Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Mysseman » sön 12 nov 2017, 23:48

Yrhättans skrev:
Du är inte alls hopplös. Det är inte lätt att veta hur man ska göra alla gånger. Du borde fått mer information om foderbyte. Sen är det olika, ibland kan det vara nödvändigt att byta på en gång även om det alltid är bäst med långsamma byten.
Det är många gånger jag vetat exakt hur man ska göra, efteråt när jag inte gjort rätt.
Men, vi gör vårt bästa och vi älskar våra katter, det räcker långt.

Tack Yrhättans :) jag kämpar men tycker det blir fel ofta, därav min hopplöshetskänsla. Nåväl, jag har blandat i det gamla fodret tillsammans med det nya och vill tro att det kan funka bättre nu.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 13 nov 2017, 08:50

Mysseman skrev:
Yrhättans skrev:
Du är inte alls hopplös. Det är inte lätt att veta hur man ska göra alla gånger. Du borde fått mer information om foderbyte. Sen är det olika, ibland kan det vara nödvändigt att byta på en gång även om det alltid är bäst med långsamma byten.
Det är många gånger jag vetat exakt hur man ska göra, efteråt när jag inte gjort rätt.
Men, vi gör vårt bästa och vi älskar våra katter, det räcker långt.

Tack Yrhättans :) jag kämpar men tycker det blir fel ofta, därav min hopplöshetskänsla. Nåväl, jag har blandat i det gamla fodret tillsammans med det nya och vill tro att det kan funka bättre nu.

+1 på Yrhättans! Ingen vet allt. Ta nu tiden att få ordning på lilla magen och se det så att det är ju jättebra att såren blir bättre av allergifodret. Du ska se att det här blir bra!!! En del katter har stålmagar och klarar ett foderbyte rakt av, andra katter gör det inte.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 13 nov 2017, 12:40

Starwatcher skrev:
+1 på Yrhättans! Ingen vet allt. Ta nu tiden att få ordning på lilla magen och se det så att det är ju jättebra att såren blir bättre av allergifodret. Du ska se att det här blir bra!!! En del katter har stålmagar och klarar ett foderbyte rakt av, andra katter gör det inte.

Det är egentligen inget synligt fel på hennes mage, hon bajsade idag men jag blev bara så rädd igår när hon spydde och verkade må så dåligt efteråt. Det är jobbigt när man bor själv och inte har någon annan som liksom kan säga till mig att katten är som hon brukar för allt jag ser nu är "konstigt."

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 13 nov 2017, 15:30

Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:

Det är egentligen inget synligt fel på hennes mage, hon bajsade idag men jag blev bara så rädd igår när hon spydde och verkade må så dåligt efteråt. Det är jobbigt när man bor själv och inte har någon annan som liksom kan säga till mig att katten är som hon brukar för allt jag ser nu är "konstigt."

Jag vet exakt vad du menar. Jag är den hönsigaste av alla hönsmammor som finns. Nikita gicks ju igenom ordentligt för bara några veckor sedan men eftersom hon tappat aptit så börjar tankarna snurra igen. Dreamies är hon galen efter och jag köpte lite grillad kyckling för att se om jag kan fresta henne. Glömde att köpa lite RC för att se om det går ner.

Edit: Jäkla katt, plötsligt är hon hungrig och käkar glatt. Tur att jag inte hann köpa RC. :roll: Kycklingen får hon ikväll.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 13 nov 2017, 16:21

mjlee skrev:
Jag vet exakt vad du menar. Jag är den hönsigaste av alla hönsmammor som finns. Nikita gicks ju igenom ordentligt för bara några veckor sedan men eftersom hon tappat aptit så börjar tankarna snurra igen. Dreamies är hon galen efter och jag köpte lite grillad kyckling för att se om jag kan fresta henne. Glömde att köpa lite RC för att se om det går ner.

Edit: Jäkla katt, plötsligt är hon hungrig och käkar glatt. Tur att jag inte hann köpa RC. :roll: Kycklingen får hon ikväll.

