Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Alucard
Kattunge
Kattunge

Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav Alucard » mån 18 jan 2016, 22:49

Nu när vi fick tillökning så kände jag att vi måste ha 2 lådor. Vi fann ingen bra plats för en låda till så jag byggde en istället och slut priset blev ynka 500:-. Vi ingången har jag satt dit vanlig hallmatta (5:- jysk) så att ingången blev snygg och katterna kan klösa på det. Jag har även klätt hela golvet inuti för att fånga upp sand, det funkar perfekt utan att någonsin lämnat sand utanför ingången. Backen är från rusta och kostade hela 35:- så vi kan enkelt byta den när den är för repig i botten. Kistan hittade vi på blocket för 350:-.

http://i14.photobucket.com/albums/a343/ ... 89901.jpeg

http://i14.photobucket.com/albums/a343/ ... 000441.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a343/ ... 000447.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a343/ ... 000445.jpg

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 18 jan 2016, 23:09

Snyggt det blev Alucard. Hittade katterna dit direkt och var nöjda med arrangemanget?

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » tis 19 jan 2016, 11:36

Dom var med när det byggdes så dom hittade dit direkt. Tråkiga är att dom nästan uteslutande vill använda denna lådan. Misstänker att det är för att den är i vardagsrummet, där man för det mesta håller till.

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » tis 09 feb 2016, 21:06

Är det någon här som möjligtvis har byggt - eller har bra tips ändå - något typ av "släp" till kattbur? Jag orkar inte inte bära Sotis i buren när vi ska åka buss, vilket vi snart ska göra igen.. Jag vill inte köpa en ytterligare bur med hjul, utan jag skulle vilja ha något att stoppa buren i som har hjul och som jag kan dra. Buren bör vara lätt att få i och ur :-k Jag har förvisso en "ölkärra" men jag vill inte att buren ska luta så mycket som den då skulle göra...

Det är en sån här bur jag har:
Bild
Dvs. en Pet Cargo Cabrio: 51 l x 33 b x 35 h

Tips mottages mycket tacksamt. :)
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 09 feb 2016, 23:27

amiga, tipsar om att köpa en gammal sitt eller liggvagn på loppis eller Blocket och sedan antingen använda underedet, dvs koppla loss sitt, eller liggdelen eller sätt buren direkt i ligg eller sittvagnen. Otroligt ryggbesparande.

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav amiga » ons 10 feb 2016, 11:11

Aziz skrev:amiga, tipsar om att köpa en gammal sitt eller liggvagn på loppis eller Blocket och sedan antingen använda underedet, dvs koppla loss sitt, eller liggdelen eller sätt buren direkt i ligg eller sittvagnen. Otroligt ryggbesparande.

Åh, det låter som en bra idé! Men.. Jag tror jag skulle känna mig lite fånig om det ser ut för mycket som en barnvagn.. :oops: Helst vill jag kunna gå på fram i bussen, även om det nog skulle vara mest bekvämt att stoppa buren i en vagn. :-k Vet dock inte hur jag ska kunna få till det...

Sotis

Användarvisningsbild
Rubicon
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Apan och Kakan :)

Inläggav Rubicon » ons 10 feb 2016, 15:28

amiga skrev:
Det är en sån här bur jag har:
Bild
Dvs. en Pet Cargo Cabrio: 51 l x 33 b x 35 h

Tips mottages mycket tacksamt. :)

Backtralla med spännband? http://www.ajprodukter.se/vagnar-karror ... 3215194.wf

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav amiga » tor 11 feb 2016, 20:11

Backtralla var en bra idé, det ska jag kolla in mer noggrant! :-) Det vore nog bra lättare att fixa till än min ursprungsidé/fundering. :smile:

Sotis

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav amiga » tor 18 feb 2016, 18:58

Voilà!

Bild

Så blev "vagnen" (vet ej vad jag ska kalla den?) till buren. För att fästa buren så tänkte jag använda typ sånt där band man kan ha på resväskor.

