Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Cahira
Profetkatt
Profetkatt
Katt: bondkatter
Kontakt:

Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav Cahira » tor 08 dec 2011, 20:42

Garion har nu fått en tröja i julklapp! :grin:

Bild
~ Find three hobbies you love: one to make you money, one to keep you in shape, and one to be creative. ~

"...the reason Creator gave two-leggeds two ears and one mouth was so that we would listen twice as much as we talk."

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: huskatt+Maine coon

Inläggav Tezzi&Taamira » tis 13 dec 2011, 10:39

Så nu kommer lite Fix & Trix från min sida Igen=)

Det börja med att jag TINGA en liten Tevin som är MCO och tänkte hur ska jag lösa detta bäst.
Vill inte ha en gigantisk kattlåda ståendes synlig och dä fixa jag det så här:
Bild
Detta är ett kökskåp från ikea med valnötsdörrar.Måttet är 80lång och 60 bred.

Bild
Innut i den är en svart SAMLA i den största modellen som jag har sågat ut ett hål för så katten kan komma in och ut(se nästa bild)

Bild
Här är ingången och tyvärr ser man lite skarvar då jag klätt möblen av flastfilm i valnöt som kommer från bauhaus.Det är inte lätt att klä in det snyggt men jag gjorde mitt bästa.
Samla lådan ska sågas lite till så man ej ser kanten så synlig här och kanterna ska slipas ner så de blir en snyggare "kant"

Nå ja här är mitt kattlådehus som jag är ganska nöjd med=)
Saknar mina änglakatter som somna in 2011<3

Användarvisningsbild
Salssanna
Überkatt
Überkatt
Katt: Husprinsarna Simon och Snuffe!

Inläggav Salssanna » tis 13 dec 2011, 12:28

Bild

Tycker att du har lyckats väldigt bra! Sådandär skulle jag också behöva! Snyggt! :hi5:
Bild

.Bild . ^ ^ Bild ~*~ Kastrera mera! ^ ^ .

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tis 13 dec 2011, 14:26

Verkligen en kanonsnygg lösning, med gott om plats för katterna att röra sig och gräva inuti också! :rosor:
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tis 13 dec 2011, 15:30

Lykke skrev:Bild

Jag stickade (och virkade) en tröja av några restbitar alpackagarn för buss- och tågutflykter för lilla frusna Hedvig. När hon växer är det bara att virka tröjan längre och bredare vid halsen, frambenen och ryggen.

Åååh :wub: Hon är ju helt underbar! Posen, ögonen, uppsynen och den där toksöta lilla munnen. Tröjan är också fin, så klart, men Hedvig... :trance:
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Tezzi&Taamira
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: huskatt+Maine coon

Inläggav Tezzi&Taamira » tis 13 dec 2011, 15:38

Gisele skrev:Verkligen en kanonsnygg lösning, med gott om plats för katterna att röra sig och gräva inuti också! :rosor:

Den är gigantisk till mina små töser... :smile: de verka lite chockad över sådan stor plats=)
Men de gillar den stark iallfall=)
Saknar mina änglakatter som somna in 2011<3

Användarvisningsbild
mitzerl
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Sparven ( RAG n04)

Inläggav mitzerl » fre 16 dec 2011, 14:40

Tezzi&Taamira,
WOW, vilken kattlådemöbel! Imponerad! :-D :rosor:
Sparvens väldigt sällan uppdaterade blogg:
http://sparvensblogg.blogspot.com/

Ivy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Världens finaste huskatter!

Inläggav Ivy » mån 19 dec 2011, 14:05

Jag funderar lite på att bygga ett klös/klätter/galopp-träd till mina katter i anslutning till ett överskåp som de isåfall hade kunnat ligga och mysa/spana i. MEN, om jag har en pelare utan avsatser innan skåpet(som ju går inåt från väggen) kommer katterna ner? Haha, låter som världens dummaste fråga och jag vet ju att ni inte vet hur mina katter är, men är det nån annan som har en liknande lösning? Har för mig att jag sett någon som bara haft avsats/viloplats vid taket? Tyvärr är väggen där jättedålig så det går inte att sätta upp hållbara hyllor på vägen. Andra alternativet är ju såklart att sätta hela anordningen på en annan vägg, men då går vi miste om det mysiga krypinet..

