hon lika varm i Kroppen som oss och hostade och hostade precis som vi gör när vi kräks upp Hårbollar. Fast det kom inte några Hårbollar när Matte hostade.

Min Matte har inte haft Influensa men hon har Hostat ibland. jag tror det är Värre när Mattar och Hussar Hostar för de får inte upp Hårbollar. Det känns ju Bättre när man får upp en Äcklig Hårboll men stackars Mattar och Hussar bara Hostar och Hostar utan Hårbollar.
Senast redigerad av Tessera tis 26 feb 2013, 15:29, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Mattes Onda Tå och Birmalegend

Inläggav Tessera » mån 25 feb 2013, 10:59

Vet ni vad jag gjorde i går? Jag Hjälpte Matte igen, för jag är en så Snäll katt. Ni kan inte gissa vad jag Hjälpte henne med - med att Bada! Matte ska helst inte Bada sin fot ännu, för Säkerhets Skull - hon får Tvätta den men inte Bada den. Matte Tycker Om att Bada. Så honkrånglade sig ner i badkaret med sin Fot på kanten så den inte blev Blöt. Och då måste jag Hjälpa Till förstås - det är Viktigt att Hålla Koll på Mattar och Hussar i Badkar, så det inte händer något! Så jag satt på Pallen och Tittade på Matte och så Patrullerade jag på Badkarskanten och Inspekterade vattnet, så det var Lagom Varmt för Mattar. Matte såg så Ensam ut i Badet att jag var tvungen att Gosa med henne...och för att göra det fick jag ge mig ut i Vattnet. Jag klev upp på Mattes bröstkorg och Buffade hennes Ansikte. Jag blev lite Våt om Tassarna men vad gör man inte för att kontrollera att ens Matte mår bra?
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Bita Matte i baken

Inläggav Tessera » fre 01 mar 2013, 08:52

I natt säger Matte att jag var en Busig Katt! Bara för att jag ville väcka Matte och Gosa och Leka. Matte vaknade ju inte när jag buffade in mig Nära under täcket så då var jag ju Tvungen att ge henne ett lite Kärleksnafs i närmast tillgängliga kroppsdel. Matte vaknade ju! Det Fungerade! Och jag Bet förstås inte Hårt - jag vill ju inte att Matte får Ont!

Matte somnade om igen...men jag fick ligga Under Täcket, om jag Lovade att inte Göra Om det Hysset sa Matte. Jag Lovade, men för Säkerhets Skull höll jag Två Klor I Kors - det betyder att det inte var ett riktigt Lova. Sedan låg jag Under Täcket hela natten...tillsammans med mina Leksaker förstås. När Matte vaknade hade hon inte bara Mig under täcket utan också min Lila Glitterboll, min Lila Fjädervippa, en Hornbachvippa, min Vita Kaninpälsleksak som ser ut som en svans, min Orange glittermus, min Neongröna Mus och min Grå IKEA-mus. Det är Viktigt att Hålla Koll på sina Skatter även på natten! Matte säger att antingen är jag en Skata eller en Drake...fast mest av allt hennes Busbirma!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Världens Bästa Leksaker!

Inläggav Tessera » ons 06 mar 2013, 09:09

Matte säger att hon ska försöka lägga in lite nya Bilder på Underbara Mig i kväll. Det är bra! Alla vill väl se Bilder på Mig? Och på tant Pandora och storebror Lord också förstås!

Tant Pandora har Konstiga Njurvärden säger Matte. Hon var hos Veterinären för ett tag sedan för att kontrollera det-där-hon-fick-Strålande-Medicin-för och då hade hon helt plötsligt Konstiga Njurvärden. Matte Pratade länge med Veterinären i Telefonen (tant Pandora har en Speciellt veterinär för det där och den Veterinären är Jättebra säger Matte och Jättesnäll säger tant Pandora) och tant Pandora får fortsätta att äta samma Jättesmaskiga Mat som oss i en månad medan hon får Medicin som är ett Hormon säger Matte. Det är en Flytande Medicin - tant Pandora säger att den smakar lite Äckligt men det är så lite att det är ingen fara och man Måste ta Medicin utan att Bråka för det är Viktigt. Så om en månad ska tant Pandora få träffa sin Speciella Veterinär igen. Tant Pandora säger att den Speciella Veterinären sa att tant Pandoras Njurvärden var Konstiga för de inte stämmer på en Katt som är i så Fin Form med så Bra Muskler och Underbar Päls. Hon var lite Mallig när hon kom Hem.

Och så måste jag berätta om en Jättebra Leksak min Matte fixar åt mig! Det är något som Matte kallar Piprensare som jag tycker är Jätteskojigt! Och så har Matte sådana där Piprensare som är Stora och Glittriga! Glittrigt är Jättebra! Matte tar en sådan Piprensare och snurrar den runt sitt finger så det blir en Spiral och sedan Kastar hon den åt Mig. Den studsar! Man kan Jaga den överallt och man kan plocka upp den och Bära den in till Mattes säng på Morgonen och Leka tillsammans med storebror Lord i ett Jätterejs över hela Sängen och Sovande Matte och Husse. Det är Jätteskoj!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 14 mar 2013, 10:56

Det där med nya bilder på mig sa Matte för en vecka sedan...och vet ni vad? Hon skyller på Mig för att de inte kommit upp! Hon säger att Jag har Lekt Bort hennes Minneskortläsare, som är en grej som gör att hon kan ta Bilderna i Kameran och peta in dem i Datorn på något vis. Som om Jag skulle göra något Bus!
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt
Katt: SRS, LPL & BRI

Inläggav Miamiomi » fre 15 mar 2013, 13:36

Tessera skrev:Det där med nya bilder på mig sa Matte för en vecka sedan...och vet ni vad? Hon skyller på Mig för att de inte kommit upp! Hon säger att Jag har Lekt Bort hennes Minneskortläsare, som är en grej som gör att hon kan ta Bilderna i Kameran och peta in dem i Datorn på något vis. Som om Jag skulle göra något Bus!

