Minou berättar - Jag vägrar att löpa!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Re: Livmoderruptur och miniatyrunge

Inläggav Gisele » tor 19 jul 2012, 13:17

Vilken liten kämpe! Så underbara nyheter! Och så duktig Tess är som mamma, jag blir hela tiden så imponerad av hur duktiga och fina mammor katter är :rosor: .
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Tinica
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 Devon Rex

Inläggav Tinica » tor 19 jul 2012, 18:38

Låter fantstiskt att lilla mini lagt på sig lite och att hen och mamma verkar må bra efter omständigheterna :rosor:
Vet precis hur glad man kan bli för normalt kattbajs, lite tossigt men heeeelt normal. I alla fall här :smile:

Användarvisningsbild
PeppoZ
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Pysen(HCS), Cleo(RAG)
Kontakt:

Inläggav PeppoZ » fre 20 jul 2012, 09:01

Oh, vilken historia! Håller tummarna för den lilla!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 20 jul 2012, 21:22

79 gram i morse - det går framåt här. Tänkte jag ska visa några bilder...inte speciellt bra men ändå.

Först - så här bor mamma katt och lilla mini-ungen. Var vänlig ignorera obäddad säng - inte för att vi bäddar sängen speciellt ofta annars heller men nu kan vi i alla fall skylla på att det står en bolåda i vägen...
Bild

Bilder på mini från i går - jag fick passa på att ta bilder när kattungen sov och jag kunde hålla den i handen. Inte världens bästa bilder med en hand men...det syns att den har växt!
Bild
Bild

Och så mamma och ungen - ingen särskilt smickrande bild på Tess ur grodperspektiv dock...men hon är en Mycket Stolt Mor.
Bild
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Europékatten
Bannad
Bannad
Katt: Européer, manx

Inläggav Europékatten » fre 20 jul 2012, 22:05

Jätte söta, både mor o barn :love:

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 20 jul 2012, 22:06

Å så fina de är båda två :heart: :love: !
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
carrowe
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Helig Birma & Huskatt

Inläggav carrowe » fre 20 jul 2012, 22:36

Skickar massor med värme och hälsningar till dig, kattmamma och lille bebisen :rosor:
Hos mig bor:
Silas (helig birma) 120402
Lukas (hund, labrador), 040720
Alice (huskatt) 120907

skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Inläggav skogisfantast » lör 21 jul 2012, 11:43

Åh sötisarna! :luv: Hoppas allt går bra för lilla Mini.

Användarvisningsbild
O Helga Katt
Gurukatt
Gurukatt
Katt: DRX (ABY)
Kontakt:

Inläggav O Helga Katt » lör 21 jul 2012, 11:44

Vad mysigt med i bolådan i sängen! :luv:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 21 jul 2012, 12:46

Det KAN inte finnas en bättre ursäkt för att inte bädda sängen än en bolåda i sängen :luv:

Ungen är ljuvlig söt och duktiga mamma Tess ser med all rätt sååå stolt ut :rosor:
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 21 jul 2012, 13:17

Idag är ingen vanlig dag! Ungefär vid den här tiden kom nämligen lilla minikattungen till världen! Veterinären kom ut med kattungen så vi (jag och LadyTala) kunde ta hand om den medan operationen på Tess fortlöpte!

Lilla kattungen firar sin födelsedag med att, som vanligt, snutta på mamma. 86 gram nu på morgonen! Om jag räknar rätt (matte har firat vecko-födelsedagen med att äta gravlax och färskpotatis samt tagit ett glas vin) så innebär det en viktuppgång på 72% på en vecka. Inte så dåligt alls.

Nu ska jag tillbaka in i sovrummet för att beundra det mirakel det är att se ens hona ihopkurad runt sin lilla kattunge.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Success
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: SBI: b21, c21, 1 ängel n

Inläggav Success » lör 21 jul 2012, 13:20

Grattis miniungen! :rosor:
Success, i mitt hjärta för alltid <3
Duchess, min busfia <3
Toulouse, min myskille <3
Bild
Katternas tråd

Användarvisningsbild
Fia Maria
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Snowshoe
Kontakt:

Inläggav Fia Maria » lör 21 jul 2012, 13:27

Ja det är verkligen ett litet mirakel :hi5:

Något med Mirakel som namn på bebis kanske :grin: eller Miracle....Miracle Runt (Mirakelknatte på svenska)
:glasses:

/Fia Maria som vill ha egna kattungar att namnge 8-[

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » lör 21 jul 2012, 14:34

Det är en bra viktuppgång! :-D

Vet du om det är en kille/tjej?

