Ny kompis till katten som blivit ensam?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ekanpekan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ny kompis till katten som blivit ensam?

Inläggav Ekanpekan » mån 12 aug 2019, 11:44

Känner mig alldeles rådvill. Min älskade bästa vän
sedan 11 år, hankatten Mattisse dog plötsligt och traumatiskt i våras. Han var sin yngre syster Mimmis stora kärlek, och hon letade och sörjde i flera veckor. Men så sakteliga började hon sen ta över hans självutnämnda plats hos mig.

Hon var alltid hunsad av honom, fick aldrig komma mig nära hur mycket jag än försökte. Jag var hans. Men f ö älskade han henne också, mycket.

Hon har dock alltid varit otroligt skygg och rädd av sig. Men nu har hon blivit tuffare och mycket mer harmonisk. Ja t o m lycklig och vi har det mycket bra tillsammans nu jag och Mimmis.

Problemet är att jag emellanåt behöver vara hemifrån under perioder. Allt från 2-10 dagar. Grannar ser då till dom samt ger mat och vatten. Tidigare hade ju katterna sällskap av varandra och det fungerade bra.

Men funderar på vad som nu är bäst för Mimmis. En ny kompis, eller vara själv dom dagarna. Vi bor på landet och har kattlucka så hon kan ju gå ut och in.

Mimmis är 10 år nu. OM jag skaffar en kompis, bör det i så fall vara en hanne/hona, unge eller vuxen? Det finns en snäll kattkille på 7 år på ett katthem i närheten som behöver ett nytt hem. Dessutom har vi en vildkatt (hanne) som länge försökt flytta hem till oss. Men tyvärr har jag sett honom jaga Mimmis till skogs vid ett tillfälle.

Jag tar tacksamt emot alla råd och tips från er kattälskare där ute!!

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Ny kompis till katten som blivit ensam?

Inläggav Weaxzezz » mån 12 aug 2019, 19:47

Jag hade nog inte skaffat en vän till en katt som är så timid, utan hellre försökt att berika hennes ensamma tid på andra sätt, till exempel med TV eller automatiska leksaker, videosamtal eller nåt. Har själv behövt omplacera en katt just på grund av att hon inte fick alls så mycket utrymme som hon behövde, hon var också skygg, och är numera väldigt försiktig med att para ihop katter om jag inte vet att båda är sociala och tar utrymme.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 13 aug 2019, 22:00

Håller med Weaxzezz. När mina katter blev gamla valde jag att inte låta någon ny flytta in förrän alla gått över bron. Det var fantastiskt att se hur de blommade upp och verkligen njöt av att stå i centrum.
Försök hellre berika innemiljön och försök få en kattvakt som kan vara där och gosa lite extra när du är borta. Kanske finns någon kattälskande ungdom i närheten du litar på och som blir glad för en extra slant?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 14 aug 2019, 20:12

Håller med övriga. Skulle inte utsätta henne för konkurrens av en annan katt nu då hon blommat ut som du själv uttrycker det. Jag skulle satsa på att försöka få någon som kan kela och leka med henne de dagar du är bortrest.

Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Inläggav Guran » ons 21 aug 2019, 10:57

Som sagt, vissa kissar mår bäst av att vara ensamma.
Se bara till att ha litet leksaker och annan stimulans åt lilla Katt damen, så går det fint.

Återgå till "Allmänt kattprat!"