Trasdockornas tråd!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
zassoo
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Huskatt

Re: Trasdockornas tråd!

Inläggav zassoo » fre 12 apr 2013, 12:37

Jättefin katt du har techingbirds! :luv:

Pebb, tjusiga kattungar låter det som :smile: Förstår att det är jobbigt att vänta!

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » fre 12 apr 2013, 12:37

Tesla blir 17 veckor idag, fina tjejen :love:

Bild

Användarvisningsbild
Stanway
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatterna Maja & Molly

Inläggav Stanway » fre 12 apr 2013, 13:04

zassoo skrev:Tesla blir 17 veckor idag, fina tjejen :love:

Bild

Hon är då bedårande vacker. Helt klart! :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Cahira
Profetkatt
Profetkatt
Katt: bondkatter
Kontakt:

Inläggav Cahira » fre 12 apr 2013, 16:10

Tesla är så otroligt söt och vacker!
~ Find three hobbies you love: one to make you money, one to keep you in shape, and one to be creative. ~

"...the reason Creator gave two-leggeds two ears and one mouth was so that we would listen twice as much as we talk."

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » lör 13 apr 2013, 16:05

Stolt och glad matte här, tack för fina ord om Tesla! :rosor:

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » mån 15 apr 2013, 20:38

Vilka kammar eller kardor använder ni till era pälsklingar så här i fällningstider? Funderar på en Furminator, men vet inte om det är rätt val..?
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Användarvisningsbild
Lillfixa
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: 2 Ragdolls

Inläggav Lillfixa » tis 16 apr 2013, 09:06

Lite annorlunda bild på våra missar. Maken ska fylla år snart så jag beställde en trevlig familjeporträtt från en amerikansk artist. Älskar hennes stil och hon var supersnabb. Det enda jag behövde göra var att skicka bilder på mig, maken och katterna till henne och hon ritade bilden. Kostade inte heller mycket - ca. 400 kronor. Ska rama in det och ge till maken. :)

Bild
Äger en ragdollkille Tigo (S*All Fuzz Vertigo) 27/8 - 2006
och en ragdollflicka Melissa (S*Sun Hill Doll's Melissa) 28/12 - 2009
Sabrina (S*Happy Rag's Lillfixa) 2/9-2004 - 29/10-2009 - oändligt saknad och älskad

Användarvisningsbild
Maliin-N
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Ragdoll & Sibirisk katt
Kontakt:

Inläggav Maliin-N » tis 16 apr 2013, 17:38

Lillfixa skrev:Lite annorlunda bild på våra missar. Maken ska fylla år snart så jag beställde en trevlig familjeporträtt från en amerikansk artist. Älskar hennes stil och hon var supersnabb. Det enda jag behövde göra var att skicka bilder på mig, maken och katterna till henne och hon ritade bilden. Kostade inte heller mycket - ca. 400 kronor. Ska rama in det och ge till maken. :)

Bild

Åååh så fin! :heart: :heart: :love:

så vackert med lilla ängeln också :heart:

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Misha & Xante, RAG

Inläggav Sexan » tis 16 apr 2013, 18:46

teachingbirds skrev:Vilka kammar eller kardor använder ni till era pälsklingar så här i fällningstider? Funderar på en Furminator, men vet inte om det är rätt val..?

:shock: :shock: Du.. har... ingen... furminator?! Hur överlever du?! :shock: :shock:

Här är varför jag har en Furminator:

Misha:
Bild

Från vänster Misha, Disa och Xante:
Bild

Misha:
Bild

Köp en för gudsskull! En sån med en knapp som lossar pälsen från kardan. Helst två, en medium och en small. Det ösnkar jag att jag hade (vi har en small utan knapp).
Våra änglar saknas oss: Bella, 2013-06-09 - 2015-04-14 | Disa, 2003-11-01 - 2012-04-20

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » tis 16 apr 2013, 18:50

Runt vecka 21/22 så har vi nog bebisar här hemma. :wub:

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Sexan » tis 16 apr 2013, 18:55

Lalalalaa, biiiingooooo! =; [-X [-( [-(
Våra änglar saknas oss: Bella, 2013-06-09 - 2015-04-14 | Disa, 2003-11-01 - 2012-04-20

