Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav perkele » sön 14 sep 2014, 12:09

Tips på någon slags stolpe man kan enkelt sätta upp och ta ner att ha ute på balkongen? Vill inte böka med permanent nät ifall vi inte blir kvar i denna lägenhet länge.
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
jinxan
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: 4 (5) huskatter
Kontakt:

Inläggav jinxan » sön 14 sep 2014, 12:57

perkele skrev:Tips på någon slags stolpe man kan enkelt sätta upp och ta ner att ha ute på balkongen? Vill inte böka med permanent nät ifall vi inte blir kvar i denna lägenhet länge.

http://djurmaxi.se/katt-balkongstolpe-t ... Path=2_331 sån kanske?
Annars fungerar det säkert med någon slags duschdraperi-stång?
Bild
jinxan.se - min rätt inaktiva blogg

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » sön 14 sep 2014, 13:43

Smart, tänkte jag inte ens på. :)

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » sön 14 sep 2014, 13:59

Någon som har bilder på nödlösning ala duschdraperistång/annan stång? :D

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » sön 21 sep 2014, 14:47

Är bärnät för stort/sladdrigt för balkong? Det är drygt 160 som från räcke till tak, vill inte ha en pelare varje halvmeter..

Användarvisningsbild
Kickelick
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Hus, drx, crx

Inläggav Kickelick » ons 24 sep 2014, 11:48

Bärnät är skört. Skillz tryckte enkelt igenom huvudet på ett sånt som kattunge, tom när jag satt det omlott med tre lager.

Armeringsjärn tänker jag funkar som stolpar, billigt och bra.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 24 sep 2014, 12:15

perkele skrev:Är bärnät för stort/sladdrigt för balkong? Det är drygt 160 som från räcke till tak, vill inte ha en pelare varje halvmeter..

Rådjursnät är mkt bättre! Då slipper du också en stolpe varja halvmeter :-D
Bild

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ett gäng Morrisar
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » lör 11 okt 2014, 19:34

Ska vara lite kreativ nu i vinter när man ändå går hemma och tänkte bl.a sätta upp lite klätterväggar i vardagsrummet och sovrummet. :-D Jag har gipsväggar dock så man får väl använda speciella pluggar för gipsväggar antar jag. De behöver ju hålla för två huskatter på 4-5kg och en ragdoll som kan komma upp i 6-8kg räknar jag med.
Ska inventera i Ikeas lista på snygga hyllor och sy lite kuddar och annat underlag som Gisele tipsat om och ska ge lite handledning i (har tummen mitt i näven så jag kommer nog att sy fast handen i symaskinen i förbifarten. :smile: )
Men jag undrar hur långt avstånd man kan sätta hyllorna? Det ska ju inte vara rent för korta avstånd men samtidigt ska de ju kunna nå de olika plattformarna. Tips på hur jag bäst placerar hyllorna tas väldigt gärna emot! :-D
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån
R.i.p Atlas 2016-08-12 :cry: :-({|=

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » lör 11 okt 2014, 20:15

Fam.Morrhår skrev:Ska vara lite kreativ nu i vinter när man ändå går hemma och tänkte bl.a sätta upp lite klätterväggar i vardagsrummet och sovrummet. :-D Jag har gipsväggar dock så man får väl använda speciella pluggar för gipsväggar antar jag. De behöver ju hålla för två huskatter på 4-5kg och en ragdoll som kan komma upp i 6-8kg räknar jag med.
Ska inventera i Ikeas lista på snygga hyllor och sy lite kuddar och annat underlag som Gisele tipsat om och ska ge lite handledning i (har tummen mitt i näven så jag kommer nog att sy fast handen i symaskinen i förbifarten. :smile: )
Men jag undrar hur långt avstånd man kan sätta hyllorna? Det ska ju inte vara rent för korta avstånd men samtidigt ska de ju kunna nå de olika plattformarna. Tips på hur jag bäst placerar hyllorna tas väldigt gärna emot! :-D

Exakta avstånd har jag ingen koll på, jag tror man får prova sig fram och gå lite på ögonmått. Däremot har jag sett bilder på de som placerat hyllorna som en trappa, och det tycker jag verkar trevligt och bra :-) Det kan man kombinera med att ansluta översta trappsteget till en "gångbräda" som löper längs med taket, runt rummet. Jag drömmer själv om alla möjliga olika konstellationer, men bor ganska tillfälligt just nu så jag får snällt vänta med att nörda loss :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » lör 11 okt 2014, 20:27

myntasmatte skrev:
Fam.Morrhår skrev:Ska vara lite kreativ nu i vinter när man ändå går hemma och tänkte bl.a sätta upp lite klätterväggar i vardagsrummet och sovrummet. :-D Jag har gipsväggar dock så man får väl använda speciella pluggar för gipsväggar antar jag. De behöver ju hålla för två huskatter på 4-5kg och en ragdoll som kan komma upp i 6-8kg räknar jag med.

