Trasdockornas tråd!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Ragdoll och huskatter

Re: Trasdockornas tråd!

Inläggav Pebb » sön 05 maj 2013, 16:27

humlan skrev:
Pebb skrev:När är det man börjar se vilken färg det blir på kattungarna? Jag minns inte från förra kullen 8-[ Dom är 2 veckor nu så teckningen ser jag ju.

Om man har både brunt och blått så brukar man kunna se skillnad ganska tidigt, så fort färgen börjar framträda vid ca 2 v ålder. Har man samma färg på alla kan det ju vara knepigare, och om man har ljusare färger som crème och rött kan det också vara lite svårare, men det är ju en vanesak också.

Det är brunt och blått som det kan bli på dom här. Ser ingen skillnad just nu, men jag hoppas att det bara är för tidigt, alternativt att alla colorpoint ungarna är blå :smile:
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
Cahira
Profetkatt
Profetkatt
Katt: bondkatter
Kontakt:

Inläggav Cahira » sön 05 maj 2013, 18:54

Pebb skrev:
humlan skrev:
Pebb skrev:När är det man börjar se vilken färg det blir på kattungarna? Jag minns inte från förra kullen 8-[ Dom är 2 veckor nu så teckningen ser jag ju.

Om man har både brunt och blått så brukar man kunna se skillnad ganska tidigt, så fort färgen börjar framträda vid ca 2 v ålder. Har man samma färg på alla kan det ju vara knepigare, och om man har ljusare färger som crème och rött kan det också vara lite svårare, men det är ju en vanesak också.

Det är brunt och blått som det kan bli på dom här. Ser ingen skillnad just nu, men jag hoppas att det bara är för tidigt, alternativt att alla colorpoint ungarna är blå :smile:

Kolla om svansarna skiljer, upplever att svansarna brukar ha starkast färg där i början :)
~ Find three hobbies you love: one to make you money, one to keep you in shape, and one to be creative. ~

"...the reason Creator gave two-leggeds two ears and one mouth was so that we would listen twice as much as we talk."

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Pebb » sön 19 maj 2013, 15:57

Här kommer äntligen bilder på Aristocats-kullen, som visar att färglära är en sak i teorin och något helt annat i praktiken :grin: Mamma Chorotegas Marie Antoinette är brun colorpoint och pappa Myarps Teddybear är blå bicolor, vad får jag jo FEM blå ungar och ingen brun.. :smile: Dom har hunnit bli 4 veckor gamla nu.

Bild
Först ut har vi Abigail

Bild
Ameila

Bild
Berlioz

Bild
Duchess

Bild
Och sist men absolut inte minst utan tvärtom störst, Toulouse
SE*Nen Isis ragdolls

zassoo
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Huskatt

Inläggav zassoo » tis 21 maj 2013, 11:15

Men åååååååhhh vilka fantastiskt söta ungar Pebb! :love: :love:

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Pebb » tis 21 maj 2013, 13:58

zassoo skrev:Men åååååååhhh vilka fantastiskt söta ungar Pebb! :love: :love:

Tack!! :grin: Det tycker jag också, inte alls partisk :smile:
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » tis 21 maj 2013, 15:42

Abigail är nog min favorit. :wub:

Användarvisningsbild
Martyparty
Ungkatt
Ungkatt
Katt: 3 Ragdoll och en Huskatt.
Kontakt:

Inläggav Martyparty » ons 22 maj 2013, 10:22

Så otroligt söta små saker! Blir kattungesjuk ju! :)

I helgen var Sally på sin tredje utställning. Det var första gången hon ställdes son vuxen då hon precis passerat 10 månader. Hon ställdes dessutom båda dagarna för första gången. Jag hade förväntat mig att det skulle gå ganska dåligt då jag är rätt kritisk mot mina egna katter. Jag blev därför väldigt lycklig och förvånad när hon lyckades få cert båda dagarna :). Hon hade ingen direkt chans i nomineringen dock, eftersom hon fortfarande är rätt outvecklad. Jag är väldigt stolt över min katt i alla fall, som låg och sov första dagen på domarbordet, och nästa dag satt hon som ett litet ljus.