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 19 dec 2011, 14:16

Ivy skrev:Jag funderar lite på att bygga ett klös/klätter/galopp-träd till mina katter i anslutning till ett överskåp som de isåfall hade kunnat ligga och mysa/spana i. MEN, om jag har en pelare utan avsatser innan skåpet(som ju går inåt från väggen) kommer katterna ner? Haha, låter som världens dummaste fråga och jag vet ju att ni inte vet hur mina katter är, men är det nån annan som har en liknande lösning? Har för mig att jag sett någon som bara haft avsats/viloplats vid taket? Tyvärr är väggen där jättedålig så det går inte att sätta upp hållbara hyllor på vägen. Andra alternativet är ju såklart att sätta hela anordningen på en annan vägg, men då går vi miste om det mysiga krypinet..

Om du tar en bild på skåpet och hur det ser ut runtomkring är det lättare att komma på lösningar. Att ha en enkel klätterpelare är jättebra, men risken är att katterna hoppar istället för att klättra när de ska ner. Att ha någon enstaka hylla på pelaren som avsats, skulle det fungera tror du?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Ivy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Ivy » mån 19 dec 2011, 15:10

*letar kamerasladd, kamera och batterier*
bild kommer senare i eftermiddag :)

skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Inläggav skogisfantast » tis 20 dec 2011, 13:01

Heliora skrev:Tezzi&Taamira,
WOW, vilken kattlådemöbel! Imponerad! :-D :rosor:

Håller med. Jättefin! =D>

Användarvisningsbild
Marlee
Überkatt
Überkatt
Katt: Maine Coon
Kontakt:

Inläggav Marlee » tis 20 dec 2011, 15:42

Har ju glömt att presentera mitt...eh...katternas nya klösträd! 2,3 m högt med bottenplatta, två mellanhyllor och en överhylla.
Bild

Trädet fick jag av dotterns farfar som jobbar på såg. Det har fina maskspår och hackspettspår. ;-) Helst skulle det varit bark på men miss i kommunikationen gjorde att det inte blev så. Hyllor är gjorda av diverse spillvirke från K-Rauta - totalt kostade plattor + rundstavarna som håller upp dem 150 kr. Sedan kläddes plattorna med tyg jag hittade på Kupan även mjukt vadderat tyg undertill. Kostnad 75 kr. Det bruna tyget köpte vi i en tygaffär - 120 kr. Totalt kostade trädet (inköp av borr, skruv, tyg, kemiskt trä, plattor mm) 740 kr. Helt ok! :grin:

Efter kortet togs har vi fäst tyget ordentligt och skruvat fast plattan i väggen med hjälp av träkonsol. :)

Edit: Glömde en sak. :oops:
Ägs av Selia (-12 MCO g), Nova (-13 MCO w 61) och Sookie (-14 SPH b 09 21 32).
http://www.plymarnas.se
“I guess you could call it a "failure", but I prefer the term "learning experience".”
― Andy Weir, The Martian

Användarvisningsbild
Salssanna
Überkatt
Überkatt
Katt: Husprinsarna Simon och Snuffe!

Inläggav Salssanna » tis 20 dec 2011, 16:02

Marlee skrev:Har ju glömt att presentera mitt...eh...katternas nya klösträd! 2,3 m högt med bottenplatta, två mellanhyllor och en överhylla.
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/395308_10150422594045841_546800840_8628215_962434113_n.jpg

Trädet fick jag av dotterns farfar som jobbar på såg. Det har fina maskspår och hackspettspår. ;-) Helst skulle det varit bark på men miss i kommunikationen gjorde att det inte blev så. Hyllor är gjorda av diverse spillvirke från K-Rauta - totalt kostade plattor + rundstavarna som håller upp dem 150 kr. Sedan kläddes plattorna med tyg jag hittade på Kupan även mjukt vadderat tyg undertill. Kostnad 75 kr. Det bruna tyget köpte vi i en tygaffär - 120 kr. Totalt kostade trädet (inköp av borr, skruv, tyg, kemiskt trä, plattor mm) 740 kr. Helt ok! :grin:

Efter kortet togs har vi fäst tyget ordentligt och skruvat fast plattan i väggen med hjälp av träkonsol. :)

Edit: Glömde en sak. :oops:

Tjusigt! Det ser verkligen rejält ut! Betydligt mer bastant, hållbart och äkta än de vanliga köpträden! Speciellt dem med standard papprullar i stammen. Här har du en stam för livet för dessa kissar! :hi5:
Bild

.Bild . ^ ^ Bild ~*~ Kastrera mera! ^ ^ .