Midna: Men hon kan ju inte skylla det på dig, om du bor på samma ställe som minneskortläsaren så har du ju all rätt att leka med den, den är ju din, allt är ditt! Så du har ju inte gjort något fel, det är din matte som gör fel eftersom hon inte hittar den, hon letar uppenbarligen på fel ställe. Men det låter som en jätterolig leksak, så jag förstår om du leker med den :-D
Senast redigerad av Miamiomi fre 15 mar 2013, 16:25, redigerad totalt 1 gång.
"You've met with a terrible fate, haven't you?"

Midna (GRCA/PIP Tiddlywinks Sotiga Sodom, SRS n) 21/5-12
Ghirahim (IP S*ÄgirsHus BC Rune, LPL n 32) 13/10-13
Link (S*Billfeldt's Primo, BRI b) 3/8-15

SE*Hyrule's (Under uppbyggnad) http://hyruleselkirkrex.weebly.com/

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 15 mar 2013, 14:11

Miamiomi skrev:
Tessera skrev:Det där med nya bilder på mig sa Matte för en vecka sedan...och vet ni vad? Hon skyller på Mig för att de inte kommit upp! Hon säger att Jag har Lekt Bort hennes Minneskortläsare, som är en grej som gör att hon kan ta Bilderna i Kameran och peta in dem i Datorn på något vis. Som om Jag skulle göra något Bus!

Men hon kan ju inte skylla det på dig, om du bor på samma ställe som minneskortläsaren så har du ju all rätt att leka med den, den är ju din, allt är ditt! Så du har ju inte gjort något fel, det är din matte som gör fel eftersom hon inte hittar den, hon letar uppenbarligen på fel ställe. Men det låter som en jätterolig leksak, så jag förstår om du leker med den :-D

Hush, tala inte om det för Matte men den är Jätterolig! Den är Blå och precis Lagom Stor för att Peta på...och Matte förvarar den på en Hylla på Datorbordet. Min Mamma brukade alltid sova i Hyllan under den Hyllan men det får inte jag göra uppenbarligen för Matte har en massa Papper och Saker där nu, vilket jag tycker är Orättvist! När min Mamma levde hade hon en filt där! Men, den där Saken...om man står på Mattes Datorbord och står på Bakbenen och Petar med Tassen på den där Övre Hyllan så kan det hända att den där minneskorts-Saken liksom trillar ner och gör ett Roligt Ljud... Sedan så kan man liksom Peta till den med Tassen lite till så far den iväg ner på Golvet...och då kan man leka med den Jättemycket!

Matte säger att det fins för mycket Saker i vår Lägenhet och det beror på att både Matte och Husse är Hamstrar. Det tycker jag verkar Underligt - är inte Mattar och Hussar Människor? Och jag Tycker Om när det är mycket Saker överallt för det är inga farliga Saker utan Böcker och Rentvättade Kläder och Gosiga Filtar och Kartonger och andra Saker som helt klart är till för en Katt att Leka Med eller Gosa Med eller Gömma Sig I eller så!
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miamiomi » fre 15 mar 2013, 16:17

Tessera skrev:
Miamiomi skrev:

Men hon kan ju inte skylla det på dig, om du bor på samma ställe som minneskortläsaren så har du ju all rätt att leka med den, den är ju din, allt är ditt! Så du har ju inte gjort något fel, det är din matte som gör fel eftersom hon inte hittar den, hon letar uppenbarligen på fel ställe. Men det låter som en jätterolig leksak, så jag förstår om du leker med den :-D

Hush, tala inte om det för Matte men den är Jätterolig! Den är Blå och precis Lagom Stor för att Peta på...och Matte förvarar den på en Hylla på Datorbordet. Min Mamma brukade alltid sova i Hyllan under den Hyllan men det får inte jag göra uppenbarligen för Matte har en massa Papper och Saker där nu, vilket jag tycker är Orättvist! När min Mamma levde hade hon en filt där! Men, den där Saken...om man står på Mattes Datorbord och står på Bakbenen och Petar med Tassen på den där Övre Hyllan så kan det hända att den där minneskorts-Saken liksom trillar ner och gör ett Roligt Ljud... Sedan så kan man liksom Peta till den med Tassen lite till så far den iväg ner på Golvet...och då kan man leka med den Jättemycket!

Matte säger att det fins för mycket Saker i vår Lägenhet och det beror på att både Matte och Husse är Hamstrar. Det tycker jag verkar Underligt - är inte Mattar och Hussar Människor? Och jag Tycker Om när det är mycket Saker överallt för det är inga farliga Saker utan Böcker och Rentvättade Kläder och Gosiga Filtar och Kartonger och andra Saker som helt klart är till för en Katt att Leka Med eller Gosa Med eller Gömma Sig I eller så!