Tur att jag inte är ensam om att vara hönsmamma :)

Sally har inte blivit ordentligt undersökt mer än de korta besöket hos veterinären den 27/10 för klåda, så visst blir jag orolig att det är något som spökar. Jag googlar och genast har min stackars katt både diabetes, cancer, hjärtfel och kronisk njursvikt - typ och jag själv börjar känna av min egna stress med tryck över bröstet. Fy för detta!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 13 nov 2017, 18:29

Mysseman skrev:
mjlee skrev:

Tur att jag inte är ensam om att vara hönsmamma :)

Sally har inte blivit ordentligt undersökt mer än de korta besöket hos veterinären den 27/10 för klåda, så visst blir jag orolig att det är något som spökar. Jag googlar och genast har min stackars katt både diabetes, cancer, hjärtfel och kronisk njursvikt - typ och jag själv börjar känna av min egna stress med tryck över bröstet. Fy för detta!

Här är en hönsmatte till :vinka:

Absolut ingen kritik alls, men istället för att googla är det bättre med en ordentlig genomgång hos en bra veterinär. Tyvärr är väldigt mkt direkt felaktigt som skrivs på nätet om medicinska saker. Det är definitivt så när det gäller human medicin och nog lika illa med veterinärmedicin.

Vet själv hur svårt det är att vara lugn när man är orolig för sin katt. Min honkatt var svårt sjuk som liten och har gråtit minst en nilflod tårar då. Försökte verkligen inte stressa henne så jag passade på att gråta ut när jag var utanför hemmet. Ledsen matte sprider sig till katten, katter är emotionella svampar så även för katternas del är det bra att ta det lugnt hemma. Självklart ska man ta oro på allvar men är man riktigt orolig för kattens hälsa är det trots allt bäst med veterinärundersökning.

Att leka tillsammans med katten fungerar avstressande både för mig och mina katter :-D
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 13 nov 2017, 18:55

Starwatcher skrev:

Absolut ingen kritik alls, men istället för att googla är det bättre med en ordentlig genomgång hos en bra veterinär. Tyvärr är väldigt mkt direkt felaktigt som skrivs på nätet om medicinska saker. Det är definitivt så när det gäller human medicin och nog lika illa med veterinärmedicin.

Vet själv hur svårt det är att vara lugn när man är orolig för sin katt. Min honkatt var svårt sjuk som liten och har gråtit minst en nilflod tårar då. Försökte verkligen inte stressa henne så jag passade på att gråta ut när jag var utanför hemmet. Ledsen matte sprider sig till katten, katter är emotionella svampar så även för katternas del är det bra att ta det lugnt hemma. Självklart ska man ta oro på allvar men är man riktigt orolig för kattens hälsa är det trots allt bäst med veterinärundersökning.

Att leka tillsammans med katten fungerar avstressande både för mig och mina katter :-D

Visst har du rätt. Tyvärr är jag arbetslös och har varit under många år + sjukskriven så jag har ingen ekonomisk möjlighet att åka in två gånger på en månad med henne för att be om en genomgång - hur gärna jag än vill. Och det ökar så klart min ångest :(

Idag har vi lekt och varit ute på balkongen, det verkar hon uppskatta och somnade gott efter leken :)

Edit; Min oro grundar sig mycket i min egna ångest och hjärnspöken som gör allt detta till en "verklighet", och jag tror inte att katten är akut sjuk, däremot är det apjobbigt att vara ensam. Nu äter hon lite :)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 13 nov 2017, 20:32

Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:

Visst har du rätt. Tyvärr är jag arbetslös och har varit under många år + sjukskriven så jag har ingen ekonomisk möjlighet att åka in två gånger på en månad med henne för att be om en genomgång - hur gärna jag än vill. Och det ökar så klart min ångest :(

Idag har vi lekt och varit ute på balkongen, det verkar hon uppskatta och somnade gott efter leken :)

Edit; Min oro grundar sig mycket i min egna ångest och hjärnspöken som gör allt detta till en "verklighet", och jag tror inte att katten är akut sjuk, däremot är det apjobbigt att vara ensam. Nu äter hon lite :)

Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Hon leker, äter och det låter inte som att hon är riktigt sjuk. Det tar upp till 8 veckor innan man säkert kan utvärdera effekten av allergi foder och så länge hon inte blir sämre är det bäst att fortsätta.

