Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kilo
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Kurilean Bobtail

Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav Kilo » sön 21 okt 2012, 20:40

tjjo skrev:
Kilo skrev:Någon som har något bra tips på var man kan köpa sisalrep billigt på rulle? Jag (och mamma, det är hon som är händigast :-D ) tänkte bygga ett klätterpalats i mitt vardagsrum, med massor sisalinklädda baspelare och massor av ligghyllor. Men vilken tjocklek ska man välja på sisalrepet och var hittar jag det billigt?

jag vet inte vilken tjocklek jag har, men jag köpte det på Ö&B

Då ska jag kolla på öb!
Hur mycket rep gick det ungefär till ditt bygge? (Och hur högt var det du byggde?)
Wookie och Hekto - Kurilean Bobtail

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » sön 21 okt 2012, 21:32

Bild

Den är 120 cm hög.
kollar jag på ritningen från softspot så står det att det går åt 25 m rep.
Jag fick kvar från rullen, det är allt jag minns ;-)
Bild

Kilo
Überkatt
Überkatt

Inläggav Kilo » sön 21 okt 2012, 22:52

Tack! Då kommer jag nog behöva några hundra meter till vårt planerade bygge :smile:

Användarvisningsbild
Bizi
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Sphynx, Bambino
Kontakt:

Inläggav Bizi » mån 22 okt 2012, 11:59

Kilo skrev:Tack! Då kommer jag nog behöva några hundra meter till vårt planerade bygge :smile:

Det vill vi se sen!!!! :hi5: :grin:
//Elisabet - Lyckligt Ägd Av Fyra Katter

CatLover Are Purrr-Fect
♥ Har några änglar som vakar över mej ♥

Användarvisningsbild
TiaraHope
Superkatt
Superkatt
Katt: Två underbara huskatter :)

Inläggav TiaraHope » mån 22 okt 2012, 18:49

Kilo skrev:Tack! Då kommer jag nog behöva några hundra meter till vårt planerade bygge :smile:

Nu vet jag inte vad du ska bygga men jag har sett att endel använder sisalmatta istället, kanske blir billigare och sätta fast sådan om du behöver köpa mycket snöre annars? Typ sån här tänker jag på: http://www.bauhaus.se/sisal-matta-400-cm.html
Lycka stavas K-A-T-T! :)

Kilo
Überkatt
Überkatt

Inläggav Kilo » mån 22 okt 2012, 19:26

TiaraHope skrev:

Nu vet jag inte vad du ska bygga men jag har sett att endel använder sisalmatta istället, kanske blir billigare och sätta fast sådan om du behöver köpa mycket snöre annars? Typ sån här tänker jag på: http://www.bauhaus.se/sisal-matta-400-cm.html

Det var en bra idé! Tanken är att bygga en ställning med fyra takhöga pelare (typ byggreglar) i hörnen på vardagsrummet och sedan passager däremellan, typ smala hyllor men lite hängmattor här o var. Så alla hörnpelare ska kläs med sisal, och kanske nån bit däremellan också, så mattor kan nog vara betydligt lättare att fästa, annars blir det ett fasligt lindande!

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav tjjo » mån 22 okt 2012, 20:57

Kilo skrev:
TiaraHope skrev:

Det var en bra idé! Tanken är att bygga en ställning med fyra takhöga pelare (typ byggreglar) i hörnen på vardagsrummet och sedan passager däremellan, typ smala hyllor men lite hängmattor här o var. Så alla hörnpelare ska kläs med sisal, och kanske nån bit däremellan också, så mattor kan nog vara betydligt lättare att fästa, annars blir det ett fasligt lindande!

Låter som ett spännande projekt.
ser fram emot bilder när det är klart :grin:
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » tis 01 jan 2013, 17:40

Jag köpte en sådan här fönsterbädd för ett tag sedan:

Bild

Jag är dock inte överdrivet förtjust i beige, så jag gick och köpte ett grått fleecetyg som min snälla mormor sydde ett nytt överdrag av - blev supernöjd med resultatet :-D (ursäkta den något suddiga bilden).