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » tis 16 apr 2013, 18:59

Sexan skrev:Lalalalaa, biiiingooooo! =; [-X [-( [-(

:smile: :smile: :smile:
Du ska inte ha en då? :whistle:

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav teachingbirds » tis 16 apr 2013, 19:00

Sexan: :love: *köper*
BildBild -

it's a present activity

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Sexan » tis 16 apr 2013, 19:16

Saiph skrev:
Sexan skrev:Lalalalaa, biiiingooooo! =; [-X [-( [-(

:smile: :smile: :smile:
Du ska inte ha en då? :whistle:

Nej! Vi ska ha hund näst! Vi har inte råd! 8-[ Du tillämpar inte kompispriser...?

teachingbirds skrev:Sexan: :love: *köper*

Jag har aldrig ångrat det en sekund!

Användarvisningsbild
Maliin-N
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Kontakt:

Inläggav Maliin-N » tis 16 apr 2013, 19:28

teachingbirds skrev:Vilka kammar eller kardor använder ni till era pälsklingar så här i fällningstider? Funderar på en Furminator, men vet inte om det är rätt val..?

Jag har en vanlig stålkam från Spratts :)
Har en furminator också men använder den inte så ofta, borde kanske använda den mer så slipper jag rolla alla mina kläder från katthår 234567890 gånger per dygn.. :roll:

Användarvisningsbild
PeppoZ
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Pysen(HCS), Cleo(RAG)
Kontakt:

Inläggav PeppoZ » tis 16 apr 2013, 21:03

Fälla hår sa ni? :grin:

Bild

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Sv: Trasdockornas tråd!

Inläggav teachingbirds » ons 17 apr 2013, 07:24

:smile: Jag har svårt att förstå att de har nån päls kvar alls efter man har borstat bort en halv katt!
BildBild -

it's a present activity

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Sexan » ons 17 apr 2013, 12:09

Ohja. Det är päls kvar. :trance: Det slutar liksom aldrig lossna med en Furminator tycker jag... Det är katten som lessnar innan jag är klar.

Brukar ta en karda efteråt och ta loss det sista som ligger löst ovanpå pälsen. Annars får man hårbollar på mattorna, för när matte kammat en måste man tvätta sig fin igen. Noga. Överallt.

Fast det blir så stor skillnad på pälsen, den blir så mjuk och gosig. :smiling: Sen måste man pussa kränkt katt på magen. Massor.

Användarvisningsbild
PeppoZ
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Pysen(HCS), Cleo(RAG)
Kontakt:

Inläggav PeppoZ » ons 17 apr 2013, 12:24

Ska tillägga att jag fått loss allt det där från Cleo med endast en metallkam...

Användarvisningsbild
Lilakiwi
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: En Sol i katthimlen

Sv: Trasdockornas tråd!

Inläggav Lilakiwi » ons 17 apr 2013, 13:09

Smygläser lite. Det är mycket hår ni får av från era sötnosar. Men kan man alltså använda furminator till semilånghåriga?

/Hon med huskatt som en dag ska ha en liten raggdoll också.

Från min Sony Xperia V
Bild

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ragdolls

Inläggav kidallday » ons 17 apr 2013, 13:40

Teachingbirds - Jag skulle vara lite försiktig med Furminatorn då den är gjord för katter/hundar med underull vilket ragdollen vanligtvis saknas. Furminatorn "skär" ju av pälsen och finns där ingen underull så är risken att den friska pälsen ryker den också.

Har även hört, men vet inte om det stämmer, att skär man av för mycket päls med Furminatorn på ragdollen så finns det en risk för att pälsen blir mörkare. Detta är kanske inget problem om man enbart har sina katter till sällskap, men vill man ställa ut ska man nog vara lite uppmärksam.

Jag kan annars rekommendera Spratts kam, som är liknande Mirakelkammen. Den tar bort allt löst hår på min katt, och jag får liknande "tussar" efter en kamning som på PeppoZ bild här ovan.
Bild

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav teachingbirds » ons 17 apr 2013, 13:49

kidallday skrev:Teachingbirds - Jag skulle vara lite försiktig med Furminatorn då den är gjord för katter/hundar med underull vilket ragdollen vanligtvis saknas. Furminatorn "skär" ju av pälsen och finns där ingen underull så är risken att den friska pälsen ryker den också.