Användarvisningsbild
Marlee
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Marlee » tis 20 dec 2011, 16:16

Ja trädet har verkligen uppskattats. Det står intill en bokhylla så att de kan hoppa undan och tur är väl det för det är lite konkurrens om plattorna. :grin:
“I guess you could call it a "failure", but I prefer the term "learning experience".”
― Andy Weir, The Martian

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Nakita, Albus + änglakatten Tore

Inläggav idaho » tis 20 dec 2011, 16:19

Marlee Stört häftigt! :grin: Tänk om jag vore så händig. Var det svårt att göra?

Användarvisningsbild
Marlee
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Marlee » tis 20 dec 2011, 16:32

idaho skrev:Marlee Stört häftigt! :grin: Tänk om jag vore så händig. Var det svårt att göra?

Njae. Det tog drygt två dagar inkl inhandling av material och störningar från lilla fröken Maggie som skulle hjälpa till. (dottern alltså, inte katterna)

Rätt enkelt egentligen, om man gör det i rätt ordning.
Klä bottenplattan (vår var ca 75 x 75 cm) och sätt på möbeltassar. Fästes med tre 12 cm skruv och två st 10 cm skruv. Sedan sågade vi ut skåror där plattorna skulle sitta, ca två cm djupa och breda (djupare är bättre). Tog en rundstav och sågade till toppen och borrade sedan snett så att den stöttar upp. Borrandet var SKITSVÅRT så det slutade med att vi slängde på lite fejkträ inuti (kemiskt trä), borrade en 7 cm skruv genom rundstav och trä och typ två fem cm skruvar genom plattan och trä och plattan och rundstav (snett). Alla skruvar krävde borrning först för att minska risk för sprickor. Plattorna kläddes på sidor och botten först, med grovt möbeltyg och mjukt fodertyg innanför (klipp upp där borren ska komma igenom annars blir det "roligt"), skruvade fast och klädde färdigt med hjälp av häftpistol. :)
Sedan klä topp-plattan undertill och skruva fast i trät upptill med tre 10-12 cm långa skruvar, klä färdigt topp-plattan och voila - nästan klart! :grin:
Klä de fula rundstavarna i samma färg som bottenplattan (allt för att det ska se ut som ett träd) och fäst det i väggen. Om man som vi missar att kolla att topp-plattan går direkt mot väggen så funkar hyllkonsoler till att fästa det. Blev SUPERSTABILT, går inte att rubba. Utan konsolerna så lekte katterna storm, de svajade friskt. ;-)
Det jobbigaste momentet i hela alltet var borrandet/skruvandet, det tog tid, gällde att få det i rätt vinkel osv, när det väl var gjort så gick det fort.
― Andy Weir, The Martian

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Nakita, Albus + änglakatten Tore

Inläggav idaho » tis 20 dec 2011, 16:42

:hi5: Tack för den utförliga beskrivningen. Den ska jag spara ifall lusten sätter in.

Användarvisningsbild
svemar
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Lambi (drx), RIP Lexus
Kontakt:

Inläggav svemar » ons 21 dec 2011, 12:26

Garion :wub: vilken mysis
Team Petitess. Saknar dig

Ivy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Ivy » ons 21 dec 2011, 14:23

Nu så! Photobucket ville inte alls samarbeta med min stackars gamla tröga dator. Nu har jag snott sambons medan han är på jobb ;-)

Såhär ser vägg+garderob ut
Bild

(Ursäkta att den är felvänd)
Väggen till vänster är bara en tunn skiva, baksidan på ett skåp som sitter i rummet på andra sidan väggen, så jag tror inte att det går att sätta en hylla som håller för 4,5 kilo katt på den.
Självklart ska vi plocka bort luckan om vi fixar så att katterna kan komma in. Det är ca 2,5 m till tak och då ungefär 2 meter upp till början av skåpet.