Nu är det väl dags att planera nästa utställning så vi kan försöka ta det där tredje certet också :). Skickar med några bilder från utställningen på min otroligt icke fotogeniska katt, men hon är söt ändå :).

Bild

Bild
SE*Astinis Ragdoll

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » tor 23 maj 2013, 15:51

Tesla växer så det knakar, hon börjar bli stor tjej nu! Snart 6 månader.

Bild

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » tor 23 maj 2013, 16:14

Åh vilka vackra katter!

Här hemma väntar vi på kattungar, Cora är på dag 60-61 nu. :heart:

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Misha & Xante, RAG

Inläggav Sexan » tor 23 maj 2013, 16:35

Men sluta ploppa ut ragdollungar! Jag ska ha HUND näst. :swear: :doh: *blundar*
Våra änglar saknas oss: Bella, 2013-06-09 - 2015-04-14 | Disa, 2003-11-01 - 2012-04-20

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Pebb » fre 24 maj 2013, 06:50

Sexan skrev:Men sluta ploppa ut ragdollungar! Jag ska ha HUND näst. :swear: :doh: *blundar*

Alla mina är inte tingade än :goofy:
SE*Nen Isis ragdolls

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » fre 24 maj 2013, 18:11

Vad är en "normal" viktkurva för en ragdoll? Tesla är snart 6 månader och väger 2,1 kg. Vad vägde era katter vid den åldern? :)

Användarvisningsbild
Hasse
Kattracka
Kattracka
Katt: ragdoll
Kontakt:

Inläggav Hasse » lör 25 maj 2013, 10:08

zassoo skrev:Vad är en "normal" viktkurva för en ragdoll? Tesla är snart 6 månader och väger 2,1 kg. Vad vägde era katter vid den åldern? :)

Violeta vägde lite över 3 kg vid 6 månader, och det tror jag är ganska nära medel. 2,1 kg är under medel (skriver medel istället för normalt, eftersom det är fullständigt normalt att hälften av alla katter väger under medel). ;) Men en ragdoll växer ju länge, och om jag inte minns fel så stoppades Teslas kull upp av lite dåliga magar också, så om du önskar dig en större katt är det nog för tidigt att ge upp.
Fin hon är. :-)

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » lör 25 maj 2013, 10:33

Hasse skrev:
zassoo skrev:Vad är en "normal" viktkurva för en ragdoll? Tesla är snart 6 månader och väger 2,1 kg. Vad vägde era katter vid den åldern? :)

Violeta vägde lite över 3 kg vid 6 månader, och det tror jag är ganska nära medel. 2,1 kg är under medel (skriver medel istället för normalt, eftersom det är fullständigt normalt att hälften av alla katter väger under medel). ;) Men en ragdoll växer ju länge, och om jag inte minns fel så stoppades Teslas kull upp av lite dåliga magar också, så om du önskar dig en större katt är det nog för tidigt att ge upp.
Fin hon är. :-)

Tesla var aldrig dålig i magen så hon gick upp i vikt som hon skulle, men de var ju många i kullen också, 7 st så det kanske påverkar att de blir lite mindre? Nåja, för mig spelar det ingen roll om hon blir mindre eller större än medel, bara intressant att jämföra! :-D Hon är min lilla gullunge :wub:

Användarvisningsbild
PeppoZ
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Pysen(HCS), Cleo(RAG)
Kontakt:

Inläggav PeppoZ » lör 25 maj 2013, 20:21

Cleo vägde 3.6 kg vid 6 månader.

Användarvisningsbild
humlan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav humlan » lör 25 maj 2013, 22:59

Jag skriver nu för både min och Saphos räkning. Idag fick Cora sina efterlängade kattungar (vi har väntat nästan ett år på den här kullen), men tyvärr så fick det hela ett mycket mer sorgligt slut än vad vi hade väntat oss.