Kan tänkga mig att mammakatt vakar som en hök över sin kattunge. :smile:

Fia Maria skrev:/Fia Maria som vill ha egna kattungar att namnge 8-[
:smile:
Norsk skogkatt och Helig Birma

Europékatten
Bannad
Bannad

Inläggav Europékatten » lör 21 jul 2012, 15:14

Tessera skrev:Idag är ingen vanlig dag! Ungefär vid den här tiden kom nämligen lilla minikattungen till världen! Veterinären kom ut med kattungen så vi (jag och LadyTala) kunde ta hand om den medan operationen på Tess fortlöpte!

Lilla kattungen firar sin födelsedag med att, som vanligt, snutta på mamma. 86 gram nu på morgonen! Om jag räknar rätt (matte har firat vecko-födelsedagen med att äta gravlax och färskpotatis samt tagit ett glas vin) så innebär det en viktuppgång på 72% på en vecka. Inte så dåligt alls.

Nu ska jag tillbaka in i sovrummet för att beundra det mirakel det är att se ens hona ihopkurad runt sin lilla kattunge.

:smile: läste slarvigt o trodde mamman firade med gravlax och färsk potatis (ovanligt!) men när jag kom till vinet så var jag tvungen att läsa en gång till :smile:

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » lör 21 jul 2012, 15:57

Europékatten skrev: :smile: läste slarvigt o trodde mamman firade med gravlax och färsk potatis (ovanligt!) men när jag kom till vinet så var jag tvungen att läsa en gång till :smile:

OT: Klara vår äldsta älskar kokt potatis...

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 21 jul 2012, 16:05

Liselottemj skrev:
Europékatten skrev: :smile: läste slarvigt o trodde mamman firade med gravlax och färsk potatis (ovanligt!) men när jag kom till vinet så var jag tvungen att läsa en gång till :smile:

OT: Klara vår äldsta älskar kokt potatis...

Min Leonardo älskar sparris och tomat...men Tess dricker tack och lov inte vin utan det fick jag dricka alldeles i fred. Hennes förstfödde Lord tycker däremot om att få smaka på gravlax...fast han vill bara ha en pyttebit sedan är han nöjd och glad.

Liselottemj skrev:Det är en bra viktuppgång! :-D

När jag och LadyTala tittade på den när den var ny trodde vi en tjej...men jag har faktiskt inte tittat så mycket mer under svansen på den. Den piper så mycket då. :biggrin:
Bild

Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt
Katt: BRI

Inläggav Brownie » lör 21 jul 2012, 18:42

Håller tummarna att det fortsätter att gå åt rätt håll! :rosor:
Bild

Användarvisningsbild
Ladytala
Änkedrottning
Änkedrottning
Katt: NFO & DRX
Kontakt:

Inläggav Ladytala » lör 21 jul 2012, 21:41

Tessera skrev:
Liselottemj skrev:Det är en bra viktuppgång! :-D

När jag och LadyTala tittade på den när den var ny trodde vi en tjej...men jag har faktiskt inte tittat så mycket mer under svansen på den. Den piper så mycket då. :biggrin:

Jag kikade en extra gång i fredags förmiddag. Då var det fortfarande en tjej i mina ögon ;-)

Användarvisningsbild
echolls
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: BAL

Inläggav echolls » lör 21 jul 2012, 23:13

Men oj vilken dramatisk start på livet den lilla fick. Hoppas, hoppas hon fortsätter växa så det knakar.
https://www.instagram.com/mina_balineser/?hl=sv Katterna på Instagram
trions blog Katternas blog
Suzannes fylleri Mina målarbilder för vuxna

Användarvisningsbild
Jessica.N.Pettersson
Veterankatt
Veterankatt
Katt: 2 PER, 1 EXO, 3 HCL, 4 HCS
Kontakt:

Inläggav Jessica.N.Pettersson » sön 22 jul 2012, 15:39

Europékatten skrev:
:smile: läste slarvigt o trodde mamman firade med gravlax och färsk potatis (ovanligt!) men när jag kom till vinet så var jag tvungen att läsa en gång till :smile:

Gjorde exakt samma sak :smile:

Grattis till en liten sötnos Tessera :rosor:
SE*Lovely Godiva's
Perser & Exotic
Vladimir PER a 02 21, Paloma EXO g, Teddy PER a, Hollywood HCL fs 09 22, Bianca HCL ns 24, Findus HCS n 22, Trisse HCS e 22, Ronja HCS f 09,
Takida HCS f 02 64 och Lufsen HCL d 09 23

Ängeln Prinz HCL n 22 - 23 maj 2009 - 15 dec 2011. Du finns för alltid i våra hjärtan.

Användarvisningsbild
ida och tommy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: HUS, DRX
Kontakt:

Inläggav ida och tommy » sön 22 jul 2012, 16:09

Grattis på 1-veckasdagen! :grattis: :rosekiss:
Ja eh, i efterskott. ;-)
Senast redigerad av ida och tommy mån 23 jul 2012, 06:02, redigerad totalt 1 gång.
Texas, Shadow och S*Älskade Lappvante som vi är fodervärd åt
Bildtråd

Användarvisningsbild
Tinica
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Tinica » sön 22 jul 2012, 21:45

Härliga framgångar för den lilla kissen. Jättekul att höra att det går så bra med den lilla tösen(?). :rosor: :rosor: :rosor:

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Lång berättelse

Inläggav Tessera » mån 23 jul 2012, 10:16

Lillungen har nu dubblat sin vikt!

Tänkte skriva ner vad som hände här, medan jag har det i färskt minne. LadyTala - om det är något jag kommer ihåg fel så säg till, mitt minne är faktiskt lite suddigt för de här dagarna. För information - Tess föder sent i dräktigheten, dag 68-69:
Fredagen 13 juli 2012 var Tess precis som vanligt.

På morgonen, runt halvniotiden, lördagen 14 juli (dag 61-62), hör jag att hon bökar runt och bäddar lite i bolådan. Hon brukar göra det och ta sig en tupplur där då och då så det är inget ovanligt. Jag klappar henne lite och somnar om en stund. Vid tio går jag upp för att hämta tidningen, går tillbaka till sängen för att läsa den och tycker det är konstigt att hon inte hoppar upp i sängen till oss - det gör hon i stort sett alltid. Jag går ur sängen för att titta till henne i bolådan och ser henne sittandes där...och det är vattniga svagt blodfärgade blöta fläckar i bolådan. Mycket färska fläckar, det måste ha hänt alldeles nyligen. Hon har inga värkar. Jag ringer veterinären medan jag tittar henne i baken. Inget färskt blod men hon är svagt rosafärgad i pälsen där. I samråd med veterinären beslutar vi att åka in eftersom hon inte har några krystvärkar och det således inte är någon unge på gång. Under tiden springer Tess ifrån mig och ut i vardagsrummet. Hon är inte direkt allmänpåverkad men jag ser på ögonen på henne att hon har ont. Inga bleka slemhinnor. Jag tar inte tempen på henne hemma.

In i buren och vi åker till Västra djursjukhuset. Hon är lite orolig i buren och det kommer mer vätska, dock inget rent blod. När vi kommer in till Västra har jag dock märkt att det är mer blodblandat nu.

Vi är inne hos veterinären vid klockan 11 - tillförordnad veterinär Sylvia (?). Tess har lite undertemperatur, aningen klibbiga slemhinnor men de är inte bleka. Vi beslutar att först röntga och sedan göra ultraljud.

Ultraljudet blir ledigt först och vi tar in Tess dit. Veterinären Elna, som träffat Tess innan, gör ultraljud och ser en död unge ganska långt ner och ett hjärtljud från levande unge högt upp till höger. På bordet får Tess en värk och det börjar droppa blod från vagina. Beslut tar om snitt och Tess blir prio 1 och tas in till operation omgående. Veterinären berättar att om livmodern är skadad så kommer de att kastrera henne samtidigt - helt OK med mig. Jag får gå ut i väntrummet och under tiden kommer LadyTala dit. Jag är ganska rejält rädd att jag inte kommer att få med mig Tess hem levande igen.

