Minou berättar - Jag vägrar att löpa!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Re: 14/11: Idag är ingen vanlig dag...

Inläggav Tessera » fre 16 nov 2012, 08:14

Minou firade genom att vara ännu mer bedårande än vanligt, förstås - hon blir vackrare för varje dag som går. Nej då, jag är inte alls partiskt...

Ska försöka ta lite vackra kort av henne och de andra lurvetussarna i familjen i helgen.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: 14/11: Idag är ingen vanlig dag...

Inläggav Tessera » mån 19 nov 2012, 13:09

I morgon (i kväll ska jag på föreläsning om kattögon och kommer hem sent) så kommer det Världens Sötaste Kort på storebror och lillasyster! Jag har lyckats fånga dem sovandes bredvid varandra och tvättande varandra. Yep, vi hade en Birmahög (TM) i sängen i morse. OK, tvättkorten är säkert suddiga hela bunten men jag ska välja ut det västa så ni får se det ändå för de var så in i norden söta!
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Birmahög - bildbevis kommer i senare

Inläggav Tessera » ons 21 nov 2012, 22:54

Minou är ganska adamant på det där att tangentbord, de får matte inte hålla på med för mycket utan hjälp från henne, så jag överlåter helt enkelt ordet till Minou igen. Jag hyser en viss misstanke om att hon har fått storhetsvansinne...det vill säga, hon är en helt vanlig katt. :biggrin:

Mjau på er allihop. Alla känner väl till mig vid det här laget - det är jag som är Minou, Världens Sötaste Kattunge! Matte säger att jag också är Värdens Busigaste Kattunge och att jag har Absolut Vassaste Tänder men det vet jag inget om...

Matte har försökt ta kort igen. Det är inte alltid så lätt säger hon men här är resultatet:

Bild
Jag i en papperskorg. Matte säger att jag brås på mamma - när mamma var liten skulle hon nödvändigtvis ner i en stor vattenkanna och jag, jag gillar den här papperskorgen. Så matte får inte slänga något i den!

Bild
Det här är tant Pandora! Hon försöker stjäla husses mat! När jag gör så blir jag nedlyft på golvet med en gång och matte säger Nej!

Bild
Det här är farbror Leonardo! Han har jättelånga morrhår! Egentligen tror jag han gillar mig lite grann för han slickar mig på huvudet ibland i förbifarten.

Bild
Matte och husse skulle ta bilder av mig. Husse tog fram sin stora kamera och jag satt och såg så söt ut så det är inte klokt. Matte säger att jag ser precis ut som min mamma när hon var liten.

Bild
Sedan försökte matte och husse ta kort på Leonardo också, men han ville inte vara med.

Bild
Här visar jag att jag minsann är en smidig katt! Jag kan böja mig baklänges i U-form!

Bild
Och titta så vackra tänder jag har!

Bild
Sedan kan man riva ner hela tyget som hänger på soffan för att det ska bli en bra bakgrund! jag är jättebra på att göra sådana saker. Matte säger att jag är en busunge!

Bild
Av allt poserande och av att hela tiden Se Mycket Söt Ut blir man trött! Då kan man gosa ner sig i tyget och sova.

Bild
Det är gosigt att sova i soffan bredvid husse...

Bild
Det här är Världens Bästa Storebror Lord. Han är jättesnäll och gosig och varm och jättebra att leka med också.

Bild
Storebror tar alltid hand om mig!

Bild
Så här sover vi hela natten ibland!

Bild
Bild
Och så var det dags för morgontvätt!

Vi hörs igen, när matte tagit fram kameran nästa gång!
Bild

Användarvisningsbild
Ladytala
Änkedrottning
Änkedrottning
Katt: NFO & DRX
Kontakt:

Re: 21/11 Birmahög och andra kort - Minou visar och berättar

Inläggav Ladytala » tor 22 nov 2012, 16:01

Bild

Det här var en helt underbar bild!

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Re: 21/11 Birmahög och andra kort - Minou visar och berättar

Inläggav zaddraya » tor 22 nov 2012, 16:03

Så söta, allihop! Men speciellt Minou. :heart: :wub: :love:
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Birmahög - bildbevis kommer i senare

Inläggav Tessera » fre 23 nov 2012, 12:20

Bild

Själv är jag löjligt kär i den här bilden - det är syskonkärlek det! Fast Lord tycker Minou kan vara lite jobbig ibland så tycker han mycket om henne...och hon är ju en Mycket Bra Leksak också - hon är ju Självgående!
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Busungen Minou

Inläggav Tessera » ons 28 nov 2012, 08:43

Matte är sjuk...och Minou är en busunge! När matte vaknar och hostar om nätterna (när hostmedicinen slutat verka) så tycker Minou det är jätteskoj! Matte är ju vaken! Vaken matte = gos och kel! Så då kommer hon som skjuten ur en kanon från sin sovplats (antingen vid husses knän eller mellan oss) och hoppar upp på mitt bröst, biter mig i näsan, spinner som en liten kvarn och är så kelsjuk att man bara måste klappa henne. Förstås!

De andra katterna håller sig lugna om nätterna - Leonardo bredvid mig, Pandora vid våra fötter och Lord vid mina knän om Minou är vid husses knän, annars vid husses knän...eller bredvid Minou.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou frågar: Vad är ett bad?

