Katter sams på hösten men inte resten av året

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kattenskatten
Kattunge
Kattunge

Katter sams på hösten men inte resten av året

Inläggav kattenskatten » sön 22 nov 2020, 08:03

Har två katter, 6 och 7 år. Haft både sen de var 12v.

Mönster som upprepar sig varje år:
Ca september till december: de samexisterar utan problem. Sover inte ihop, tvättar inte varandra men leker ibland.
December till augusti: den äldsta katten är ständigt irriterad på den yngre. Morrar när de går förbi varandra, fräser ibland, gör utfall och fäktas. Mot människor är han oförändrat trevlig men om den andra katten är i närheten vill han inte bli hanterad.

Vi bor på landet och de får gå ut och in som de vill. Inne finns katträd och många platser att sova. Finns två lådor men de går oftast ute. Båda är kastrerade sen de var 6 mån.
De är inte osams kring mat. Enda gången den stora kan acceptera den lilla under vinter/vår är när de äter, då kan den från samma tallrik även om det finns flera.

Den mindre katten är orörändrad och har aldrig någonsin fräst eller morrat åt den större utan blir helt oprovocerat attackerad under vår och vinter,

Att katter kan ha svårt att acceptera varandra kan jag köpa men det förvirrar mig att detta är så tydligt säsongsbaserat. Det har varit bra nu hela hösten men igår började det komma dova morr från den stora och då inser jag att den trevliga säsongen är slut för den här gången.

Återgå till "Allmänt kattprat!"