12.20 sövs Tess och strax före ett kommer de ut med en levande unge (i miniatyr) åt mig och LadyTala att ta hand om. Den är ordentligt insvept i filtar och vi får en SnuggleSafe för att hålla ungen varm. Inne på operation har ungen fått uppvakningsmedel under tungan, lite glukos i munnen samt lite vätska under huden. Vi håller ungen varm (unge i BH!) och sedan kommer de ut med Tess. Veterinär Robert (som utförde operationen) kommer ute och berättar om operationen, att livmodern var sprucken och så kommer de ut med Tess insvept i filtar i en gallervagn. Viktigt att hon håller sig varm. Hon är oerhört groggy. Efter ett tag flyttar jag över henne till underdelen av transportburen, med filt som luktar hemma. Vi får en SnuggleSafe även till henne.

Vi lägger miniungen hos henne efter ett tag, för att se om den kan suga. Den verkar intresserad men verkar inte orka ordentligt. Vi mjölkar ut och den får väl i sig någon droppe. Veterinär Ella och Sylvia kommer in och Ella tycker vi ska försöka mjölka ur lite råmjölk och ge den i spruta eftersom den verkar ha lite svårt att suga ordentligt. Vi får en spruta som rymmer 1 ml och försöker mjölka ur lite grann och få i ungen. Det går sådär men lite får vi nog i den. Veterinär Robert kommer återigen in och vätskar upp ungen med natriumklorid under huden samt ger den glukos i munnen. Han tycker också att vi ska fortsätta med att försöka få den att dia och vi kan ge lite glukos då och då.

Tess får glukosdropp och eftersom hon är lite kall i extremiteterna och öronen så läggs det gummihandskar fyllda med varmt vatten på droppslangen så att droppet ska värmas upp. Hon ligger på en fleecefilt med två SnuggleSafedynor under och har fleecefilt över sig som ett tält. Ungen ligger hos henne så mycket som möjligt och är vid gott mod, trots att den bara väger 50 gram. Den får även lite mjölkersättning - jag har bara lite grann KMR hemma så jag köper en förpackning RC mjölkersättning och blandar till lite grann.

Det tar tid innan Tess vaknar upp ordentligt. Hon reagerar på ljud och så men hon ligger fortfarande bara still. Hon får några ml Voluven för att få upp trycket och blodvolymen. Hon är inte intresserad av sin unge men någon gång fram emot kvällen visar hon intresse av matte - hon ska upp i min famn. Jag får helt enkelt sitta med henne insvept i filtar i min famn ett tag. Ungen får återigen bo i LadyTalas BH där den har det varmt och gott.

På kvällen kommer sedan veterinär Robert in och försöker få i Tess mat medelstades spruta - RC Recovery. Det fick fart på Tess - upprört protesterade hon angående att han försökte tvångsmata henne med oätligheter! Nu är hon vaken! Hon är fortfarande inte intresserad av ungen men har gett den en snabb slick på huvudet när vi håller fram den. Hon går omkring lite på golvet, lite vingligt men dock - det är bra att hon rör lite på sig för det hjälper narkosen att gå ur kroppen. Hon går in i transportburen och kissar!

Vid halv nio-tiden får vi lämna Västra djursjukhuset. Jag har under dagen fått i mig lite kycklingspett och sallad som LadyTala åkte iväg och köpte på Ica för att vi skulle få något i oss samt ett antal koppar te men jag är inte direkt hungrig. Under hemresan vågar vi inte ha ungen i buren eftersom Tess inte knutit an till den ännu och jag har den således i BH:n, med en handske fylld med varmt vatten en bit från den för att hålla det mysigt. Dessutom en filt över axlarna!

Hemma har min man under tiden fixat i ordning så bolådan står i sängen. Ungen vägs på vår våg - 50 gram precis. Tess är inte intresserad av att vara i bolådan utan går omkring i sängen. Med jämna mellanrum presenterar jag ungen för henne och hon är inte avvisande men inte jätteintresserad - hon slickar lite på den och går sedan och lägger sig någon annan stans. Jag håller ungen varm och ger den lite ersättning varje timme - även om den faktiskt inte äter varje timme. Vid 11-tiden på kvällen går Tess på lådan inne i sovrummet och kissar en jättepöl med i det närmaste färglöst kiss - allt droppet har gjort att hon inte är uttorkad i alla fall! Hon äter inte dock.