Lek med henne sånt bli även människan glad av. Även den starkaste tycker att det är jobbigt och påfrestande under tiden tills man hittat rätt foder.

Vi finns här så helt ensam är du inte!
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 13 nov 2017, 21:51

Starwatcher skrev:
Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Hon leker, äter och det låter inte som att hon är riktigt sjuk. Det tar upp till 8 veckor innan man säkert kan utvärdera effekten av allergi foder och så länge hon inte blir sämre är det bäst att fortsätta.

Lek med henne sånt bli även människan glad av. Även den starkaste tycker att det är jobbigt och påfrestande under tiden tills man hittat rätt foder.

Nej, det är som sagt mina egna hjärnspöken som gör livet svårt för mig. Som igår när hon spydde och efteråt såg dålig ut och fick, vad jag uppfattade det som, frossa så blev jag ju superorolig och tänkte genast att hon skulle försvinna.. Så ja, jag spär på en oro som är obefogad och varje liten grej noterar jag och funderar på om hon har gjort förut och så vidare, därför hade det känts skönt ifall jag inte var ensam just nu.

Vidare har jag pratat med min veterinär igen om att hon har ätit väldigt sparsamt av torrfodret vi fick köpa och frågade om det fanns någon blötmat hon kunde få som hon aldrig har ätit förut och han sa att jag kunde prova att ge henne något som hon aldrig har ätit förut men han "rekommenderar att jag bara ger torrfodret". Såg att arkenzoo säljer någon som heter "Purenatural Cat Adult Pork 100 g" (https://www.arkenzoo.se/purenatural-cat-adult-pork-100-g-105893) gris har hon inte ätit förut vad jag kan minnas så frågan är ifall jag vågar köpa och testa :-k
Men att det står "buljong" gör mig orolig, är säkert kyckling eller något annat styggt!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 13 nov 2017, 22:15

Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:

Nej, det är som sagt mina egna hjärnspöken som gör livet svårt för mig. Som igår när hon spydde och efteråt såg dålig ut och fick, vad jag uppfattade det som, frossa så blev jag ju superorolig och tänkte genast att hon skulle försvinna.. Så ja, jag spär på en oro som är obefogad och varje liten grej noterar jag och funderar på om hon har gjort förut och så vidare, därför hade det känts skönt ifall jag inte var ensam just nu.

Vidare har jag pratat med min veterinär igen om att hon har ätit väldigt sparsamt av torrfodret vi fick köpa och frågade om det fanns någon blötmat hon kunde få som hon aldrig har ätit förut och han sa att jag kunde prova att ge henne något som hon aldrig har ätit förut men han "rekommenderar att jag bara ger torrfodret". Såg att arkenzoo säljer någon som heter "Purenatural Cat Adult Pork 100 g" (https://www.arkenzoo.se/purenatural-cat-adult-pork-100-g-105893) gris har hon inte ätit förut vad jag kan minnas så frågan är ifall jag vågar köpa och testa :-k
Men att det står "buljong" gör mig orolig, är säkert kyckling eller något annat styggt!

Vilket foder åt hon tidigare? Gris är vanligt i kattmat. Framåt inte vad oljan, buljongen görs på. Jag har kontaktat tillverkaren när jag undrar sådant. Skickar ett mail och fråga så du är säker!
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 13 nov 2017, 22:31

Starwatcher skrev:
Vilket foder åt hon tidigare? Gris är vanligt i kattmat. Framåt inte vad oljan, buljongen görs på. Jag har kontaktat tillverkaren när jag undrar sådant. Skickar ett mail och fråga så du är säker!