Exakta avstånd har jag ingen koll på, jag tror man får prova sig fram och gå lite på ögonmått. Däremot har jag sett bilder på de som placerat hyllorna som en trappa, och det tycker jag verkar trevligt och bra :-) Det kan man kombinera med att ansluta översta trappsteget till en "gångbräda" som löper längs med taket, runt rummet. Jag drömmer själv om alla möjliga olika konstellationer, men bor ganska tillfälligt just nu så jag får snällt vänta med att nörda loss :smile:

Ah okej! Ja jag har funderingar på att göra en gångbräda från mitt kattens no1 träd och bokhylla, över kortsidan av vardagsrummet och sen trappsteg längst motsatta väggen från gångbrädan och ner till soffan. Vet inte om jag förklarade så bra..men jag ska fota när det blir gjort så kanske man fattar då. :smile: Ev. ha en viloplattform i "trappsidan" så de kan ligga och spana medans jag sitter vid skrivbordet (här kommer mina dåliga sykunskaper in ;-) ). Sovrummet har jag fortfarande funderingar på... :-k
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » lör 11 okt 2014, 20:46

Fam.Morrhår skrev:Ah okej! Ja jag har funderingar på att göra en gångbräda från mitt kattens no1 träd och bokhylla, över kortsidan av vardagsrummet och sen trappsteg längst motsatta väggen från gångbrädan och ner till soffan. Vet inte om jag förklarade så bra..men jag ska fota när det blir gjort så kanske man fattar då. :smile: Ev. ha en viloplattform i "trappsidan" så de kan ligga och spana medans jag sitter vid skrivbordet (här kommer mina dåliga sykunskaper in ;-) ). Sovrummet har jag fortfarande funderingar på... :-k

Låter som rena kattparadiset, tycker jag :hi5:

Kan peppa dig med att jag själv har "dammat av" symaskinen för första gången sedan syslöjden i grundskolan, för att sy ett burskynke, och det har gått förvånansvärt bra! Jag tror inte riktigt på det här som alla säger med att "kunna sy" eller "inte kunna sy". Nog för att det tar ett tag att få rutin på det hela och lista ut hur man ska sy för att det ska bli rätt, osv. men vad tusan, trampa på en pedal kan väl alla :smile:

(nu pratar jag om amatörsömnad och inga avancerade grejer, det är det förstås annorlunda med)
Bild

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » lör 11 okt 2014, 20:51

myntasmatte skrev:
Fam.Morrhår skrev:Ah okej! Ja jag har funderingar på att göra en gångbräda från mitt kattens no1 träd och bokhylla, över kortsidan av vardagsrummet och sen trappsteg längst motsatta väggen från gångbrädan och ner till soffan. Vet inte om jag förklarade så bra..men jag ska fota när det blir gjort så kanske man fattar då. :smile: Ev. ha en viloplattform i "trappsidan" så de kan ligga och spana medans jag sitter vid skrivbordet (här kommer mina dåliga sykunskaper in ;-) ). Sovrummet har jag fortfarande funderingar på... :-k

Låter som rena kattparadiset, tycker jag :hi5:

Kan peppa dig med att jag själv har "dammat av" symaskinen för första gången sedan syslöjden i grundskolan, för att sy ett burskynke, och det har gått förvånansvärt bra! Jag tror inte riktigt på det här som alla säger med att "kunna sy" eller "inte kunna sy". Nog för att det tar ett tag att få rutin på det hela och lista ut hur man ska sy för att det ska bli rätt, osv. men vad tusan, trampa på en pedal kan väl alla :smile:

(nu pratar jag om amatörsömnad och inga avancerade grejer, det är det förstås annorlunda med)