Bild
Bild

alt_under_ctrl
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav alt_under_ctrl » sön 17 feb 2013, 20:17

Har börjat med ett naturligt klösträd :)

Grenen hittade jag när dom skulle rensa i parken så jag gick dit och frågade snällt om man kunde få ta en gren och hittade en perfekt :-D

Det är väl halvfärdigt nu, själva stammen ska kläs i sisalrep som kommer nu i veckan förhoppningsvis och min syster ska få sy dynor till den understa och översta hyllan. Den i mitten ska kläs i någon sorts klösmatta. Allt ska va avtagbart och tvättbart, har även häftat fast vaxduk på hyllorna så det är lätt och torka av om olyckan skulle vara framme :) Nu om någon dag ska jag leta upp lite material så jag kan göra någon sorts rigg så det kan spännas upp mellan golv och tak, eventuellt får det fästas i väggen med om det inte blir stabilt nog, vi får väl se :-k (idéer någon?)

Nog om det, här kommer lite bilder :) edit: fixade bilderna :p

skala bark (tog 4 timmar med skruvmejsel och hammare, fick bort max 5cm åt gången..)
Bild

Här provmäts det
Bild

Så här står det nu :)
Bild

Användarvisningsbild
miawi
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Tilla Archi Harry Elmer (CRXx4)
Kontakt:

Inläggav miawi » sön 17 feb 2013, 21:01

alt_under_ctrl skrev:Bild

Har själv funderat på att att göra detsamma!!! vad är det för trä? tänkte om man måste låta det torka först?
Tilla, Elmer, Archi och Harry

Användarvisningsbild
miawi
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Tilla Archi Harry Elmer (CRXx4)
Kontakt:

Inläggav miawi » sön 17 feb 2013, 21:01

alt_under_ctrl skrev:Bild

Har själv funderat på att att göra detsamma!!! vad är det för trä? tänkte om man måste låta det torka först?
Tilla, Elmer, Archi och Harry

alt_under_ctrl
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav alt_under_ctrl » sön 17 feb 2013, 21:51

miawi skrev:

Jadu, det är nog en bok eller ek, tror det är ett bokträd (kan bara utgå från barken när det låg på marken) . Jaa det hade nog varit mycket enklare om det hade fått stå en månad först och torka, mitt torkade i 1-2 dagar och andra dagen var det dubbelt så enkelt att skala :-)
Senast redigerad av alt_under_ctrl sön 17 feb 2013, 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav tjjo » sön 17 feb 2013, 21:54

Ser mycket bra ut när det är avskalat.
Mitt är det inte, men får nog fundera på det till nästa träd :-k
Snyggt var det iaf :-D
Bild

alt_under_ctrl
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav alt_under_ctrl » mån 25 feb 2013, 12:48

Tänkte bara lägga upp en bild med på det färdiga trädet, ganska nöjd om jag får säga det själv :) Katten är lite liten för att använda det till sitt fulla potential men han har hittat sin utskiksplats iaf :)

Här kommer 2 bilder :)
Bild

Här provsitts det av 3½ månader gamla Chili :lol:
Bild

Erikssons

Inläggav Erikssons » tor 28 feb 2013, 11:13

Hihi, lådan för plastburkar var riktigt praktiskt, och Frost verkade njuta av den också! :-)

nintendokatt
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Frank och Penny

Inläggav nintendokatt » tor 28 feb 2013, 20:41

*tassavtryck*

nintendokatt
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Frank och Penny

Inläggav nintendokatt » sön 03 mar 2013, 15:48

Bild
Detta har vi pysslat med i helgen! Det är långt ifrån klart dock. Katterna är helnöjda och Penny har redan förklarat sig själv som herren på täppan :grin:

Bild
pyntat och fint

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Nakita, Albus + änglakatten Tore

