Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Nakita, Albus + änglakatten Tore

Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav idaho » lör 22 okt 2011, 14:19

Bild

Användarvisningsbild
Fia Maria
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Snowshoe
Kontakt:

Inläggav Fia Maria » lör 22 okt 2011, 14:22

Någon som har förslag eller mönster på roliga kattleksaker att virka (som man sen trycker i kattmynta)? Har gjort ett dussin råttor redan. Ni vet en kvadrat som man viker till en triangel och vikar ihop och sedan gör svans till.

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav idaho » lör 22 okt 2011, 14:28

Fia Maria skrev:Någon som har förslag eller mönster på roliga kattleksaker att virka (som man sen trycker i kattmynta)? Har gjort ett dussin råttor redan. Ni vet en kvadrat som man viker till en triangel och vikar ihop och sedan gör svans till.

Dom här är bara så söta! :smile:
Bild

Användarvisningsbild
mewie
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav mewie » lör 22 okt 2011, 17:16

Fia Maria skrev:Någon som har förslag eller mönster på roliga kattleksaker att virka (som man sen trycker i kattmynta)? Har gjort ett dussin råttor redan. Ni vet en kvadrat som man viker till en triangel och vikar ihop och sedan gör svans till.

Leta upp en arugami-virkbeskrivning till en lämplig pokémon :blink:

Användarvisningsbild
cili
Superkatt
Superkatt
Katt: Huskatt x2 + OSH
Kontakt:

Inläggav cili » lör 22 okt 2011, 18:04

Jag virkade ett fiskskelett en gång. Även fast den aldrig fylldes med kattmynta så blev den väldigt populär (antar att det var p.g.a. de utstickande revbenen). Minns inte hur jag gjorde dock, det var mest en testgrej.
http://idakck.wordpress.com - en blogg om lite av varje

Användarvisningsbild
kamalot
Serious cat
Serious cat
Katt: Röda tjocksmockar

Inläggav kamalot » lör 22 okt 2011, 19:44

Googla på amigurumi :)

Ang. soffan så hade jag bytt ut benen så hela soffan kom upp en bit, men jag är å andra sidan extremt emot de där låga åbäkena som man inte ens kan städa under.
Skickat från en dator. Eventuella felstavningar är ditt fel.
BildBild

Användarvisningsbild
Fia Maria
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Fia Maria » lör 22 okt 2011, 19:47

kamalot skrev:

Ang. soffan så hade jag bytt ut benen så hela soffan kom upp en bit, men jag är å andra sidan extremt emot de där låga åbäkena som man inte ens kan städa under.

Det ska jag också googla på då :-D Tack!

Dessvärre år det inte byta ut benen på min soffa. Armstöden har sina fästen i de benen som finns :-( Så om jag bytte benen så blir jag utan rygg och armstöd.

Användarvisningsbild
mewie
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav mewie » sön 23 okt 2011, 12:32

Fia Maria skrev:
kamalot skrev:

Det ska jag också googla på då :-D Tack!

Dessvärre år det inte byta ut benen på min soffa. Armstöden har sina fästen i de benen som finns :-( Så om jag bytte benen så blir jag utan rygg och armstöd.

Jag vet att morfar hade byggt/köpt "klossar" med hål som man ställde de befintliga benen i för att höja upp soffan. Både bekvämare att sätta sig i och lättare att städa under :)

Ivy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Världens finaste huskatter!

Inläggav Ivy » mån 24 okt 2011, 13:27

Fia Maria skrev:
Ivy skrev:
Fia Maria skrev:Behöver lite tips. Jag är trött på alla leksaker som hamnar under soffan och nu börjar även lilla S16 kravla omkring därunder.
Vill göra någon form av sarg så att varken leksaker eller kattungar kan ta sig in under. Alla helst vill jag bara kunna "knäppa fast" eller "klicka fast" en front som man gör när man bygger kök och fäster socklarna....men hur får jag till det?

gjorde en snabb skiss över hur soffan ser ut
[ig]

Jag hade nog antingen klistrat fast magneter på benen o på träskivor och klickat på eller samma princip med kardborrband. Så kan du dra av det o sätta tillbaka hur du vill :)

-JAAAAAAAA!!!! Kardborrband!!! Smart. Den lösningen lär passa perfekt här hemma. Nu får jag bara leta efter rätt höjd på sockeln. Vill ju att den ska vara typ 2-3mm lägre än glipan ner till golvet som "rörelsefog".