Haha, det är sant. Pedalen blir nog inga problem att sköta. :smile: Det man är väl mest nervös för är att man ska klanta till det med tyget och att man ska sy i tummen. Aj aj aj...
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån

Användarvisningsbild
Vintersaga
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Sphynxar

Inläggav Vintersaga » lör 11 okt 2014, 20:56

Vi gjorde en trappa och en gåväg av hyllor som sedan avslutades med en kattkoja (uppochnervänt lackbord från ikea) som borrats fast i vägg och tak. Katterna älskade det och sov där uppe varje natt :luv:
En kväll började de dock bråka och brottas och en ramlade ner, som tur var i soffan. Sedan dess vägrar de gå upp. :-?

Känns trist då jag vet att de gillade kojan så himla mycket förrut.
Bild

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » sön 12 okt 2014, 06:35

Vintersaga skrev:Vi gjorde en trappa och en gåväg av hyllor som sedan avslutades med en kattkoja (uppochnervänt lackbord från ikea) som borrats fast i vägg och tak. Katterna älskade det och sov där uppe varje natt :luv:
En kväll började de dock bråka och brottas och en ramlade ner, som tur var i soffan. Sedan dess vägrar de gå upp. :-?

Känns trist då jag vet att de gillade kojan så himla mycket förrut.

Aww, det var synd att de blev såpass rädda att de inte vågar sig upp igen. :( För den där kattkojan låter ju helmysig!
Skönt att ingen skadade sig.
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån

Användarvisningsbild
GrevinnaTosseri
Kattracka
Kattracka
Katt: Cid och Zack

Inläggav GrevinnaTosseri » sön 12 okt 2014, 20:48

Nu ska vi flytta och nya lägenheten har inglasad balkong. Så till min fråga..... Man vill ju gärna ha öppet ibland, speciellt på sommaren, så är det någon här som har någon smart lösning för nät+inglasad balkong så man kan öppna och ändå vara säker på att svansarna inte hoppar ut?

skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Inläggav skogisfantast » mån 01 dec 2014, 18:09

Jag har fått en halvfärdig hemmagjord klöspelare i present. Jättefin! Problemet är att jag får inte sisalrepet att fastna på själva pelaren (den består av ett tjockt papprör). Vilket lim är idiotsäkert eller hur kan man annars fästa sisalrepet? :-k

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » mån 01 dec 2014, 18:37

skogisfantast skrev:Jag har fått en halvfärdig hemmagjord klöspelare i present. Jättefin! Problemet är att jag får inte sisalrepet att fastna på själva pelaren (den består av ett tjockt papprör). Vilket lim är idiotsäkert eller hur kan man annars fästa sisalrepet? :-k

Superlim kanske? Men det är ju (väl?) giftigt och kanske inte så bra. Häftpistol skulle jag tro, om det fäster tillräckligt i pappröret.
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » mån 01 dec 2014, 18:56

Tror också på häftpistol, eller lim och häftpistol i kombination. Tycker ofta man ser att repet är häftat (i alla fall i ändarna) när man köper färdiga klösträd.
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 01 dec 2014, 22:17

skogisfantast skrev:Jag har fått en halvfärdig hemmagjord klöspelare i present. Jättefin! Problemet är att jag får inte sisalrepet att fastna på själva pelaren (den består av ett tjockt papprör). Vilket lim är idiotsäkert eller hur kan man annars fästa sisalrepet? :-k

Kanske hittar du tips om hur du kan göra här; Scouts Make Cat Scratching Post

Användarvisningsbild
SaraCaroline
Überkatt
Überkatt
Katt: Husisarna Stina och Stella
Kontakt:

Inläggav SaraCaroline » mån 01 dec 2014, 23:06

Jag tänker limpistol, alltså varmt lim.