Midna: Den där minneskortsaken låter ju jätteskojig, vad synd att det inte finns någon sådan här. Men det finns alltid en massa annat på golvet som man kan peta på, Matte är nämligen inte alltid så bra på att plocka upp saker från golvet. Så det ligger nästan alltid en massa papper här och där. Papper är verkligen jätteroliga leksaker, särskilt om man smyger på dem på avstånd så de inte ser en (var sitter pappernas ögon förresten?), då kan man ta sats, springa mot dem, och sedan hoppa på dem, då glider man över golvet! :-D
Vad kul att det finns en massa saker där du bor. Det rummet i mitt revir där det finns mest saker är Mattes rum, men jag får inte vara inne där fören sent på kvällarna när alla mattes lysande glasburkar har slocknat. Det är dumt :pfft:
Fast Matte låter mig bara vara inne i hennes rum korta stunder, för jag brukar hoppa upp på Mattes skrivbord och riva ner/peta på en massa saker, och sen hittar jag ingen bra väg när jag ska ta mig ner från skrivbordet. Så Matte tycker att det är lugnast om jag håller mig utanför rummet :roll:
Senast redigerad av Miamiomi fre 15 mar 2013, 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » fre 15 mar 2013, 16:21

Mynta: Hej Minou! Min matte har ingen sådan där minneskortläsare som din matte har, hon säger att hennes sådan där läsare är inbyggd i sin dator. Det låter tråkigt tycker jag, för då kan man ju inte busa runt med den! Däremot tycker jag det är jätteroligt att peta på en massa andra saker. Matte kallar mig för pill-unge, för hon tycker att jag pillar på så mycket saker. T.ex. så säger matte att jag alltid pillar ut en låda som står i badrummet från väggen, men det förstår hon väl att jag måste kolla om det finns något roligt bakom lådan.

Häromdagen när matte höll på att byta kontakt på en sladd så var jag ju också tvungen att peta lite på de olika delarna, men då blev matte lite irriterad på mig för hon säger att det är farligt för katter om de skulle råka svälja sådana där små skruvar eller plastbitar. Så jag fick busa med min favoritboll som prasslar jättemycket, istället. Den har varit försvunnen jättelänge, och matte har letat och letat, till och med bakom tv-bänken där mina leksaker brukar samlas. Men så skulle husse och matte ta bort tv-bänken och hänga tv:n på väggen, och då låg min boll där! Den hade följt med tv-bänken när matte drog fram den för att leta, sa matte.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 18 mar 2013, 17:04

Miamiomi skrev:Midna: Den där minneskortsaken låter ju jätteskojig, vad synd att det inte finns någon sådan här. Men det finns alltid en massa annat på golvet som man kan peta på, Matte är nämligen inte alltid så bra på att plocka upp saker från golvet. Så det ligger nästan alltid en massa papper här och där. Papper är verkligen jätteroliga leksaker, särskilt om man smyger på dem på avstånd så de inte ser en (var sitter pappernas ögon förresten?), då kan man ta sats, springa mot dem, och sedan hoppa på dem, då glider man över golvet! :-D
Vad kul att det finns en massa saker där du bor. Det rummet i mitt revir där det finns mest saker är Mattes rum, men jag får inte vara inne där fören sent på kvällarna när alla mattes lysande glasburkar har slocknat. Det är dumt :pfft:
Fast Matte låter mig bara vara inne i hennes rum korta stunder, för jag brukar hoppa upp på Mattes skrivbord och riva ner/peta på en massa saker, och sen hittar jag ingen bra väg när jag ska ta mig ner från skrivbordet. Så Matte tycker att det är lugnast om jag håller mig utanför rummet :roll:

Min Matte är heller inte så bra på att Plocka Upp saker...hon säger att hon lever efter devisen "Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" - jag vet inte riktigt vad det betyder men det betyder i alla flal att det finns massor med Saker att Leka med överallt.

Jag vet inte heller var Papprenas Ögon finns...jag tror de bara ser i Golvet hela tiden. Men visst är det roligt att Åka Kana på dem? Det kan man göra med Kläder också - om ens Matte klär av sig sina Kläder (som Människor har för att de inte har vacker och gosig Päls!) och lägger på en Stol eller så så kan man Hoppa upp på Stolen och peta ner en T-shirt eller så...och så Springer man och Tar Sats och så kan man Åka Kana över hela Vardagsrumsgolvet!

Lysande Glasburkar låter Jättespännande - du får be din Matte förklara vad det är för jag är Nyfiken.

myntasmatte skrev:Mynta: [i]Häromdagen när matte höll på att byta kontakt på en sladd så var jag ju också tvungen att peta lite på de olika delarna, men då blev matte lite irriterad på mig för hon säger att det är farligt för katter om de skulle råka svälja sådana där små skruvar eller plastbitar. Så jag fick busa med min favoritboll som prasslar jättemycket, istället. Den har varit försvunnen jättelänge, och matte har letat och letat, till och med bakom tv-bänken där mina leksaker brukar samlas. Men så skulle husse och matte ta bort tv-bänken och hänga tv:n på väggen, och då låg min boll där! Den hade följt med tv-bänken när matte drog fram den för att leta, sa matte.
[/i]
Men naturligtvis måste man Peta på allting! Det är Jätteviktigt att Undersöka allt. Fast när Husse (det är oftast Husse) håller på med Datorer och Öppnar dem så får man inte hoppa ner i Datorlådan!Det är uppenbarligen Farligt för Datorn om den får Päls i sig.

Leksaker är Jätteskoj! I går fick jag min Matte att göra en Bläckfisk av Glittrig Guldpiprensare åt mig...hon fick Kasta den i över en Timme åt mig! Och Matte ska försöka Leta efter den där Minneskortläsaren också...hon Muttrar något om att Köpa en Ny annars.
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miamiomi » mån 18 mar 2013, 21:59

Tessera skrev:
Miamiomi skrev:Midna: Den där minneskortsaken låter ju jätteskojig, vad synd att det inte finns någon sådan här. Men det finns alltid en massa annat på golvet som man kan peta på, Matte är nämligen inte alltid så bra på att plocka upp saker från golvet. Så det ligger nästan alltid en massa papper här och där. Papper är verkligen jätteroliga leksaker, särskilt om man smyger på dem på avstånd så de inte ser en (var sitter pappernas ögon förresten?), då kan man ta sats, springa mot dem, och sedan hoppa på dem, då glider man över golvet! :-D

[i]Min Matte är heller inte så bra på att Plocka Upp saker...hon säger att hon lever efter devisen "Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" - jag vet inte riktigt vad det betyder men det betyder i alla flal att det finns massor med Saker att Leka med överallt.