Efter varje matning har vi masserat ungens rumpa för att få den att kissa med bra resultat, blekt gult kiss - ungen är inte heller uttorkad. Den piper inte speciellt mycket men är ganska livlig. Vid midnatt, efter att jag fått i den kanske en milliliter ersättning, bajsar den - rejält bajs! Det är tarmbecket som kommer ut och vilken mängd det är! Långt som ungens svans och med betydligt grövre diameter! Och det verkar vara någon form av mirakel med det där bajset - en halvtimme senare får ungen dia Tess lite grann! Och strax därefter knäpper det till i Tess hjärna och hon insåg att hon hade en unge! Hon kurade ihop sig runt den och tog hand om den.

Vid tre-tiden på natten får den en aning ersättning eftersom jag är osäker på hur mycket mjölk den får i sig. Jag sover i stort sett ingenting, vilar lite grann med huvudet i bolådan. Känner mig lite som Pippi Långstrump - eftersom bolådan står vid fotändan av sängen har jag fötterna på huvudkudden. Tess är helt OK med att ha mitt huvud i bolådan och är till och med lugnare då. Ungen verkar dia bra men inte speciellt långa stunder - den tappar spenen då och då.

Vid fem-tiden på morgonen ger jag den en droppe glukos i stället för mjölkersättning, för att den ska få lite snabb energi och orka dia ordentlig. Jag frestar Tess med lite AD handserverat i bolådan och hon slickar i sig från mattes fingrar, kanske en kvarts burk eller så. Ungen diar och sover - visst verkar den snutta ganska korta stunder men magen är ju ganska liten. Jag väger ungen och den har gått upp i vikt - 52 gram!

Under söndagen tillbringar jag dagen inne i sovrummet, handmatar Tess och håller koll på ungen. Den verkar få i sig en del så jag ger bara ett mål med cirka 1 ml ersättning på eftermiddagen. På kvällen väger ungen 53 gram och piper när jag väger den så Tess kommer och ser vad som sker.

Tidigt måndag morgon kommer LadyTala för att ha koll på mor och barn under dagen. Då den fortfarande verkar lite dålig på att hitta tutte erbjuds lite ersättning men den är inte intresserad av det. Ungen verkar småsnutta i stället för att suga så mycket - pyttemål ofta?

Fram emot måndag eftermiddag somnar ungen med tutten i munnen. Tess äter ganska bra - AD och något korn BabyCat. Ungen väger 58 gram på kvällen och har inte fått någon ersättning sedan söndag eftermiddag så den får helt klart i sig mammas mjölk, vilket ju är det bästa.

Tisdag så bäddar Tess in ungen i filten i bolådan, varvid hon skrämmer upp min man som är hemma hos dem. Ungen snuttar på bra - den vägde 59 gram på morgonen. Tess uppfödare kommer och är kattvakt under förmiddagen och tycker det går bra - uppåt är alltid bra! 62 gram vid kvällsvägningen och jag vågar börja hoppas lite smått.

Vi träffade under lördagen samtliga veterinärer och djursjukvårdare på Västra och ett superbt bemötande och genuint intresse och engagemang i Tess och unge från alla!

:edit: Rättade stavfel och lade till att Tess även fick Voluven
Senast redigerad av Tessera mån 23 jul 2012, 14:07, redigerad totalt 2 gånger.
Bild

Europékatten
Bannad
Bannad

Inläggav Europékatten » mån 23 jul 2012, 10:57

:rosor: Vilken härlig berättelse, tack för att du delade med dig o vilket jättejobb ni gjort. =D>

Användarvisningsbild
Mia Å
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: DRX, CRX, HCS o 9 änglakatter
Kontakt:

Inläggav Mia Å » mån 23 jul 2012, 11:27

Europékatten skrev::rosor: Vilken härlig berättelse, tack för att du delade med dig o vilket jättejobb ni gjort. =D>

+1 :rosor: till er! Kunde inte sagt det bättre själv, håller med Europékatten! =D>

Användarvisningsbild
echolls
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: BAL

Re: Lång berättelse

Inläggav echolls » mån 23 jul 2012, 12:02

Tessera skrev:Vi träffade under lördagen samtliga veterinärer och djursjukvårdare på Västra och ett superbt bemötande och genuint intresse och engagemang i Tess och unge från alla!