Jag köpte en backtralla/backvagn i trä och stång till en sopkvast (även den i trä). Betsade träet för att skydda det, plus för att jag tyckte det blev finare med en mörkbrun färg. Sen fick jag lite hjälp av en snickare jag känner, som sågade stången till rätt längd och borrade fast det i brädan. Han gjorde så att jag kan ändra läget på stången, den går alltså att luta åt andra hållet. Gick på drygt 500kr, går säkert att göra det billigare men jag var lite stressad så det fick bli så :-)

Jag har inte provat den på "riktigt" ännu, men den känns lovande. Den är aningens smalare än Sotis bur och aningens längre, men väldigt stadig ändå, så jag hoppas och tror att det blir bra. :-)

Sotis

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 18 feb 2016, 21:24

Ser väldigt funktionellt ut. Patent kanske? :-)

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav amiga » fre 19 feb 2016, 12:26

Aziz skrev:Ser väldigt funktionellt ut. Patent kanske? :-)

:smile: Hm. Jag tror säkert någon annan kan komma på en ännu bättre variant, så jag tror det får vara 'fritt'. :)

---

Efter att ha provat "vagnen" så tänker jag mig att jag ska byta ut hjulen till nästa gång. Hjulen som nu sitter på brädan svänger åt alla håll, så särskilt i nedförsbackar åker den lite hur som helst. Plus att det blir lite "hoppigt" i buren.

Något liknande denna:

Bild

Det påminner lite om barnvagnshjul vilka brukar vara bra bekvämare att köra med. Osäker om jag vill ha svängbara hjul, eller såna som är "låsta".

Sedan tänkte jag fixa något i tyg (hmm?) att sätta ytterst på stången, för bättre grepp. Den här årstiden gör det väl inte så mycket att inte ha något där, pga att jag har vantar ändå. Men om vi skulle åka när det är varmare någon gång.. Vet bara inte vad jag ska använda, så får nog kolla runt först. :)

Men överlag - mycket nöjd! Hjulen vill jag definitivt byta ut.

Sotis

Användarvisningsbild
Bizi
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Sphynx, Bambino
Kontakt:

Inläggav Bizi » fre 19 feb 2016, 12:56

Välj 2 roterbara hjul på vagnen och sätt dem med fördel framme ;-)
Runt drag-stången hade jag lindat sånnt man har runt innebandyklubbor för att få bättre grepp, det är ju nån tygtejp typ, för att öka greppet och för komfort ;-) finns troligen hos typ stadium, intersport eller liknande :-D
//Elisabet - Lyckligt Ägd Av Fyra Katter

CatLover Are Purrr-Fect
♥ Har några änglar som vakar över mej ♥

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » fre 19 feb 2016, 18:49

Jättesnygg kärra amiga!

Jag hittade något lite liknande "PetEgo Jet Set Rolling Platform"
http://petego.com/Carriers/JetSetRollin ... 5&size=502
men det verkar vara en mjukare platta som hör till någon viss transportväska. Din ser bättre och rejälare ut.

Svårt att se hur hjulen är på jetsettern. Men någon kan kanske få lite inspiration iaf.

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav amiga » lör 20 feb 2016, 10:50

Bizi skrev:Välj 2 roterbara hjul på vagnen och sätt dem med fördel framme ;-)
Runt drag-stången hade jag lindat sånnt man har runt innebandyklubbor för att få bättre grepp, det är ju nån tygtejp typ, för att öka greppet och för komfort ;-) finns troligen hos typ stadium, intersport eller liknande :-D

Tack för förslagen. Han som hjälpte mig med "vagnen" tyckte också två svängbara hjul i fram, så det får nog bli så. Jag ska bara hitta den typen jag vill ha. :-)

KattenOxå skrev:Jättesnygg kärra amiga!

Jag hittade något lite liknande "PetEgo Jet Set Rolling Platform"
http://petego.com/Carriers/JetSetRollin ... 5&size=502
men det verkar vara en mjukare platta som hör till någon viss transportväska. Din ser bättre och rejälare ut.

Svårt att se hur hjulen är på jetsettern. Men någon kan kanske få lite inspiration iaf.

Tack! :-D

Den du länkade till verkar dessutom vara främst till för att ha på flygplatser. Kan vara därför den inte är lika 'rejäl' plus att den dras med ett band istället för någon typ av stång :-) Kan tänka mig att den är väldigt skön att ha om man t ex ska flyga!

Min bräda är som sagt i trä och ska klara 300kg, vilket viktmässigt känns liiiiite överdrivet då min kära katt väger ca 3 kg. :-) Men men, den är väldigt stadig.