Inläggav Tessera » tor 06 dec 2012, 09:45

Hejsan - Världens Sötaste Kattunge här, det vill säga jag, Minou! Jag har en fråga till den samlade kattkunskapen här och hoppas att någon kan svara. Min brorsa bara skrattar åt mig när jag frågar honom och säger att det är inget farligt, farbror Leonardo får något skräckslaget i blicken och springer och gömmer sig och tant Pandora har jag inte ens frågat. Min fråga är alltså - vad är ett bad? För det säger matte att vi ska få i kväll. Jag misstänker att det kan ha något med vatten att göra och då vet jag inte om jag vill vara med längre...
Bild

Användarvisningsbild
Fridolfina
Überkatt
Überkatt
Katt: En korthårig huskatt
Kontakt:

Inläggav Fridolfina » tor 06 dec 2012, 09:54

:smile: Ja kära du, Minou, snart får du veta vad ett bad innebär!

Jag kunde inte låta bli fnissa åt Marco nyss som fick bad efter han har varit hos vetten och tagit bort tandsten, för 1-2 månader sedan jaaa... så han hade råkat kissa på sig av misstag på hemvägen i buren så halva han var dränkt i urin. Så ställde jag en påverkad drogad katt i badkaret och duschade honom. Han SOMNADE nästan sittandet! :smile: Måste ha tyckt det var skönt med lite varmt vatten! Annars brukar han inte vara himla förtjust bli badad/ duschad.
Har en underbar och knäpp korthårig svart/vit huskatt, Marco född 080708.
Har även två pälslösa ungar, födda 130318 och 140831, nämligen mina finaste döttrar Evy & Sunniva! :)

Ängelkatt Tova Sol - evig älskad och saknad! 990705-140530.

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tor 06 dec 2012, 11:56

Lilla Minou... Merlin var nyss med om ett bad, för bara 5 minuter sen faktiskt. Han säger att egentligen är det inte farligt men det känns väääääldigt farligt så man måste försöka smita och se skräckslagen ut. Gärna pipa lite bedrövat också. Det är blött och något kladdigt och luktande ska gnuggas in i pälsen. Sen måste det kladdig bort och då behövs ännu mer vatten! Så det är hemskt. Men det går över. Manda håller med. Bad är läskigt! Riga säger att visst är det farligt, men att skutta och sprattla för mycket passar inte fina damer. Däremot är det ett perfekt tillfälle att öva högljudda operaarior! Det är liksom så bra akustik i badrummet!

Jag ska försöka komma och krama dig på söndag, Minou, men det hänger lite på vädret också...

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 06 dec 2012, 14:56

Det där med bad låter läskigt! Vatten är helt OK att dricka...och lägga leksakerna i (de behöver också dricka!) men jag vet inte om jag vill doppa hela mig i det...

zaddraya skrev:Jag ska försöka komma och krama dig på söndag, Minou, men det hänger lite på vädret också...

Jag håller tassar för bra väder för jag vill ha massor med kramar! Men matte hälsar att annars får du gärna komma upp och hälsa på någon annan gång. Och matte lovar att ta med leksaker till dina stödhittekattungar (jag delar med mig av mina favoritglittermöss för det ska man göra säger matte...jag behöver inte alla 20 själv utan en del är köpta som presenter) och en Överraskning åt Merlin. Överraskningen går inte att äta och jag fick inte tugga på den, men jag har Hjälpt matte att göra den!
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 06 dec 2012, 15:07

Prickisarna hälsar till Minou att bad inte alls är läskigt utan riktigt kul :vinka: Först får man leka med att fånga vattnet och sedan efter leken får vi alltid en varm frottéhandduk att ligga på när man ska putsa sig och så massor av gos. Vill man är det ett perfekt tillfälle att få fnatt innan pälsen är helt torr och rusa i full fart genom hela hemmet så alla mattor ligger så där hemtrevligt i drivor :hi5:

Man kan också "glömma bort" att man inte får leka med mattes tår och då tjuter matte så där jätteroligt, ungefär som en pipande leksak :glasses:
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 06 dec 2012, 19:13

Minou hälsar att bad är läbbigt och äckligt och hemskt och otäckt och hon tänker aldrig komma fram under sängen och aldrig gosa med matte och aldrig spinna mer i hela sitt liv, så det så.

Matte hälsar att anledningen till att det inte finns bilder på Badande Minou är 1. matte behöver ändå si så där sjuttioelva armar för att försöka hålla fast kattunge som försöker fly så det fanns ingen hand över att hålla kameran med och 2. bilder på halvnaken matte är det ingen på forumet som behöver se.
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » tor 06 dec 2012, 19:40

Tessera skrev:Minou hälsar att bad är läbbigt och äckligt och hemskt och otäckt och hon tänker aldrig komma fram under sängen och aldrig gosa med matte och aldrig spinna mer i hela sitt liv, så det så.

Matte hälsar att anledningen till att det inte finns bilder på Badande Minou är 1. matte behöver ändå si så där sjuttioelva armar för att försöka hålla fast kattunge som försöker fly så det fanns ingen hand över att hålla kameran med och 2. bilder på halvnaken matte är det ingen på forumet som behöver se.

Merlin lider med dig, Minou :consoling: Bad är hemska saker!

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 06 dec 2012, 19:46

zaddraya skrev:
Tessera skrev:Minou hälsar att bad är läbbigt och äckligt och hemskt och otäckt och hon tänker aldrig komma fram under sängen och aldrig gosa med matte och aldrig spinna mer i hela sitt liv, så det så.

Merlin lider med dig, Minou :consoling: Bad är hemska saker!

Matte tycker att Minou överdriver lite här - så farligt var det ju inte. Minou fick mest ett 'fuskbad' - schampoo på tassar och över ryggen, hon har ju fortfarande bara bäbispäls. Tänk på stackars Lord som fick bli både schampoonerad överallt utom huvudet och dessutom balsam i pälsen! fast jag fuskade där med - han badades så bra inför VK i september så jag schampoonerade bara en gång.