Jag vet inte heller var Papprenas Ögon finns...jag tror de bara ser i Golvet hela tiden. Men visst är det roligt att Åka Kana på dem? Det kan man göra med Kläder också - om ens Matte klär av sig sina Kläder (som Människor har för att de inte har vacker och gosig Päls!) och lägger på en Stol eller så så kan man Hoppa upp på Stolen och peta ner en T-shirt eller så...och så Springer man och Tar Sats och så kan man Åka Kana över hela Vardagsrumsgolvet!

Lysande Glasburkar låter Jättespännande - du får be din Matte förklara vad det är för jag är Nyfiken.

Midna: Matte säger att de lysande glasburkarna kallas för terrarium egentligen, fast 2 av dem består faktiskt till största delen av trä. Det är några konstiga, kantiga lådor, ungefär som kartonger som man stoppar in en massa lampor, pinnar, sand och annat i. I 3 lådor bor det fjälliga råttor, och i ett bor det 2 st fjälliga, levande pinnar. Skälet till att jag inte får vara inne i Mattes rum på dagarna är att hon vill inte att jag ska skrämma de fjälliga sakerna som bor där inne. Fast en utav de fjälliga råttorna bor inte inne i Mattes rum, så honom kan jag hälsa på när jag vill. Fast Matte har lärt mig att jag inte ska bry mig om den fjälliga råttan, så jag låter honom vara.
Fast det har hänt att jag har lyckats smita in i Mattes rum på dagtid, så jag har sett alla i alla fall.
Matte säger att jag är väldigt lik vissa av dem. De 2 knubbiga, fjälliga råttorna med taggis svans ska tydligen alltid vara i vägen när Matte städar hos dem, och det påminner tydligen om mig. Sen säger Matte att jag har ungefär samma temperament som de fjälliga pinnarna. Hon brukar säga att det är världens mest menlösa boaart, för de går med på precis vad som helst.
Jag måste också berätta att en den 3:e fjälliga råttan, en lång råtta som har ett paraply runt huvudet, har en plastburk precis utanför sin låda som mullrar och lyser ibland, den är jätterolig att smyga på :-D

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 19 mar 2013, 12:36

Miamiomi skrev:
Tessera skrev:Lysande Glasburkar låter Jättespännande - du får be din Matte förklara vad det är för jag är Nyfiken.

Midna: Matte säger att de lysande glasburkarna kallas för terrarium egentligen, fast 2 av dem består faktiskt till största delen av trä. Det är några konstiga, kantiga lådor, ungefär som kartonger som man stoppar in en massa lampor, pinnar, sand och annat i. I 3 lådor bor det fjälliga råttor, och i ett bor det 2 st fjälliga, levande pinnar. Skälet till att jag inte får vara inne i Mattes rum på dagarna är att hon vill inte att jag ska skrämma de fjälliga sakerna som bor där inne. Fast en utav de fjälliga råttorna bor inte inne i Mattes rum, så honom kan jag hälsa på när jag vill. Fast Matte har lärt mig att jag inte ska bry mig om den fjälliga råttan, så jag låter honom vara.
Fast det har hänt att jag har lyckats smita in i Mattes rum på dagtid, så jag har sett alla i alla fall.
Matte säger att jag är väldigt lik vissa av dem. De 2 knubbiga, fjälliga råttorna med taggis svans ska tydligen alltid vara i vägen när Matte städar hos dem, och det påminner tydligen om mig. Sen säger Matte att jag har ungefär samma temperament som de fjälliga pinnarna. Hon brukar säga att det är världens mest menlösa boaart, för de går med på precis vad som helst.
Jag måste också berätta att en den 3:e fjälliga råttan, en lång råtta som har ett paraply runt huvudet, har en plastburk precis utanför sin låda som mullrar och lyser ibland, den är jätterolig att smyga på :-D

Min Matte, som kan Massor med saker om Olika Djur, säger att de där långa fjälliga pinnarna är något som kallas för Orm. De fjälliga Råttorna är någon sorts Ödla tror Matte. Sådana Djur måste bo i sådana där Lysande Glasburkar för de måste ha det Varmt och en del ska ha det lite Fuktigt Också. Jag undrade hur din Matte gosade med sådana Ormar och Ödlor och min Matte säger att den sortens Djur är inte lika Keliga som Katter är, stämmer det? I så fall var det ju Jätttebra att din Matte skaffade Dig, så hon blir ordentligt Gosad Med!
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miamiomi » tis 19 mar 2013, 12:57

Tessera skrev:
Miamiomi skrev:
Tessera skrev:Lysande Glasburkar låter Jättespännande - du får be din Matte förklara vad det är för jag är Nyfiken.

Min Matte, som kan Massor med saker om Olika Djur, säger att de där långa fjälliga pinnarna är något som kallas för Orm. De fjälliga Råttorna är någon sorts Ödla tror Matte. Sådana Djur måste bo i sådana där Lysande Glasburkar för de måste ha det Varmt och en del ska ha det lite Fuktigt Också. Jag undrade hur din Matte gosade med sådana Ormar och Ödlor och min Matte säger att den sortens Djur är inte lika Keliga som Katter är, stämmer det? I så fall var det ju Jätttebra att din Matte skaffade Dig, så hon blir ordentligt Gosad Med!