Sotis

XiaoMei
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav XiaoMei » sön 21 feb 2016, 12:47

Var köper man sisalmatta billigast? Behöver till ett hemmabygge men den de hade på Bauhaus kostade 259 kr/kvm, det kändes dyrt. Fast det är kanske vad man får betala?

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » sön 21 feb 2016, 20:26

XiaoMei skrev:Var köper man sisalmatta billigast? Behöver till ett hemmabygge men den de hade på Bauhaus kostade 259 kr/kvm, det kändes dyrt. Fast det är kanske vad man får betala?

Ikea har sisalmattor. De har bl.a. en som är 80x140 cm (dvs 1,12 m2) för 199 kr i två färger, så det är ju något billigare är Bauhaus i alla fall.

Användarvisningsbild
Andy Pandy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Luddrumpa & Storöra

Inläggav Andy Pandy » lör 27 feb 2016, 12:25

Alucard skrev:Nu när vi fick tillökning så kände jag att vi måste ha 2 lådor. Vi fann ingen bra plats för en låda till så jag byggde en istället och slut priset blev ynka 500:-. Vi ingången har jag satt dit vanlig hallmatta (5:- jysk) så att ingången blev snygg och katterna kan klösa på det. Jag har även klätt hela golvet inuti för att fånga upp sand, det funkar perfekt utan att någonsin lämnat sand utanför ingången. Backen är från rusta och kostade hela 35:- så vi kan enkelt byta den när den är för repig i botten. Kistan hittade vi på blocket för 350:-.

http://i14.photobucket.com/albums/a343/ ... 89901.jpeg

http://i14.photobucket.com/albums/a343/ ... 000441.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a343/ ... 000447.jpg

http://i14.photobucket.com/albums/a343/ ... 000445.jpg

Fiffigt och snyggt bygge! :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Pipett » mån 04 apr 2016, 02:31

artemis skrev:
XiaoMei skrev:Var köper man sisalmatta billigast? Behöver till ett hemmabygge men den de hade på Bauhaus kostade 259 kr/kvm, det kändes dyrt. Fast det är kanske vad man får betala?

Ikea har sisalmattor. De har bl.a. en som är 80x140 cm (dvs 1,12 m2) för 199 kr i två färger, så det är ju något billigare är Bauhaus i alla fall.

Satt precis och funderade på om man kunde använda dom mattorna, men tror ni dom är bra att klösa på?

They say time heals everything, but I'm still waiting...

Kilo
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Kurilean Bobtail

Inläggav Kilo » mån 04 apr 2016, 06:45

[img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160404/6a55c9c95205f0af86d6f6ec5fd9926f.jpg[/img]
Byggde ett klösträd. Pelarna är av trä och täckta av heltäckningsmatta som jag skruvat fast i trät. Drygt en helgs arbete och ca 100 kr materialkostnad.
Wookie och Hekto - Kurilean Bobtail

Användarvisningsbild
Antinen
Überkatt
Überkatt

Inläggav Antinen » mån 04 apr 2016, 11:48

Pipett skrev:
artemis skrev:

Satt precis och funderade på om man kunde använda dom mattorna, men tror ni dom är bra att klösa på?

Annars köpte jag IKEAs kokosdörrmattor och klädde om klösträdet med, verkar grymt slittåliga, katterna klöser gärna i dom och ja, jag gillar dom. :)

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Nakita, Albus + änglakatten Tore

Inläggav idaho » mån 04 apr 2016, 12:01

Pipett skrev:Satt precis och funderade på om man kunde använda dom mattorna, men tror ni dom är bra att klösa på?

Jag har använt sådana mattor till vårt klösträd och det har fungerat fint.

Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Pipett » tor 07 apr 2016, 10:22

Antinen skrev:Annars köpte jag IKEAs kokosdörrmattor och klädde om klösträdet med, verkar grymt slittåliga, katterna klöser gärna i dom och ja, jag gillar dom. :)

Ja det är ju också ett alternativ...
Den som kostar 99 eller 49?
Släpper den nåt i kanterna?
Jag köpte förut den som heter Sindal (49 kr) och den fransade upp sej väldigt i kanterna.
Undrar om det går att förstärka kanterna med nåt...