Och det där med att aldrig spinna mer i hela sitt liv...på min säng sitter just nu en Minou och tvättar sig noggrant. När matte kommer in och klappar henne så spinner hon minsann ändå...
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 07 dec 2012, 10:28

I natt sov jag Omringad Av katter, så långsinta var de inte. Däremot är matte en aning öm i kroppen efter att ha sovit på rygg med benen åt ena sidan...jag hade Pandora övanför huvudet på huvudkuddarna, Leonardo vid sidan, Lord inknödd tätt intill mina ben (han sov ihoprullad till en boll, varför jag var tvungen att ligga med benen lite åt sidan...) och lilla Minou på min mage...
Bild

Användarvisningsbild
Anniz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: -allergisk.

Re: Minou har åsikter: Bad är läskigt!

Inläggav Anniz » lör 08 dec 2012, 12:04

Vilka fina katter! :love:

Älskar namnet Minou, så fint! :)

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minous åsikter om utställning

Inläggav Tessera » ons 12 dec 2012, 09:16

Jag var ju med om något enormt läskigt förra veckan - nämligen bad! För alla er katter där ute som inte varit med om detta läskiga ännu så kan jag säga - det är inget att rekommendera och min storebror är Otroligt Modig som bara sitter lugnt i mattes famn när sådana här läskigheter sker. Själv fick jag (enligt matte) minst sjutton ben och vred mig på alla håll...och ändå säger matte att det där bara var ett 'fuskbad' och ett riktigt bad varar mycket längre. Då vill jag inte vara med om ett Riktigt Bad, så det så! Farbror Leonardo slipper ju bad med vatten!

Nåja, efteråt var det ju ganska skönt att bli insvempt i varm handduk och sitta i husses famn ett tag...och sedan fick jag krypa ner under mattes täcke, trots att jag var Alldeles Våt (mattes kommentar: lätt fuktig), och där låg jag och höll mig varm och gosig. Det absolut mest jobbiga med Bad var att man var tvungen att tvätta hela sig jättenoggrant efteråt. Och min päls luktade lavendel, vilket är ganska OK, men helst ska den ju lukta Mig! Jag luktar ju jättegott, det säger matte ibland när hon borrar ner sin näsa i min päls och säger att varm gosig kattunge är det godaste lukten i världen.

Så skulle vi alltså på Utställning! Jag tänker vänta med att berätta om det tills matte har fått fram några bilder i kväll men jag kan i alla fall säga att det var inte farligt alls och alla älskade mig! Vilket ju är fullt förståeligt för jag är ju Världens Sötaste Kattunge, för det säger matte!

Jag har förresten varit en Snäll Katt! Det är så att det finns kattungar som inte har någon matte och husse som tar hand om dem utan de får vara ute i Hemska Kylan! Det är jättesynd om sådana kattungar och matte berättade för mig att en här på forumet hade hand om tre små sådana kattungar, som nu skulle få alldeles egna Underbara Mattar och Hussar när de var stora nog. Så eftersom jag faktiskt är en Snäll Katt, och ju har Mycket Bra Matte och Husse som skämmer bort mig och köper massor med leksaker och godsaker åt mig (även fast hon badar mig så är matte jättesnäll) så tyckte jag att jag får dela med mig lite...så de där hemlösa kattungarna fick några glittermöss av mig, av dem som jag inte lekt med ännu. Matte lovade att hon ska köpa fler åt mig när hon åker till Stora Varuhuset Med Glittermöss nästa gång, för att jag var så snäll. Dessutom köpte hon pälsiga svansar åt mig på Utställningen!

Jag ska se till att matte lägger in bild på söta mig i kväll så ska jag berätta hur det var på Utställningen! Och kanske till och med låta de andra katterna få berätta lite de med!
Senast redigerad av Tessera ons 12 dec 2012, 10:53, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou har åsikter: Bad är läskigt!

Inläggav Tessera » ons 12 dec 2012, 09:18

Anniz skrev:Älskar namnet Minou, så fint! :)

Minou betyder älskling, sötnos och liten katt på franska och är ett ganska vanligt kattnamn - Picassos siames hette Minou. Minous fullständiga namn är Minou le Miracle, eftersom hon är ett litet sött mirakel och föddes 14 juli, på Frankrikes nationaldag.
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Re: Minous åsikter om utställning

Inläggav zaddraya » ons 12 dec 2012, 10:40

Småkatterna tackar så mycket för glittermössen, Minou! :rosekiss:

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minous fyller 5 månader!

Inläggav Tessera » fre 14 dec 2012, 12:09

Jag vet att jag inte berättat om när jag var på Utställning ännu men det är helt och hållet mattes fel! Och kanske lite mitt, för jag har hållit matte fullt upptagen med att gosa med mig och kasta mina glittriga leksaker när hon inte hostar som en galning. Matte har fått något som kallas på-vippen-till-lunginflammation (fråga inte mig vad det är, det var läkarna på mattes jobb som sa så efter att ha tittat och lyssnat på matte) och då hostar man uppenbarligen jättemycket, är jättetrött och gör åt med massor av pappersnäsdukar som jag inte får leka med sedan. Matte har fått Medicin, som jag inte heller får leka med, och spenderar i stort sett tiden när hon inte är på Jobbet (något konstigt ställe som Mattar och Hussar måste gå till nästan varje dag - matte säger att Jobbet ger henne Pengar och för Pengarna köper hon glittermöss och kött åt mig, så Jobb är väl ganska OK ändå antar jag...) antingen i soffan eller i sängen. Inte mig emot, matte kan gosa ganska bra med mig då, eller kasta mina glittriga leksaker åt mig, men det blir ju inga vackra bilder på mig fixade då...