Innan åt hon pussi double delicious-blötmat och mjau torrfoder med köttsmak.
Jag skickade iväg ett mejl till tillverkaren, hoppas på hyfsat fort svar :)

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » tis 14 nov 2017, 19:49

Idag hade vi hembesök här för att vaccinera båda katterna. Då Luna blir så stressad av veterinär ville vi prova hur det går hemma. Och det gick verkligen jättebra. Visst var det lite läskigt men båda katterna var superduktiga. Veterinären fick tom kolla på Lunas tänder utan problem. :hi5:

Lucifer var dock inte så imponerad, det är så lätt att glömma att han faktiskt är en liten fegis. Han är så himla modig och framme jämt. Men veterinären var faktiskt första främmande människa Lucifer träffar sen han kom hit. Så inte så konstigt att man blir rädd och misstänksam..

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 14 nov 2017, 19:50

Nu får jag panik. Nikita har plötsligt börjat dricka mer tycker jag. Vet sa när jag var där för två veckor sedan att hon hade förhöjt blodsocker men ansåg inte att det var något problem eftersom katter ofta har det när de är stressade. Måste ringa honom imorgon och fråga om hur jag mer kan testa. Har ju både mätare och stickor hemma men det kanske inte fungerar på en katt.

Burmor har ju en genetisk riskfaktor vad gäller just diabetes och hon är inte helt ung längre. Men hon är inte överviktig alls. Har försökt ge henne så mycket blötmat som möjligt. Och det har kommit så snabbt på bara några dagar. Nu är jag totalnojig och försöker se om hon har mindre energi än hon brukar. Hon sover mycket men det är ju inte ovanligt. Hon har fortfarande inte bra aptit. Pälsen är fortfarande ful men antar att det tar lite tid, vi avslutade antibiotikakuren för bara några dagar sedan. :sad:

Älsklingsgoset mitt.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 14 nov 2017, 20:28

mjlee skrev:Nu får jag panik. Nikita har plötsligt börjat dricka mer tycker jag. Vet sa när jag var där för två veckor sedan att hon hade förhöjt blodsocker men ansåg inte att det var något problem eftersom katter ofta har det när de är stressade. Måste ringa honom imorgon och fråga om hur jag mer kan testa. Har ju både mätare och stickor hemma men det kanske inte fungerar på en katt.

Burmor har ju en genetisk riskfaktor vad gäller just diabetes och hon är inte helt ung längre. Men hon är inte överviktig alls. Har försökt ge henne så mycket blötmat som möjligt. Och det har kommit så snabbt på bara några dagar. Nu är jag totalnojig och försöker se om hon har mindre energi än hon brukar. Hon sover mycket men det är ju inte ovanligt. Hon har fortfarande inte bra aptit. Pälsen är fortfarande ful men antar att det tar lite tid, vi avslutade antibiotikakuren för bara några dagar sedan. :sad:

Älsklingsgoset mitt.

Förutom ökad törst är viktminskning (trots ökad aptit) symtom på diabetes. Har du koll på Nikitas vikt?

Min Moltas hade också förhöjt blodsocker p.g.a. stress en gång (för flera år sedan) vid ett veterinärbesök, så det behöver som sagt inte betyda något. Även om katten skulle drabbas av diabetes någongång kan man trösta sig med att det ändå är något som går att behandla. Inte en katastrof alltså.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 14 nov 2017, 20:52

Birmafröken skrev:
mjlee skrev:Nu får jag panik. Nikita har plötsligt börjat dricka mer tycker jag. Vet sa när jag var där för två veckor sedan att hon hade förhöjt blodsocker men ansåg inte att det var något problem eftersom katter ofta har det när de är stressade. Måste ringa honom imorgon och fråga om hur jag mer kan testa. Har ju både mätare och stickor hemma men det kanske inte fungerar på en katt.

Älsklingsgoset mitt.

Förutom ökad törst är viktminskning (trots ökad aptit) symtom på diabetes. Har du koll på Nikitas vikt?

Min Moltas hade också förhöjt blodsocker p.g.a. stress en gång (för flera år sedan) vid ett veterinärbesök, så det behöver som sagt inte betyda något. Även om katten skulle drabbas av diabetes någongång kan man trösta sig med att det ändå är något som går att behandla. Inte en katastrof alltså.