Förlossningen startade vid 11-tiden idag, och straxt före 12 var första kattungen ute, en stor och fin hane på 105 g. Bara ca 10 min senaste kom nästa unge, också en kille, som vägde 89 g. Så långt allt väl. Trdej kattungen kom straxt därpå, en hona, och denna hade ganska mycket vätska över nosen och gurglade lite, så jag slungande henne. Hon kom igång och började andas, men när jag tittade närmare på henne så såg jag till min förskräckelse att hon hade som en "blåsa" mitt på huvudet, som om kraniet inte riktigt gick ihop på henne och hjärnan trängde ut! Det såg jättemärkligt ut, och jag vet fortfarande inte exakt vad det var. Men hon var pigg och kry och började genast leta tutte. Men vi förstod ju förstås att vi skulle vara
tvugna att ta bort henne.
Snart kom nästa kattunge, jag tror det var en hona, som jag också fick slunga för denne kom inte heller igång med andningen riktigt. Men även där var något fel. När jag vände på ungen så hängde hela tarmpaketet utanför magen på kattungen. :-( Ungen var slö, så vi trodde att hon inte skulle leva så länge, så vi lade henne i bolådan i en handduk. Men hon låg där och andades, och efter ett tag började hon pipa och till slut blev hon så pigg att hon började kravla mot mammas tuttar.

Två ungar till kom ut, men dessa var tyvärr dödfödda. Två tjejer.

Så av sex ungar så var det bara två som var friska. Det känns så himla tråkigt och sorgligt, och ångesten över att behöva avliva de som var missbildade var stor.
Som tur är så är min mammas man jägare, så han tog på sig att avliva kattungarna några timmar senare. Men det kändes ändå hemskt!

Men, jag är ändå glad att det blev två pigga killar, så att Cora inte blev helt utan ungar!
BildBild

Användarvisningsbild
humlan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Trasdockornas tråd!

Inläggav humlan » lör 25 maj 2013, 23:04

Bild
En bild på förstfödda killen!
BildBild

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » lör 25 maj 2013, 23:51

humlan menar att hon skrev för mig och inte för Sapho som är en helt annan medlem. :grin:
Men ja, det har varit en dag full av glädje och förtvivlan och jag är himla glad att den är över och nu kan vi gosa bebisar bäst vi vill.

Ettan:

Bild

Tvåan:

Bild

Bilderna är inte av bästa kvalité eftersom jag tog dom nu på kvällen

Användarvisningsbild
Cahira
Profetkatt
Profetkatt
Katt: bondkatter
Kontakt:

Inläggav Cahira » sön 26 maj 2013, 05:41

Grattis till de två! Och :rose: :rose: :rose: :rose: till de fyra andra.

Kram på er!
~ Find three hobbies you love: one to make you money, one to keep you in shape, and one to be creative. ~

"...the reason Creator gave two-leggeds two ears and one mouth was so that we would listen twice as much as we talk."

Användarvisningsbild
humlan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Trasdockornas tråd!

Inläggav humlan » sön 26 maj 2013, 08:06

Oj, förlåt Saiph, jag var visst lite trött igår kväll. Men era namn är ju ganska lika! :)
BildBild

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » sön 26 maj 2013, 09:10

Men fy så ledsamt! :cry: Men stort grattis till de två fina killarna! :luv:

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » sön 26 maj 2013, 09:13

Som svar till PeppoZ, oj vilken skillnad i vikt mellan Cleo och Tesla! Jag har ju funderat på om hon inte är lite liten, men för tunn är hon i alla fall inte, jag brukar klämma och känna lite på henne. Hon får ju fri tillgång på blötmat och så mycket torrfoder hon vill ungefär tre ggr om dagen så jag tror inte att hon får för lite mat ;-)

Men man oroar sig ju alltid som matte :smile:

Användarvisningsbild
PeppoZ
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Pysen(HCS), Cleo(RAG)
Kontakt:

Sv: Re: Trasdockornas tråd!

Inläggav PeppoZ » sön 26 maj 2013, 10:24

zassoo skrev:Som svar till PeppoZ, oj vilken skillnad i vikt mellan Cleo och Tesla! Jag har ju funderat på om hon inte är lite liten, men för tunn är hon i alla fall inte, jag brukar klämma och känna lite på henne. Hon får ju fri tillgång på blötmat och så mycket torrfoder hon vill ungefär tre ggr om dagen så jag tror inte att hon får för lite mat ;-)

Ska tillägga att Cleo är STOR!