Har även hört, men vet inte om det stämmer, att skär man av för mycket päls med Furminatorn på ragdollen så finns det en risk för att pälsen blir mörkare. Detta är kanske inget problem om man enbart har sina katter till sällskap, men vill man ställa ut ska man nog vara lite uppmärksam.

Jag kan annars rekommendera Spratts kam, som är liknande Mirakelkammen. Den tar bort allt löst hår på min katt, och jag får liknande "tussar" efter en kamning som på PeppoZ bild här ovan.

Tack för tipsen! En av mina, den som nog hårar mest, har rätt mycket underull. Ingen av dem ska ställas ut (men ifall jag skulle få lust så är det den andra som det gäller mest). Jag får bort sjukt mycket när jag kammar vanligt också..
Ska nog testa en av varje!
BildBild -

it's a present activity

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Ragdoll och huskatter

Inläggav Pebb » ons 17 apr 2013, 13:52

Lillfixa: Gud vilken härlig bild!!! :grin:
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav kidallday » ons 17 apr 2013, 13:52

teachingbirds skrev:
kidallday skrev:Teachingbirds - Jag skulle vara lite försiktig med Furminatorn då den är gjord för katter/hundar med underull vilket ragdollen vanligtvis saknas. Furminatorn "skär" ju av pälsen och finns där ingen underull så är risken att den friska pälsen ryker den också.

Tack för tipsen! En av mina, den som nog hårar mest, har rätt mycket underull. Ingen av dem ska ställas ut (men ifall jag skulle få lust så är det den andra som det gäller mest). Jag får bort sjukt mycket när jag kammar vanligt också..
Ska nog testa en av varje!

Här är en länk till kammen från Spratts :)

http://www.supercat.se/palsvard/spratts-kam.html
Bild

Användarvisningsbild
Sexan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Sexan » ons 17 apr 2013, 15:28

:-k Så vitt jag vet så skär inte Furminatorn av något alls, utan den kammar bara ut död underull. Misha har mycket underull. Katter blir ofta mörkare i pälsen om de är kalla, har jag fått lära mig, Disa, blev t.ex. mörkare varje vinter och ljusare varje sommar, utan att hon låg i solen. Att det förändrar pälskvalitén eller färgen tror jag inte alls på, faktiskt. På Misha är allt som lossnar mjukt vitt eller ljusgrått/brunt fluff, men hon är starkt färgad egentligen (jämför bollarna i bilderna ovan med min avatar).

Vi hade en stålkam först till Misha, men den försvann... jag kan iaf inte hitta den. :-k Jag vet att den tog bra i början, men när vi fått loss tovorna (när hon flyttade in var hon tovig över hela utsidan på båda låren, sen hon flyttade in har hon haft EN tova där - hon kan inte ha kammats på år!) så slutade den ta så mycket underull.

Fast en klar nackdel med furminatorn är att den luggas lite, om man inte har rätt vinkel. Misha står ut ungefär 20 minuter, Xante gillar den inte alls, men hans päls är så himla himla mjuk att alla kammar går rakt på huden och skrapar mot hans ben... stackars knotiga spinkisen, inte alls skönt. :consoling: :-(

Jag hade aldrig klarat mig utan en furminator, men jag ska kika mer på en ny stålkam tror jag. Kanske Xante skulle uppskatta den mer? Han får ju tovor om man typ tittar bort i 30 sekunder. :roll: Finns det någon mjukare kam/borste/karda som reder ut och tar bort fluff effektivt?

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » ons 17 apr 2013, 15:42

Sexan - Jag vet inte alls hur gummikardor är för att få bort päls men det kanske skulle kunna vara något för Xante?

Själv ska jag nog kolla om jag kan få tag i en furminator. Om inte katterna gillar den lär den ju ändå användas på hunden. (Fy fan vad mycket päls en samojed har! :pfft: )

Användarvisningsbild
BaloosMatte
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Blandras, Baloo född 121124
Kontakt:

Inläggav BaloosMatte » fre 19 apr 2013, 08:56

Sicka sötnosar ni har .. Fick aldrig tag i någon Ragdoll .. Men Baloo han börjar bli lurvig han var korthårig när vi hämta han.. Ville bara tala om att era missar är jätte söta så lurviga.. :rose:
Bild

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » sön 21 apr 2013, 17:02

18 veckor och myser i köksfönstret :wub:

Bild

Användarvisningsbild
Lilakiwi
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: En Sol i katthimlen

Sv: Re: Trasdockornas tråd!