Jo, idag är det en Speciell Dag! Idag fyller jag nämligen hela fem månader! Fem månader är en jättebra ålder, tycker jag. Jag blev lite firad, fast bara lite, i morse - jag fick en bit nötkött som matte kallade Lövbiff och matte lovade att hon skulle ställa sig och göra BARF åt oss i helgen. Vilket är på tiden, brorsan och jag har tjatat på henne i två veckor om att vi svälter ihjäl här. Brorsan tjatar mest, jag tycker Bozita är ganska OK...men det går ju inte upp emot BARF förstås! Jag fick inga nya leksaker för matte sa att jag redan fått så många på Utställningen, men jag fick en Puss På Nosen av matte. Och så sa matte att hon tycker att jag ska börja lära mig att ge Pussar På Nosen i stället för Bett I Näsan...men där förstår jag henne inte alls. Jag ger ju bara matte små Kärleksnafs. Dessutom kliar det så in i norden i mina tänder just nu - matte och husse tittade mig i munnen i går och sa att jag börjar få en ny canintand! Jag känner mig lite oroad över det, jag är ingen kanin, jag är ju en Katt!

I går vägde matte mig också! När jag var en liten kattunge så satte hon mig i en skål och vägde mig på en våg men matte har slarvat med att väga mig sedan jag var liten säger hon. Så i går lade hon mig i en kasse och hängde kassen på en konstig krok. Efter ett tag pep kroken och jag blev ursläppt ur kassen...men det ville jag inte för det var en väldigt intressant kasse! Matte sa att jag väger 2,2 kilo! Det är ungefär samma sak som halva storebror det!
Bild

Användarvisningsbild
Today
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och Helig Birma

Inläggav Today » fre 14 dec 2012, 12:17

Grattis Minou!! :balloon:
Snö hälsar att det känns betryggande att även 5 månader är en bra ålder! Hon ligger jue ca en månad efter dig så det är jue toppen att höra om nån som testar alla åldrar innan och ser så de håller måttet! ;-)
Ziggy Stardust and the Spiders from Mars - "Ziggy", HCL es 03 23, 11-05-27
S*Sagastar's Nenette - "Snö", SBI f, 12-08-22

hardbanana
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatter såklart!

Inläggav hardbanana » fre 14 dec 2012, 12:20

Grattis Minou, söt du är! :wub:

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » fre 14 dec 2012, 12:24

Grattis Minou! :balloon: Kanintänderna ska du inte oroa dig för, dom är bra för att bita sönder köttbitar!

SE*Expelliarmus

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 14 dec 2012, 12:44

Today skrev:Snö hälsar att det känns betryggande att även 5 månader är en bra ålder! Hon ligger jue ca en månad efter dig så det är jue toppen att höra om nån som testar alla åldrar innan och ser så de håller måttet! ;-)

Hej Snö! Vad är du för en sorts katt? Matte säger att hon tror du också en en Helig Birma, vilket är bästa sortens katt tycker jag. Jo, fem månader är en jättebra ålder det med, förutom det här med nya tänder förstås för det kliar jättemycket! Men då kan man få extra köttbitar att tugga på eftersom matte tröttnar på mina små kärleksbett.

zaddraya skrev:Kanintänderna ska du inte oroa dig för, dom är bra för att bita sönder köttbitar!

Matte säger att canintänderna är till för att döda möss med...så jag praktiserar flitigt på mina glittermöss! Men jag fattar fortfarande inte varför det heter canintänder när de sitter på en katt! Matte säger att det beror på att de egentligen heter dentes canini och att det är ett fint namn på köttätartänder men varför säger man inte det på en gång då?
Bild

Användarvisningsbild
Today
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Today » fre 14 dec 2012, 13:15

Tessera skrev:
Today skrev:Snö hälsar att det känns betryggande att även 5 månader är en bra ålder! Hon ligger jue ca en månad efter dig så det är jue toppen att höra om nån som testar alla åldrar innan och ser så de håller måttet! ;-)

Hej Snö! Vad är du för en sorts katt? Matte säger att hon tror du också en en Helig Birma, vilket är bästa sortens katt tycker jag. Jo, fem månader är en jättebra ålder det med, förutom det här med nya tänder förstås för det kliar jättemycket! Men då kan man få extra köttbitar att tugga på eftersom matte tröttnar på mina små kärleksbett.

Hej Minou! Ja Snö är också en helig birma, matte håller med om att det är en fantastisk ras och hon tycker att du är supersöt också! Men om Snö fick välja själv skulle hon säga att bästa katten är en huskatt, för hennes största idol här i livet, "brorsan" Ziggy, är en sån och hon fullkomligt avguuuuuuuudar honom! :smile:

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 14 dec 2012, 13:40

Today skrev:Hej Minou! Ja Snö är också en helig birma, matte håller med om att det är en fantastisk ras och hon tycker att du är supersöt också! Men om Snö fick välja själv skulle hon säga att bästa katten är en huskatt, för hennes största idol här i livet, "brorsan" Ziggy, är en sån och hon fullkomligt avguuuuuuuudar honom! :smile:

Jag bor också ihop med huskatter! Men de är lite tråkiga för de vill oftast inte leka med mig alls, medan min storebror, som också är en Helig Birma, leker med mig massor. Men matte säger att det är för att Leonardo och Pandora är så mycket äldre än jag är så de tycker jag är lite jobbig.

