AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Birmafröken » ons 11 okt 2017, 18:33

Härliga bilder Eye! :photo:
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 13 okt 2017, 10:10

Är det fler katter än mina som avskyr när matte/husse klipper naglar eller filar naglar? Båda mina sötnosar blir helt ifrån sig då och försöker slå bort filen eller saxen ur handen på mig. Kloklippning avskys givetvis minst lika mkt.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 13 okt 2017, 13:56

Starwatcher skrev:Är det fler katter än mina som avskyr när matte/husse klipper naglar eller filar naglar? Båda mina sötnosar blir helt ifrån sig då och försöker slå bort filen eller saxen ur handen på mig. Kloklippning avskys givetvis minst lika mkt.

Nikita bryr sig inte, däremot om jag nyser blir hon helt tills sig. :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 13 okt 2017, 14:29

mjlee skrev:
Starwatcher skrev:Är det fler katter än mina som avskyr när matte/husse klipper naglar eller filar naglar? Båda mina sötnosar blir helt ifrån sig då och försöker slå bort filen eller saxen ur handen på mig. Kloklippning avskys givetvis minst lika mkt.

Nikita bryr sig inte, däremot om jag nyser blir hon helt tills sig. :smile:

Tösen bryr sig inte direkt om jag nyser, hankatten däremot har ett speciellt pip då ungefär som han säger Prosit :smile:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 13 okt 2017, 17:11

De är nog mest glada att jag håller mig till mina egna naglar. :smile: Lillen ogillar när jag klipper hans klor men det går med mutor och kel. Herr katt klipper man inte klorna på, har han bestämt. :shock:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 13 okt 2017, 18:40

Aziz skrev:

De är nog mest glada att jag håller mig till mina egna naglar. :smile: Lillen ogillar när jag klipper hans klor men det går med mutor och kel. Herr katt klipper man inte klorna på, har han bestämt. :shock:

Ehh, Tösens klor klipps inte av ngn så länge hon är vaken *lilla fröken snabbtass verkar alla känna till då hon vid ett vårdtillfälle tog slut på all personal :oops: :oops: * Lilleman ska få klor klippta nästa gång han ska få tandstenen borttagen, sist var det stor cirkus med 3 st djursjukvårdare. Till slut var alla klor klippta utom en på ena baktassen. Då var alla slut, ja förutom en mkt missnöje prickig pojke.

Får nog fortsätta att ha egen klovård på lunchrast på jobbet, blir lugnast så för alla.

Ibland känns det som att det inte riktigt är jag som bestämmer här hemma 8-[
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » fre 13 okt 2017, 20:16

Oberon och Ruben älskar nagelfilar! De luktar och smakar tydligen jättegott, låter roligt och är härliga att bita i, så när naglar ska filas här har nagelfilen oftast en katt i ena änden.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 16 okt 2017, 15:44

Nikitas bajs har på senaste tiden börjat lukta riktigt illa. Alltså stinkbomb de luxe. Jag har inte ändrat hennes kost alls, korvarna är fasta och fina. Hon bajsar en ggr per dygn ungefär som hon brukar. Hon verkar inte ha ont alls. Förstår inte vad som hänt. Det har aldrig luktat som det gör nu :-k

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 24 okt 2017, 17:13

Ska in med Nikita till vet av andra orsaker men funderar på om man kan vaccinera henne på samma gång. Hon vaccinerades senast i december 2016 så det blir lite mindre än ett år. :-k

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 24 okt 2017, 17:21

mjlee skrev:Ska in med Nikita till vet av andra orsaker men funderar på om man kan vaccinera henne på samma gång. Hon vaccinerades senast i december 2016 så det blir lite mindre än ett år. :-k

Det ska inte vara några konstigheter att vaccinera lite tidigare, det händer mig emellanåt med både katt och häst. Det som blir är ju att du får vaccinera tidigare nästa gång än om du hållit samma intervall så att säga.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 24 okt 2017, 18:30

Colourspot skrev:
mjlee skrev:Ska in med Nikita till vet av andra orsaker men funderar på om man kan vaccinera henne på samma gång. Hon vaccinerades senast i december 2016 så det blir lite mindre än ett år. :-k

Det ska inte vara några konstigheter att vaccinera lite tidigare, det händer mig emellanåt med både katt och häst. Det som blir är ju att du får vaccinera tidigare nästa gång än om du hållit samma intervall så att säga.

