Ekologisk/miljövänlig kattsand? Nån som testat?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
NBS
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ekologisk/miljövänlig kattsand? Nån som testat?

Inläggav NBS » tis 05 nov 2019, 23:31

Hej hej! Nygammal här på forumet. Hade ett konto här för många herrans år sedan men det är säkerligen raderat nu, minns heller inte vad jag hade för nick då.

Hursomhelst....jag lärde mig precis att vanlig lerbaserad klumpbildande kattsand är en riktig miljöbov men att det finns flera klumpbildande växtbaserade alternativ som sägs vara riktigt bra. Jag undrar om det är några här som använder sån ”sand”? Eller som har använt sån och vad ni tycker om märkets klumpförmåga och luktabsorberande förmåga i första hand?

Om någon har erfarenhet av hur sån här ”sand” funkar med långhårig katt så får ni gärna dela med er av det också.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Re: Ekologisk/miljövänlig kattsand? Nån som testat?

Inläggav Tessera » fre 08 nov 2019, 20:34

Jag använder klumpande träsand (Golden Pine) i de flesta av lådorna hemma. Fungerar bra, men det ”sprätter”utanför en del, kornen är så lätta. Jag har dock kvar en låda bentonitsand, då min hona kan vara väldigt kräsen med just lådan och har kissat i sängen.

Alla mina sex katter är långhåriga - birmor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 09 nov 2019, 04:03

Har provat men mina katter totalvägrar allt annat än finkornig oparfymerad och gräv vänlig bentonitsand. Missnöje med så viktig sak som låda kan skapa en rejäl stress för katter så mina katter får som dom vill i det här fallet.
Bild

Användarvisningsbild
caleji
Professionell katt
Professionell katt
Katt: cornish rex, oriental

Inläggav caleji » lör 09 nov 2019, 21:33

Har köpt den nya sanden Eco cane catlitter made from yuca and sugarcane. Miljövänlig, dammfri, inga farliga ingredienser.
Den bildar hårda klumpar och ska vara dryg.
Men den har väldigt små korn och det blir jättemycket sand utanför lådan och i resten av lägenheten.

Alla 3 katterna accepterar att använda lådan med den nya sanden.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 10 nov 2019, 12:17

Jag har inte provat själv, eftersom min erfarenhet av väldigt finkornig sand (som jag provat till mina katter) är att den hamnar precis överallt. Finkornig sand men med lite lite lite större korn (använder EverClean eller Companion) funkar bäst här hemma, och mina katter verkar också föredra det baserat på hur de gräver etc. Det är också viktigt för dem att sanden är grävvänlig.

Har en bekant som har mco och som testat diverse ekologiska varianter, och tyvärr är många väldigt finkorniga och/eller med ett damm som dragits runt överallt i hemmet.

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » sön 10 nov 2019, 16:16

Jag har använt Toa-Lätt papperspellets i många år, så det var ett stort steg åt sidan att testa en annan sort. Jag provade klumpbildande majsströ från Majstor. Den funkade helt okej och katterna gillade att gräva i sanden. Jag har ju dock ingen annan klumpbildande att jämföra med.

Sedan bytte jag tillbaka ändå: jag ville kunna köpa mitt kattströ i affär, och så skulle jag köpa valp och ville inte ha något klumpbildande i huset. Och så tyckte jag ändå att de där små kornen var ganska irriterande under fötterna, inklusive katternas. Inget damm dock. Korthåriga katter.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » mån 11 nov 2019, 15:31

Jag har precis börjat blanda in WoodyLoo i bentonitsanden för att vänja min katt vid den och hittills har det gått över förväntan! Hon är annars väldigt kräsen och har haft problem med att kissa på fel plats, men vi gör tillvänjningen låååångsamt. Jag tror att hon gillar den för att kornen/flisorna är mjuka under tassarna, har ingen stark doft, och klumparna blir jättebra. Neg är väl att det luktar lite mer än bentonitsand och tassarna sjunker djupare eftersom den är lättare, men det tycker jag det är värt så länge katten inte lådvägrar. Nu ska jag tillägga att min kise även börjat gå utomhus på sistone (jord), men jag tror inte det har med lådan att göra utan mer att hon är mer och mer ute och då går där det är närmast.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » tis 12 nov 2019, 12:25

Jag har prövat stallpellets (spånpellets) i en låda, mest för att jag kunde ta några liter då jag även rider. Blötte upp dem så det blev som sågspån och la i en av lådorna, jag lät de alltså inte vara kvar i sin hårda pelletsform. Hade även en låda med bentonitsand.
Ena katten kissade inte en enda gång i bentonitsanden under prövotiden utan valde spånet, bajsade dock i bentoniten. Tror det beror på att hon inte ville gräva i spånet. Den andra gick aldrig på spånet.
Gick utmärkt att skopa upp kisset med vanliga kattskopan och det luktade såå gott hemma. Slutade då katten som föredrog bentoniten började kissa bredvid spånet för det var kisslådan, men han vägrade gå i det. Knaskatt :roll: Den dagen herr katt lämnar oss kommer jag gå tillbaka till en låda av varje.
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 13 nov 2019, 22:32

Jag anväbdre Cat´s best pellets, de större bitarna i en av lådorna.
Alla mina katter är in där nångång då å då.
https://www.arkenzoo.se/cat39s-best-smart-pellets?41046
Bild

Användarvisningsbild
Colicoids
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Colicoids » tis 19 nov 2019, 19:06

Jag använder också Cats Best i lådan. Vi gick över lite i taget och blandade ut i den gamla sanden och tillslut körde vi bara Cats best och det har funkat sen dess. Tycker det sprätts ut ungefär lika mycket sand som innan.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » tis 19 nov 2019, 23:49

tjjo skrev:Jag anväbdre Cat´s best pellets, de större bitarna i en av lådorna.
Alla mina katter är in där nångång då å då.
https://www.arkenzoo.se/cat39s-best-smart-pellets?41046

Colicoids skrev:Jag använder också Cats Best i lådan. Vi gick över lite i taget och blandade ut i den gamla sanden och tillslut körde vi bara Cats best och det har funkat sen dess. Tycker det sprätts ut ungefär lika mycket sand som innan.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Har ni sett/tänkt på om kattens tassar sjunker ner mer eller mindre i den sanden? Som jag skrev högre upp gillar inte min kise när hon sjunker för djupt med tassarna, kanske blir mindre så med pellets?

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 20 nov 2019, 19:40

Har tyvärr ingen aning. har inte tänkt på det.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"