Clavinova
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Selma ABYo och Aska ABYa
Kontakt:

Inläggav Clavinova » mån 01 dec 2014, 23:28

Nu körde vi visserligen matta och inte rep, men mattan har suttit jättebra med limpistol. Jag skulle fästa ändarna med märlor och sedan fästa repet eftersom med limpistolen.

skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Inläggav skogisfantast » tis 02 dec 2014, 12:21

Tack! :)

Användarvisningsbild
LillaJag
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav LillaJag » tor 11 dec 2014, 08:15

Spatborg skrev:Jag har för mig att jag sett sånt på Ikea. Minibokhyllor. Vi har en kattvägg, eller ett kattrum bättre sagt. I vårt gamla hus hade vi hyllor lite överallt och det var uppskattat av odjuren, nu har sambon gått bananas och hyllat hela hemmet.
Bild

Ja!! :luciasmile4: Där kom min inspirationsbild ju!
Tänkt köra på exakt samma sätt och förhoppningsvis kommer bara katten det är avsett för upp där. Vilka hyllor har ni använt? Ikea lack?
Vad väger katterna som ska använda det?

Användarvisningsbild
acb
Überkatt
Überkatt
Katt: Tant Isa och skyggisen Maxi

Inläggav acb » sön 17 maj 2015, 22:16

Efter Isas bravader har vi bestämt oss för att näta in vår baksida så att katterna kan gå ute i lugn och ro.
Det blir nog rådjursnät och hörnstolpar typ, men det jag funderar på är hur vi ska göra högst upp.
Vill ju ha något som hindrar dem att klättra över kanten, men vad ska vi använda oss av? Vill helst ha något som syns så lite som möjligt..
Hur styvt är rådjursnätet? Skulle det gå att lägga vågrätt ovanpå stolparna och det lodräta nätet?

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » mån 18 maj 2015, 09:14

acs skrev:Efter Isas bravader har vi bestämt oss för att näta in vår baksida så att katterna kan gå ute i lugn och ro.
Det blir nog rådjursnät och hörnstolpar typ, men det jag funderar på är hur vi ska göra högst upp.
Vill ju ha något som hindrar dem att klättra över kanten, men vad ska vi använda oss av? Vill helst ha något som syns så lite som möjligt..
Hur styvt är rådjursnätet? Skulle det gå att lägga vågrätt ovanpå stolparna och det lodräta nätet?

Du har inte en bild på din balkong? Har ni tak ovanför eller är det helt öppet?
Nätet kommer bågna lite om du gör så, klättrar katten i det kommer verkligen bågna.

Användarvisningsbild
acb
Überkatt
Überkatt
Katt: Tant Isa och skyggisen Maxi

Inläggav acb » mån 18 maj 2015, 09:53

Det är ingen balkong, utan en liten gräsplätt. vår tomt sträcker sig till bakom lekstugan (det stora huset bredvid den tillhör inte oss) samt längs med rabatten på högra sidan.

[img]http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/18/5c2e386b221dfd91d76eb5b8be3062d6.jpg[/img][img]http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/18/50a0bb9efd0b70fc2a737993322a3d0d.jpg[/img]

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » tis 19 maj 2015, 15:31

acs skrev:Det är ingen balkong, utan en liten gräsplätt. vår tomt sträcker sig till bakom lekstugan (det stora huset bredvid den tillhör inte oss) samt längs med rabatten på högra sidan.

Jag ser inget alternativ än att bygga någon liknande detta, det ger dig ju ett tak men inte hela vägen Bild

Annars finns ju detta som alternativ
Bild

Användarvisningsbild
cili
Superkatt
Superkatt
Katt: Huskatt x2 + OSH
Kontakt:

Inläggav cili » tor 21 maj 2015, 08:58

Jag tog fram symaskinen och gjorde mig en sele som herrn kan ha en stund. Mina köpta selar av vanlig modell har inget spänne i halsen = man måste dra dom över huvudet, och det gillar han inte alls. Av är ännu värre. Så han fick en modell där vi slipper det momentet :hi5: Dessutom behöver man inte krångla med att ändra storlek med spännen när han växer, det är bara att dra åt snöret mindre. När han växt ur den på alla håll så får jag helt enkelt sätta mig och sy en ny :-)

Helt klart nöjd för att vara första försöket. Nästa gång kommer jag dock tänka på att göra halsdelen lite längre, så det blir mer utrymme bakom frambenen.
Ska sy likadana till dom två andra katterna också, men då fodrade i andra färger.

