Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav Starwatcher » mån 19 maj 2014, 13:51

Standard för putsnät (=svetsnät) är en rulle på 25 meter och en meters bredd. Bara att rulla ut så att man får så långt man behöver använda på höjden.
Bild

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » mån 19 maj 2014, 14:17

Miniwini skrev:Ok, perfekt men detta var ju bara 1 meter i höjd? Teachingbirds, ditt ser högre ut, eller?

Nej, det är exakt likadan rulle. 1x25 meter. Nu är vi inte klara ännu, men tanken är att det ska bli två meter, så vi sätter fast en till meter ovanpå den vi har satt upp (på bilen stod nätet bara på balkonggolvet), så att det blir två meter högt. Beroende på hur man sätter fast kanske det kan vara smidigare att använda en meter som bredd, och sen rulla upp för höjden istället.
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » fre 23 maj 2014, 22:25

Ok! Hur sätter man fast det, om man ska ha det mot trä?

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav teachingbirds » fre 23 maj 2014, 22:46

Miniwini skrev:Ok! Hur sätter man fast det, om man ska ha det mot trä?

Märlor eller häftpistol kanske.
BildBild -

it's a present activity

Användarvisningsbild
SaraCaroline
Überkatt
Überkatt
Katt: Husisarna Stina och Stella
Kontakt:

Inläggav SaraCaroline » lör 14 jun 2014, 11:31

Sätter en liten tass här. Efter en översvämning i badrummet, som med största sannorikhet beror på att kattsand har tagit sig ner i golvbrunnen, så klurar vi nu på hur vi skall bygga in kattlådan och ha en i hallen.

Blir nog en version med stora HOL, känns som att den ger mest/bäst ventilation. Hur har ni gjort med hålen längst ned? Det kommer ju att ramla ur sand där tänker jag?

Användarvisningsbild
FruFilur
Superkatt
Superkatt
Katt: Dom får inte plats! <3
Kontakt:

Inläggav FruFilur » sön 15 jun 2014, 12:37

SaraCaroline skrev:Sätter en liten tass här. Efter en översvämning i badrummet, som med största sannorikhet beror på att kattsand har tagit sig ner i golvbrunnen, så klurar vi nu på hur vi skall bygga in kattlådan och ha en i hallen.

Blir nog en version med stora HOL, känns som att den ger mest/bäst ventilation. Hur har ni gjort med hålen längst ned? Det kommer ju att ramla ur sand där tänker jag?

Vi har täckt insidan med vaxduk till ca 3/4 upp... Ska se om jag hittar en bild på det hela!

:edit: Hittade bilden!

Bild
Bild
http://www.kattzelius.se :wub: Hunsat tjänstehjon åt Jansson, Pejst, Krokodillan, Fjant och Lillan

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » sön 15 jun 2014, 14:25

Vi byggde en stooor möbel med plats för två lådor. Noll sand på golvet! Ingen. Nada.

Användarvisningsbild
SaraCaroline
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav SaraCaroline » sön 15 jun 2014, 14:41

FruFilur: Tack! Så här efteråt, tycker du att det behövdes att vara så högt upp? Vi funderar på att kakla en kant längst ned, typ 10 cm..

Spatborg: Den skall stå i hallen hos oss så HOL är väl gränsfallet på storlek redan.

Användarvisningsbild
FruFilur
Superkatt
Superkatt
Katt: Dom får inte plats! <3
Kontakt:

Inläggav FruFilur » sön 15 jun 2014, 17:04

Nja, det hade nog inte behövts, inte ur sandsynpunkt i alla fall, men vi "tog höjd" för ifall den fertile skulle strila. Tycker det låter smart med kakelplattor!
Bild
http://www.kattzelius.se :wub: Hunsat tjänstehjon åt Jansson, Pejst, Krokodillan, Fjant och Lillan

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » ons 18 jun 2014, 10:40

teachingbirds skrev:

När du gör dubbelt på höjden, hur sätter du fast nätet med varandra? Och, hur klipper man nätet, vanlig tång?

Användarvisningsbild
Yolibie
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 1½ britt: Malla och Bonnie

Inläggav Yolibie » ons 18 jun 2014, 10:49

SaraCaroline skrev:FruFilur: Tack! Så här efteråt, tycker du att det behövdes att vara så högt upp? Vi funderar på att kakla en kant längst ned, typ 10 cm..