Midna: Matte gosar aldrig med de så kallade ormarna och ödlorna, de hanteras bara när de måste bli hanterade. Hon säger att de uppskattar inte beröring, och de är inte det minsta sociala, så hon säger att de mår allra bäst av att få vara ifred i sina glas-och träburkar. För precis som din matte säger så kan de bli jättesjuka av att inte få värme, fukt osv som finns i deras burkar. Så de är aldrig utanför burkarna.
Så det var ju bra att jag kom in i bilden, jag är ju jättegosig när jag vill vara det, och min päls måste ju ändå vara mysigare än fjäll. Sen är jag jättesocial när när jag har lust för det, jag brukar förfölja Matte genom hela huset så hon inte glömmer bort att jag existerar. Så jag måste ju vara bättre än alla fjälliga saker som bor här, jag uppskattar ju i alla fall om folk klappar mig :-D

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 19 mar 2013, 13:28

Miamiomi skrev:Midna: Matte gosar aldrig med de så kallade ormarna och ödlorna, de hanteras bara när de måste bli hanterade. Hon säger att de uppskattar inte beröring, och de är inte det minsta sociala, så hon säger att de mår allra bäst av att få vara ifred i sina glas-och träburkar. För precis som din matte säger så kan de bli jättesjuka av att inte få värme, fukt osv som finns i deras burkar. Så de är aldrig utanför burkarna.
Så det var ju bra att jag kom in i bilden, jag är ju jättegosig när jag vill vara det, och min päls måste ju ändå vara mysigare än fjäll. Sen är jag jättesocial när när jag har lust för det, jag brukar förfölja Matte genom hela huset så hon inte glömmer bort att jag existerar. Så jag måste ju vara bättre än alla fjälliga saker som bor här, jag uppskattar ju i alla fall om folk klappar mig :-D

Klart du är Bättre, du är ju Katt och vi är det Bästa Djuret tycker jag! Och så måste det ju vara bättre att bli Gosad Med! Jag tycker Ormar verkar vara Underliga Djur, som inte vill bli Gosade med!

Min Matte har inga Ormar, men en gång när hon gick på Universitetet i en stad Långt Borta - det var så länge sedan att inte ens tant Pandora fanns då utan Matte hade två Katter som hette Sokrates och Liten som bodde hos henne - så hade hon en Kompis som hade Ormar som heter Majsorm. En gång hade han en av Ormarna i en Påse innanför Tröjan, för Ormen var Sjuk och måste ha det Extra Varmt och få Medicin flera gånger om dagen och träffa Veterinären då och då.

Min Matte (och Husse) har faktiskt inga andra Djur alls, bara vi Katter. Fast Matte säger att vi har Dammråttor! Fast då Skojar Matte med mig för Dammråttor är bara Pälsludd i Hörnen, det säger tant Pandora! När Matte var Liten hade hon andra sorters Djur men hon säger att hon tycker att Katter är det Bästa Djuret. Det tycker jag med! Vi är Söta och Gulliga och Tycker Om att bli Kelade med och Gosade med och det går Jättebra att Leka med oss. Dessutom är vi otroligt Sociala och Hjälpsamma - jag tror inte sådana där Ormar hjälper sin Matte ens hälften så mycket som vi Katter gör!

Fast jag har hört att sådana där Ormar äter Möss - sådana Möss som är gjorda av Kött, inte sådana som Glittrar. Min forum-kompis Merlin, som min Matte säger att du träffar ibland (hon säger att din Matte och Merlins Matte är syskon som Lord och jag är) säger att Kött-Möss är Goda att Äta. Du kanske kan se om du kan hitta en sådan och testa?
Bild

Användarvisningsbild
Miamiomi
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miamiomi » tis 19 mar 2013, 13:42

Tessera skrev:
Miamiomi skrev:Midna: Matte gosar aldrig med de så kallade ormarna och ödlorna, de hanteras bara när de måste bli hanterade. Hon säger att de uppskattar inte beröring, och de är inte det minsta sociala, så hon säger att de mår allra bäst av att få vara ifred i sina glas-och träburkar. För precis som din matte säger så kan de bli jättesjuka av att inte få värme, fukt osv som finns i deras burkar. Så de är aldrig utanför burkarna.

Klart du är Bättre, du är ju Katt och vi är det Bästa Djuret tycker jag! Och så måste det ju vara bättre att bli Gosad Med! Jag tycker Ormar verkar vara Underliga Djur, som inte vill bli Gosade med!

Min Matte har inga Ormar, men en gång när hon gick på Universitetet i en stad Långt Borta - det var så länge sedan att inte ens tant Pandora fanns då utan Matte hade två Katter som hette Sokrates och Liten som bodde hos henne - så hade hon en Kompis som hade Ormar som heter Majsorm. En gång hade han en av Ormarna i en Påse innanför Tröjan, för Ormen var Sjuk och måste ha det Extra Varmt och få Medicin flera gånger om dagen och träffa Veterinären då och då.

Min Matte (och Husse) har faktiskt inga andra Djur alls, bara vi Katter. Fast Matte säger att vi har Dammråttor! Fast då Skojar Matte med mig för Dammråttor är bara Pälsludd i Hörnen, det säger tant Pandora! När Matte var Liten hade hon andra sorters Djur men hon säger att hon tycker att Katter är det Bästa Djuret. Det tycker jag med! Vi är Söta och Gulliga och Tycker Om att bli Kelade med och Gosade med och det går Jättebra att Leka med oss. Dessutom är vi otroligt Sociala och Hjälpsamma - jag tror inte sådana där Ormar hjälper sin Matte ens hälften så mycket som vi Katter gör!