Snö är jättesöt också! Attans att jag inte lyckades få syn på henne på ÄK. Minou tycker huskatter är lite tråkiga och det får man ju förstå - mian snart 17-åriga lurvetussar älskar inte energiska småkatter som vill jaga deras svansar...
Bild

Användarvisningsbild
Fridolfina
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Fridolfina » fre 14 dec 2012, 17:02

Tova Sol tassar här; Hej Ers Helighet Minou...

Marco tassar in också; Vaddå ers helighet? Minou är bara en kattunge!

Tova Sol: *Suck* Dummern! Minou är av rasen HELIG Birma, det måste vara något heligt med henne! Ursäkta mig, men narren här avbröt mig nyligen... Jag, alltså Drottningen av Örebro, mig kan ni gärna kalla för Ers Höghet eller Ers Skönhet...

Marco: Men matte och husse brukar skrika TOVA efter dig, inte ers höghet? Mig ropar de Marco, inte dummern! Hej Minou! Ja 5 månader gammal det är en härlig ålder! Jag minns när jag var...

Tova Sol: Herregud, din idiot! TYST! Jag ska skriva färdigt först! Bort med tassarna! Jag vill gärna framföra mina varma gratulationer till 5 månader! Du är fortfarande ung, ers Helighet. Du har mycket att lära. Min tips är att lyssna på de äldre vise katter - de vet vad de säger. Som jag naturligtvis...

Marco: Är du gammal, Tova Sol? Seriöst?! Hur gammal är du? Typ 100? Minou, jag är 4 år gammal. Min kropp känns fortfarande som 5 månader!

Tova Sol mer irriterat: Marco, det är snarare din hjärna som är 5 månader! Idiot, försvinn och bort med tassarna igen! Jag är inte färdig jag håller på att avsluta texten här! Ursäkta mig, unga Minou. Jag rekommerar dig varmt att inte lyssna på narren bredvid mig! Han är så korkad! Dummaste katt jag har någonsin träffat. Och förresten, narren... Min ålder ska man aldrig fråga!
Tack för ert tålamod. Ha en trevlig dag! Varsågod, idiot... jag menar Marco.

Marco: Häftigt Minou! Håller du på och byta tänderna? Jag minns hur det var! Där kärringen ehum.. jag menar *host* ers höghet minns nog inte hur det var på hennes tid. Mig kan du alltid fråga om det är något!

Matte: Vad gör ni vid min datorn?! Flytta på er! Opsan, vad ni katter har ställt till med! :smile:
Har även två pälslösa ungar, födda 130318 och 140831, nämligen mina finaste döttrar Evy & Sunniva! :)

Användarvisningsbild
LADL
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 ragdolls

Inläggav LADL » fre 14 dec 2012, 18:11

Grattis Minou!! :balloon:
LD

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou på utställning! Bilder 16/11

Inläggav Tessera » sön 16 dec 2012, 13:00

Jag lovade ju att berätta hur det var på Utställningen för er! Men matte envisas med att jag ska visa er lite andra bilder också - hon säger att jag inte får stjäla hela rampljuset. Jag förstår inte vad hon menar...

Nåja, jag är ju en Snäll Katt! Så, här kommer först några bilder på tant Pandora och farbror Leonardo. De var på Utställning dagen innan brorsan och jag, för matte säger att hon inte orkar ha fyra katter på Utställning samtidigt. Bilderna är tagna av en som heter hardbanana som var och hälsade på på Utställningen.

Bild
Här blir Pandora buren.

Bild
Och så här beter sig tant Pandora på domarbordet. Domarna brukar tycka hon är en fin katt. Jag hörde att en domare sa att hon inte kan vara en dag äldre än precis 10 år - gissa om hon skröt om det när hon kom hem?

Bild
Det här är farbror Leonardo. Han gillar också att gosa med mattes hår.

Bild
Så här beter sig farbror Leonardo på domarbordet. Antingen poserar han...

Bild
...eller så gosar han med matte. Ibland gosar han med domare också har jag hört!

Det fanns Andra Katter också på Utställningen! De här katterna har jag inte träffat men matte har berättat om dem.

Bild
Matte tyckte den här kattungen var jättesöt...förstår inte det alls! Jag är mycket sötare och jag håller minsann min päls i fint skick, den är inte så tovig som hennes. Fast matte säger att hon ska se ut så där. Hon heter Midna och är en Selkirk Rex och de ska vara långhåriga och lockiga säger matte. Jag tycker det ser ut som om hon har tovor i pälsen, så det så!

Bild
Den här katten heter Riga och hon tyckte visst att utställningar var dumt. Kanske hennes matte badat henne för mycket? Det är hemma hos Riga och hennes andra kattkompisar som de där kattungarna bor tills de kan få egna Mattar och Hussar.

Bild
Det här är Rigas syster Manda. Hon har nästan samma färg som tant Pandora, fast tant Pandora har blått i sin päls också. Riga och Manda är Brittiska Korthår, så de har Kort Päls, inte Lång Päls som jag har.

Bild
Det här är en Merlin! Han lär vara Snäll Mot Kattungar! Han är en Långhårig Huskatt, precis som tant Pandora och farbror Leonardo, så det finns lite Riktig Päls i huset han bor i ändå. Han bor tillsammans med Riga och Manda och matte zadddraya, som också är en Mycket Snäll Matte. Det är hos matte zaddraya Kattungarna-som-Var-Ute-I-Hemska-Kylan bor nu. De fick glittermöss av mig!