Och här är anledningen till att jag vill att de ska komma upp i skåpet, supermys ur kattsynpunkt:

Bild

Vad tror ni? Dömt att misslyckas? Prio ett är klättermöjligheter, klösa gör de på andra ställen, men den pelaren vi har är lite väl kort att klättra i. Vi har en annan vägg som är heltom där det nog går att sätta hyllor (vi har en bra vägg i hela lägenheten... :swear: ) men det blir inte gömma sig och gosa-mysigt utan bara spanplats isåfall.

Marlee: superfint träd :)

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » ons 21 dec 2011, 22:42

Ivy: Går det kanske att sätta reglar på andra sidan den tunna väggen, alltså inuti garderoben? Då kan du fästa hyllor i reglarna, men det kräver förstås lite mätningar och annat sånt... Annars kanske den här klöspelaren kan vara nåt? http://www.zooplus.com/shop/cats/scratching_posts/cattreesolymp/146583 Den är ganska billig, och tar bara upp 35x35 cm i djup och bredd! Man kan nog också välja att inte ha alla tre hyllorna om man vill.
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Ivy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Ivy » tor 22 dec 2011, 13:44

Oj, den var ju riktigt billig! Tyvärr så måste jag vänta och se hur chanserna till extrajobb/sommarjobb ser ut innan jag vågar köpa något alls =/. Sparar dock sidan! Eventuellt blir det ett så-länge-hemmabygge (har redan lyckats fråga till mig alla delar genom att "hjälpa till" när släktingar rensat vinden, hehe) på den bra väggen i väntan på ett sånt eller liknande träd upp till skåpet!

Användarvisningsbild
Elin
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 huskatter

Inläggav Elin » ons 11 jan 2012, 20:27

fina grejer alla har gjort till sina katter, är det någon som har gjort ett klösträd av mattrullar? :-) har inte orkat kollat i genom allt

Användarvisningsbild
mewie
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav mewie » ons 11 jan 2012, 20:45

Elin skrev:fina grejer alla har gjort till sina katter, är det någon som har gjort ett klösträd av mattrullar? :-) har inte orkat kollat i genom allt

sök på klösträd, bara 2 sidor att kolla igenom då ;)

Användarvisningsbild
Elin
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Elin » ons 11 jan 2012, 21:15

mewie skrev:
Elin skrev:fina grejer alla har gjort till sina katter, är det någon som har gjort ett klösträd av mattrullar? :-) har inte orkat kollat i genom allt

okej men är det i denna tråden? jag har sett många fina klösträd i den här tråden men eftersom att jag ska göra ett av mattrullar vill jag helst se nåt förslag på det ;-)

Användarvisningsbild
mewie
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav mewie » ons 11 jan 2012, 21:29

Elin skrev:
mewie skrev:

okej men är det i denna tråden? jag har sett många fina klösträd i den här tråden men eftersom att jag ska göra ett av mattrullar vill jag helst se nåt förslag på det ;-)

Finns någon som har gjort av gjutrör, det är väl tillräckligt likt? :)

Användarvisningsbild
Elin
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Elin » ons 11 jan 2012, 21:34

ja det kanske det är, men vars står det om det klösträdet? :-)

Användarvisningsbild
mewie
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav mewie » ons 11 jan 2012, 22:47

Användarvisningsbild
Maliin-N
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Ragdoll & Sibirisk katt
Kontakt:

Inläggav Maliin-N » sön 22 jan 2012, 22:30

Är det någon som har gjort en kattkoja av en liten HOL-bänk, alltså HOL sidobord som är 50x50x50..

Jag tänkte om man kan såga ut ena sidan (inte hela sidan alltså, man sågar upp en liten ingång typ), lägga en kudde inuti och få en mysig liten kattkoja!? Vad tror ni? :-D

Bild

Användarvisningsbild
Maliin-N
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Kontakt:

Re: Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav Maliin-N » sön 22 jan 2012, 22:52

idaho skrev:
Lottisen skrev:Nu är den här superfina puffen på väg hem till mig. Och inte bara det, etthundra kronor av priset går oavkortat till ett katthem. :-)

Tack! :rosor: Hoppas ni tycker om puffen.
Det är nytt för i år att katthemmet får "vinsten". Känns bra att kunna hjälpa till. :hi5:

Men ooh! Var kan man beställa dom då?