Fast jag har hört att sådana där Ormar äter Möss - sådana Möss som är gjorda av Kött, inte sådana som Glittrar. Min forum-kompis Merlin, som min Matte säger att du träffar ibland (hon säger att din Matte och Merlins Matte är syskon som Lord och jag är) säger att Kött-Möss är Goda att Äta. Du kanske kan se om du kan hitta en sådan och testa?

Midna: Jag har fått testa köttmöss flera gånger, de är fantastiska, de är både jättekul att leka med, och jättegoda att äta. Fast Matte har dragit ner lite på det, för jag har fått mask av dem, och det är ju inte så kul att få det. Men om Mattes boor inte vill ha sina möss nån dag så får jag dem istället :-D
Fast det roligaste med att få en köttmus är inte själva musen, det är hushållspappret som den ligger på, det är också en fantastisk leksak. En annan fantastisk leksak är stora, platta saker som mattes ödla med paraply runt huvudet äter, de kallas för kackerlackor och är jätteroliga att jaga. Det händer ibland att kackerlackorna rymmer, och jag vet att de inte får det, så jag brukar fånga dem åt Matte så att hon kan sätta tillbaka dem där de hör hemma. Jag är en jätteduktig insektsjägare :-D

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 20 mar 2013, 12:46

Miamiomi skrev:Midna: Jag har fått testa köttmöss flera gånger, de är fantastiska, de är både jättekul att leka med, och jättegoda att äta. Fast Matte har dragit ner lite på det, för jag har fått mask av dem, och det är ju inte så kul att få det. Men om Mattes boor inte vill ha sina möss nån dag så får jag dem istället :-D
Fast det roligaste med att få en köttmus är inte själva musen, det är hushållspappret som den ligger på, det är också en fantastisk leksak. En annan fantastisk leksak är stora, platta saker som mattes ödla med paraply runt huvudet äter, de kallas för kackerlackor och är jätteroliga att jaga. Det händer ibland att kackerlackorna rymmer, och jag vet att de inte får det, så jag brukar fånga dem åt Matte så att hon kan sätta tillbaka dem där de hör hemma. Jag är en jätteduktig insektsjägare :-D

Vad mycket Roliga Saker du gör! Och vad Bra att du hjälper din Matte att jaga sådana där insekter!

Jag har aldrig ätit en Köttmus men det kanske jag får någon gång. Men, vet ni vad min Matte och Husse ska göra idag? Vi ska Åka Bil till Veterinären, för tant Pandora och storebror Lord ska får sina Vaccinationer mot Kattsnuva. Matte säger att Kattsnuva är en Sjukdom som kan vara Jättefarlig för små Kattungar och ibland kan Vuxna Katter också bli Jättesjuka och till och med Dö...så det är Jätteviktigt att man är Vaccinerad. Jag blev Vaccinerad i Höstas, mot både Kattsnuva och den ännu Jättehemskare Sjukdomen Kattpest så jag ska inte få någon Spruta...men jag får Följa Med ändå för vår Veterinär (som är Världens Bästa Veterinär och har Ost!) tycker att jag är så Söt att hon vill Träffa mig och Kela med mig och se att jag Växer Ordentligt. Så vi ska Åka Bil i kväll jättelänge
(Mattes kommentar: si så där trekvart eller så...) till Veterinären. Men först så ska vi åka till en Affär! Matte säger att Katter inte får vara i Affären så hon kommer att gå in ensam och vi får vara kvar i bilen med Husse...men det är ändå en Bra Affär, fast jag inte får Följa Med in! För vet ni vad Matte ska Köpa i den Affären? Jo, Nöthjärta, Grishjärta och Kalvlever till vår Smaskiga Mat och Jätte-Super-Smaskiga Broskben åt oss! Det är en Smaskig Mat-affär! Min Matte är en Jättebra Matte som köper sådana Goda Saker åt oss. Husse är också Jättebra men han fixar ju inte den Smaskiga Maten!
Bild

Användarvisningsbild
lilla_pi
Kattunge
Kattunge

Inläggav lilla_pi » tor 21 mar 2013, 21:04

Tessera skrev:

Bella: En gång när jag smet in i Förrådet (ett rum med massor skojiga prylar som jag inte får vara i) så såg jag en sån glasburk där! Matte berättade att hon hade Orm Förr I Tiden och att den bodde i glasburken då! Hon säger att det var en sort som hette Honduramjölksnok.

Min matte tycker också att Katter är det bästa djuret. Och Hästar. Fast det vet jag inte vad det är för något.
Men hon säger att hon ändå gärna vill ha Orm igen någon gång. Då skrattar alltid Husse och säger att jag får akta mig så att den inte äter upp mig! Är Ormar farliga?

Tessera skrev:
Miamiomi skrev:Midna: Jag har fått testa köttmöss flera gånger, de är fantastiska, de är både jättekul att leka med, och jättegoda att äta. Fast Matte har dragit ner lite på det, för jag har fått mask av dem, och det är ju inte så kul att få det. Men om Mattes boor inte vill ha sina möss nån dag så får jag dem istället :-D

Vad mycket Roliga Saker du gör! Och vad Bra att du hjälper din Matte att jaga sådana där insekter!