Tack ni andra för tipsen men det behöver vara en träsockel för att lilla S16 inte ska kunna böja bak sargen och komma in under ändå.

Lycka till! Och tacka egentligen äntligen hemma, hade precis suttit o kollat på hur de gjorde elementskydd när jag läste ditt inlägg!

Användarvisningsbild
MoonCreature
Überkatt
Überkatt
Katt: Norska skogkatter
Kontakt:

Inläggav MoonCreature » mån 24 okt 2011, 16:05

Fia Maria skrev:
Ivy skrev:
Fia Maria skrev:Behöver lite tips. Jag är trött på alla leksaker som hamnar under soffan och nu börjar även lilla S16 kravla omkring därunder.
Vill göra någon form av sarg så att varken leksaker eller kattungar kan ta sig in under. Alla helst vill jag bara kunna "knäppa fast" eller "klicka fast" en front som man gör när man bygger kök och fäster socklarna....men hur får jag till det?

gjorde en snabb skiss över hur soffan ser ut
[ig]

Jag hade nog antingen klistrat fast magneter på benen o på träskivor och klickat på eller samma princip med kardborrband. Så kan du dra av det o sätta tillbaka hur du vill :)

-JAAAAAAAA!!!! Kardborrband!!! Smart. Den lösningen lär passa perfekt här hemma. Nu får jag bara leta efter rätt höjd på sockeln. Vill ju att den ska vara typ 2-3mm lägre än glipan ner till golvet som "rörelsefog".

Tack ni andra för tipsen men det behöver vara en träsockel för att lilla S16 inte ska kunna böja bak sargen och komma in under ändå.

Jag köpte färdiga målade MDF-lister att täppa till med så att katterna inte kommer under min säng. Snyggare än en planka, jätte lätt att såga i och finns i många storlekar. Men tror jag skall sno idén om kardborrband jag med, nu är de bara fastkilade. :hi5:

Användarvisningsbild
Fia Maria
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Fia Maria » mån 24 okt 2011, 16:26

MoonCreature skrev:
Fia Maria skrev:
Ivy skrev:

Jag köpte färdiga målade MDF-lister att täppa till med så att katterna inte kommer under min säng. Snyggare än en planka, jätte lätt att såga i och finns i många storlekar. Men tror jag skall sno idén om kardborrband jag med, nu är de bara fastkilade. :hi5:

hmmm... :-k MDF-lister är nog lite billigare också än golvsocklar. Tror iofs att golvsocklar också är gjorda i mdf men de brukar ju vara "snirkligare". Får ha utkik efter båda. Det skulle förmodligen se rätt illa ut med vita lister/socklar här. Vill att de ska ta upp så lite visuellt utrymme som möjligt och ihop med soffan tror jag ek/ekfaner eller liknande skulle synas minst.

Användarvisningsbild
Lottisen
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Re: Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav Lottisen » fre 28 okt 2011, 02:54

Lottisen skrev:
idaho skrev:Nu är hösten här och min symaskin går varm igen. :grin:
Vilken färg tycker ni jag ska satsa på sen? funderar på en helvit eller helsvart.
Senaste:
Bild

Bild

Otroligt snygg! :hi5:

Nu är den här superfina puffen på väg hem till mig. Och inte bara det, etthundra kronor av priset går oavkortat till ett katthem. :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Re: Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)

Inläggav idaho » fre 28 okt 2011, 09:35

Lottisen skrev:Nu är den här superfina puffen på väg hem till mig. Och inte bara det, etthundra kronor av priset går oavkortat till ett katthem. :-)