Användarvisningsbild
Antinen
Überkatt
Überkatt

Inläggav Antinen » tor 07 apr 2016, 20:16

Pipett skrev:
Antinen skrev:Annars köpte jag IKEAs kokosdörrmattor och klädde om klösträdet med, verkar grymt slittåliga, katterna klöser gärna i dom och ja, jag gillar dom. :)

Ja det är ju också ett alternativ...
Den som kostar 99 eller 49?
Släpper den nåt i kanterna?
Jag köpte förut den som heter Sindal (49 kr) och den fransade upp sej väldigt i kanterna.
Undrar om det går att förstärka kanterna med nåt...

49, den fransar sig lite men jag har lagt på extra smältlim på de punkterna. :) Det är något slags silikongrejs under som håller ihop mattan väldigt bra. :)

Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Pipett » sön 10 apr 2016, 10:53

Antinen skrev:
49, den fransar sig lite men jag har lagt på extra smältlim på de punkterna. :) Det är något slags silikongrejs under som håller ihop mattan väldigt bra. :)

Ok, men det dras inte loss några "trådar" när katterna river i den?
Har du dom runt stolpar?

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Nakita, Albus + änglakatten Tore

Inläggav idaho » sön 10 apr 2016, 11:02

Pipett skrev:
Antinen skrev:

Har du dom runt stolpar?

Nej, det har inte mina lyckats med. Man får se till att limma fast den ordentligt.

Användarvisningsbild
Pipett
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Pipett » mån 11 apr 2016, 17:03

idaho skrev:
Pipett skrev:
Antinen skrev:

Har du dom runt stolpar?

Nej, det har inte mina lyckats med. Man får se till att limma fast den ordentligt.

Tack, ska testa det :-)

(Varför finns ingen "tummen-upp" smiley?)

trollslända
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav trollslända » ons 14 sep 2016, 14:01

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/12357206_10205610704168171_1611272939636968094_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12439035_10205799262962023_1264338322497299629_n.jpg?oh=8d155509ce19de6e32b50cea92693d27&oe=5875F74B

Jag hade en säng från IKEA, deras allra billigaste, hatade den, sågade sönder den lite här och där, slipade, målade, hamrade och spikade och hade ett helvete (rent ut sagt) att få till sängbotten och madrass till den men lyckades med hjälp av en bordsskiva och det blå täcket som syns på bild (det var tjockt). Sängen var 90 lång och 45 bred. Kisse var nöjd men tre månader senare hamnade sängen på tippen då han lyckats hoppa sönder den. (Är tydligen inte bara barn som gör sådant) :grin:

Har sytt småkuddar, mössa, kattleksaker (sydda och virkade), hur både av kartong och trä, och nu sitter jag och dreglar på bilder och tänkte försöka mig på att göra en kattbädd + klösTRÄD. :-)
Gizmo (f. 05-2013), Macie (f. 06-2016).

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » mån 24 okt 2016, 09:07

http://www.thezenofmaking.com/2011/11/d ... y-ocd-cat/

Ingenting jag har gjort själv, men tänkte att det kan vara en ganska smart kragvariant för katter som ogillar tratt.
Vet att liknande "korvmodeller" har visats förr, men har inte sett någon sådan här med öglor för det ordinarie halsbandet tidigare.
Ursprungskragen som bloggaren inspirerats av - ZenCollar - var också lite ny för mig, att den var så tjock och stel, men det kanske bara beror på hur mycket man blåser upp den? (Sett uppblåsbara knallblå hos svenska veterinärer, men aldrig granskat dem närmare.)

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 18 jan 2017, 08:07

Puttar upp denna tråd då jag letar inspiration till att sy en bädd :-D

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav Fragole » ons 18 jan 2017, 12:21

lindak skrev:Puttar upp denna tråd då jag letar inspiration till att sy en bädd :-D

Jag har sett så (enligt mig) coola bäddar på Instagram där de syr dem av gamla tjocktröjor! Vill du så kan jag leta upp en länk :)

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Re: RE: Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav KattenOxå » ons 18 jan 2017, 12:52

Fragole skrev:
lindak skrev:Puttar upp denna tråd då jag letar inspiration till att sy en bädd :-D

Jag har sett så (enligt mig) coola bäddar på Instagram där de syr dem av gamla tjocktröjor! Vill du så kan jag leta upp en länk :)