Jag har aldrig ätit en Köttmus men det kanske jag får någon gång. Men, vet ni vad min Matte och Husse ska göra idag? Vi ska Åka Bil till Veterinären, för tant Pandora och storebror Lord ska får sina Vaccinationer mot Kattsnuva. Matte säger att Kattsnuva är en Sjukdom som kan vara Jättefarlig för små Kattungar och ibland kan Vuxna Katter också bli Jättesjuka och till och med Dö...så det är Jätteviktigt att man är Vaccinerad. Jag blev Vaccinerad i Höstas, mot både Kattsnuva och den ännu Jättehemskare Sjukdomen Kattpest så jag ska inte få någon Spruta...men jag får Följa Med ändå för vår Veterinär (som är Världens Bästa Veterinär och har Ost!) tycker att jag är så Söt att hon vill Träffa mig och Kela med mig och se att jag Växer Ordentligt. Så vi ska Åka Bil i kväll jättelänge
(Mattes kommentar: si så där trekvart eller så...) till Veterinären. Men först så ska vi åka till en Affär! Matte säger att Katter inte får vara i Affären så hon kommer att gå in ensam och vi får vara kvar i bilen med Husse...men det är ändå en Bra Affär, fast jag inte får Följa Med in! För vet ni vad Matte ska Köpa i den Affären? Jo, Nöthjärta, Grishjärta och Kalvlever till vår Smaskiga Mat och Jätte-Super-Smaskiga Broskben åt oss! Det är en Smaskig Mat-affär! Min Matte är en Jättebra Matte som köper sådana Goda Saker åt oss. Husse är också Jättebra men han fixar ju inte den Smaskiga Maten!

Oj vad spännande! Jag har också fått vaccin mot både kattpest och kattsnuva. Två gånger till och med. Det var spännande och stacks bara lite.
Men matte säger att jag snart ska till Veterinären igen, för det börjar snart bli dags att Kastrera mig. Matte vägrar tala om vad det är för något, men hon säger att jag kommer sova gott hela tiden. Så det är nog inget farligt. Jag tycker ju om att sova. Speciellt i Mattes famn.

Din matte låter som en jättebra matte. Jag tycker att det är jättegott när min matte eller husse ger mig Kött! Men bara om det inte är kallt för då är det äckligt.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 22 mar 2013, 09:01

lilla_pi skrev:Bella: Men hon säger att hon ändå gärna vill ha Orm igen någon gång. Då skrattar alltid Husse och säger att jag får akta mig så att den inte äter upp mig! Är Ormar farliga?

Min Matte säger att det finns Ormar som är farliga för att de har Gift i sina Tänder och om de Biter en så blir man Sjuk - det är så den sortens Ormar Jagar sin Mat för de blir inte Sjuka av sitt eget Gift eller så. Men Matte säger att en Ansvarsfull Djurägare (det betyder att man är en Bra Matte eller Husse) har inte Ormar som är Giftiga hemma.

Sedan finns det Ormar som blir så stora att de kan vara Farliga för Katter för att de kan tro att Katter är Mat...men då är de Jättestora och min Matte säger att så stora Ormar behöver bo i så stora Lysande Glasburkar att det är svårt att få plats med dem i ett vanligt Människo-revir. Och så sa hon det där igen om Bra Mattar och Hussar och något om Bra Förhållanden och så... och du har ju en Jättebra Matte du med så om hon skaffar en Orm så är det en som inte är Farlig för Katter. Fast jag tycker ju att våra Mattar och Hussar borde vara nöjda med att de har Oss, som är det Bästa Djuret alltid!

lilla_pi skrev:Oj vad spännande! Jag har också fått vaccin mot både kattpest och kattsnuva. Två gånger till och med. Det var spännande och stacks bara lite.

Det har jag också fått! Min Matte säger att man ska få Sprutor två gånger när man är Kattunge och sedan en sådan Spruta till efter ett år - då har man fått något som kallas för Grundvaccination. Sedan ska man ha sin vaccination varje år. Och det gör ju knappast Ont alls - bara ett Pyttelitet Stick. Vi, som har Världens Bästa Veterinär, får dessutom Godsaker efteråt! När min Storebror fått sin vaccination fick han Salami! Jag fick också smaka, fast jag inte hade fått någon Vaccination - jag fick sitta i Veterinärens famn och bli gosad med. Pandora tycker inte om Salami så hon fick Skinka i stället.

lilla_pi skrev:Men matte säger att jag snart ska till Veterinären igen, för det börjar snart bli dags att Kastrera mig. Matte vägrar tala om vad det är för något, men hon säger att jag kommer sova gott hela tiden. Så det är nog inget farligt. Jag tycker ju om att sova. Speciellt i Mattes famn.

Både tant Pandora och min storebror Lord är Kastrerade. Tant Pandora kommer knappt ihåg det, för det var så länge sedan - över sexton år sedan! Min storebror kommer ihåg sin Kastrering men Matte säger att hans Kastrering var Annorlunda och dessutom så är han ju en hane och du är en hona. Jag Frågade min Matte om vad Kastrering är och om jag också skulle bli Kastrerad snart och min Matte förklarade Jättebra! Hon säger att man åker till Veterinären, oftast på morgonen, och så kommer Veterinären att Lyssna lite på en med det där Stetoskopet och så - det gör inte Ont alls och man får säkert lite Gos också. Sedan får man en Spruta, som en Vaccination, fast det är inte Vaccin i den här sprutan utan annan Medicin som gör att man Somnar och så. Sedan gör Veterinären något som Matte inte berättade riktigt hur det Går Till men på Något sätt så plockar Veterinären ut något som heter Livmoder och Äggstockar och sedan får man Vakna igen.