Inläggav idaho » sön 03 mar 2013, 20:46

nintendokatt läckert! :hi5:

misshellokitty
Kattracka
Kattracka
Katt: Huskatt

Inläggav misshellokitty » mån 04 mar 2013, 18:47

Våren nalkas och jag måste hitta en lösning för min balkong så att jag kan ha balkongdörren öppen utan att oroa mig för killarna här hemma. Tyvärr har min balkong en ganska dum konstruktion ur innätningssynpunkt.. Svårt att förklara men den går inte från vägg till vägg utan från en vägg till halva vardagsrumsfönstret vilket gör det svårt att få någonstans att fästa i. Sen vet jag dessutom inte om hyresvärden är så glad i hemmabyggen på balkongen.... :-?

Den bästa idén jag kan komma på just nu är en nätdörr. Lite tråkigt för killarna men samtidigt vill jag ha en så smidig lösning som möjligt.. Någon som har en bra idé för en nätdörr? Ska kolla måtten men annars tänker jag att man kan sätta ihop kompostgaller och på något vis fästa dem så att det blir som en dörr. Haha, i am not a handy woman! :smile:
A home without a cat is just a house.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tis 05 mar 2013, 08:44

misshellokitty skrev:Våren nalkas och jag måste hitta en lösning för min balkong så att jag kan ha balkongdörren öppen utan att oroa mig för killarna här hemma. Tyvärr har min balkong en ganska dum konstruktion ur innätningssynpunkt.. Svårt att förklara men den går inte från vägg till vägg utan från en vägg till halva vardagsrumsfönstret vilket gör det svårt att få någonstans att fästa i. Sen vet jag dessutom inte om hyresvärden är så glad i hemmabyggen på balkongen.... :-?

Den bästa idén jag kan komma på just nu är en nätdörr. Lite tråkigt för killarna men samtidigt vill jag ha en så smidig lösning som möjligt.. Någon som har en bra idé för en nätdörr? Ska kolla måtten men annars tänker jag att man kan sätta ihop kompostgaller och på något vis fästa dem så att det blir som en dörr. Haha, i am not a handy woman! :smile:

Jag har precis samma problem som dig! Har fått tips här på forumet om att bygga en trä-ram att fästa nätet i. På så vis gör man ingen åverkan på balkong / byggnad, och man slipper problemet med dåliga ytor att fästa i, osv. Så jag tänkte ta alla mått, göra en skiss av balkong med mått och åka till en bygghandel så får de hjälpa lilla mig :smile: Vad gäller nät vet jag många som har hönsnät, men jag själv har ett mjukt balkongnät från Trixie som jag tänkte häfta fast i trä-ramen om allt vill sig väl.
Bild

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » tis 05 mar 2013, 11:14

myntasmatte skrev:
misshellokitty skrev:Våren nalkas och jag måste hitta en lösning för min balkong så att jag kan ha balkongdörren öppen utan att oroa mig för killarna här hemma. Tyvärr har min balkong en ganska dum konstruktion ur innätningssynpunkt.. Svårt att förklara men den går inte från vägg till vägg utan från en vägg till halva vardagsrumsfönstret vilket gör det svårt att få någonstans att fästa i. Sen vet jag dessutom inte om hyresvärden är så glad i hemmabyggen på balkongen.... :-?

Jag har precis samma problem som dig! Har fått tips här på forumet om att bygga en trä-ram att fästa nätet i. På så vis gör man ingen åverkan på balkong / byggnad, och man slipper problemet med dåliga ytor att fästa i, osv. Så jag tänkte ta alla mått, göra en skiss av balkong med mått och åka till en bygghandel så får de hjälpa lilla mig :smile: Vad gäller nät vet jag många som har hönsnät, men jag själv har ett mjukt balkongnät från Trixie som jag tänkte häfta fast i trä-ramen om allt vill sig väl.