Spatborg: Den skall stå i hallen hos oss så HOL är väl gränsfallet på storlek redan.

Min Malla gräver så vårdslöst i sin låda, att det sprätter över kanten. Så har du en sån, krävs högre skydd än låda.
Jag har ikeas förra köksskåp
Bild
Bild

och det luktar inget i skåpen. Jättenöjd! Vet inte hur stor HOL är förstås, men köksskåpen finns ju i flera bredder.
Min håriga familj består av mig, IC S*Palace&Main's Sparkle-icious "Malla" (BRI a 24) och hennes dotter S*Palace&Main's Bonnie by Lisuanto's "Bonnie" (BRI b 24)

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav teachingbirds » ons 18 jun 2014, 11:09

Miniwini skrev:
teachingbirds skrev:

När du gör dubbelt på höjden, hur sätter du fast nätet med varandra? Och, hur klipper man nätet, vanlig tång?

Jag har använt ståltråd för att sätta fast nätet i varandra. Och ja, vanlig avbitartång har jag klippt nätet med.
BildBild -

it's a present activity

Användarvisningsbild
jinxan
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: 4 (5) huskatter
Kontakt:

Inläggav jinxan » ons 18 jun 2014, 11:10

Yolibie skrev:
SaraCaroline skrev:FruFilur: Tack! Så här efteråt, tycker du att det behövdes att vara så högt upp? Vi funderar på att kakla en kant längst ned, typ 10 cm..

Min Malla gräver så vårdslöst i sin låda, att det sprätter över kanten. Så har du en sån, krävs högre skydd än låda.
Jag har ikeas förra köksskåp
.. bilder..

och det luktar inget i skåpen. Jättenöjd! Vet inte hur stor HOL är förstås, men köksskåpen finns ju i flera bredder.

Åh vad smart med köksskåp! :hi5:
Bild
jinxan.se - min rätt inaktiva blogg

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 18 jun 2014, 11:44

Jag har lagt i en dörrmatta från ikea i botten, den täcker inte botten helt men nästan. Eftersom kattlådan redan står där så behöver botten inte täckas helt. Sidorna täcks alltså inte alls :)

Min ena katt är en grävskopa utan dess like men ändå länge har hon inte lyckades skyffla ut sand ur själva Holen.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » fre 27 jun 2014, 20:14

Det går inte så bra. Köpte hönsnät av ekonomiska skäl och tänkte det var mer lättarbetat men jag har gjort mig så illa på hönderna av kanterna som åker in där man har klippt. Svårjobbat då det är i rulle och bara "krullar upp sig".
Sambon ska hjälpa mig imorgon men jag står på 3 m höjd på ett plåttak och ska spika längst ut vilket gör att man inte kan ta i när man hamrar.
Men katterna väntar innanför fönstret :-)

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav teachingbirds » fre 27 jun 2014, 22:22

Miniwini skrev:Det går inte så bra. Köpte hönsnät av ekonomiska skäl och tänkte det var mer lättarbetat men jag har gjort mig så illa på hönderna av kanterna som åker in där man har klippt. Svårjobbat då det är i rulle och bara "krullar upp sig".
Sambon ska hjälpa mig imorgon men jag står på 3 m höjd på ett plåttak och ska spika längst ut vilket gör att man inte kan ta i när man hamrar.
Men katterna väntar innanför fönstret :-)

Tänk på att sätta upp nätet åt rätt hål (alltså fel håll) för att minska att katternas klor blir nypta om de klättrar i nätet.
BildBild -

it's a present activity

Salsacurry
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Salsacurry » lör 28 jun 2014, 15:44

Då jag satte nät lät jag nätet vara kvar på rullen och delade det efteråt när allt var fastsatt utom det nedersta som klipptes med avbitare. Då skadar du inte dig på händerna i samma utsträckning. Likaså om du behöver dela nätet längs med sidorna, klipp nätet då det är fastsatt. Härlligt för katterna att få vara i utomhusmiljö med alla nya intryck :grin:

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » lör 28 jun 2014, 17:25

Jag kan ju inte stå på utsidan eftersom jag står på ett plåttak och skulle då behöva en 3 m hög stege så allt blir på insidan, tyvärr.
Rullen är också svår att ha med eftersom den blir tung att hålla samtidigt men om sambon hjälper till så kanske.. Men har funderat lite över plastnät med större ögglor, det skulle förenkla så mycket iom att jag står så ostabilt och måste ha nåt enkelt. Men tror ni att det kan funka för katterna?
Platsen är alltså ett förrådstak i plåt, som är exakt utanför köksfönstret där de ska få gå ut. Som tur är står det 4 pelare rakt upp mot en balkong och pelarna står i varsitt hörn vid plåttaket. Så nätet kommer gå exakt i en fyrkant utanför fönstret.