Tack! :rosor: Hoppas ni tycker om puffen.
Det är nytt för i år att katthemmet får "vinsten". Känns bra att kunna hjälpa till. :hi5:

Användarvisningsbild
mewie
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav mewie » fre 28 okt 2011, 11:24

Fia Maria skrev:hmmm... :-k MDF-lister är nog lite billigare också än golvsocklar. Tror iofs att golvsocklar också är gjorda i mdf men de brukar ju vara "snirkligare". Får ha utkik efter båda. Det skulle förmodligen se rätt illa ut med vita lister/socklar här. Vill att de ska ta upp så lite visuellt utrymme som möjligt och ihop med soffan tror jag ek/ekfaner eller liknande skulle synas minst.

Finns ju typ faner-klisterpapper som man kan köpa och klistra på själv. Skulle nog fungera bra på slät MDF. Kommer dock inte ihåg var man kan köpa det, skulle kunna finnas på lagerhouse. Annars så kanske IKEA har någon billig köksskåpslist med ekfaner som skulle gå att "slakta"..?

Användarvisningsbild
Lottisen
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Lottisen » fre 28 okt 2011, 11:43

mewie skrev:
Fia Maria skrev:hmmm... :-k MDF-lister är nog lite billigare också än golvsocklar. Tror iofs att golvsocklar också är gjorda i mdf men de brukar ju vara "snirkligare". Får ha utkik efter båda. Det skulle förmodligen se rätt illa ut med vita lister/socklar här. Vill att de ska ta upp så lite visuellt utrymme som möjligt och ihop med soffan tror jag ek/ekfaner eller liknande skulle synas minst.

Finns ju typ faner-klisterpapper som man kan köpa och klistra på själv. Skulle nog fungera bra på slät MDF. Kommer dock inte ihåg var man kan köpa det, skulle kunna finnas på lagerhouse. Annars så kanske IKEA har någon billig köksskåpslist med ekfaner som skulle gå att "slakta"..?

Det finns klisterplast på rullar som ser ut som träfanér, marmor, kakel....m.m.
Man kan hitta dem i färgaffärer, järnaffärer, på nätet.

http://www.mellmine.se/shop/catalog/index.php/cPath/115?gclid=CKjqlOOLi6wCFUlYmAodHx1knQ - butik i Kungens kurva.....om man bor i Sthlm.
Finns även en liten järnbutik (Järnia?) på Söder i Sthlm (T-bana Medborgarplatsen) som har ett stort sortiment av sånt här.

Användarvisningsbild
Fia Maria
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Fia Maria » sön 30 okt 2011, 12:40

Vilken bra ide med dekorpapper på rulle. :-D Skäms en smula eftersom jag borde tänkt på dem själv :oops: Sålde ju bla annat sådana när jag jobbade på Bauhaus för en massa år sedan :oops:

Användarvisningsbild
Lottisen
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Lottisen » sön 30 okt 2011, 19:07

KattenOxå skrev:
Lottisen skrev:Det finns klisterplast på rullar som ser ut som träfanér, marmor, kakel....m.m.
Man kan hitta dem i färgaffärer, järnaffärer, på nätet.

http://www.mellmine.se/shop/catalog/index.php/cPath/115?gclid=CKjqlOOLi6wCFUlYmAodHx1knQ - butik i Kungens kurva.....om man bor i Sthlm.
Finns även en liten järnbutik (Järnia?) på Söder i Sthlm (T-bana Medborgarplatsen) som har ett stort sortiment av sånt här.

"Wirströms Järn och Färg AB - öppet 365 dagar om året!"
http://www.wirstroms.se/sortiment/sortiment.html
Den butiken är liten men naggande god. De har många varianter av kontaktplast.

(OT: Vi målade och fixade en hel del inför bostadsförsäljning tidigare i år. Tillbringade massor av tid med att förgäves leta efter diverse prylar och material på gigantiska Fredells t ex, bara för att till sist istället åka till den lilla butiken på Södermalm för att få hjälp av den kunniga personalen med att ta fram rätt grejer direkt. Jättebra, det finns så få sådana ställen nuförtiden.)