Bild
Det här är en katt som heter nästan likadant som mig! Eller åtminstone kallas nästan likadant som mig - hon kallas nämligen Milou! Hon är en Norsk Skogkatt och matte blev lite kär i henne, säger hon, för hon var så kelig och gosig. Jag tycker att har man en Minou hemma behöver man definitivt inte gå och blir kär i en Milou...

Och så kommer jag då! Matte satte mig och brorsan i en bur och så fick vi åka bil tidigt på söndag morgon. Det var kallt ute men varmt och gosigt i bilen, och i buren för matte hade värmt en SnuggleSafe åt oss! Och så hade vi inte bara Gosiga Varma Puffen utan en extra filt också. Husse stannade bilen och släppte av oss och sedan kom vi in på ett stort ställe! Det var massor av människor där och massor med andra katter! Matte ställde upp buren på ett bord och tog fram mig och så tittade en människa på mig - matte sa att det var en Veterinär men jag fick minsann ingen ost! Brorsan ville inte komma fram ur buren för att träffa Veterinären så jag fick bli hållen av en annan människa medan matte plockade ut brorsan. Den andra människan kliade mig under hakan och klappade mig!

Bild
Sedan tog matte och satte in oss i en annan bur! Den var större och ganska fin! Naturligtvis fick jag även med mig min glittermus! Matte säger att först var jag omöjlig att fotografera för jag var inte still en minut - jag var ju tvungen att titta på allting! Dessutom var jag ju tvungen att välta vattenskålen, så matte hade lite att göra!

Bild
Min storebror säger att utställningar inte är farliga men lite läskiga är de - man vet ju inte om någon annan katt tänker stjäla ens matte, så han brukar fräsa på andra katter. Men han visade mig att i buren kan man ligga lugnt och gott och sova...

Bild
...så det gjorde jag också ett tag. Sedan tog matte mig ur buren, för jag var så sjövild säger hon, och så fick jag sitta i mattes famn och gå runt och titta på allting, och hälsa på massor av folk!

Lord kom upp till domaren jättetidigt och uppförde sig jättebra säger matte. Han fick en sak med svansar på som jag inte fick bita i.

Bild
Efter ett jättelångt tag fick jag komma upp till Domaren. Det var inte farligt alls och Domaren sade att jag var en fin katt - jag såg ut precis som en kattunge ska göra, rund och glad och det syntes att jag fått en bra middag...och en bra frukost! Tacka sjutton för det, matte hade tagit med sig lyxgodis/mat åt oss.
Bild
Lord fick ett broskben också, det får han alltid på Utställning säger han. Han får det annars också men alltid på Utställning. Brorsan tycker jättemycket om broskben.

Jag fick förresten också en sak med svansar på! En liten med blå svans som det står Ex1 på - det betyder att jag är bäst!

Så, Utställning var inte alls farligt! Massor med människor som gosade med mig. Jag fick träffa Carita, som min pappa föddes hos, Susanne som är min pappas mattes och en som heter Ulrika som har Norska Skogkatter och som känner min husse och massor med andra människor, som alla tyckte jag var jättesöt! Och sedan fick vi åka hem ganska tidigt för det skulle bli Snö (inte birman Snö - sådan där som faller från himlen och är våt och kall). Då var det lite jobbigt för Lord var på dåligt humör med alla katterna runt sig och fräste till och med en gång åt mig! Men matte packade ner allting jättefort och satte in oss i buren och gick ut, trots att det var Snö ute, och då blev brorsan på mycket bättre humör! Dessutom fick jag leka med båda sakerna med svansar - kokarder säger matte att det heter. Det var lite läskigt när vi gick ner till vägen för att vänta på husse, för det är galler i taket på den stora buren och det föll lite Snö på oss...men när vi kom ner till där vi skulle vänta på husse satte matte buren på sin stol och lade sin reflexväst över buren och svepte sin halsduk omkring den, så det var varmt, torrt och gosigt, och det dröjde inte länge innan husse kom och vi fick åka hem.

Utställning var som sagt inte farligt...men det är så tröttande!

Bild
Brorsan somnade i soffan bredvid husse.

Bild
Jag föredrog klösträdet!

Fast det förstås, när matte kommer och pratar med en kan man vända upp magen och bli klappad...
Bild
Bild
Bild

Och det förstås...om Utställningar betyder Bad så vet jag inte riktigt om jag verkligen vill vara på fler Utställningar! fast folk som gosar med en är ju alltid trevligt!
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » sön 16 dec 2012, 14:12

Vad du är fin Minou! Och även Manda gillar dina glittermöss :smile:

SE*Expelliarmus

Användarvisningsbild
Today
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Today » sön 16 dec 2012, 16:40

Å sicken söt tjej du är Minou! Och du har väldigt vackra kompisar också! :-D Speciellt Leonardo som hellre vill gosa med matte på domarbordet!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Re: Minou har frågor till kattforumet

Inläggav Tessera » ons 19 dec 2012, 12:53

Hej igen! Nu har jag lite frågor till alla katter där ute. Jag har nämligen hört matte säga att snart är det Jul och någonting om att vi inte kan ha en Julgran i år för den får inte plats...men det kanske är lika bra för Minou skulle nog välta den...och någonting om att kanske stanna hemma på Nyår för vi vet inte vad Minou tycker om Raketer. Så då har jag några frågor:
1. Vad är Jul? Är det som Utställlning eller är det hemskare eller roligare? Involverar det Bad? Eller kanske Ost?
2. Julgran...är inte Gran ett slags Träd? Vi har ett Citronträd i en kruka som står på ett bord och det har jag minsann inte vält! Fast jag har vält mattes Orkidéer...men det var ju för att det fanns sådana roliga saker i krukorna som man var tvungen att leka med!
3. Nyår och Raketer - vad vet ni om det?