Skickat via tapatalk

Användarvisningsbild
Martyparty
Ungkatt
Ungkatt
Katt: 3 Ragdoll och en Huskatt.
Kontakt:

Inläggav Martyparty » sön 26 maj 2013, 22:01

:rose: till alla 4 som inte klarade sig, men grattis till två friska finingar :)
SE*Astinis Ragdoll

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Re: Sv: Re: Trasdockornas tråd!

Inläggav zassoo » mån 27 maj 2013, 06:50

PeppoZ skrev:
zassoo skrev:Som svar till PeppoZ, oj vilken skillnad i vikt mellan Cleo och Tesla! Jag har ju funderat på om hon inte är lite liten, men för tunn är hon i alla fall inte, jag brukar klämma och känna lite på henne. Hon får ju fri tillgång på blötmat och så mycket torrfoder hon vill ungefär tre ggr om dagen så jag tror inte att hon får för lite mat ;-)

Ska tillägga att Cleo är STOR!

Skickat via tapatalk

Haha okej då känns det lite bättre :smile:

Användarvisningsbild
Hasse
Kattracka
Kattracka
Katt: ragdoll
Kontakt:

Inläggav Hasse » tis 28 maj 2013, 15:19

Kunde inte låta bli att väga Violeta igår och 4,3 kg vägde hon på badrumsvågen. Hon är 10 månader nu, och har alltså ökat en bit över kilot sedan 6 månader. Hon ser ju inte direkt tjock ut i sommarpälsen, när hon sträcker på sig för att försöka smälla en av de hundra myggorna på utsidan av myggdörren. :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Pebb » tor 30 maj 2013, 14:28

Hasse skrev:Kunde inte låta bli att väga Violeta igår och 4,3 kg vägde hon på badrumsvågen. Hon är 10 månader nu, och har alltså ökat en bit över kilot sedan 6 månader. Hon ser ju inte direkt tjock ut i sommarpälsen, när hon sträcker på sig för att försöka smälla en av de hundra myggorna på utsidan av myggdörren. :smile:

OJ :shock: Min Marie som iofs är liten men ändå har en normalvikt på ca 4 kg och hon är 2,5 :smile: Just nu väger hon däremot pyttelite eftersom kattungarna ska tutta massa..
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
Maliin-N
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Ragdoll & Sibirisk katt
Kontakt:

Inläggav Maliin-N » sön 09 jun 2013, 19:13

Har precis badat Sigge inför utställningen till helgen, och han var såååå himla duktig! :shock: :-D
Efter att ha plågats med min sibbe i duschen så är en ragdoll som en dröm. Jag satt på knä på duschgolvet och Sigge satt så snällt mellan mina knän och rörde sig knappt ur fläcken, några ynka mjau och sedan var det klart!

Har kammat och väntar nu på att han ska bli helt torr så jag kan kamma lite till. Sen ska jag rengöra öron och ansiktet mer noga närmare själva utställningsdagen, men ville vara i god tid med badet. Pälsen ser redan bättre ut! :D Åh varför kan inte min sibbe vara lika samarbetsvillig? ](*,)

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ragdolls

Inläggav kidallday » mån 10 jun 2013, 12:32

Min raggis Dexter har helt missförstått det här med sommar- och vinterpäls. Från att ha varit korthårig i vintas är han nu, lagom till sommaren, mer långhårig än någonsin :smile:

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 10 jun 2013, 12:49

Jag ser på din ticker att Dexter är 2 år och 3 månader och det var precis i den åldern min Oberon för första gången blev det fluffmonster han är nu (mer eller mindre hela tiden).
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav kidallday » mån 10 jun 2013, 12:57

Birmafröken skrev:Jag ser på din ticker att Dexter är 2 år och 3 månader och det var precis i den åldern min Oberon för första gången blev det fluffmonster han är nu (mer eller mindre hela tiden).

Ja, det stämmer! Han har alltid haft krage och "byxor" men nu ser han verkligen ut som en rund boll :-D
Han är superfin i pälsen, och den blir bara bättre och bättre hela tiden :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » mån 10 jun 2013, 13:12

kidallday skrev:
Birmafröken skrev:Jag ser på din ticker att Dexter är 2 år och 3 månader och det var precis i den åldern min Oberon för första gången blev det fluffmonster han är nu (mer eller mindre hela tiden).