Jag postade nyligen ett sådant tips med länk till YouTube.
Man kan söka på olika varianter av DIY Pet Bed - Cat Bed - (Dog Bed) - made from Sweater
Om hur jag brukar bädda med sådan i transportbur:
viewtopic.php?f=1&t=227283&p=4939920#p4939614

Gillar de där tjocktröjsbäddarna för de går att anpassa ganska mycket efter hur mycket man kan/vill sy.
Jag har sådana som jag lägger i våra korgstolar i växthuset, de är enkla att lyfta bort om man själv vill sitta (man kan ju hoppas att det blir ledigt någon gång iaf). Mycket lättare att tvätta än själva stolsdynorna (som yttertyget lätt krymper på så man inte får dynan på plats igen).

Favoritpysslaren Hohentwielbirmas variant:

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » ons 18 jan 2017, 12:58

Tack KattenOxå precis sådan tänkte jag mig.

De är lätta att tvätta alltså? Jag har funderat på att göra en själv, men då Pisco har en tendens att kissa på nya saker (eller snarare saker som Honeydew använder) så har jag varit avvaktande till att göra en.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » ons 18 jan 2017, 14:12

Fragole skrev:Tack KattenOxå precis sådan tänkte jag mig.

De är lätta att tvätta alltså? Jag har funderat på att göra en själv, men då Pisco har en tendens att kissa på nya saker (eller snarare saker som Honeydew använder) så har jag varit avvaktande till att göra en.

Ja, det beror ju bl a på vad man fyller dem med.
De som ligger i våra korgstolar (på sommarhalvåret, nu ligger ingenting där ute) fyller jag inte bottendelen av alls, det är ju redan mjukt där pga dynan under. I dem har jag bara varsin "korv" som jag trär igenom ärmarna. Antingen kan man försluta "slangen" till ett "o" med hjälp av gummisnoddar eller liknande och trä ärmsluten i varandra - eller så får ärmarna bilda en öppen omfamning bara.
Om någon förstår vad jag menar? Korgstolarna är av fåtöljmodell så de hjälper till att ge form åt tröjbädden, liksom. :smile:

I transportkorgen har jag skurit till liggunderlag (sånt som används till camping) i samma mått som burens bottenplatta. Stoppar in det underlaget i en tröja. (Tredubbelvikt gammal frottéhandduk har jag haft någon gång istället.) I ärmarna remsor av tyg som kan slängas efter transporten, alternativt korv/slang/orm fylld med polyestervadd.

På YouTube har jag sett folk använda olika fyllningar i bottendelen, exempelvis (rund) kudde eller stolsdyna. De går ju lätt att ta bort när man tvättar, särskilt om man inte sytt ihop allt med ministygn... utan kanske bara dragit i en snodd i tröjans fåll istället.

:edit:

Hittade en bra beskrivning som visar två varianter av en sådan tröjbädd. En som är lättare att ta isär och tvätta, och en annan som är mer ihopsydd. Hon beskriver att V-ringningen gjorde det lite svårt att få ihop bädden ordentligt/snyggt... Men det har blivit lite varierande resultat för mig, någon gång har jag använt en huvtröja t ex och då gick det att vika in halva luvan och klippa bort resten.
http://empressofdirt.net/diy-sweater-pet-bed/

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » ons 22 feb 2017, 22:31

Funderar på hur vi på bästa sätt säkrar vår kommande uteplats till katterna. Första planen är att höja planket till samma nivå som förrådet, syns bäst på mittenbilden. Då bör det vara ca 2,30 m högt. Hur stor är egentligen hopprisken när det är så högt? Ingen av våra är några direkta hoppare hemma nu, men Honey är väldigt nyfiken på fåglar, så det kanske gör att hon får oanade krafter...
Skogsleopardens inhägnade trädgård är ju 2,10 på sina ställen. De har dock "tak" som sticker ut längst upp, men det förstår jag är mer för klättring, och jag tror inte att de kan klättra så bra på planket här? Däremot kommer de ju att kunna ställa sig på tex luftgrejen som sitter på huset till höger om altandörren och även på grillen (vi ska ha en större grill, ej klot), så där kanske man får göra extra skydd mot hopp.
Några tips och idéer? Jag får ta fler bilder sen, men just nu är det dessa vi har.
Bild
Bild
Bild
Den vita dörren nedan går in till vår bakgård/uteplats.
Bild
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 23 feb 2017, 10:00