Brorsan bara slickar sig om munnen när man säger Jul så han är inte till så stor hjälp...dessutom är jag lite putt på honom just nu för han sprang iväg under köksbordet med båda broskbenen vi fick av matte i morse!
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » ons 19 dec 2012, 13:05

Hennes Kungliga Höghet Riga känner sig manad att besvara dina frågor, Minou!

1. Jul involverar inte bad. Det involverar en massa ljud (som tvåbeningarna kallar för musik), snören som man inte får leka med, kartonger och papper. Mycket kul! Det brukar också dyka upp lite godis eller någon leksak! Självklart involverar det ost! Får man inte osten så får man helt enkelt hoppa upp på bordet och ta den. Tvåbeningarna äter något som heter "julbord" och där finns ost. Det finns en hel del kött också, men inte rått. Bröd med, det är gott! Men man får bara äta när tvåbeningarna inte ser!
2. En julgran är ett stort träd, som man hänger kattleksaker i. Oftast glittriga kattleksaker. Den tas in i huset för att alla katter ska bli glada och ha något att leka med.
3. Nyår kommer efter jul. Då får tvåbeningarna för sig att göra mat som tar lång tid. Sen, på natten, börjar dom använda något som heter "raketer". Raketer låter mycket och det är bäst att gömma sig under soffan och sova där när raketerna är framme. Då kommer de inte åt dig!

SE*Expelliarmus

Användarvisningsbild
Sandra_J
Überkatt
Überkatt
Katt: SIB och MCO

Inläggav Sandra_J » ons 19 dec 2012, 13:08

zaddraya skrev:Hennes Kungliga Höghet Riga känner sig manad att besvara dina frågor, Minou!

1. Jul involverar inte bad. Det involverar en massa ljud (som tvåbeningarna kallar för musik), snören som man inte får leka med, kartonger och papper. Mycket kul! Det brukar också dyka upp lite godis eller någon leksak! Självklart involverar det ost! Får man inte osten så får man helt enkelt hoppa upp på bordet och ta den. Tvåbeningarna äter något som heter "julbord" och där finns ost. Det finns en hel del kött också, men inte rått. Bröd med, det är gott! Men man får bara äta när tvåbeningarna inte ser!
2. En julgran är ett stort träd, som man hänger kattleksaker i. Oftast glittriga kattleksaker. Den tas in i huset för att alla katter ska bli glada och ha något att leka med.3. Nyår kommer efter jul. Då får tvåbeningarna för sig att göra mat som tar lång tid. Sen, på natten, börjar dom använda något som heter "raketer". Raketer låter mycket och det är bäst att gömma sig under soffan och sova där när raketerna är framme. Då kommer de inte åt dig!

Stravve håller med om det fetade (bästa julklappen ever med julgran).
:shifty:

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » ons 19 dec 2012, 13:29

Tjena Minou!
Det är en riktigt bra fråga du ställer!

Julen är att det plötsligt finns massa roliga lampor som man aldrig får se annars.
Julen lyser inte bara, utan den prasslar också!
Julen innebär kartonger.
Fantastiska dofter!
Julen är busets tid! Mkt folk kommer hem till en :shock: Man blir lite exalterad, jag Keso blir väldigt upprymd, och drog förra julen ner julduken från bordet. Jag visste inte att bordet var dukat :oops: Det blev ett väldigt skrammel, och mattes pappa ropade "Rädda snapsen"
Så rör inte duken!
Om det är som en utställning :-k Lite kanske! Alla kommer vilja klappa dig, ta kort på dig m.m
Hassel o jag (Keso) kommer sannolikt extra snacks, kanske du får det med?
Julgran ska vi ha för första gången, så vi vet inte riktigt vad det är :oops: :oops:

Nyår är fantastiskt! Jättespännande! Saker flyger på himlen nästan hela dagen,sen när klockan blir jättesent så kommer ännu mer saker på himlen! Det smäller en del, men dom två nyår vi har sett har inte gjort oss rädda!

Om du undrar mer så fråga på bara!
God Jul!
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 19 dec 2012, 14:10

Hej Minou!

Vi prickisar fick en sådan där julgran förra året. Det visade sig vara ett grönt klätterträd och där det ofta finns massor av kul leksaker i. Själva trädet duger också som leksak både ståendes upp men man kan också välta det på golvet vilket var så kul att vi gjorde det flera ggr :hihi:

Julen är en stor händelse och jättekul. Man får massor av nya leksaker, matte är hemma, många tomkartonger att leka med, extra godis, flera sorters ostar men även annan intressant mat som lax och kalkon. Duk säger matte att vi inte kan ha, vilket är mkt orättvist! Allt detta bara för att Fröken krypte in under duken och så jagade jag henne. Man tycker att gästerna kunde hållit i tallrikarna och vinglasen lite bättre än dom gjorde eller helt enkelt deltagit i den roliga leken :pfft:

Nyår är på det hela taget också kul! Mkt spännande mat man kan försöka att korpa åt sig, människor är uppe hela natten och man kan få leka med vippa eller annat kul. Det där med raketer är vi lite tveksamma till. Första nyåret var det jättespännande, då var det raketer runt midnatt men förra året var det raketer hela tiden från förmiddagen och långt in på natten utan paus. Alla djuren även vår närmsta granne som är jakthund blev mot kvällen jätterädda och det gjorde ont i öronen. Matte och bonushusse lekte då med oss hela tiden och ibland kröp vi ner under täcket i sängen. I år hoppas vi att den jobbiga grannen gjort slut på alla pengarna och bara har raketer runt midnatt.
Bild

Användarvisningsbild
Fridolfina
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Fridolfina » ons 19 dec 2012, 14:35

Tova Sol besvarar frågor:

Vilka kloka frågor du ställer, ers Helighet. Ja julen och nyår är det något som tvåbenta älskar - vilket vi kommer aldrig att förstå varför. Men då brukar vi även få något extra gott.