Jaa, så heter butiken!
Tack för det! :hi5:

Användarvisningsbild
Qtcat
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Britter, Selkirk Rex, Huskatt
Kontakt:

Inläggav Qtcat » tis 01 nov 2011, 14:25

Jag ville bygga in katternas peewee-lådor dels för att minimera pellets på golvet och sedan för att göra det lite trevligare att se på. :smile:

Det är absolut inget avancerat, 3 hål så var det klart! Jag köpte en PAX-garderob från IKEA och sågade ut 3 hål som fungerar som ingångar. Garderoben kostade 595 kr inkl. dörr.
Det får plats 3 peewee-lådor utan problem.

Det här är resultatet :hi5:
BildBild
BildBild

Användarvisningsbild
Ladytala
Änkedrottning
Änkedrottning
Katt: NFO & DRX
Kontakt:

Inläggav Ladytala » tis 01 nov 2011, 15:08

Qtcat - Hur lyckades du får så snygga runda hål? Vi har tittat efter hålsåg men inte hittat så stora...

Användarvisningsbild
Kickelick
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Hus, drx, crx

Inläggav Kickelick » tis 01 nov 2011, 15:09

Gud vad snyggt! :hi5:

Användarvisningsbild
Qtcat
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav Qtcat » tis 01 nov 2011, 15:18

Ladytala skrev:Qtcat - Hur lyckades du får så snygga runda hål? Vi har tittat efter hålsåg men inte hittat så stora...

Använde en assiett som mall och sedan borrade jag ett hål innanför cirkeln för att sedan köra på med sticksågen :-D
BildBild

Användarvisningsbild
Ladytala
Änkedrottning
Änkedrottning
Kontakt:

Inläggav Ladytala » tis 01 nov 2011, 16:44

Qtcat skrev:
Ladytala skrev:Qtcat - Hur lyckades du får så snygga runda hål? Vi har tittat efter hålsåg men inte hittat så stora...

Använde en assiett som mall och sedan borrade jag ett hål innanför cirkeln för att sedan köra på med sticksågen :-D

Det lät väldigt enkelt. Kanske kan lyckas oxå då ;-)

Användarvisningsbild
Fia Maria
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Fia Maria » tis 01 nov 2011, 18:20

Ladytala skrev:
Qtcat skrev:

Det lät väldigt enkelt. Kanske kan lyckas oxå då ;-)

...och missa inte att man ska såga från undersidan om man inte vill ha en cirkel med "splittermärken" runt om. ;-)

Användarvisningsbild
Ladytala
Änkedrottning
Änkedrottning
Kontakt:

Inläggav Ladytala » tis 01 nov 2011, 19:11

Fia Maria skrev:...och missa inte att man ska såga från undersidan om man inte vill ha en cirkel med "splittermärken" runt om. ;-)

Undersida? Menar du att det är bäst att ha baksidan upp?

Sågade med en vanlig fogsvans för någon vecka sedan då fick jag de där splitternmärkerna på nedersidan, men det kanske är annorunda med sticksåg?

Användarvisningsbild
Qtcat
Orakelkatt
Orakelkatt
Kontakt:

Inläggav Qtcat » tis 01 nov 2011, 19:19

Ladytala skrev:
Fia Maria skrev:...och missa inte att man ska såga från undersidan om man inte vill ha en cirkel med "splittermärken" runt om. ;-)

Sågade med en vanlig fogsvans för någon vecka sedan då fick jag de där splitternmärkerna på nedersidan, men det kanske är annorunda med sticksåg?

Jag sågade från utsidan. Bra såg och nya blad :hi5: Det blev inga splittermärken alls.

