Ta hand om matte/husse

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Ta hand om matte/husse

Inläggav Yrhättans » sön 22 mar 2020, 16:32

Bild

Ligan här. Vi har funderat noga på allt som händer och hur man bäst tar hand om matte/husse så dom har det bra nu.
Vi började märka att våra slavar var hemma mycket mer, väldigt trevligt, men det var ju lite störande för skönhetssömnen. Nu har vi upptäckt att det är något virus som inte är trevligt så nu känner vi att måste dra vår tass till stacken för att stötta.
Först är det viktigt att ni får matte/husse att se till att det finns kattsand och kattmat hemma. Vi tänker att det vi behöver kanske inte är så prioriterat om det blir problem med leveranser. Matte har börjat få mejl om förseningar. Nu var hon klok och beställde vad vi behöver för någon månad så vi klarar oss. Vi menar inte att ni ska göra någon slags toalettpapperskris för sand och mat utan bara tänka på att vara ute i god tid. Vi vet ju att en del av våra kompisar inte kan äta vad som helst.

Matte har arbetat hemma några dagar och vi tog ett heroiskt beslut att sova lite mindre för att hjälpa till. En katt i knäet och en vid datorn är ju viktigt för trivseln, vi är också duktiga som papperstugg om det behövs.
Sen gäller det att se till att det inte blir för slött utan att matte behåller någon form av kondition. Alltså kräver vi mer lek så hon får röra på sig. Ludde har också börjat lära ut hur man gör ett riktigt bra bajsrace så nu tävlar vi om hur långt man kan få iväg kattsand. Ludde leder på 4,7 meter men han är vältränad.
Vi har hört matte prata om att beställa lite tyg för att sy något, det blir kul. Massor av tillfällen att aktivera henne.

För er som har en matte/husse som är borta mycket får ni vara förstående. Dom jobbar jättehårt för att våra mattar/hussar ska må bra och få hjälp om dom behöver. Ni kan alltid kräva lite extra godis men vi är säkra på att ni får massor av uppmärksamhet när allt är bra igen.

Vad har ni för tips för att aktivera era mattar/hussar? eller vad ni gör för att dom ska må bra efter långa arbetsdagar?

Hälsningar ligan. Om ni undrar är det Manami som var bäst på att se lite allvarlig ut på bild i dag.

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Re: Ta hand om matte/husse

Inläggav Lavine » sön 22 mar 2020, 20:50

Fint skrivet. :luv:

Yrhättans skrev:Sen gäller det att se till att det inte blir för slött utan att matte behåller någon form av kondition. Alltså kräver vi mer lek så hon får röra på sig. Ludde har också börjat lära ut hur man gör ett riktigt bra bajsrace så nu tävlar vi om hur långt man kan få iväg kattsand. Ludde leder på 4,7 meter men han är vältränad.

Haha! :smile:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 22 mar 2020, 22:47

Härligt skrivet =D> :grin:

Lämnar över ordet till Prickisarna:
Vår matte har köpt hem sand och mat då hon kanske inte riktigt kommer hinna handla så mycket kommande veckor. Jättekonstigt, fast så klart bra. Hon kom ihåg det viktigaste dvs vårt godis också.

Kul att busa mycket med varandra men vi saknar leken med matte. Inte riktigt så kul när man märker att hon inte lever sig in i leken och mest sneglar på soffa och säng :wait:

Blir mest att gosa med matte när hon är hemma. Detta virus borde förbjudas omedelbart för katter har faktiskt rätt att få sin matte-tid!! Husse är bra men matte är trots allt just matte ❤
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 23 mar 2020, 10:58