+1! Även vi har vaccinerat lite tidigare än planerat om vi ändå varit hos veterinären.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 25 okt 2017, 19:16

Jag undrar hur ni gör när ni kommer hem från jobbet?
Här är det första att rensa kattlåda, byta vatten till katterna, se till att de får mat.
Sen är det dags för mat för tvåbeningar och direkt efter det lekdags.
Det här gör att det alltid blir halvsen middag och det är något jag är van vid nu, hur gör ni?

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » ons 25 okt 2017, 20:30

Yrhättans skrev:Jag undrar hur ni gör när ni kommer hem från jobbet?
Här är det första att rensa kattlåda, byta vatten till katterna, se till att de får mat.
Det här gör att det alltid blir halvsen middag och det är något jag är van vid nu, hur gör ni?

Rensa lådorna, ger katterna mat - tar ca 5 minuter. Sen middag.
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 26 okt 2017, 10:03

Allra först och viktigast enligt katterna är lek, lek och ännu mer lek ev med lite altan-häng om vädret är tillräckligt varmt enl katterna. Därefter mat till katterna och mer lek igen. Vid 8-tiden mat för människor, byta vatten i vattenfontänerna och katternas vattenglas, mer mat igen till katterna, rensa lådor. Ev kort paus för matte innan det är lek igen. Sent på kvällen vattenlek dvs matte duschar och då vill katterna vara med också :hi5: Och så var det lek igen. Trötta matte lägger sig och katterna leker vidare själva.
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » tor 26 okt 2017, 10:44

Det allra första jag gör är alltid att rensa lådorna, sedan beror det på när jag kommer hem.

Kommer jag hem tidigt tar jag först med katterna ut en timme eller två, annars är det direkt blötmat och nytt vatten till dem och mat till mig. Därefter sätter jag mig i soffan framför tv eller dator, öppnar balkongdörren för Moltas, Oberon och Ruben ett antal gånger och tittar på när Milou far som ett jehu genom prasseltunneln och när hon leker med Oberon, Ruben eller leksaker. När hon har lekt färdigt kommer hon och lägger sig hos mig i soffan.

Är jag ensam om att faktiskt nästan aldrig delta i katternas lek?

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » tor 26 okt 2017, 15:28

Birmafröken skrev:

Det allra första jag gör är alltid att rensa lådorna, sedan beror det på när jag kommer hem.

Kommer jag hem tidigt tar jag först med katterna ut en timme eller två, annars är det direkt blötmat och nytt vatten till dem och mat till mig. Därefter sätter jag mig i soffan framför tv eller dator, öppnar balkongdörren för Moltas, Oberon och Ruben ett antal gånger och tittar på när Milou far som ett jehu genom prasseltunneln och när hon leker med Oberon, Ruben eller leksaker. När hon har lekt färdigt kommer hon och lägger sig hos mig i soffan.

Är jag ensam om att faktiskt nästan aldrig delta i katternas lek?

Jag deltar också sällan. De är inte speciellt intresserade av att leka med människa. Lite apport och lite vippa, men sen är det roligare att leka med varandra.
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 27 okt 2017, 07:21

Jag leker också sällan med mina.

Doxy vet inte riktigt hur man leker, tror att det beror på att hon varit hemlös. När hon väl börjar dribbla med något kommer hon helt av sig när hon märker att någon ser henne.

Midna gillar vippor och apport men hon leker helst själv. Hon verkar vara lite petig med hur man ska leka. Jag är nog för dålig och gör fel :)
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 27 okt 2017, 08:12

Mina katter älskar när människor leker tillsammans med dom. Fast man måste vara riktigt engagerad och också tycka att det är kul. Att prata i telefonen samtidigt eller titta på tv under tiden gör att katterna inte längre tycker att det är kul. Lek tillsammans med människa är helt annan lek än när dom leker tillsammans med varandra eller själva.

Enligt mina katter ska man varje dag:
1)Leka med matte
2) Leka tillsammans
3) Leka själv med ngn leksak.

Ja, livet går ut på att leka enligt Prickisarna :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » fre 27 okt 2017, 13:09

Lucifer lever nog enligt prickisarnas devis. Här ska busas mycket, och med allt och alla men även själv. Då får ingen komma nära. Han har sin speciella mus som Luna aldrig någonsin får röra.