Det blev jag glad av att läsa. När man läser på forumet så skrivs det ofta om veterinärer som inte är bra och som inte bryr sig, det är skönt att läsa om motsatsen också.

Härligt att både Tess och mini mår bra :-D
https://www.instagram.com/mina_balineser/?hl=sv Katterna på Instagram
trions blog Katternas blog
Suzannes fylleri Mina målarbilder för vuxna

Europékatten
Bannad
Bannad

Inläggav Europékatten » mån 23 jul 2012, 12:53

Håller med :rosor:

Användarvisningsbild
Fia Maria
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Snowshoe
Kontakt:

Inläggav Fia Maria » mån 23 jul 2012, 13:25

Europékatten skrev::rosor: Vilken härlig berättelse, tack för att du delade med dig o vilket jättejobb ni gjort. =D>

+1

Användarvisningsbild
Tinica
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Tinica » mån 23 jul 2012, 13:59

Tack för att du orkar dela med dig av din historia. Kram till Mini o mammakatt. :rosor:

Användarvisningsbild
Qotten
Helig Hårboll
Helig Hårboll
Katt: Helig Birma
Kontakt:

Inläggav Qotten » mån 23 jul 2012, 15:43

echolls skrev:
Tessera skrev:Vi träffade under lördagen samtliga veterinärer och djursjukvårdare på Västra och ett superbt bemötande och genuint intresse och engagemang i Tess och unge från alla!

Det blev jag glad av att läsa. När man läser på forumet så skrivs det ofta om veterinärer som inte är bra och som inte bryr sig, det är skönt att läsa om motsatsen också.

Härligt att både Tess och mini mår bra :-D

Den bilden har jag aldrig haft av Västra, vilket bekräftar från ytterligare ett håll att de är superba där. :-)

Till Tess och MiniMirakel (ja jag tog ett namn i luften) :rosor: :hi5:

Användarvisningsbild
Flax
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Smirran, Morran, Zombie HUS

Inläggav Flax » mån 23 jul 2012, 21:32

Oj, vilken resa ni gjort!
Sitter här med glädjetårar i ögonen! :rosor:
INA
Hundägare med liten uppfödning. Sov gott Frank!! Även Bizarra, Katsu och Spöket saknas oss!!
Milla 19991007 - 20111217 <3

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 24 jul 2012, 07:48

Lilla mini fortsätter att gå upp i vikt. 114 gram i morse (dag 11). Vid den åldern vägde hennes halvsyskon 218 och 190 gram men tittar på ett diagram så följer hon deras viktökning rätt bra, i förhållande till sin ursprungsvikt.

:edit: För att jag är siffernörd då... På dag 11 hade Lord gått upp från 94 till 218 gram, d vs en procentuell viktuppgång på 132%. Corry hade gått upp från 89 till 190 gram, procentuell viktuppgång på 113%. Och lilla mini har gått upp från 50 till 114 gram, vilket ger en procentuell viktuppgång på 128%.

Nu är mamma och barn hemma själva, det vill säga vi åker på morgonen, min man tittar till dem på lunchen och jag kommer hem lite tidigare än vanligt. Mamma Tess är fortfarande Mycket Duktig Mor. Däremot är våra andra katter inte så glada på oss - i natt fick min man sova i soffan för de visade tydligt att de ville ha mer sällskap på nätterna. Vi brukar ju ha samtliga katter i sovrummet om nätterna annars och nu har de ju inte fått komma in ditt sedan förra lördagen. Leonardo fick komma in i sovrummet i går men ungen pep i bolådan när han kommit precis innanför tröskeln så Leonardo backade ut igen.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 25 jul 2012, 08:35

Jag älskar min Tess... Jag må vara partisk men jag anser att hon är otroligt vacker, fullkomligt underbar, ganska smart och en Mycket God Mor. Men på en punkt fallerar hon en aning. Varför anser hon att bästa platsen för en-och-en-halv vecka gammal kattunge inte är i bolådan utan att den ska vara i mattes säng, under täcket vid mattes knän? Och varför beslutar hon sig för detta halv två på natten? Jag vaknade av att en liten kattunge kröp på mig. Tror ni jag sovit mycket resten av natten? Nope, jag har försökt inreda bolådan till Hennes Höghet Prinsessan Tess önskemål så jag slipper liten gosig underbar men ack så liten och ömtålig kattunge kravlande i sängen.