Bild
Bild
Bild
Bild

Länk till instruktioner över hur jag gjort (det blev ett så himla långt inlägg här annars):
https://idakck.wordpress.com/2015/05/03/diy-kattsele/
http://idakck.wordpress.com - en blogg om lite av varje

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tor 21 maj 2015, 10:45

Snygg sele.
Vet att det säljs en sån modell i djuraffären, men jag tror aldrig jag skulle kunna göra den själv.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 21 maj 2015, 14:41

Och väldigt snygg katt :-D

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tor 21 maj 2015, 14:44

Ser ut som Tre Ponti som jag och många andra är väldigt förtjusta i :-) Imponerande att du sytt en själv, det hade jag aldrig vågat ge mig på! Men måste du inte ändå trä någon bit över huvudet? Det kanske beror på hur man definierar att trä över huvudet.
Bild

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » tor 21 maj 2015, 15:07

cili skrev:Jag tog fram symaskinen och gjorde mig en sele som herrn kan ha en stund. Mina köpta selar av vanlig modell har inget spänne i halsen = man måste dra dom över huvudet, och det gillar han inte alls. Av är ännu värre. Så han fick en modell där vi slipper det momentet :hi5: Dessutom behöver man inte krångla med att ändra storlek med spännen när han växer, det är bara att dra åt snöret mindre. När han växt ur den på alla håll så får jag helt enkelt sätta mig och sy en ny :-)

Helt klart nöjd för att vara första försöket. Nästa gång kommer jag dock tänka på att göra halsdelen lite längre, så det blir mer utrymme bakom frambenen.
Ska sy likadana till dom två andra katterna också, men då fodrade i andra färger.

Bild
Bild
Bild
Bild

Matchande sele till superfin katt!! :-)

Länk till instruktioner över hur jag gjort (det blev ett så himla långt inlägg här annars):
https://idakck.wordpress.com/2015/05/03/diy-kattsele/

Användarvisningsbild
cili
Superkatt
Superkatt
Kontakt:

Inläggav cili » tor 21 maj 2015, 22:27

myntasmatte skrev:Ser ut som Tre Ponti som jag och många andra är väldigt förtjusta i :-) Imponerande att du sytt en själv, det hade jag aldrig vågat ge mig på! Men måste du inte ändå trä någon bit över huvudet? Det kanske beror på hur man definierar att trä över huvudet.

Det är den jag haft som inspiration, eftersom jag bara hittat den selen med gul eller orange fleece och dom hör inte direkt till mina favoritfärger ;-) . Ska sätta mig och sy en till nu i helgen tänkte jag, men då med rosa fodring till någon av damerna. När han växt klart hoppas jag kunna få till en med skinnfoder. Hittade ett gäng spillbitar här hemma som skulle bli väldigt tjusiga på en sele.

Han måste fortfarande stoppa in huvudet mellan själva banden och dra-åt-snöret, men det finns gott om utrymme när snöret är i sin lösaste position. Därmed slipper vi varianten där man nästan måste klämma igenom huvudet för att få på halssnöret, som det blir på våra andra selar :-) Så med den här får jag enkelt på selen, och kan dra åt smidigt i efterhand = alla är glada och nöjda :-D

Det var inte så värst svårt att sy den, det svåraste var att få till måtten på en sprallig ungkatt som mest ville rulla runt eller bita i måttbandet. Men det gick rätt bra det med till slut :-)

Tack för era fina ord om selen allihop! :-)

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav myntasmatte » tor 21 maj 2015, 23:50

cili skrev:Det är den jag haft som inspiration, eftersom jag bara hittat den selen med gul eller orange fleece och dom hör inte direkt till mina favoritfärger ;-) . Ska sätta mig och sy en till nu i helgen tänkte jag, men då med rosa fodring till någon av damerna. När han växt klart hoppas jag kunna få till en med skinnfoder. Hittade ett gäng spillbitar här hemma som skulle bli väldigt tjusiga på en sele.

Han måste fortfarande stoppa in huvudet mellan själva banden och dra-åt-snöret, men det finns gott om utrymme när snöret är i sin lösaste position. Därmed slipper vi varianten där man nästan måste klämma igenom huvudet för att få på halssnöret, som det blir på våra andra selar :-) Så med den här får jag enkelt på selen, och kan dra åt smidigt i efterhand = alla är glada och nöjda :-D

Det var inte så värst svårt att sy den, det svåraste var att få till måtten på en sprallig ungkatt som mest ville rulla runt eller bita i måttbandet. Men det gick rätt bra det med till slut :-)

Då förstår jag hur du menar :-) Jag tycker också att den modellen är bra eftersom man inte behöver krångla något tajt över huvudet, utan bara spänner ut den på max, trär över och spänner åt.