Luna busar nu för tiden gärna med Lucifer till viss måtta, väldigt väldigt sällan själv, men mycket gärna med en människa. Och då måste människan vara med hela tiden annars tröttnar man fort.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 27 okt 2017, 16:51

Först krävs uppmärksamhet, klapp, gos och lite konversation. Herr katt vill gärna berätta om sin dag. :grin: Sedan beror det lite på vad husse har gjort med kissarna under dagen, vilken årstid och väder det är och hur tidigt jag är hemma. Är det fortfarande ljust går vi ofta ut i trädgården för lek och bus någon timme. Går vi inte ut försöker jag ibland lite naivt få pusta någon minut i soffan innan jag ger upp och drar igång ett lekpass istället. Sedan är båda kissarna hungriga och vill ha mat. Det kan bli lite rörigt med lillen som far runt som en raket överallt i köket och stressar alla sönder och samman genom att vilja äta både sin egen mat och herr katts och lägga sig i allt som packas upp ur kassar eller läggs i skålar. :shock: Han nos är precis överallt. :smile: Jag brukar försöka skilja katterna åt en stund när de äter så att båda får lite matro. Då passar jag på att rensa lådor. Sedan brukar de tack och lov ägna sig åt pälsvård. Då försöker jag/vi laga mat, varpå lillen tycker att han bör hjälpa till (så noga är det inte med hygienen) och det är fullt sjå att inte få en kattnos under kniven eller en hel katt i grytan. I bästa fall sätter han sig i fönstret där han har uppsikt över både matlagning och det som händer utanför huset. Ibland tycker herr katt att lillen går för långt och ingriper och ägnar sig åt kattuppfostran mellan kastrullerna. (Det är visst viktigt med hygienen!) Vi lyckas aldrig äta före 20.00, ofta äter vi senare. :lol:

ClaesC
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » fre 27 okt 2017, 21:08

Men vad är Dreamies? Nyttigt för katten, eller bara mutor och skit?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 28 okt 2017, 13:23

ClaesC skrev:Men vad är Dreamies? Nyttigt för katten, eller bara mutor och skit?

Godis, eller möjligen knark :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 28 okt 2017, 13:48

ClaesC skrev:Men vad är Dreamies? Nyttigt för katten, eller bara mutor och skit?

Mutor och skit :smile:

Finns nyttigare godis och som många katter också älskar. Min hankatt vill varmt rekommendera torkat vildsvinskött. Supergott (och nyttigt) :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » sön 29 okt 2017, 03:53

Ni som har katter med foderallergi, vad har era katter tyckt om blötmaten?

Sally utreds för foderallergi och blötmaten tycker hon inte alls om. Den jag fick med mig från veterinären var det ingen som närmade sig ens och jag känner spontant att det inte är helt optimalt att hon skall leva på torrfoder i 8 veckor.. Tjockisen blir dessutom hård i magen av för mycket torrfoder.

Jag vet inte vad hon är allergisk mot men undrar om man kan servera något som hon aldrig har ätit förut? Tänker typ vilt då.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 29 okt 2017, 08:39

Mysseman skrev:Ni som har katter med foderallergi, vad har era katter tyckt om blötmaten?

Sally utreds för foderallergi och blötmaten tycker hon inte alls om. Den jag fick med mig från veterinären var det ingen som närmade sig ens och jag känner spontant att det inte är helt optimalt att hon skall leva på torrfoder i 8 veckor.. Tjockisen blir dessutom hård i magen av för mycket torrfoder.

Jag vet inte vad hon är allergisk mot men undrar om man kan servera något som hon aldrig har ätit förut? Tänker typ vilt då.

Nej, allergifoder smakade inget vidare enl mina katter. d/d som inte är ett "riktigt" allergifoder var nog bäst men blötmaten var så där tydligen.

Ja, du kan ge ngt som dom inte ätit alls tidigare ex vilt som en eliminationsdiet . Sök på nätet så hittar du hur man gör, man måste vara mkt noga så katten inte ens kommer åt en smula annat.
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » sön 29 okt 2017, 09:18

Mysseman skrev:Ni som har katter med foderallergi, vad har era katter tyckt om blötmaten?

Vi har ju oturen med att Luna är allergisk mot kyckling och fisk och i stort sett alla allergifoder är kyckling eller i få fall fisk. Men de vi hittade som inte innehöll kyckling var också tur nog väldigt smaskigt, märket heter Specific food allergy management. Tyvärr ganska dyr så vi ger Luna bara en halv förpackning om dagen och resten torrisar. Det är pate vilket jag inte trodde Luna skulle gilla men hon äter mes glädje.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » sön 29 okt 2017, 13:59

Lilla Luna skrev:
Vi har ju oturen med att Luna är allergisk mot kyckling och fisk och i stort sett alla allergifoder är kyckling eller i få fall fisk. Men de vi hittade som inte innehöll kyckling var också tur nog väldigt smaskigt, märket heter Specific food allergy management. Tyvärr ganska dyr så vi ger Luna bara en halv förpackning om dagen och resten torrisar. Det är pate vilket jag inte trodde Luna skulle gilla men hon äter mes glädje.