Herr katt här med en rapport från "stöd-insatsen-för-att-hjälpa-matte-att-jobba-hemifrån".
Både jag och lillen tycker att det är jätteroligt att ha matte hemma på heltid men det ställer även krav på oss förstås. Först och främst måste jag och lillen hjälpas åt att få upp matte på morgonen. Vi ser till att konsekvent väcka henne den tid hon brukar gå upp. Hon yrar något om att hon kan sova längre nu men vi ser det som vår plikt att se till att rutinerna upprätthålls. Kräver en hel del kan jag meddela. Jag är ju diskret till min natur och det är inte alltid det fungerar att påpeka lite fint att det är dags att vakna. Men då slänger jag in det tunga artilleriet i form av lillen. Han har inga hämningar alls och har han väl tagit sig under täcket så brukar matte komma ur sängen i en imponerande hastighet. :shock:

Därefter gäller det att se till att matte inte sitter för långa pass och jobbar utan att lek och bus och promenader i trädgården finns på schemat. Lillen hjälpte även matte att pilla på den där väldigt platta lådan som matte tycker så mycket om, men det var visst ingen bra idé enligt matte. Det gjorde i alla fall att vi kom ut på en väldigt lång promenad. Så jag och lillen har enats om att vi kanske ändå måste hjälpa matte lite mer med det.

Vi har också fått Matte att tänka på att ha mycket mat och godis hemma. Men det där med sand verkar hon ha glömt så nu får vi nog påminna om det också. Allt ska man tydligen tänka på själv. Känner mig rent av lite sliten av allt ansvar och måste nog ta en tupplur framför elementet. Lillen kan dock hålla igång hur länge som helst, så även om han är rätt irriterande emellanåt är det skönt att ha en pigg kamrat att dela ansvaret med. :hi5: Klart slut från herr katt, en herre med ansvarskänsla.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 24 mar 2020, 20:42

Ligan här. Vi tackar för tipset att se till att matte håller sina rutiner. Det är inte bra när matte sover lite längre, en katt behöver sin frukost i tid. Manami fick vara testare i morse. Ett snabbt slag med högertassen över mattes näsa (såklart utan klor), hon vaknade och klev upp. Men, hon lät lite konstigt och det var en del ord vi inte kände igen.

Dagens tips från oss är att sätta igång och fälla vinterpäls, vi är ju en liga och om vi alla fäller samtidigt får matte mycket jobb...Då är det ingen risk hon blir stel och inte orkar leka när hon muttrar om kaffepaus.

Att kräkas en hårboll är också effektivt för att få mattes uppmärksamhet, helst i närheten där hon sitter.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 25 mar 2020, 00:05

Yrhättans skrev:Ligan här. Dagens tips från oss är att sätta igång och fälla vinterpäls, vi är ju en liga och om vi alla fäller samtidigt får matte mycket jobb...Då är det ingen risk hon blir stel och inte orkar leka när hon muttrar om kaffepaus.

Att kräkas en hårboll är också effektivt för att få mattes uppmärksamhet, helst i närheten där hon sitter.

Vi hårar så gott vi kan men är ju tyvärr inte bäst i den grenen. Det måste vara perfekt att vara en hel liga med långt hår. Men vi är rätt bra på hårbollar, särskilt placeringarna är vi stolta över. Idag lyckades lillen lägga en jättefint prick mitt på mattan. =D>

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » ons 25 mar 2020, 04:31

Här kommer hälsningar från katthårsgänget, mattes ord, inte våra....... :roll:
Vi är nog bäst på att sprida vår fina päls runtom i huset speciellt på dukar och annat mysigt att ligga på matte är inte alls förtjust tyvärr.... förstår inte alls :shock:
När jag Miró legat och myst på köksbordet, på duken självklart, så kommer matte med den där kletiga rullen och tar bort det där fina som kommer från min päls :shock: hur vågar hon!

Idag gnällde hon över att det var katthår i kylskåpet också va då då..... förstår absolut inte??

Ooops........ nu kommer matte bäst att smyga bort från den häringa mojängen hon gillar så mycket!