Hon vägde 3.3 hos vet och 3.1 hemma just innan jag åkte till vet. Det är ju svårare att väga korrekt hemma. Tycker hon känns lite lättare men nja. Svårt att bedöma. Hon har ingen vidare aptit som sagt men hon dricker definitivt mer. Eftersom hon har kristallsand är det svårt att bedöma om hon går oftare eller kissar mer. Jo, jag vet att det går att behandla, eftersom jag själv har Diabetes I så är det inte själva behandlingen som känns jobbig utan att Nikita inte mår bra och att hon har mer hälsoproblematik. De tog ju både urin och blod hos vet och de kom tillbaka 'rena' förutom e.coli men vet inte om de testade urinen för socker. Jäklar att jag inte bad att de skulle testa det också med tanke på att hon är Burma. Avskyr tanken på att släpa in henne igen och söva för att ta urin. Iofs då kan de kanske kolla på samma gång hur UVI ser ut. Det är just att hon dricker mer som verkligen stressar mig.

Jag vet ju att det inte är njursvikt eller liknande vilket känns som en lättnad. Ja om hon inte har fått det på två veckor.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » tis 14 nov 2017, 20:59

För att kunna hålla koll på din katts urinmängd föreslår jag att du byter till finkornig klumpbildande sand.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 14 nov 2017, 21:04

mjlee skrev:
Birmafröken skrev:

Älsklingsgoset mitt.

Hon vägde 3.3 hos vet och 3.1 hemma just innan jag åkte till vet. Det är ju svårare att väga korrekt hemma. Tycker hon känns lite lättare men nja. Svårt att bedöma. Hon har ingen vidare aptit som sagt men hon dricker definitivt mer. Eftersom hon har kristallsand är det svårt att bedöma om hon går oftare eller kissar mer. Jo, jag vet att det går att behandla, eftersom jag själv har Diabetes I så är det inte själva behandlingen som känns jobbig utan att Nikita inte mår bra och att hon har mer hälsoproblematik. De tog ju både urin och blod hos vet och de kom tillbaka 'rena' förutom e.coli men vet inte om de testade urinen för socker. Jäklar att jag inte bad att de skulle testa det också med tanke på att hon är Burma. Avskyr tanken på att släpa in henne igen och söva för att ta urin. Iofs då kan de kanske kolla på samma gång hur UVI ser ut. Det är just att hon dricker mer som verkligen stressar mig.

Jag vet ju att det inte är njursvikt eller liknande vilket känns som en lättnad. Ja om hon inte har fått det på två veckor.

Att mäta glukos på katt säger mest bara om katten är stressad. Fruktosamin är långtidsvärdet man mäter hos katt för att se om katten har diabetes.

Mina katter dricker faktiskt lite mer så här års. Tror det beror på den torrare luften inomhus. Sommartid när det är varmt dricks det mer också. Då honkatten har kortison sedan lång tid tillbaka kollar vi alltid fruktosamin vid alla vet. besök och vi vet att hon inte har diabetes trots skyhögt glukos.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 14 nov 2017, 21:40

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:
Birmafröken skrev:Förutom ökad törst är viktminskning (trots ökad aptit) symtom på diabetes. Har du koll på Nikitas vikt?

Att mäta glukos på katt säger mest bara om katten är stressad. Fruktosamin är långtidsvärdet man mäter hos katt för att se om katten har diabetes.

Mina katter dricker faktiskt lite mer så här års. Tror det beror på den torrare luften inomhus. Sommartid när det är varmt dricks det mer också. Då honkatten har kortison sedan lång tid tillbaka kollar vi alltid fruktosamin vid alla vet. besök och vi vet att hon inte har diabetes trots skyhögt glukos.

Tack för bra råd och stöd. Jag ska nog inte googla mer på Nikitas symtom :-? för då finns det risk för överreaktion. Vi ska till Stockholm imorgon, men där finns hennes tidigare vet och andra bra kliniker. Men vill fortsätta med den jag har här i Bollnäs för kontinuiteten. Förhoppningsvis kollades urinen för förhöjda sockervärden. Ok, sedan ska jag inte läsa om cystor och tumörer och vad ökad törst hos en katt kan bero på...