EDIT: Jag hade monterat ihop garderoben först (utom dörren) och sedan satt jag utanför och grejade. Vet inte om det är lättare att göra hålen innan montage dock :-k
BildBild

Användarvisningsbild
Fia Maria
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Kontakt:

Inläggav Fia Maria » tis 01 nov 2011, 20:22

Ladytala skrev:

Det är annorlunda med sticksåg. Taggarna på bladet är riktade uppåt mot sågen. Det är iaf en regel (eller hur man ska säga ;-) ) att man sågar från baksidan av den planka eller material man ska sticksåga i. Sen verkade Qtcat haft tur att det gick bra ändå ;-)

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav idaho » lör 19 nov 2011, 22:21

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Lottisen
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Lottisen » sön 20 nov 2011, 14:55

idaho skrev:Bild
Bild

Weeeeeeeeee.......den e min, den e min....den e....inte alls min!
Den är mina kissars nya puff eftersom de inte kunde komma överens om vem av dem som skulle ha den tidigare puffen jag köpte, så det fick bli en beställning till. http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=208316

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav idaho » sön 20 nov 2011, 15:07

:smile: Det kanske slutar med att du tar den istället. Du gjorde ett bra tygval. Riktigt fin färgkombination. :hi5:

Användarvisningsbild
Lykke
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Lykke » tis 22 nov 2011, 12:54

Bild

Jag stickade (och virkade) en tröja av några restbitar alpackagarn för buss- och tågutflykter för lilla frusna Hedvig. När hon växer är det bara att virka tröjan längre och bredare vid halsen, frambenen och ryggen.

Användarvisningsbild
Iso
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Tre stycken huskatter!
Kontakt:

Inläggav Iso » tis 22 nov 2011, 13:21

Vad fint det blev, Lykke! Så söt katt också :)

Användarvisningsbild
Mia Å
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: DRX, CRX, HCS o 9 änglakatter
Kontakt:

Inläggav Mia Å » tis 22 nov 2011, 13:21

Lykke skrev:Bild

Jag stickade (och virkade) en tröja av några restbitar alpackagarn för buss- och tågutflykter för lilla frusna Hedvig. När hon växer är det bara att virka tröjan längre och bredare vid halsen, frambenen och ryggen.

:rosekiss: Så söt hon är! Tröjan ser skön ut och smart att kunna förlänga när hon växer. =D>

Användarvisningsbild
ida och tommy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: HUS, DRX
Kontakt:

Inläggav ida och tommy » tis 22 nov 2011, 13:31

Men lill-skruttan Hedvig vad hon vuxit! :-) Jättefin tröja!
Texas, Shadow och S*Älskade Lappvante som vi är fodervärd åt
Bildtråd

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 22 nov 2011, 13:36

Det var den sötaste Hedvig jag sett :wub:
Bild

Användarvisningsbild
Kickelick
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Hus, drx, crx

Inläggav Kickelick » tis 22 nov 2011, 15:18

:rosekiss:

Användarvisningsbild
Ladytala
Änkedrottning
Änkedrottning
Kontakt:

Inläggav Ladytala » tis 22 nov 2011, 15:49

Jisses va söt hon blev!

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav idaho » tis 22 nov 2011, 15:53

Lykke så fin tröja! (katten också så klart :blink: )

Användarvisningsbild
Lykke
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Lykke » tis 22 nov 2011, 18:36

Tackar! Jag är själv förvånad över hur bekväm hon känner sig med tröjan, vi har övat på att ha på henne den en stund då och då och hon protesterar varken vid på- eller avklädnad och hon leker helt obehindrat i den.

Användarvisningsbild
wendars
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Nellie huskatt Nora SIB Nala sno

Inläggav wendars » ons 23 nov 2011, 09:42

så sött :rosekiss:
Lever med katter som styr mitt liv :love:

Användarvisningsbild
Cahira
Profetkatt
Profetkatt
Katt: bondkatter
Kontakt:

Inläggav Cahira » tis 29 nov 2011, 00:04

Jag är fullkomligt förälskad i den här bilden, tröjan och katten! Kollar nog på den varje dag så nu måste jag ju kommentera med! Underbart! :love:
~ Find three hobbies you love: one to make you money, one to keep you in shape, and one to be creative. ~

"...the reason Creator gave two-leggeds two ears and one mouth was so that we would listen twice as much as we talk."

Återgå till "Allmänt kattprat!"