teachingbirds skrev:Funderar på hur vi på bästa sätt säkrar vår kommande uteplats till katterna. Första planen är att höja planket till samma nivå som förrådet, syns bäst på mittenbilden. Då bör det vara ca 2,30 m högt. Hur stor är egentligen hopprisken när det är så högt? Ingen av våra är några direkta hoppare hemma nu, men Honey är väldigt nyfiken på fåglar, så det kanske gör att hon får oanade krafter...
Skogsleopardens inhägnade trädgård är ju 2,10 på sina ställen. De har dock "tak" som sticker ut längst upp, men det förstår jag är mer för klättring, och jag tror inte att de kan klättra så bra på planket här? Däremot kommer de ju att kunna ställa sig på tex luftgrejen som sitter på huset till höger om altandörren och även på grillen (vi ska ha en större grill, ej klot), så där kanske man får göra extra skydd mot hopp.
Några tips och idéer? Jag får ta fler bilder sen, men just nu är det dessa vi har.

Om ni ska höja planket tror jag att ni behöver få grannarnas tillstånd, ev söka bygglov. Kolla med byggnadsnämnden.

Prickisarna har inga problem alls med att hoppa över 2,3 m, Tösen hoppade högre än så som 4 månaders gammal katt när det kom en fågel på nätade uteplatsen där vi hade nättak. Har sett exempel på nätning där man gjort ett nättak längs plank och öppet i mitten vilket nog gör det iaf svårare för katten att rymma.
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » fre 19 jan 2018, 11:26

Har funderat ut lite pyssling att göra i helgen. Att flytta ger ju en hel del kartonger och istället för att slänga alla har jag tänkt göra lite klösbrädor. Pisco tycker om att klösa horisontellt och dessutom på kartong så tror det blir uppskattat.
Dels hade jag tänkt göra en "stubbe" där man bara rullar ihop kartongen, dels en liten fyrkantig sak.

Ska försöka lägga in bilder sen när det är klart :)

Användarvisningsbild
SaraCaroline
Überkatt
Überkatt
Katt: Husisarna Stina och Stella
Kontakt:

Inläggav SaraCaroline » fre 19 jan 2018, 17:28

Nån som använt IKEAs lilla HOL som matplats till katterna? Behöver nått relativt litet att ha katternas matskålar och vattenskålar på då klåfingrig ettåring inte kan låta bli maten..

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tor 31 maj 2018, 00:15

Katterna har fått en kattgård hos "morfar"
Själva kattgården har jag fått... av snälla Linda från forumet :grin:
Sen har jag byggt (med lite hjälp) en ställning och lite hyttor av lastpallar.
Har ställt in en liten kabeltrumma, som har fått sisalrep runt om, samt ett halvt rör där katterna kan gömma sig.
Stegen har jag hittat i mitt soprum, kan vara från en kökssoffa ;-)
Tänkte så lite gräs i pallkragen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vingissy
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Vingissy » ons 20 jun 2018, 22:40

Tejs skrev:Bild
Den silvriga tingesten närmast i bild är en nippel enligt kvittot :smile: Används väl som nån skarvning kan jag tro, ingen aning :smile:. Vi skarvade våra rör med den iaf så de inte kan glida isär. Passade perfekt i rörena.

Mjo redan fångat en av dem i action. Men bättre bilder hoppas jag att jag får en dag
Bild

2 av 3 katter har vart ända i toppen utan hjälp. Varav den ena av dem trodde jag aldrig skulle ge sig på det! De va en överraskning. Sista damen har bara vart från halva och upp i toppen efter att ha lyft upp henne. Men de kommer nog i ett busryck! Kan tro att det blir roligare när de har något att kliva av på längst upp så de slipper backa ner direkt :-D

Sådär... Nu har jag skapat mig ett konto för att kunna fråga dig om det här! Jag blev väldigt inspirerad av ditt projekt och har därefter köpt egna likadana formrör - men (!) Jag hittar ingen nippel, VART har du köpt dina grejer nånstans? :) Berätta gärna om alla ting till ditt projekt! Vore väldigt hjälpsamt! Tusen tack!!! :D

Återgå till "Allmänt kattprat!"