Jourhemskatt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Von Packer
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Jourhemskatt

Inläggav Von Packer » ons 17 feb 2021, 18:36

Hallå där!
Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att vara jourhem åt en hemlös katt.
Vi har öppnat upp vårat hem åt en hemlös kisse som är väldigt skygg.
Som det är nu så bor han i vårat sovrum, mest för att han ska känna sig trygg innan han träffar våran andra kisse.
Vi pratar med honom, ge honom gosaker mellan måltiderna, försöker leka med honom.
Vi har inrett rummet med lådor så det finns gott om gömställen för honom...
Men tyvärr så vill han inte komma fram från sitt säkra gömställe under byrån mer än på nätterna då vi hör honom tassa omkring.
Så är det någon som har lite mer erfarenhet kring skygga katter och även något lite tips för att få honom att lita på oss så han vågar sig ut...

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Re: Jourhemskatt

Inläggav Lurvpöse » tor 18 feb 2021, 16:11

Vad fint gjort av er! :rosor:

Jag har inte varit jourhem men haft en skygg katthemskatt. Det låter som att ni gör helt rätt när ni leker och ger godis så mitt bästa råd är att låta det ta tid och låta katten bestämma takten. Katten borde snart förknippa er med något positivt.

Min skygga katt bodde under badkaret dagtid så jag brukade ta med mig en bok, sätta mig inne i badrummet och låtsas som att hon inte var där. Det tog några dagar men sedan fattade hon att jag inte var ett hot.

Det kan vara så att han får lite draghjälp om han får träffa er andra katt. Men det kan också bli lite fräsigt mellan två katter i början... min skygga katt hade väldigt stort utbyte av min andra katt, hon var väldigt trygg och självsäker och det smittade av sig lite.

Använder ni feliway, förresten?
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 20 feb 2021, 08:30

Vad fint med en skyggis! Jag har en fd skyggis hemma. Idag skulle jag mer kalla honom fegis. Det var inte vi som gjorde allt hårt jobb, men det krävdes ändå en stor portion tålamod.

Hur länge har ni haft er jourhemskatt?

Låt det ta tid och visa genom era handlingar att ni inte tänker äta upp honom. Sovrummet är bra för det luktar som er.

Ett tips för lite skyggisinspiration är harrythehomeless på instagram: https://instagram.com/harrythehomeless? ... b3onqyel9i

Von Packer
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Von Packer » sön 21 feb 2021, 19:38

Tack för svar...
Ja vi har Feliway och förhoppningsvis ger det en lugnande effekt.
Sen är det nog så att man få ge det tid och ännu mer tid, vilket är lite svårt då man vill lära känna den nya kissen.
Han har trots allt inte varit hos oss mer än 2 veckor.

Återgå till "Allmänt kattprat!"