Hälsningar Miró
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 26 mar 2020, 21:45

Rapport från Yra. I dag var det nära att jag gav matte en rak högertass. Vore jag inte så väluppfostrad och försöker vara extra snäll nu så hade jag gjort det...
Där ligger jag snäll och lugn på mitt pass som arbetsledare när matte börjar prata för sig själv. Något om pausgymnastik hör jag. Sen börjar hon göra konstiga saker som att sätta sig och kliva upp gång på gång och en massa annat. Till slut sätter hon sig på golvet och jag hör henne säga något om vikter. Innan jag förstår vad som hänt har hon lyft upp mig och jag får finna mig i att bli flyttad från sida till sida jättemånga gånger.
I morgon kommer jag att försvinna under sängen om hon säger pausgymnastik igen.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 28 mar 2020, 13:52

Det där med att fälla vinterpäls var ingen bra idé. Hälsningar från nybadade katter....

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » sön 29 mar 2020, 04:38

Yrhättans skrev:Det där med att fälla vinterpäls var ingen bra idé. Hälsningar från nybadade katter....

Men usch och fy....... hoppas inte matte får några dumma idéer om bad.....hu.... :trance: nu när vi också fäller överallt......
Hälsningar från katthårsgänget
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 11 apr 2020, 10:09

Rapport från ligan. Vi kämpar vidare med att hålla matte i trim. Det viktigaste vi har lärt oss är att se till att matte håller kvar vid viktiga rutiner. Det där som matte kallar att jobba hemifrån hjälper till att hålla kvar rutiner, men vi har nog märkt att hon vaknar lite senare på mornarna nu. Hon påstår att det går fort att gå till jobbet men vi som får vänta minst en halvtimme längre på frukost håller inte med.
Hon har blivit bättre på att ta raster för kel och lek med oss, det var ganska enkelt. Yra tog tag i saken och kräktes en hårboll på mattes kontorsstol så den var tvungen att torka efter rengöring. Då passade vi på att vara väldigt lek- och gosesjuka så hon märkte att raster var bra, både för oss och henne.
Tilldelningen av godis har ökat, hon har lärt sig att jobbet som arbetsledare behöver uppmuntras. Nu återstår det största problemet, större skrivbord åt matte. Just nu ryms vi bara tre, en i korgen, en bakom dataskärmen och en utdragen låda som är riktigt mysig att sova i.
Hälsningar
Ligan.

Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 13 apr 2020, 11:18

Herr katt här med en rapport från en "sjukstuga". Allt har varit helt upp och ner den sista tiden och både jag och lillen har kämpat med sviterna av en sjuk matte. Hon har haft nåt dumt virus och inget har varit sig likt. Matte har inte lämnat sängen som vanligt för att ge oss mat på morgonen, den sysslan har husse tagit över. Han har dock ingen riktig känsla för service och det har varit lite si och så med serveringen. När jag och lillen kommit för att överlämna våra officiella klagomål till matte-som-inte-går-upp-ur-sängen-längre, så har det inte alls tagits på allvar. :swear: Hon har inte ens klivit upp för att inspektera hur illa allt har skötts. Som om det inte räcker att frukostarna inte serveras exakt som vanligt har både jag och lillen blivit utvisade från sovrummet och jag har inte fått sova med matte som jag brukar. :shock: Lillen har inte ens fått gosa med matte som tydligen har nåt som kallas hosta och inte klarar lillens hår i ansiktet. Vad är det som händer?? Det enda positiva är att husse har gått ut med oss i trädgården flera gånger om dagen för att matte "ska få vara i fred". Vet inte vad det betyder men det har varit skönt i alla fall, tråkigt bara att matte inte varit med som hon brukar. Inget kel och lek med matte och förvisade från sovrummet. En sorglig tid har vi genomlidit jag och lillen. Men i natt hände det. Sovrumsdörren var öppen som vanligt när matte somnat och jag smög in och återtog min vanliga plats hos matte som t.o.m. orkade klappa mig och kalla mig sin lilla prins som hon brukar. Hela natten fick jag sova hos matte och i morse fick jag och lillen vara med på värsta goskalaset. :hi5: Bäst av allt var att matte gick upp ur sängen och gav oss frukost och husse gick ut med oss fast matten inte "behövde vara i fred". =D> Faran verkar vara över för denna gången men jag och lillen vill bara säga att ni ska hälsa era mattar och hussar att vara rädda om sig så ni slipper genomlida det som jag och lillen varit med om. :grin:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 13 apr 2020, 15:03