Användarvisningsbild
Maneki Neko
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: 2 DRX Luke,Leia
Kontakt:

Inläggav Maneki Neko » mån 28 jul 2014, 23:06

Jag planerar att bygga en liten väggtrappa till katterna som även ska agera hyllor och klurar lite på upphängningen..
Tanken är helt kvadratiska öppna hyllor i trä, som skruvas upp på väggen som en trappa, och göra en liggplats längst upp. De ska kläs uppepå med nån form av matta som är klösvänlig. :)
Någon som har tips om en säker konstruktion för upphängning? Min tanke är väl någon typ av vinkel som dras fast med plugg och skruv.

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tis 29 jul 2014, 00:31

Maneki Neko: Om det går så kan du prova med de korta Lackhyllorna från Ikea med dold upphängning. Jag gjorde en trappa när min seniorkatt levde, så att hon enkelt skulle komma upp till bokhyllan där det är bäddat:
http://www.kattstatus.se/sida14.html

Det är ju snyggast om man kan slippa konsoller. Samtidigt måste det hålla för att vara trappsteg åt katter, de dunsar rejält. Satsa gärna på ett lång hyllplan längst upp som de kan gå och vända på, och där de har plats för flera bäddar. Annars är det synd att sätta upp en trappa endast för en liten liggyta.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Maneki Neko
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: 2 DRX Luke,Leia
Kontakt:

Inläggav Maneki Neko » tis 29 jul 2014, 08:49

Tack gisele! :) Jag har tänkt som jag skrev att de ska få liggplatser längst upp, men själva hyllorna upp dit ska även vara bokhyllor, det är därför de ska vara kvadratiska och öppna så att säga. :) Som små fyrkanter liksom av lite bredare plankor typ.

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » tis 29 jul 2014, 09:00

Jag har för mig att jag sett sånt på Ikea. Minibokhyllor. Vi har en kattvägg, eller ett kattrum bättre sagt. I vårt gamla hus hade vi hyllor lite överallt och det var uppskattat av odjuren, nu har sambon gått bananas och hyllat hela hemmet.
Bild

Bild

Bild

Inte klart än men det fortsätter runt runt runt. Bokhyllan köpte han till katterna! Den ser ut såhär nu

Bild

Den är alltså tänkt som förvaring OCH kattmöbel, dock är hålen liiite trånga för tjockisen Nobi än så länge, vi får se om vi sågar större eller bantar katten :)

Användarvisningsbild
Asso
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 buskatter och 2 änglakatter

Inläggav Asso » tis 29 jul 2014, 13:06

Jag har gjort en massa saker i år till katterna :grin:
Två olika slags bäddar:
https://cdn1.cdnme.se/4415640/6-3/007_53b8490eddf2b353f966f828.jpg

Två klösmojänger som ska hängas upp på väggen så småningom:
https://cdn3.cdnme.se/4415640/6-3/005_53b84991e087c352242d2fa4.jpg
https://cdn3.cdnme.se/4415640/6-3/006_53b84992ddf2b353a294ad39.jpg

Fyndade 2 stammar som ska bli klätterställning/sittplats i trädgården. Vi har gjutit "fötter" till dom så de kan stå stadigt när vi grävt ner fötterna. Ska sätta dit sittplatser högst upp på grenarna:
Bild

Småkattsäkrat innätningen av trädgården för den visade sig bara vara gammelkattsäker

Gjort en lampa:
Bild

Ett till kattskithus:
Bild

Det var nog allt jag har bilder på iaf :smile:

Användarvisningsbild
jinxan
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav jinxan » tis 29 jul 2014, 17:36

En undran, (tror det är rätt tråd att fråga i ändå) om kattgård. Hur höga staket har ni som byggt såna och behöver man bygglov? Jag läste om plank och sånt på boverket så behövs det bygglov?! Reglerna är lite luddiga tycker jag så nu känner jag mig oerhört förvirrad.