Inläggav Lilakiwi » sön 21 apr 2013, 18:11

zassoo skrev:18 veckor och myser i köksfönstret :wub:

Bild

Alldeles FÖR söt! :heart: :heart:

Från min Sony Xperia V
Bild

Användarvisningsbild
Piamiah74
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Husis och Raggis.

Inläggav Piamiah74 » mån 22 apr 2013, 12:35

zassoo skrev:Tesla blir 17 veckor idag, fina tjejen :love:

Bild

Nämen ÅH!!!! :rosekiss: :rosekiss:
Hälsningar Ramona, Nisse och matte Pia.

Anna.W
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Rufus och Ruzie

Inläggav Anna.W » mån 22 apr 2013, 15:20

Det är tur att det är fullt här hemma på kattfronten nu(3 st) annars hade det nog mystiskt saknats katter hemma hos er :P Så otroligt många vackra och söta trasdockor!

Ruzie, som snart blir 5 år, har de senaste månaderna börjat få tovor otroligt lätt =/ Inget har ändrats i kosten eller något, men undrar på om det kan ha och göra med den torra luften vi haft, då hon även fått mjäll.
Har i vilket fall fått borsta henne var tredje dag för att undvika det, men det är jäkla ståhej och då hon har så otroligt tjock, tät och ullig päls så jag lyckas ändå missa småställen ibland och en vecka senare så har det börjat tova sig. Senaste borstningen så skrek hon till, till skillnad från det sedvanliga "jag vill inte" gnället, och då gav jag upp. Åkte över till min syster och lånade hennes trimmer och det kortaste skäret hon hade. Sen fick min man hjälpa till att klippa ner hela kalufsen. Stötte på 3 "nybildade" tovor till under klippningen =/

Så hon har gått från det här:
Bild
Till det här:
Bild

Och ja, hon var nog lika sur som hon ser ut på nedersta bilden ;)

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Pebb » mån 22 apr 2013, 15:50

Igårkväll kom Maries ungar! Fort gick det och helt utan förvarning, förra gången kom hon och hämtade mig men nu är hon stor tjej och klarar sig själv ;-) Hann knappt borsta tänderna :smile: 5 stycken blev det, preliminärt 3 honor och 2 hanar :grin:
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
Maliin-N
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Kontakt:

Inläggav Maliin-N » mån 22 apr 2013, 17:32

Ragdolls utvecklas ju långsamt, så jag antar att min Sigge på 2 år inte är riktigt fullt uvecklad ännu. Men nog kan det väl vara värt att ställa ut honom ändå? Hur ofta vinner en yngre katt över en äldre som är fullvuxen och färdigt utvecklad? :)

zassoo
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav zassoo » mån 22 apr 2013, 17:34

Pebb skrev:Igårkväll kom Maries ungar! Fort gick det och helt utan förvarning, förra gången kom hon och hämtade mig men nu är hon stor tjej och klarar sig själv ;-) Hann knappt borsta tänderna :smile: 5 stycken blev det, preliminärt 3 honor och 2 hanar :grin:

Åh vad roligt, skönt att det gick bra! Du måste lova att lägga upp bilder sen :love:

Användarvisningsbild
kidallday
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav kidallday » mån 22 apr 2013, 21:54

Sexan skrev::-k Så vitt jag vet så skär inte Furminatorn av något alls, utan den kammar bara ut död underull. Misha har mycket underull. Katter blir ofta mörkare i pälsen om de är kalla, har jag fått lära mig, Disa, blev t.ex. mörkare varje vinter och ljusare varje sommar, utan att hon låg i solen. Att det förändrar pälskvalitén eller färgen tror jag inte alls på, faktiskt. På Misha är allt som lossnar mjukt vitt eller ljusgrått/brunt fluff, men hon är starkt färgad egentligen (jämför bollarna i bilderna ovan med min avatar).