Mina föräldrar köpte en kattbädd från Rädda Katten för nåt år sen, men de finns inte kvar att köpa där..
Kattbädden var superfin, röd med stjärnor, mjuk inuti och så kunde man vända den ut-och-in! Önskar att jag kunde få en likadan!

Användarvisningsbild
Filurtusse
Überkatt
Überkatt

Inläggav Filurtusse » mån 23 jan 2012, 21:57

Maliin-N skrev:Är det någon som har gjort en kattkoja av en liten HOL-bänk, alltså HOL sidobord som är 50x50x50..

Det är ju många som gjort förvaring för kattlådan av de lite större HOL:arna (och sågat upp ett hål), så det borde väl gå alldeles utmärkt att göra koja av det också :-). Säkert intressant för katterna med alla hålen så de kan skymta vad som händer utanför och pilla med tassarna.
Numera kattlös men trivs på forumet ändå ;)

Användarvisningsbild
Maliin-N
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Kontakt:

Inläggav Maliin-N » mån 23 jan 2012, 22:07

Filurtusse skrev:
Maliin-N skrev:Är det någon som har gjort en kattkoja av en liten HOL-bänk, alltså HOL sidobord som är 50x50x50..

Det är ju många som gjort förvaring för kattlådan av de lite större HOL:arna (och sågat upp ett hål), så det borde väl gå alldeles utmärkt att göra koja av det också :-). Säkert intressant för katterna med alla hålen så de kan skymta vad som händer utanför och pilla med tassarna.

Jo jag har sett de större HOL:arna (heter det så? :smile: ).. Men vi skulle behöva ett litet sidobord brevid soffan, så en liten HOL skulle passa perfekt! :)

Hur gör man med kanterna när man har sågat då? Är det bara att sandpappra i all evighet eller? :D

Användarvisningsbild
Today
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och Helig Birma

Inläggav Today » mån 23 jan 2012, 22:25

Ursäkta dålig kvalité på bilden, taget med mobilkamera:
Bild

Här är mitt galoppträd jag har lindat till Ziggy. Jag har sammanfogat två 15 meters sisalrep med ett försök till splicing (blev dock inte perfekt men det sitter ihop iaf :smile: ). Repen är lindade kring Stolmen-stolpe från Ikea. Fick idén från ikeahackers.net :-)

Pris: ca 500kr.
Ziggy Stardust and the Spiders from Mars - "Ziggy", HCL es 03 23, 11-05-27
S*Sagastar's Nenette - "Snö", SBI f, 12-08-22

Användarvisningsbild
miawi
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Tilla Archi Harry Elmer (CRXx4)
Kontakt:

Inläggav miawi » mån 23 jan 2012, 22:31

IKEA STUVA Stomme och en gardinkappa från Ellos :smile: Nu saknas bara PeeWee lådor :hi5: som jag ska försöka introducera odjuren till. Har ingen plats för lådorna i badrummet så hallen får bli katternas badrum :smile:

Bild
Bild
Bild
Tilla, Elmer, Archi och Harry

Användarvisningsbild
Filurtusse
Überkatt
Überkatt

Inläggav Filurtusse » mån 23 jan 2012, 22:54

Maliin-N skrev:Jo jag har sett de större HOL:arna (heter det så? :smile: ).. Men vi skulle behöva ett litet sidobord brevid soffan, så en liten HOL skulle passa perfekt! :)

Hur gör man med kanterna när man har sågat då? Är det bara att sandpappra i all evighet eller? :D

Tja, ni kan ju köra lite med rasp först så blir det inte lika mycket sandpapprande :-) Jag tror inte det är så svårt att få till en fin yta när ändträ-styckena är så små.