Även om jag skulle bygga en träram så tror jag ändå att det kommer bli en glipa vid fönstret då fönsterbläcket sträcker sig en bit ut och där vill jag ju inte gärna att de hoppar upp. :grin:
Så för mig är nog bästa lösningen en nätdörr även om jag egentligen helst hade velat näta in balkongen så katterna hade kunnat vara ute på balkongen och spana. :-)

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tis 05 mar 2013, 11:22

misshellokitty skrev:Även om jag skulle bygga en träram så tror jag ändå att det kommer bli en glipa vid fönstret då fönsterbläcket sträcker sig en bit ut och där vill jag ju inte gärna att de hoppar upp. :grin:
Så för mig är nog bästa lösningen en nätdörr även om jag egentligen helst hade velat näta in balkongen så katterna hade kunnat vara ute på balkongen och spana. :-)

Hmm, det där med glipa vid fönstret hade jag inte alls tänkt på :-k Hur ska jag nu lösa det måntro... Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det! :-D
Bild

snucke
Avstängd

Inläggav snucke » tis 05 mar 2013, 11:48

Tänkte bara varna för kattnäten. Dessa håller inte att ha kvar på balkongen under vintern, mitt fick bytas ut efter en vinter då det trasades sönder av frosten.

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » tis 05 mar 2013, 12:01

Jag rekommenderar rådjursnät! Enormt slitstarka!
Sen tänkte jag ni kunde lägga in bild på era balkongen? Det finns ju många här som kan ge råd vid innätning :hi5:
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tis 05 mar 2013, 12:52

snucke skrev:Tänkte bara varna för kattnäten. Dessa håller inte att ha kvar på balkongen under vintern, mitt fick bytas ut efter en vinter då det trasades sönder av frosten.

Tack för upplysningen! Jag tvivlar starkt på att hon kommer vilja vara ute på vintern, och vi flyttar härifrån i juli, så det kommer nog inte upp igen förrän till nästa sommar sedan.
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tis 05 mar 2013, 12:55

miss_mia skrev:Jag rekommenderar rådjursnät! Enormt slitstarka!
Sen tänkte jag ni kunde lägga in bild på era balkongen? Det finns ju många här som kan ge råd vid innätning :hi5:

Tack för tipset! Jag gick och köpte Trixie-nätet för längesedan, långt innan jag visste något om trä-ramar och gud vet vad :smile: Så jag vill gärna utnyttja det om det går, men jag ska tänka på rådjursnät nästa gång det behöver bytas ut :-)

Hmm, jag funderar på om det är dumt att näta in en balkong som man sedan flyttar ifrån igen i juli. Vem vet om denna konstruktionen passar på nästa balkong, eller om jag överhuvudtaget får någon balkong när jag flyttar :-k
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 05 mar 2013, 13:01

miss_mia skrev:Jag rekommenderar rådjursnät! Enormt slitstarka!

+1

Rådjursnät är både slitstarka, snälla mot tassarna (om katten klättrar i nätet) och blir mer osynligt än alternativen. Hönsnät lär göra ont i tassarna och många sk kattnät håller bara en kort tid. Svetsnät ger lite stabilitet i sig, är helt bitsäkert men samtidigt lite jobbigare att få upp samt syns lite mer på håll än rådjursnät.
Bild

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » tis 05 mar 2013, 13:25

Jag ska lägga ut en bild på min balkong, får bli ikväll eller imorgon. :-)

En god idé kan nog vara att höra med hyresvärden också så att det verkligen är okej, så att man inte lägger ner arbete och sen får ta bort det. Hur har ni andra gjort som bor i hyresrätt? Hyresvärden kanske till och med kan tänka sig att hjälpa till?