Aziz skrev:Herr katt här med en rapport från en "sjukstuga". Allt har varit helt upp och ner den sista tiden och både jag och lillen har kämpat med sviterna av en sjuk matte. Hon har haft nåt dumt virus och inget har varit sig likt. Matte har inte lämnat sängen som vanligt för att ge oss mat på morgonen, den sysslan har husse tagit över. Han har dock ingen riktig känsla för service och det har varit lite si och så med serveringen. När jag och lillen kommit för att överlämna våra officiella klagomål till matte-som-inte-går-upp-ur-sängen-längre, så har det inte alls tagits på allvar. :swear: Hon har inte ens klivit upp för att inspektera hur illa allt har skötts. Som om det inte räcker att frukostarna inte serveras exakt som vanligt har både jag och lillen blivit utvisade från sovrummet och jag har inte fått sova med matte som jag brukar. :shock: Lillen har inte ens fått gosa med matte som tydligen har nåt som kallas hosta och inte klarar lillens hår i ansiktet. Vad är det som händer?? Det enda positiva är att husse har gått ut med oss i trädgården flera gånger om dagen för att matte "ska få vara i fred". Vet inte vad det betyder men det har varit skönt i alla fall, tråkigt bara att matte inte varit med som hon brukar. Inget kel och lek med matte och förvisade från sovrummet. En sorglig tid har vi genomlidit jag och lillen. Men i natt hände det. Sovrumsdörren var öppen som vanligt när matte somnat och jag smög in och återtog min vanliga plats hos matte som t.o.m. orkade klappa mig och kalla mig sin lilla prins som hon brukar. Hela natten fick jag sova hos matte och i morse fick jag och lillen vara med på värsta goskalaset. :hi5: Bäst av allt var att matte gick upp ur sängen och gav oss frukost och husse gick ut med oss fast matten inte "behövde vara i fred". =D> Faran verkar vara över för denna gången men jag och lillen vill bara säga att ni ska hälsa era mattar och hussar att vara rädda om sig så ni slipper genomlida det som jag och lillen varit med om. :grin:

Oj, så förskräckligt! Husse är nog bra men inte lika bra som matte när det kommer till matleverans och annat. Tanken att inte få sova hos matte får våra morrhår att krulla ihop sig. Vi ska nog se till att hon är försiktig även om vi förstått att det inte alltid hjälper då det finns de därute som inte fattar vad som kan hända.

Guran
Kattracka
Kattracka
Katt: Norsk Skogkatt

Inläggav Guran » mån 13 apr 2020, 17:33

Väldigt bra skrivet! :rose: Du kanske skulle skriva en bok om ditt liv med kissarna?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tis 14 apr 2020, 13:21

Guran skrev:Väldigt bra skrivet! :rose: Du kanske skulle skriva en bok om ditt liv med kissarna?

Tack Guran! :rosor: Ja det kanske är det man skulle ägna sig åt i dessa karantäntider. :-k :-D

Guran
Kattracka
Kattracka
Katt: Norsk Skogkatt

Inläggav Guran » ons 15 apr 2020, 17:51

Ja, varför inte? En kompis och hans fru skriver fantasy romaner och har fått dem publicerade sedan ett tag tillbaka. Du kan ju bli en Svensk Doreen Tovey vet jag.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 15 apr 2020, 20:31