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 14 nov 2017, 22:17

Just som jag börjar fundera på DV så kommer Nikita hoppande upp på skrivbordet med XXL cosma frezedried chicken tuben i munnen. Lägger ner den framför mig och tittar uppfordrande. :smile: Naturligtvis öppnade slaven lydigt och Nikita kastade i sig bitarna. Hmmm.... Det var det här med ökad aptit. Sedan satte hon sig i favopositionen dvs mellan mig och datorn på längden och sveper ursinnigt med svansen och knockar över allt som den sveper över. Nu är hon sur för att hon inte fick alla bitarna i tuben och har gått sin väg för en tupplur på fårskinnet i vardagsrummet. :grin:

Ibland misstänker jag att Nikita gillar att skrämma upp mig. :roll:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 14 nov 2017, 22:24

mjlee skrev:Just som jag börjar fundera på DV så kommer Nikita hoppande upp på skrivbordet med XXL cosma frezedried chicken tuben i munnen. Lägger ner den framför mig och tittar uppfordrande. :smile: Naturligtvis öppnade slaven lydigt och Nikita kastade i sig bitarna. Hmmm.... Det var det här med ökad aptit. Sedan satte hon sig i favopositionen dvs mellan mig och datorn på längden och sveper ursinnigt med svansen och knockar över allt som den sveper över. Nu är hon sur för att hon inte fick alla bitarna i tuben och har gått sin väg för en tupplur på fårskinnet i vardagsrummet. :grin:

Den dagen vi förstår oss på våra katter kommer aldrig att komma. Jag hoppas och tror att allt är bra med din bruna skönhet. Även här dricks mer vatten, tror det beror på torrare luft inne.
Aptiten är just nu hög, Yra och Manami lyckades nyss övertyga husse att de behövde varsin bit rökt skinka....

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tis 14 nov 2017, 23:24

mjlee skrev:Just som jag börjar fundera på DV så kommer Nikita hoppande upp på skrivbordet med XXL cosma frezedried chicken tuben i munnen. Lägger ner den framför mig och tittar uppfordrande. :smile: Naturligtvis öppnade slaven lydigt och Nikita kastade i sig bitarna. Hmmm.... Det var det här med ökad aptit. Sedan satte hon sig i favopositionen dvs mellan mig och datorn på längden och sveper ursinnigt med svansen och knockar över allt som den sveper över. Nu är hon sur för att hon inte fick alla bitarna i tuben och har gått sin väg för en tupplur på fårskinnet i vardagsrummet. :grin:

+1 på katter som tycker om att skrämma upp hispig hönsmamma!

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » ons 15 nov 2017, 12:49

Nu är vi i Stockholm. Har faktiskt inte ringt vet ännu. Ska göra det efter lunch. Men hon äter plötsligt men inte överdrivet mycket. Dricker inte trots torrisar. Ho hum. Iofs har hon varit på lådan. Men jag vet att senaste gången var vid ett inatt så inte överdrivet ofta. Mycket peppad att vara Östermalmskatt. Matte mindre road av alla sköra dyra saker och soffor det är trevligt att klösa på :roll:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » ons 15 nov 2017, 14:29

Idag har det gått 20 veckor sedan jag fick ta ett tillfälligt farväl till min älskade änglakatt Stella.

Jag saknar henne varje dag :rose:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 15 nov 2017, 15:28

Hälsade på min ena syster igår som just fått hem två nya katter. Hon har varit kattlös en tid sedan hennes älskade Max gick bort. Båda katterna var honor av rasen Europé, en liten kattunge och hennes moster som gått i avel och behövde omplacerad. Oj vilka trevliga katter det va! Så sociala och milda och goa i sättet. Trots att de bara bott två dagar hos syrran så var det som om dom alltid hört hemma där. Hemmet komplett igen kändes det. :-D Ett hem utan katt är verkligen bara ett hus.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 15 nov 2017, 18:47

mjlee skrev:Nu är vi i Stockholm. Har faktiskt inte ringt vet ännu. Ska göra det efter lunch. Men hon äter plötsligt men inte överdrivet mycket. Dricker inte trots torrisar. Ho hum. Iofs har hon varit på lådan. Men jag vet att senaste gången var vid ett inatt så inte överdrivet ofta. Mycket peppad att vara Östermalmskatt. Matte mindre road av alla sköra dyra saker och soffor det är trevligt att klösa på :roll:

Ibland tror man att katter väljer efter prislapp på olika saker att klösa på :-k Hur som helst bra att hon är som vanligt igen!
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 15 nov 2017, 18:48

Mysseman skrev:Idag har det gått 20 veckor sedan jag fick ta ett tillfälligt farväl till min älskade änglakatt Stella.

Jag saknar henne varje dag :rose:

:hug: :hug:
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 15 nov 2017, 18:51

Aziz skrev:Hälsade på min ena syster igår som just fått hem två nya katter. Hon har varit kattlös en tid sedan hennes älskade Max gick bort. Båda katterna var honor av rasen Europé, en liten kattunge och hennes moster som gått i avel och behövde omplacerad. Oj vilka trevliga katter det va! Så sociala och milda och goa i sättet. Trots att de bara bott två dagar hos syrran så var det som om dom alltid hört hemma där. Hemmet komplett igen kändes det. :-D Ett hem utan katt är verkligen bara ett hus.

Ja, det är inte ett riktigt hem utan katt som ser till att allt är som det ska vara :hi5: Europé sägs vara väldigt trevlig ras, har enbart hört positiva saker om rasen :-D På ett sätt verkar dom vara motsatsen till bengal. En Europé är precis lagom och bengal extra-allt :smile: Har bara träffat en Europé dam och hon var verkligen en mkt trevlig katt!
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 15 nov 2017, 20:55

Alltså, hela nedervåningen är fylld av sovplatser, mysiga korgar, plädar, klösträd och annat men i dag var det tydligen saknad efter matte.
När jag kom hade någon/några hämtat mattes mysbyxor från övervåningen och bäddat en mysig hörna i köket att sova i.......

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 16 nov 2017, 14:51

Jag har faktiskt inte ringt vet. Nikita mår riktigt bra. Normal aptit, väcktes halv åtta av katt som ville ha frukost. Åt hälften och gick en liten runda för att se till att jag inte skulle somna om igen. :wait: innan hon åt resten. Hon har inte haft aptit i Bollnäs på morgonen senaste dagarna. Klumpbildande sand så ser att hon kissar två går per dygn precis som vanligt. Tom pälsen är blankare och finare. Hmm. Det är verkligen torrt och kallt i Bollnäs. Särskilt nu när det blivit kallare ute och jag inte satt på värmen. Borde insett det när mitt hår är elektriskt så det sprakar hur mycket balsam jag än gnuggar in. Särskilt när jag jämför med här i Stockholm. Nikita är dessutom riktigt pigg och dundrar runt med svansen rakt upp och klöser på sofforna. :roll:

Lite lätt överreaktion :roll:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 16 nov 2017, 18:08

mjlee skrev:Jag har faktiskt inte ringt vet. Nikita mår riktigt bra. Normal aptit, väcktes halv åtta av katt som ville ha frukost. Åt hälften och gick en liten runda för att se till att jag inte skulle somna om igen. :wait: innan hon åt resten. Hon har inte haft aptit i Bollnäs på morgonen senaste dagarna. Klumpbildande sand så ser att hon kissar två går per dygn precis som vanligt. Tom pälsen är blankare och finare. Hmm. Det är verkligen torrt och kallt i Bollnäs. Särskilt nu när det blivit kallare ute och jag inte satt på värmen. Borde insett det när mitt hår är elektriskt så det sprakar hur mycket balsam jag än gnuggar in. Särskilt när jag jämför med här i Stockholm. Nikita är dessutom riktigt pigg och dundrar runt med svansen rakt upp och klöser på sofforna. :roll:

Lite lätt överreaktion :roll:

Normalt för varje kattägare att ibland överreagera. Det vore bra om man kunde prata med sina pälsklingar för att veta hur de mår. Hmmmm, kanske inte. Tänk att ständigt lyssna på, jag vill ha mat, varför får jag inte mera godis, lek med mig NU o s v.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 16 nov 2017, 19:58

Ser att det nämndes kiss i något inlägg det gör mig nyfiken på hur ofta era katter kissar?