Skulle vilja göra en lite större inhägnad på gården delvis iaf med insynsskydd

Via mobilen
Bild

Användarvisningsbild
Rinka
Überkatt
Überkatt
Katt: 2xRAG

Inläggav Rinka » tis 29 jul 2014, 18:40

jinxan skrev:En undran, (tror det är rätt tråd att fråga i ändå) om kattgård. Hur höga staket har ni som byggt såna och behöver man bygglov? Jag läste om plank och sånt på boverket så behövs det bygglov?! Reglerna är lite luddiga tycker jag så nu känner jag mig oerhört förvirrad.

Via mobilen

Spaljeer och nät behöver man inte bygglov för, däremot för plank och murar. Om du vill ha insynsskydd så kanske du kan sätta klätterväxter på nätet?
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tis 29 jul 2014, 18:56

Så fantastiskt det ser ut Spatborg! Och så härligt för katterna när det kommer en minihusse eller minimatte snart!
Hur har ni fått upp de hyllorna med dold upphängning så säkert? Mina sitter inte jättebra trots hårda betongväggar och långa skruvar...
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » tis 29 jul 2014, 19:30

Tack! :) Den ena väggen är gipsvägg, där är hyllorna dragna i reglar (med halvtaskig delning, så husse fick borra en himla massa för att hitta rätt). Under dom små hyllorna har vi vinklar, jag var inte nöjd med dem som de var, och resten verkar vara trävägg om jag förstått huset rätt :)
På det gamla stället hade vi vinklar under alla hyllor, krävdes för att göra mig glad (trots två lätta katter och husses test med sandsäckar på alla hyllor.)

Användarvisningsbild
jinxan
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Re: Sv: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav jinxan » tis 29 jul 2014, 19:56

Rinka skrev:
jinxan skrev:En undran, (tror det är rätt tråd att fråga i ändå) om kattgård. Hur höga staket har ni som byggt såna och behöver man bygglov? Jag läste om plank och sånt på boverket så behövs det bygglov?! Reglerna är lite luddiga tycker jag så nu känner jag mig oerhört förvirrad.

Via mobilen

Spaljeer och nät behöver man inte bygglov för, däremot för plank och murar. Om du vill ha insynsskydd så kanske du kan sätta klätterväxter på nätet?

Ahh. Men då kanske man kan komma undan bygglov genom att ha hörnen med såna där skärmväggar o resten nätsektioner... Tåls att tänka på :)
Edit. Njaaa man kanske inte ens kan ha hörnen som skärmväggar... Hmm

Via mobilen
Bild

Användarvisningsbild
jinxan
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav jinxan » tis 29 jul 2014, 20:10

Skriver igen. Vi får nog kontakta kommunen o höra vad som gäller här. Om grannarnas tillåtelse behövs så tror jag inte att det blir några problem eftersom dom ogillar utekatter.
Vill helst ha liiite insynsskydd i alla fall, måste ha någon plats med skugga

Via mobilen
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tis 29 jul 2014, 21:22

Spatborg skrev:Tack! :) Den ena väggen är gipsvägg, där är hyllorna dragna i reglar (med halvtaskig delning, så husse fick borra en himla massa för att hitta rätt). Under dom små hyllorna har vi vinklar, jag var inte nöjd med dem som de var, och resten verkar vara trävägg om jag förstått huset rätt :)
På det gamla stället hade vi vinklar under alla hyllor, krävdes för att göra mig glad (trots två lätta katter och husses test med sandsäckar på alla hyllor.)

Å vad smart! Tack :rosor: ! Jag vill så gärna ha såna hyllor och köpte små Lack- hyllor på Ikea, så nu tänkte jag hyra en snickare som kan borra åt mig. Då vet jag hur jag ska få dem stadigt mot väggen!
Bild

Användarvisningsbild
Jannike85
Kattunge
Kattunge
Katt: 2 gråa kattbröder, bondkatter

Inläggav Jannike85 » fre 01 aug 2014, 23:28

En liten undran till er som satt upp hyllplan åt era katter, vilka hyllplan har ni använt och det viktigaste, vilken skruv/plugg?