:edit: Ändrade till singular - jag är tröttare än jag trodde och 'flashbackade' tillbaka till januari 2010 då jag faktiskt hade TVÅ små dryga vecko-gamla ungar kravlande i sängen...
Senast redigerad av Tessera ons 25 jul 2012, 13:02, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Användarvisningsbild
Qotten
Helig Hårboll
Helig Hårboll
Katt: Helig Birma
Kontakt:

Inläggav Qotten » ons 25 jul 2012, 12:34

Testade du att byta rent allt? kan hjälpa. :-)

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 25 jul 2012, 13:06

Qotten skrev:Testade du att byta rent allt? kan hjälpa. :-)

Oh yes...det är inte det som är felet utan hon vill ha lådan "mysigare". Tack och lov "visste" jag redan det efter förra gången med Lord och Corry så in med mindre låda ställd på långsidans kant i bolådan, svepa in denna mindre låda i gosig filt, fluffa upp filten i bolådan så det blir en korv längst andra sidan och drapera lite så det blir mer "tält-känsla" i bolådan. Trångt, gosigt och under campingliknande förhållanden, så vill Hennes Höghet Tess ha det.

Fast jag måste erkänna att det är ganska mysigt med liten kattunge och kattmamma i sängen...så länge jag är vaken! Och vilken komplimang det är egentligen, att hon tycker att bästa stället att ha ungen är hos matte... :wub: (Vi ignorerar här blankt alla andra konstiga ställen kattmammor ibland beslutar att ha sina ungar på och bestämmer att det här är ett förtroende. )
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 26 jul 2012, 08:05

Lilla mini-mirakel har öppnat båda sina ögon nu! Inte helt utan bara springor men dock öppnade ögon! Och hon växer så det knakar - 136 gram i morse (eller 134 ml - hon kravlar runt på vågen och kom åt omställaren för milliliter)! Tess ligger inknökad i ena hörnet av bolådan kurad runt sin unge - ska se om jag kan ta en bild av det. Vill av förståeliga skäl inte ta bild på lillungen just nu - dels för ögonen och dels för röstresursernas skull! Hon har en volym som heter duga på pipandet! Jag vaknade två gånger i natt av att hon skrek. Båda gångerna var för att mamma Tess had lämnat bolådan och mini vaknade och ville väl ha sin mamma. :biggrin: Min man däremot sov bara vidare - jag förstår inte hur han kan, mini låter som en väckarklocka.

Mini-mirakel är otroligt söt! När hon ligger och diar (ja, jag tror fortfarande det är en tös - framtiden får väl utvisa om jag har tagit fel) så rör sig svansen ibland fram och tillbaka i takt med hennes rytmiska trampande med framtassarna. Hon spinner, eller snarare knattrar, ofta. Hon verkar tycka om att bli klappad med ett finger...och det är helt OK med mamma Tess,s å länge hon också får sin beskärda del (läs mer) av klappar och kel.
Bild

Användarvisningsbild
ida och tommy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: HUS, DRX
Kontakt:

Inläggav ida och tommy » tor 26 jul 2012, 08:16

Heja Mini-Mirakel!
Vad intressant att läsa hela historien om vad som hände då ni åkte in... Och fantastiskt med så väluppdaterad tråd. :rosor: Det har blivit en daglig rutin att gå in här och läsa hur det går för er. :rosekiss:
Massor med gos och kel framförallt till Tess. :-)
Texas, Shadow och S*Älskade Lappvante som vi är fodervärd åt
Bildtråd

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » tor 26 jul 2012, 08:55

Åhhh... knattrande som är SÅ gulligt!

Skönt att allt går bra - även om Tess är lite krävande. :-D

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 26 jul 2012, 09:02

Liselottemj skrev:Åhhh... knattrande som är SÅ gulligt!

Skönt att allt går bra - även om Tess är lite krävande. :-D

Jag skulle kunna sitta i timtal och bara lyssna på detta knattrande ljud... :luv:

Klart Tess är krävande! Hon är ju birma och vet om att hon är mattes prinsessa. Nejdå, hon är inte ett dugg bortskämd.... :wub:
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"