Min hankatt kissar två stora klumpar om dagen medan min honkatt kissar typ 4 små. Det har hon gjort så länge jag kan minnas.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 16 nov 2017, 23:30

Yrhättans skrev:Normalt för varje kattägare att ibland överreagera. Det vore bra om man kunde prata med sina pälsklingar för att veta hur de mår. Hmmmm, kanske inte. Tänk att ständigt lyssna på, jag vill ha mat, varför får jag inte mera godis, lek med mig NU o s v.

Du har en definitiv pöäng. Nikita är inte direkt blyg med att berätta vad hon tycker och tänker nu. Om hon kunde prata människospråk skulle det vara tusen gånger värre. :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 17 nov 2017, 01:31

Mysseman skrev:Ser att det nämndes kiss i något inlägg det gör mig nyfiken på hur ofta era katter kissar?

Min hankatt kissar två stora klumpar om dagen medan min honkatt kissar typ 4 små. Det har hon gjort så länge jag kan minnas.

Samma hos oss. Honkatten kissar 3-4 ggr och hankatten 2 ggr.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 17 nov 2017, 08:45

Mysseman skrev:Ser att det nämndes kiss i något inlägg det gör mig nyfiken på hur ofta era katter kissar?

Mina två hankatter kissar 2-3 gånger/dag. Den yngre lite oftare än den äldre.

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 17 nov 2017, 11:37

De tre hankatterna här hemma kissar 2-3 gånger om dagen, relativt stora klumpar.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 17 nov 2017, 13:03

Nikita mår verkligen prima, pälsen är mjuk och len med burmaglans. Aptiten är strålande, drickandet har minskat otroligt mycket till helt normal nivå. Det måste verkligen vara snustorrt hemma. Funderar på hur jag ska göra det fuktigare. Hon springer dessutom runt med svansen rakt upp och är hur gosig som helst. I natt var jag rastlös och sov inte och hon blev otroligt irriterad på att kattkudden inte låg still. :smile:

Hmm, undrar om hon äter mindre eftersom hon dricker så mycket vatten?

Edit: Irriterad på Agria, skickade in skadeanmälan och kvitton den 8, loggade in och handläggningen har inte påbörjats. Nu gäller det verkligen ingen stor summa, men om det varit en stor operation och liknande hade jag blivit helgalen, kul att ligga ute med 30,000 plus. Dessutom lovar Agria att de ska handlägga ärendet inom några dagar. Dålig stil. Jag betalar ändå dyrt för hennes försäkring. :swear:

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 17 nov 2017, 13:46

Agria har försämrat sin kundservice på senaste månaderna. Tidigare låg handläggningstiden på ett ärende på 14 dagar, och gick ofta snabbare än så. Nu utlovar de ingenting inom de närmsta 21 dagarna, och det tar ofta den tiden också. Om det sen beror på att de har mer att göra, eller att de dragit ner på personal för att spara kostnader ska jag låta vara osagt.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » fre 17 nov 2017, 17:24

Angående handläggningstiden kan man ju alltid välja direktreglering om det kniper. Jag väljer nästan alltid det bara för att det är så smidigt.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Fragole » fre 17 nov 2017, 21:05

Birmafröken skrev:Angående handläggningstiden kan man ju alltid välja direktreglering om det kniper. Jag väljer nästan alltid det bara för att det är så smidigt.
Samma här

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 18 nov 2017, 10:03

Birmafröken skrev:Angående handläggningstiden kan man ju alltid välja direktreglering om det kniper. Jag väljer nästan alltid det bara för att det är så smidigt.

Min vet erbjöd direktreglering. Men eftersom det kostar 100 kr och ersättningsbeloppet är en dryg femhundring var det inte värt det tyckte jag. Men hade det rört sig om större summor så skulle det varit det självklara alternativet.

Återgå till "Allmänt kattprat!"