Kilo
Überkatt
Überkatt

Inläggav Kilo » tis 05 mar 2013, 13:45

misshellokitty skrev:Även om jag skulle bygga en träram så tror jag ändå att det kommer bli en glipa vid fönstret då fönsterbläcket sträcker sig en bit ut och där vill jag ju inte gärna att de hoppar upp. :grin:

Jag har byggt en bur trots glipor vid alla fönsterbleck. Jag löste det genom att såga till en planka som passade i glipan och sen fäste jag plankan med plattjärn. :)

Användarvisningsbild
Laurusia
Veterankatt
Veterankatt
Katt: 4 huskatter :-)
Kontakt:

Inläggav Laurusia » tis 05 mar 2013, 14:06

Nu när ni ändå pratar balkonginnätning har jag en fråga,en viktig sådan, hur i helsike gör ni för att nätet inte ska släppa från träramen!? Jag har häftat upp den med sån där häftpistol (en snickar version, inte pyssel version) men mina häftklämmor släpper efter ett tag (har de längsta som finns att köpa i bygghandeln). Jag orkar inte gå och häfta om och om igen.... finns det nåt annat sätt???

Snälla hjälp!
Gabrielle - 8 år | Bimbo - 6 år | Snoris - 6 år
I katthimlen: Torsten 20070512 - 20150303
http://dreamsaboutlife.com

Användarvisningsbild
SandyOlsen
Überkatt
Überkatt
Katt: Gjördis, Peggy & Nessi

Inläggav SandyOlsen » tis 05 mar 2013, 15:37

Laurusia skrev:Nu när ni ändå pratar balkonginnätning har jag en fråga,en viktig sådan, hur i helsike gör ni för att nätet inte ska släppa från träramen!? Jag har häftat upp den med sån där häftpistol (en snickar version, inte pyssel version) men mina häftklämmor släpper efter ett tag (har de längsta som finns att köpa i bygghandeln). Jag orkar inte gå och häfta om och om igen.... finns det nåt annat sätt???

Snälla hjälp!

Hm jag har alltid häftat med häftpistol och det håller trots att katter klättrar i nätet.
Tänker, kan det ha mer med träet att göra än själva häftorna?
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tis 05 mar 2013, 16:23

Kilo skrev:Jag har byggt en bur trots glipor vid alla fönsterbleck. Jag löste det genom att såga till en planka som passade i glipan och sen fäste jag plankan med plattjärn. :)

Tusen tack för tipset! :rosor: Har gått här idag och funderat och funderat över hur jag ska lösa problemet med glipan :smile:

Hur hade du gjort? Hade du nätat in en balkong som du ska flytta ifrån om 5 månader, till en katt som potentiellt inte kommer våga sätta tass utanför dörrhålet? :smile: Men det hade verkligen varit bästa lösningen för att vänja henne vid utomhuset, dvs. bara öppna dörren och låta henne själv välja när hon vill gå ut. Istället för läskig bilresa till okänd miljö, osv. :-k
Bild

misshellokitty
Kattracka
Kattracka

Inläggav misshellokitty » tis 05 mar 2013, 16:43

Smart lösning med en planka! :grin: MEN, då kommer nästa dilemma. Nu kanske jag låter petig men man vill ju gärna komma åt och kunna putsa fönstren ett par gånger under året och att lossa på hela nätkonstruktionen för att komma åt att putsa, hmm, nja, känns sådär faktiskt. Dessutom känns det inte så kul att titta ut genom fönstret och se en träplanka som täcker en bit av fönstret. Usch, nu lät jag väldigt negativ kände jag, tycker verkligen det var en bra lösning, men vet inte om det passar mig. :-?

Kilo
Überkatt
Überkatt

Inläggav Kilo » tis 05 mar 2013, 17:17

myntasmatte skrev:
Kilo skrev:Jag har byggt en bur trots glipor vid alla fönsterbleck. Jag löste det genom att såga till en planka som passade i glipan och sen fäste jag plankan med plattjärn. :)

Tusen tack för tipset! :rosor: Har gått här idag och funderat och funderat över hur jag ska lösa problemet med glipan :smile:

Hur hade du gjort? Hade du nätat in en balkong som du ska flytta ifrån om 5 månader, till en katt som potentiellt inte kommer våga sätta tass utanför dörrhålet? :smile: Men det hade verkligen varit bästa lösningen för att vänja henne vid utomhuset, dvs. bara öppna dörren och låta henne själv välja när hon vill gå ut. Istället för läskig bilresa till okänd miljö, osv. :-k

Hmm. Du kanske kan göra en liten bur bara? Typ du gör en bur som är lika hög och bred som din balkongdörr, men bara kanske 1 meter lång? Så om mynta inte skulle gilla balkongen är det lätt att plocka ner? Och då skulle du kunna ha den flyttbar också? Men då blir det förstås svårt att sitta och fika med katten på balkongen. Om balkongen inte är alltför svår att näta in hade jag gjort det även om det inte skulle sitta uppe så länge. Men annars är det tveksamt. Du kan inte sitta på balkongen med mynta i koppel då? Och ha dörren in öppen så hon kan springa in om det blir läskigt?

misshellokitty skrev:Smart lösning med en planka! :grin: MEN, då kommer nästa dilemma. Nu kanske jag låter petig men man vill ju gärna komma åt och kunna putsa fönstren ett par gånger under året och att lossa på hela nätkonstruktionen för att komma åt att putsa, hmm, nja, känns sådär faktiskt. Dessutom känns det inte så kul att titta ut genom fönstret och se en träplanka som täcker en bit av fönstret. Usch, nu lät jag väldigt negativ kände jag, tycker verkligen det var en bra lösning, men vet inte om det passar mig. :-?

Du kanske kan sätta genomskinlig plast där istället? Typ sådan plast man har som tak på altaner tänker jag. Om man inte sätter det med så många skruvar så går det ju på mindre än 1 minut att plocka bort. Eller ha hela sidan mot ditt fönster som ett eget "fönster". Jag tänker att man kan sätta den sidan med gångjärn så du lätt bara kan öppna upp den sidan när du vill putsa fönsterna. Eller måla plankan och stolparna i samma färg som fönsterlisterna så vänjer man sig kanske fortare?

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tis 05 mar 2013, 18:20

Kilo skrev:Hmm. Du kanske kan göra en liten bur bara? Typ du gör en bur som är lika hög och bred som din balkongdörr, men bara kanske 1 meter lång? Så om mynta inte skulle gilla balkongen är det lätt att plocka ner? Och då skulle du kunna ha den flyttbar också? Men då blir det förstås svårt att sitta och fika med katten på balkongen. Om balkongen inte är alltför svår att näta in hade jag gjort det även om det inte skulle sitta uppe så länge. Men annars är det tveksamt. Du kan inte sitta på balkongen med mynta i koppel då? Och ha dörren in öppen så hon kan springa in om det blir läskigt?

Ja, koppel är ju en idé, men som så många andra katter så är hon allergisk mot selar ;-) Först har man inga ben i hela kroppen, och sedan, när man inser att matte inte tänker ta av den så krälar man fram som en larv :grin:

Tack även för de andra tipsen, jag ska fundera :-)
Bild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » tis 05 mar 2013, 22:33

misshellokitty skrev:Jag ska lägga ut en bild på min balkong, får bli ikväll eller imorgon. :-)

En god idé kan nog vara att höra med hyresvärden också så att det verkligen är okej, så att man inte lägger ner arbete och sen får ta bort det. Hur har ni andra gjort som bor i hyresrätt? Hyresvärden kanske till och med kan tänka sig att hjälpa till?

För oss var det inga problem! Vi fick lova att det skulle smälta in, och att det skulle bli snyggt (har en uteplats så vi syns väl) i övrigt tyckte de att det var bra att katterna hade en skyddad plats att vara på! Vi målade stommen så den blev lik det övriga.
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
Laurusia
Veterankatt
Veterankatt
Katt: 4 huskatter :-)
Kontakt:

Inläggav Laurusia » ons 06 mar 2013, 08:25

SandyOlsen skrev:
Laurusia skrev:Nu när ni ändå pratar balkonginnätning har jag en fråga,en viktig sådan, hur i helsike gör ni för att nätet inte ska släppa från träramen!? Jag har häftat upp den med sån där häftpistol (en snickar version, inte pyssel version) men mina häftklämmor släpper efter ett tag (har de längsta som finns att köpa i bygghandeln). Jag orkar inte gå och häfta om och om igen.... finns det nåt annat sätt???