Ja, det stämmer! Han har alltid haft krage och "byxor" men nu ser han verkligen ut som en rund boll :-D

Ja, han är en väldigt fin "rund boll". Så här såg Oberon ut när hans päls växte ut för första gången, också ganska boll-lik i formen:

Bild
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav kidallday » mån 10 jun 2013, 13:22

Birmafröken skrev:
kidallday skrev:

Ja, han är en väldigt fin "rund boll". Så här såg Oberon ut när hans päls växte ut för första gången, också ganska boll-lik i formen:

Bild

Jättefin boll du har! :rosor: Dexter är inte det minsta tjock trots att han ser extremt rund ut, allt är päls :grin:
Bild

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Sexan » mån 10 jun 2013, 13:22

*pekar mot avataren* Misha kan också det där med bollform! Jag önskar bara att hon inte tog det så bokstavligt.... Hon är lite... tjock... 8-[
Våra änglar saknas oss: Bella, 2013-06-09 - 2015-04-14 | Disa, 2003-11-01 - 2012-04-20

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » mån 10 jun 2013, 13:26

kidallday skrev:Jättefin boll du har! :rosor: Dexter är inte det minsta tjock trots att han ser extremt rund ut, allt är päls :grin:

Oberon är tjock :oops: , men inte alls så tjock som han ser ut! Här är en bild där han ser ut som värsta fettot jämfört med lille Ruben!

Bild

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav kidallday » mån 10 jun 2013, 13:35

Åh lille Ruben! Minns när han kom hem till dig, så liten och söt! Har du några nya bilder på honom? :-D

Jag bildbombar lite när jag ändå är i farten! Kan inte låta bli att visa upp min slappis som hänger, myser och dinglar i alla lägen :love:

Bild

Bild
Bild

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » mån 10 jun 2013, 18:22

Maliin-N skrev:Har precis badat Sigge inför utställningen till helgen, och han var såååå himla duktig! :shock: :-D
Efter att ha plågats med min sibbe i duschen så är en ragdoll som en dröm. Jag satt på knä på duschgolvet och Sigge satt så snällt mellan mina knän och rörde sig knappt ur fläcken, några ynka mjau och sedan var det klart!

Har kammat och väntar nu på att han ska bli helt torr så jag kan kamma lite till. Sen ska jag rengöra öron och ansiktet mer noga närmare själva utställningsdagen, men ville vara i god tid med badet. Pälsen ser redan bättre ut! :D Åh varför kan inte min sibbe vara lika samarbetsvillig? ](*,)

Vilken duktig kille! :-D Tesla har blivit till hälften badad idag, stackaren är lös i magen :-( Men hon var superduktig, ålade sig lite men i övrigt fann hon sig fint. Det är verkligen utmärkande för rasen, de är otroligt tålmodiga vad jag har märkt! Måste nog ha en till :smile:

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » mån 10 jun 2013, 18:23

kidallday skrev:Min raggis Dexter har helt missförstått det här med sommar- och vinterpäls. Från att ha varit korthårig i vintas är han nu, lagom till sommaren, mer långhårig än någonsin :smile:

Bild

Vilket fluff! :shock: :love: Dexter är superfin!

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Sexan » mån 10 jun 2013, 18:27

zassoo skrev:Vilken duktig kille! :-D Tesla har blivit till hälften badad idag, stackaren är lös i magen :-( Men hon var superduktig, ålade sig lite men i övrigt fann hon sig fint. Det är verkligen utmärkande för rasen, de är otroligt tålmodiga vad jag har märkt! Måste nog ha en till :smile:

De är beroendeframkallande! Jag vill ha fler... 8-[ Men vovve först, var planen, även om den är :censored: så svåra att hålla.

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » mån 10 jun 2013, 18:27

Lite Tesla-bilder kommer också såklart!

Hon hjälper gärna till med tentaplugget...
Bild

...hittar märkliga sovplatser...
Bild

...och tycker att hon är viktigare än vad vi än håller på med, som att läsa böcker! :smile:
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"