1. Naturligtvis inte, man behöver inte bada alls.

Marco: Tjena Minou-buse! Ja, bada och bada... det händer ibland men oftast behövs det inte speciellt vid julen! Då brukar matte vara extra snäll.

Tova Sol suckar: Du stör mig igen! Bort med tassarna nu!
Och svar på din fråga nummer två - Julgran hade vi haft här tills det här dumma katten Marco flyttade in blev det inga julgran längre... Matte brukade ställa en liten jättefin plastgran på bordet. Jag fick nosa och titta på, så väluppfostrad som jag är välte jag aldrig någonting härhemma...

Marco: Du ljuger! Förra året välte du sönder mattes favorit fruktskål så det gick i bitar! Jag minns minsann det, för matte var mycket förvånad över dig! Vaddå julgran? Det vet jag inte vad det är för nåt... går det att äta?! Tova? Tova! Sluta knuffa mig!

Tova Sol: Bort med dig, din tjockis! Nej du minns helt fel! (Rodnar lite över fruktskålen.)
Och svar på nummer tre; Nyår är det inget att hetsa upp sig. Matte och husse brukar bli lite konstiga när de tar fram det där flaskor som gör dom konstiga och säger skål vid en viss tid, då brukar himlen lysa upp. Själv tycker jag det är ganska tråkigt. Men nu i år säger matte att hon ska inte bli konstig för hon ska ha barn - vad nu ett barn betyder vet jag inte. Ack vad livets frågor kan vara svårt ibland för katter att förstå!

Marco: Ja nyår kan låta en del men det är inte alls farligt! Tova: Vad är ett barn? Går det att äta också? Tova? Går du iväg? Äsch! Jag måste sticka. Matte blir tokig om vi tar över hennes dator! Tjena!

Matte: Jag ser tass-spår på tagentsbordet! Hallå, ni har gjort något va?! ;-)

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 19 dec 2012, 15:00

Tack så hemskt mycket för alla svar (Matte är noga med att jag ska tacka!). Jag visste väl att man kunde fråga här på kattforumet!
Hennes Kungliga Höghet Riga skrev:Raketer låter mycket och det är bäst att gömma sig under soffan och sova där när raketerna är framme. Då kommer de inte åt dig!

Man kan väl gömma sig bakom soffan också? Vi har en jättebra soffa som står mot en vägg - där blir det som ett litet bo mellan soffan och väggen. Matte har till och med lagt dit en gosig filt!
Keso skrev:Om det är som en utställning :-k Lite kanske! Alla kommer vilja klappa dig, ta kort på dig m.m.

Det är helt OK med massor av folk som klappar mig och gosar med mig! Mer gos åt mig! Och mer ost!
Prickisarna skrev:Julen är en stor händelse och jättekul. Man får massor av nya leksaker, matte är hemma, många tomkartonger att leka med, extra godis, flera sorters ostar men även annan intressant mat som lax och kalkon.

Kartonger är ju jätteskoj! Och att Matte är hemma är hur bra som helst - är Hussar också hemma? För om Husse också är hemma så kan brorsan vara i soffan bredvid honom så kan jag ha matte helt för mig själv. Ost är jättegott - jag älskar ost! Lax vet jag inte om jag tycker om, farbror Leonardo brukar norpa alla laxbitar för han älskar lax. Men Kalkon låter gott! Matte säger att hon ska hämta en stor Kalkon i morgon för det ska bli Kalkonmiddag här på lördag.
Tova Sol skrev:Matte och husse brukar bli lite konstiga när de tar fram det där flaskor som gör dom konstiga och säger skål vid en viss tid, då brukar himlen lysa upp. Själv tycker jag det är ganska tråkigt. Men nu i år säger matte att hon ska inte bli konstig för hon ska ha barn - vad nu ett barn betyder vet jag inte. Ack vad livets frågor kan vara svårt ibland för katter att förstå!

Jag vet vad Barn är!!! Det har Matte talat om för mig. Jag har inte träffat några Barn än men matte säger att det är små Människor - det är det som Människor får i stället för att få Kattungar. Fast det tar uppenbarligen jättelång tid för de där Barnen att bli stora och rumsrena och äta Riktig Mat och så. Min brorsa har träffat ett Barn när han var kattunge - han säger att det var ganska skoj men hans lillasyster (hans andra lillasyster alltså, som har samma pappa som han och föddes nästan samtidigt - Corry/Smilla heter hon och jag har inte träffat henne, fast jag vet hur hon luktar för hon bor hos Mattes kompisar) tyckte det var ännu skojigare för det där Barnet lekte massor med henne med en Vippa.
Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav zaddraya » ons 19 dec 2012, 19:12

Hennes kungliga höghet Riga säger att det går bra att gömma sig bakom soffan också. Det viktiga är själva gömmandet, och sedan sovandet. För raketerna är egentligen inte farliga, men det är ändå säkrast att gömma sig. Sen, eftersom dom är ofarliga, så kan man sova.

SE*Expelliarmus

Återgå till "Allmänt kattprat!"