Snälla hjälp!

Hm jag har alltid häftat med häftpistol och det håller trots att katter klättrar i nätet.
Tänker, kan det ha mer med träet att göra än själva häftorna?

Det kanske är nåt... hmmm... jag har iaf kommit på hur jag ska lösa det :) Skruvar + såna där plattor mellan skruven och träet (på nätet) så sitter det som en smäck! ;) Problemet löst :grin:
Gabrielle - 8 år | Bimbo - 6 år | Snoris - 6 år
I katthimlen: Torsten 20070512 - 20150303
http://dreamsaboutlife.com

Användarvisningsbild
KampfKatze
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: 1 ängel + 2 DRX

Inläggav KampfKatze » lör 23 mar 2013, 17:19

Vi håller oss upptagna i saknaden efter Jack och tog äntligen tag i projekt gömma kattlåda.
Innan ser ni en provisorisk och ful paniklösning
Tog bara bilder med mobilkameran, ber hemskt mycket om ursäkt för att dom är suddiga.

Kattforumets HOLprojekt nummer 507? :smile:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Pipen verkar ha fattat att det är till henne, hon... hjälpte till.. när vi monterade. :grin:
"No heaven will not ever heaven be unless my cats are there to welcome me"
Pipens egna bildtråd: viewtopic.php?f=1&t=188131

Användarvisningsbild
Pazuzu
Kattracka
Kattracka
Katt: Två huskatter, Socker och Anton

Inläggav Pazuzu » ons 03 apr 2013, 19:41

Jag har lite funderingar kring nätfönster. Jag funderade lite kring vilket nät jag skulle ha, men har fått tips om rådjursnät och svetsnät och det verkar vara starkt och bra, så det blir något av dem. Tyvärr går mina fönster inåt, men det borde väl gå bra ändå. Dock vill jag gärna minimera ev. skador efter fastborrning i fönsterkarmen eftersom det är en hyreslägenhet, någon som har några bra tips på det men utan att riskera säkerheten? Det blir inte jag som snickrar ihop den utan ett betydligt bättre hemmafixare och han brukar komma på bra lösningar, men det skadar ju inte att få lite tips från de som gjort detta innan!

Här är några bilder på fönsterkarmen, om det mot förmodan finns någon som har samma typ och som gjort nätfönster till sådana!

Bild

Bild

Bild
BildBild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 04 apr 2013, 10:46

Pazuzu skrev:Jag har lite funderingar kring nätfönster. Jag funderade lite kring vilket nät jag skulle ha, men har fått tips om rådjursnät och svetsnät och det verkar vara starkt och bra, så det blir något av dem. Tyvärr går mina fönster inåt, men det borde väl gå bra ändå. Dock vill jag gärna minimera ev. skador efter fastborrning i fönsterkarmen eftersom det är en hyreslägenhet, någon som har några bra tips på det men utan att riskera säkerheten? Det blir inte jag som snickrar ihop den utan ett betydligt bättre hemmafixare och han brukar komma på bra lösningar, men det skadar ju inte att få lite tips från de som gjort detta innan!

Jag nätade in en fransk balkong i en lägenhet med dörr som går innåt. Vi fick ej skruva i fasaden. Har inga bra bilder på bygget men först gjorde vi en träram, milimeterprestation. Den hamrades fast utan skruv eller spik. Sedan gjordes en annan ram där nätes sattes fast i. Nätramen förankrades med skruv i den första ramen. förstår du min luddiga beskrivning? 8-[
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"