Matte säger att det där gör man för att det inte är bra att alla Katter får Kattungar - varenda Kattunge som föds ska vara Älskad och Efterlängtad och Planerad säger min Matte! Och de där Äggstockarna som vi Honkatter har gör att när vi blir Vuxna så blir vi lite Konstiga då och då - det kallas för att Löpa. En del Löper jätteofta - min Mamma gjorde det - och en del mer Sällan. När man Löper så blir man visst lite Konstig och bara Jamar och vill ut och träffa Hankatter och Göra Kattungar (jag vet inte riktigt hur det går till och Matte säger att det får jag veta när jag blir Vuxen) och har ofta inte Tid att göra alla de där Viktiga Sakerna som Gosa med Matte och Husse, Leka med Vippor, Jaga Glittermöss, Äta Smaskig Mat och sådant. Så att bli Kastrerad är något Bra för då slipper man sådana Distraktioner och kan koncentrera sig på Viktiga Saker.

Matte säger också att det kan göra lite Ont på magen efter Kastreringen men man kan få Medicin för det av Veterinären. Och man ska inte hålla på och Tvätta sig för mycket på magen i några dagar - det kan hända att Veterinären säger att du ska ha en Tratt på dig, fast Matte säger att det funkar bättre med något som heter Body. Min storebror Lord fick ha en sådan Body när han Kastrerades, fast Hankatter oftast inte behöver det, för han hade en testikel som var uppe i Magen! Matte säger att han kan leta fram en Bild på Lord med sin Body...och Lord protesterar mot detta! Men han säger att Bodyn var mycket bättre än Tratt och att han rekommenderar en sådan.

Jag är inte Kastrerad för min Matte säger att det är meningen att jag ska gå i Avel - det betyder att när jag blir stor så kanske jag ska få Kattungar - Planerade och Efterlängtade Kattungar, precis som jag var! Men det är jättelångt dit!

lilla_pi skrev:Din matte låter som en jättebra matte. Jag tycker att det är jättegott när min matte eller husse ger mig Kött! Men bara om det inte är kallt för då är det äckligt.

Kött är Jättesmaskigt! Och min Matte är alldeles Jättebäst som fixar Smaskig Mat.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou berättar - Matte ska köpa Godsaker idag!

Inläggav Tessera » mån 25 mar 2013, 10:29

Matte har hittat den där Minneskortsläsaren nu! Jag sa ju till henne att den låg Under Skrivbordet där Mattes Dator står! Så i kväll kanske ni kan få Bilder på oss Katter!

I helgen gjorde Matte Smaskig-Mat. Men Matte säger att vi Katter Distraherade henne genom att Jama och vilja ha Smaskigheter så hon Glömde att lägga i något som heter Mineralsalt i Smaskiga Maten som smakar Gris och Smaskiga Maten som smakar Nöt. Så nu har Matte satt en Lapp på Frysen så hon ska Komma Ihåg att peta i det där Mineralsaltet i varje portion Smaskig Mat i stället. Det är Jättepyttelite sådant där Mineralsalt som ska vara i - Matte säger en halv tesked i en hel Skål Smaskig Mat - men det är Viktigt för att vi behöver något som Matte kallar för Jod. Matte gör massor med Beräkningar så hon ska veta vad det är för Nyttigheter i vår Smaskiga Mat och att den innehåller allt vi behöver för att Växa och Må Bra. Jag Hjälper naturligtvis till när Matte gör sådant! Då kallar Matte mig för sin Söta Bus-Minou och Pussar mig på Nosen och ger mig massor med Kel och kastar Glittriga Möss och Glittriga Piprensare och sådant så jag får Springa och Leka med dem..och ibland tar hon fram Roliga Vippor!

Min Matte är Bra nästan Jämt...utom när hon säger Nej. Min Matte har två sorters Nej - har era Mattar och Hussar det också? Ett låter så här - NEJ! - och då slutar man alldeles bums med allting och står alldeles stilla för då menar Matte Jätteallvar och då är något antagligen Farligt eller så. Jag har bara hört NEJ två gånger - en gång så var jag Nyfiken och Hoppade upp på Bänken alldeles bredvid Spisen och då blev Matte Jättesträng på rösten och sa NEJ och tog ner mig. Den andra gången var jag på väg in vid Soffan och Matte sa NEJ och tog upp mig och gav mig till Husse som fick Hålla Mig och Lord Samtidigt. Det var för att Matte hade Snubblat och Gjort Sönder ett Glas så hon var tvungen att få bort alla Glasbitar så ingen av oss Katter fick dem i Tassarna och Gick Sönder och fick Ont. Den sortens Nej förstår jag, för Matte vill ju inte att vi ska Skada Oss. Matte säger att hon sa den sortens Nej till mig ännu fler gånger när jag var Liten men det kommer jag inte ihåg... Men den andra sortens Nej är Fullständigt Onödigt tycker jag! Det är den sortens Nej Matte säger när jag försöker Klättra in i Hyllan i Vardagsrummet. Den sortens Nej betyder 'Sluta med det där' och för det mesta säger Matte först Nej och sedan Gå Ner och så kommer hon och puttar lite på mig så jag Hoppar Ner och så säger hon att jag är Världens Duktigaste Katt som Gick Ner. Matte säger att hon Lever på Hoppet om att jag när jag blir lika gammal som tant Pandora har Lärt Mig vad Gå Ner betyder. Ibland är Matte lite Dum...klart jag vet vad Gå Ner betyder men ibland är det faktiskt Viktigt att Utforska i stället!

Men annars är min Matte, och min Husse också, Jättebra! Vi får massor med Gos och Uppmärksamhet och Lek och Smaskig Mat. Matte säger att snart ska vi prova om Lords Sele passar mig och i så fall ska jag få gå ut i Utomhuset! I Snöre säger Matte.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"