Aziz skrev:Herr katt här med en rapport från en "sjukstuga". Allt har varit helt upp och ner den sista tiden och både jag och lillen har kämpat med sviterna av en sjuk matte. Hon har haft nåt dumt virus och inget har varit sig likt. Matte har inte lämnat sängen som vanligt för att ge oss mat på morgonen, den sysslan har husse tagit över. Han har dock ingen riktig känsla för service och det har varit lite si och så med serveringen. När jag och lillen kommit för att överlämna våra officiella klagomål till matte-som-inte-går-upp-ur-sängen-längre, så har det inte alls tagits på allvar. :swear: Hon har inte ens klivit upp för att inspektera hur illa allt har skötts. Som om det inte räcker att frukostarna inte serveras exakt som vanligt har både jag och lillen blivit utvisade från sovrummet och jag har inte fått sova med matte som jag brukar. :shock: Lillen har inte ens fått gosa med matte som tydligen har nåt som kallas hosta och inte klarar lillens hår i ansiktet. Vad är det som händer?? Det enda positiva är att husse har gått ut med oss i trädgården flera gånger om dagen för att matte "ska få vara i fred". Vet inte vad det betyder men det har varit skönt i alla fall, tråkigt bara att matte inte varit med som hon brukar. Inget kel och lek med matte och förvisade från sovrummet. En sorglig tid har vi genomlidit jag och lillen. Men i natt hände det. Sovrumsdörren var öppen som vanligt när matte somnat och jag smög in och återtog min vanliga plats hos matte som t.o.m. orkade klappa mig och kalla mig sin lilla prins som hon brukar. Hela natten fick jag sova hos matte och i morse fick jag och lillen vara med på värsta goskalaset. :hi5: Bäst av allt var att matte gick upp ur sängen och gav oss frukost och husse gick ut med oss fast matten inte "behövde vara i fred". =D> Faran verkar vara över för denna gången men jag och lillen vill bara säga att ni ska hälsa era mattar och hussar att vara rädda om sig så ni slipper genomlida det som jag och lillen varit med om. :grin:

Vilken fasa! :shock: Sjuk matte, inte ens få sova i sovrummet hos matte, ingen matte-lek och gos :shock: :shock: Prickisarna hälsar att det måste ha varit ofattbart hemskt för er båda men är glada över att ordningen nu är återställd hos er. Hussar är mkt bra men har nog generellt sämre känsla för det där med service, hur maten serveras odyl, så är det även hos oss.

Hoppas nu att du fortsätter att krya på dig, var rädd om dig och kontakta sjukvården direkt om du märker att det blir ngt bakslag!

Vi fick ha vår matte hemma ett tag då hon fick halsont och huvudvärk. Lyckligtvis inte värre än att vi kunde sova hos matte och att servicen fortsatte. Matte trodde nog att vi inte skulle märka att det blev mindre lek, så dumt att tro att hon kunde lura oss med att istället erbjuda massor av altanhäng istället men utan matte på altanen. Leken fixade vi själva när matte sov. Nu är ordningen återställd men trist nog med långa dagar utan matte :-( Matte säger att det beror på ngt dumt virus :pfft:

Covid-19 är ngt att ha rejäl respekt för. Många blir ju lindrigt sjuka men för de som har otur att bli svårare sjuka är det en allvarlig sjukdom. Det är verkligen inte som en vanlig influensa.
Ta hand om er, stanna hemma om ni kan och var rädda om varandra :heart:
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 20 apr 2020, 18:17

Starwatcher skrev Leken fixade vi själva när matte sov. Nu är ordningen återställd men trist nog med långa dagar utan matte Matte säger att det beror på ngt dumt virus

Vad duktiga ni är som kan leka själva. :hi5: Skönt att matte blev frisk igen men trist att hon måste vara hemifrån så långa dagar nu. Detta virus är verkligen alldeles särskilt dumt. :pfft: :swear: En stor eloge till alla mattar och hussar som är borta långa dagar för att hjälpa alla som drabbats. :rosor: :hug:

Återgå till "Allmänt kattprat!"