Vi hade en stålkam först till Misha, men den försvann... jag kan iaf inte hitta den. :-k Jag vet att den tog bra i början, men när vi fått loss tovorna (när hon flyttade in var hon tovig över hela utsidan på båda låren, sen hon flyttade in har hon haft EN tova där - hon kan inte ha kammats på år!) så slutade den ta så mycket underull.

Fast en klar nackdel med furminatorn är att den luggas lite, om man inte har rätt vinkel. Misha står ut ungefär 20 minuter, Xante gillar den inte alls, men hans päls är så himla himla mjuk att alla kammar går rakt på huden och skrapar mot hans ben... stackars knotiga spinkisen, inte alls skönt. :consoling: :-(

Jag hade aldrig klarat mig utan en furminator, men jag ska kika mer på en ny stålkam tror jag. Kanske Xante skulle uppskatta den mer? Han får ju tovor om man typ tittar bort i 30 sekunder. :roll: Finns det någon mjukare kam/borste/karda som reder ut och tar bort fluff effektivt?

Nej men precis, har katten mycket underull så tror jag inte det är någon fara :) Min katt har iprincip ingen underull så jag har blivit varnad för att använda Furminatorn eftersom den då kan ta av för mycket päls.

Vad gäller pigmenteringen så har jag inga belägg för det. Har läst mig till det, bland annat på ragdoll.ifokus då ett par hade använt Furminatorn på sina ragdolls ochh råkat kamma av för mycket päls på vissa ställen, framförallt ryggen. Där pälsen blivit tunnare hade den också mörknat.
Bild

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Pebb » tis 23 apr 2013, 07:50

zassoo skrev:
Pebb skrev:Igårkväll kom Maries ungar! Fort gick det och helt utan förvarning, förra gången kom hon och hämtade mig men nu är hon stor tjej och klarar sig själv ;-) Hann knappt borsta tänderna :smile: 5 stycken blev det, preliminärt 3 honor och 2 hanar :grin:

Åh vad roligt, skönt att det gick bra! Du måste lova att lägga upp bilder sen :love:

Om jag klurar ut hur man gör så ska jag försöka 8-[ Annars är det bara att följa på hemsidan, men jag vet att sånt är mycket jobbigare! Det är en populär kull iallafall, beroende på färg och teckning förstås. Små golfbollar med ben, jösses vad dom äter! Den största väger redan 147g och den minsta 125.
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
Hasse
Kattracka
Kattracka
Katt: ragdoll
Kontakt:

Inläggav Hasse » ons 01 maj 2013, 13:57

Idag har Violeta klättrat i träd, eller nåja, blivit upplyft i träd. :roll:
Bild

Användarvisningsbild
Pebb
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Pebb » sön 05 maj 2013, 07:57

När är det man börjar se vilken färg det blir på kattungarna? Jag minns inte från förra kullen 8-[ Dom är 2 veckor nu så teckningen ser jag ju.
SE*Nen Isis ragdolls

Användarvisningsbild
humlan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Trasdockornas tråd!

Inläggav humlan » sön 05 maj 2013, 15:07

Maliin-N skrev:Ragdolls utvecklas ju långsamt, så jag antar att min Sigge på 2 år inte är riktigt fullt uvecklad ännu. Men nog kan det väl vara värt att ställa ut honom ändå? Hur ofta vinner en yngre katt över en äldre som är fullvuxen och färdigt utvecklad? :)

Domaren tar hänsyn till ålder och utveckling, och de flesta som ställer ut sina katter börjar ju när de är unga, så i vuxen öppen klass är katterna ofta runt året.
BildBild

Användarvisningsbild
humlan
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Trasdockornas tråd!

Inläggav humlan » sön 05 maj 2013, 16:10

Pebb skrev:När är det man börjar se vilken färg det blir på kattungarna? Jag minns inte från förra kullen 8-[ Dom är 2 veckor nu så teckningen ser jag ju.

Om man har både brunt och blått så brukar man kunna se skillnad ganska tidigt, så fort färgen börjar framträda vid ca 2 v ålder. Har man samma färg på alla kan det ju vara knepigare, och om man har ljusare färger som crème och rött kan det också vara lite svårare, men det är ju en vanesak också.
BildBild

Återgå till "Allmänt kattprat!"