Miawi, snyggt! :-) Gillar hallmattan också.
Numera kattlös men trivs på forumet ändå ;)

Användarvisningsbild
cili
Superkatt
Superkatt
Katt: Huskatt x2 + OSH
Kontakt:

Inläggav cili » tis 24 jan 2012, 08:22

Chili01: Men vad smart!! Jag som funderat på papprullar och hur jag skulle få dom att sitta stabilt med mina vilddjur.
Hur tjock är stolpen? Var hittade du sisalrepet?
http://idakck.wordpress.com - en blogg om lite av varje

Användarvisningsbild
Today
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och Helig Birma

Inläggav Today » tis 24 jan 2012, 11:43

cili skrev:Chili01: Men vad smart!! Jag som funderat på papprullar och hur jag skulle få dom att sitta stabilt med mina vilddjur.
Hur tjock är stolpen? Var hittade du sisalrepet?

Ja, jag är riktigt nöjd faktiskt :-) Stolpen är 5cm i diameter sen har jag lindat med 12mm tjockt sisalrep som jag hittade på Jula :-D Tror det ska finnas sisalrep på ÖB också men mitt här i Linköping hade inget tyvärr.
Ziggy Stardust and the Spiders from Mars - "Ziggy", HCL es 03 23, 11-05-27
S*Sagastar's Nenette - "Snö", SBI f, 12-08-22

Användarvisningsbild
Elin
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Elin » tis 24 jan 2012, 22:46

någon som sytt en overall eller ett täcke till sin katt? skulle behöva lite råd då jag själv funderar på att sy en till min kisse. Min katt fryser ganska mycket då vi är ute och jag sydde ett täcke eller mer än tröja utan ben eftersom att den inte gick ner mot rumpan, men hon frös . Men jag funderar i fall jag ska sy den i fleece och hur jag kan sy den. Funderar på att börja göra en utan ben och fryser hon sen fortfarande så blir det att jag syr dit ben. Har ni bilder och råd så snälla dela med er av dom! :-D

Användarvisningsbild
mewie
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav mewie » tis 24 jan 2012, 23:42

Elin skrev:någon som sytt en overall eller ett täcke till sin katt? skulle behöva lite råd då jag själv funderar på att sy en till min kisse. Min katt fryser ganska mycket då vi är ute och jag sydde ett täcke eller mer än tröja utan ben eftersom att den inte gick ner mot rumpan, men hon frös . Men jag funderar i fall jag ska sy den i fleece och hur jag kan sy den. Funderar på att börja göra en utan ben och fryser hon sen fortfarande så blir det att jag syr dit ben. Har ni bilder och råd så snälla dela med er av dom! :-D

Sök på *overall* i tråden så hittar du vad du söker :blink:
Jag la upp instruktioner för ett tag sen. Om du sitter med en plattskärm kan du ta att Zooma och sen rita av mönstret på papper som du håller upp mot skärmen.
Har dock för mig att storleken på frambenet på den med ranglanärm är för stor jämfört med de andra mönsterdelarna.

Användarvisningsbild
Elin
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Elin » ons 25 jan 2012, 21:08

mewie skrev:
Elin skrev:någon som sytt en overall eller ett täcke till sin katt? skulle behöva lite råd då jag själv funderar på att sy en till min kisse. Min katt fryser ganska mycket då vi är ute och jag sydde ett täcke eller mer än tröja utan ben eftersom att den inte gick ner mot rumpan, men hon frös . Men jag funderar i fall jag ska sy den i fleece och hur jag kan sy den. Funderar på att börja göra en utan ben och fryser hon sen fortfarande så blir det att jag syr dit ben. Har ni bilder och råd så snälla dela med er av dom! :-D

Sök på *overall* i tråden så hittar du vad du söker :blink:
Jag la upp instruktioner för ett tag sen. Om du sitter med en plattskärm kan du ta att Zooma och sen rita av mönstret på papper som du håller upp mot skärmen.
Har dock för mig att storleken på frambenet på den med ranglanärm är för stor jämfört med de andra mönsterdelarna.

Den hittar inget med namn "overall" :-(

Användarvisningsbild
Elin
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Elin » ons 25 jan 2012, 23:00

testade skriva in "overaller" då hitta den en overall, men den var utan beskrivning och dessutom för kort

Återgå till "Allmänt kattprat!"