Vet tyvärr inte vad jag har för väggar i lägenheten men iaf gips har jag sett på spiken. Vill ha det starkaste då min ena katt väger runt 6 kg och vet inte vad kommande kattunge kommer att sluta på. :shock:
Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » lör 02 aug 2014, 03:06

Fråga vaktmästaren vilket material väggen du vill ha hyllan på består av, fråga sen i byggfackburiken vad du ska ha för skruv och plugg (och borrdiameter) Jag har vinklar under vissa lack-hyllor som en liten försäkring. (Och matta på alla för sladd på höga höjder låter inte så lockande :) )

Clavinova
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Selma ABYo och Aska ABYa
Kontakt:

Inläggav Clavinova » sön 03 aug 2014, 20:46

Idag kom min pappa och monterade in nätdörren han byggt till vår huvudentré. Har knappt använt den tidigare eftersom framförallt ena katten är rätt sugen på vad som finns på andra sidan alla stängda dörrar. Såhär ser den ut utifrån! Blev tvungen att skrubba av trappen, nu kommer vi ju börja kunna använda den dörren! Och SÅ skönt att kunna vädra bättre.

Bild

Han har varit riktigt ambitiös med dörrstängare, magnetlås och aluminiumnät så att både mygg och katter ska hålla sig på sin sida. Jag hade två glasknoppar från garderoberna över som fick tjänstgöra även här. Eftersom andra katten är lite nervös av sig efter att chockartat ha hamnat nos mot nos med en grannkatt hemma hos mina föräldrar vid en liknande nätdörr har vi dock satt ett litet utsynsskydd för hennes skull, då sätter de sig på byrån innanför istället för att kika ut och riskerar inte hamna lika nära.

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » sön 03 aug 2014, 22:37

Vad snyggt byggt Clavinova!
Bild

Användarvisningsbild
Moggia
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Bäb och Leif, Aina och Säpo

Inläggav Moggia » lör 09 aug 2014, 17:28

Det här är väl egentligen inget "bygge" men jag kan bidra med en bild på hyllan i det oanvändbara takfönstret som jag byggde på typ fem minuter. Två lister och en bräda med en filt på. Mycket uppskattad dock :grin:
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 09 aug 2014, 19:28

Riktigt snyggt och smart tänkt Moggia :hi5: !
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 09 aug 2014, 20:19

Jättefint Moggia :hi5: Perfekt plats för en katt :grin:
Bild

deathbykebab
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav deathbykebab » sön 10 aug 2014, 22:35

alt_under_ctrl skrev:Har börjat med ett naturligt klösträd :)

Grenen hittade jag när dom skulle rensa i parken så jag gick dit och frågade snällt om man kunde få ta en gren och hittade en perfekt :-D

Det är väl halvfärdigt nu, själva stammen ska kläs i sisalrep som kommer nu i veckan förhoppningsvis och min syster ska få sy dynor till den understa och översta hyllan. Den i mitten ska kläs i någon sorts klösmatta. Allt ska va avtagbart och tvättbart, har även häftat fast vaxduk på hyllorna så det är lätt och torka av om olyckan skulle vara framme :) Nu om någon dag ska jag leta upp lite material så jag kan göra någon sorts rigg så det kan spännas upp mellan golv och tak, eventuellt får det fästas i väggen med om det inte blir stabilt nog, vi får väl se :-k (idéer någon?)

Nog om det, här kommer lite bilder :) edit: fixade bilderna :p

skala bark (tog 4 timmar med skruvmejsel och hammare, fick bort max 5cm åt gången..)
Bild

Här provmäts det
Bild

Så här står det nu :)
Bild

Blir väldigt inspirerad och sugen på att tillverka något liknande till illa Solweig här hemma, men säg mig, hur gjorde du för att fästa grenen i golv och tak?

Användarvisningsbild
SaraCaroline
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav SaraCaroline » lör 13 sep 2014, 10:12

Jag har sytt till katterna :grin:

Är nog mest nöjd med nr 2 :-)

Bild
Bild

Miniwini
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Miniwini » sön 14 sep 2014, 10:31

Någon som vet var man kan hitta färdiga kattlådehus att dölja kattlådan i?
Kan bara hitta den här när jag googlar
http://www.kissekatt-webshop.se/kattlad ... rypin.html

Återgå till "Allmänt kattprat!"