Neongul och -orange fleece hör verkligen inte till mina favoritfärger heller :smile: Jag har en vanlig standardvariant utan fleece, den är svart med silvriga reflexband längs med kanterna. Men fleece eller annat mjukt tyg är ju helt klart bra för komfortens skull!
Bild

Användarvisningsbild
cili
Superkatt
Superkatt
Kontakt:

Inläggav cili » fre 22 maj 2015, 08:12

myntasmatte skrev:
cili skrev:Det är den jag haft som inspiration, eftersom jag bara hittat den selen med gul eller orange fleece och dom hör inte direkt till mina favoritfärger ;-) . Ska sätta mig och sy en till nu i helgen tänkte jag, men då med rosa fodring till någon av damerna. När han växt klart hoppas jag kunna få till en med skinnfoder. Hittade ett gäng spillbitar här hemma som skulle bli väldigt tjusiga på en sele.

Då förstår jag hur du menar :-) Jag tycker också att den modellen är bra eftersom man inte behöver krångla något tajt över huvudet, utan bara spänner ut den på max, trär över och spänner åt.

Neongul och -orange fleece hör verkligen inte till mina favoritfärger heller :smile: Jag har en vanlig standardvariant utan fleece, den är svart med silvriga reflexband längs med kanterna. Men fleece eller annat mjukt tyg är ju helt klart bra för komfortens skull!

Jag fick förklarat att fleecefodring är bra för att inte skada pälsen (planen är att han ska ställas ut), och när han har så tunn päls kändes det lite riskabelt med rena nylonband eftersom jag upplever vissa sånna som lite vassa. Tror att den här lösningen blir toppen :-D

Kilo
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Kurilean Bobtail

Inläggav Kilo » ons 21 okt 2015, 20:18

Dags att börja planera ett nytt megaklösträd nu när vi flyttat. Jag tänker ta över vårt matrum som nu används som klädtorkrum. Typ 3x3 m. Sätta pelare i varje hörn, gångbroar mellan pelarna och några extra plankor längre ner för stabilitet så jag slipper skruva i väggarna alls. Hur tråkigt är det att linda sisalrep kring fyra 2mpelare? Funderar på att göra som förra gången och köpa heltäckningsmatta istället.
Wookie och Hekto - Kurilean Bobtail

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » fre 13 nov 2015, 09:02

Kilo skrev:Dags att börja planera ett nytt megaklösträd nu när vi flyttat. Jag tänker ta över vårt matrum som nu används som klädtorkrum. Typ 3x3 m. Sätta pelare i varje hörn, gångbroar mellan pelarna och några extra plankor längre ner för stabilitet så jag slipper skruva i väggarna alls. Hur tråkigt är det att linda sisalrep kring fyra 2mpelare? Funderar på att göra som förra gången och köpa heltäckningsmatta istället.

Det där låter spännande, skall helt klart följa det.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snick

Inläggav Fragole » fre 13 nov 2015, 11:13

Tänk om man själv hade haft den ytan att kattifiera :D

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Inläggav Totta » fre 13 nov 2015, 11:21

Kilo skrev:Dags att börja planera ett nytt megaklösträd nu när vi flyttat. Jag tänker ta över vårt matrum som nu används som klädtorkrum. Typ 3x3 m. Sätta pelare i varje hörn, gångbroar mellan pelarna och några extra plankor längre ner för stabilitet så jag slipper skruva i väggarna alls. Hur tråkigt är det att linda sisalrep kring fyra 2mpelare? Funderar på att göra som förra gången och köpa heltäckningsmatta istället.

Jag gjorde det i rastgården, och det gick åt enormt mycket rep... Jag skulle köra sisalmatta.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Kilo
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Kurilean Bobtail

Inläggav Kilo » fre 13 nov 2015, 22:29

Totta skrev:

Jag gjorde det i rastgården, och det gick åt enormt mycket rep... Jag skulle köra sisalmatta.

Ja, kände också att det blir enormt mycket rep. Ska leta efter heltäckningsmatta med kort lugg eller sisalmatta men båda är rätt svåra att hitta här.
Wookie och Hekto - Kurilean Bobtail

Återgå till "Allmänt kattprat!"