Den maten fick vi med oss hem från veterinären och bägge katterna tvärvägrade den maten, Sally luktade på den och vände fort på klacken, väntade tills katterna var hungriga men inte ens då åt dom den. Fick köpa Royal Canins som innehåller kyckling... Fast hon har inte kliat sig mer av den maten men ändå, ingen bra idé så jag hoppas att jag kan köpa något som hon inte har ätit förut.

Starwatcher skrev:
Nej, allergifoder smakade inget vidare enl mina katter. d/d som inte är ett "riktigt" allergifoder var nog bäst men blötmaten var så där tydligen.

Ja, du kan ge ngt som dom inte ätit alls tidigare ex vilt som en eliminationsdiet . Sök på nätet så hittar du hur man gör, man måste vara mkt noga så katten inte ens kommer åt en smula annat.

Var det den med smak av vilt? (http://www.hillspet.se/sv-se/skin-health/dermatology-cat-food.html#product-d-d)Jag har sökt som en jäkla dåre efter den maten men hittar absolut ingenstans, såg att Bozita hade en med älg men den innehåller kyckling, men som sagt fick jag köpa Royal Canins "Royal Canin Sensitivity Control Chicken - Veterinary Diet" för att bägge katterna tvärvägrade den jag fick med från veterinären.

Enklast kanske vore att ha barfat sina katter från första början. Nåväl, tack för svaren i alla fall. Skall leta vidare efter något katterna förhoppningsvis gillar.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 29 okt 2017, 18:54

Mysseman skrev:Var det den med smak av vilt? (http://www.hillspet.se/sv-se/skin-health/dermatology-cat-food.html#product-d-d)Jag har sökt som en jäkla dåre efter den maten men hittar absolut ingenstans, såg att Bozita hade en med älg men den innehåller kyckling, men som sagt fick jag köpa Royal Canins "Royal Canin Sensitivity Control Chicken - Veterinary Diet" för att bägge katterna tvärvägrade den jag fick med från veterinären.

Enklast kanske vore att ha barfat sina katter från första början. Nåväl, tack för svaren i alla fall. Skall leta vidare efter något katterna förhoppningsvis gillar.

Hills d/d som vi testade för numera ett antal år sedan finns inte kvar längre i Europa. Innehöll hjort, gröna ärtor och tyvärr soja-olja.

Alla smakvarianter på Bozita innehåller kyckling och gris. En del även nöt samt då smaken.

Det finns färdig eliminationsdiet som enbart innehåller kanin. Siv här på forumet testade den och skrev om den.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 30 okt 2017, 16:39

Starwatcher skrev:Hills d/d som vi testade för numera ett antal år sedan finns inte kvar längre i Europa. Innehöll hjort, gröna ärtor och tyvärr soja-olja.

Alla smakvarianter på Bozita innehåller kyckling och gris. En del även nöt samt då smaken.

Det finns färdig eliminationsdiet som enbart innehåller kanin. Siv här på forumet testade den och skrev om den.

Tack, skall kolla upp den maten.

En annan grej som stör mig lite är att när jag var hos veterinären så fick jag klorhexidin som jag skulle tvätta Sallys mage med men fick självklart ingen salva att smörja in med efteråt, borde jag inte fått någon återfuktande salva?

Jag har douxo lindra hemma och aptus derma gel. Är det fy mig om jag använder de på henne så hon inte blir så himla mjällig?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » mån 30 okt 2017, 21:28

Den bakteriedödande effekten av klorhexidin förstörs lite av salva osv.

T.ex efter operationstvätt med klorhexidinhox är det big no-no med krämer, balsam etc.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » fre 03 nov 2017, 00:05

Kan katter ha pigmentfläckar på huden? Jag övade på att kika i örat och såg att Chilla har ett mörkare märke på huden vid främre öronkanten. Huden är rosa och märket är ljusbrunt/beige/grått i nån ospecifik nyans. Har inte sett det förut, men så brukar hon i och för sig fälla öronen när jag ska dit och peta... :swear: dumma matte.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » lör 04 nov 2017, 21:24

Är det möjligt att veterinären kan skriva ut recept på klådstillande till katten som han undersökte för 1½ vecka sedan utan att vi behöver åka in igen? Vi fick inget sådant när vi var där den 27/10.

För övrigt är allergi något av det värsta jag varit med om, fy fan för klåda och elände! :pfft: :swear:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 05 nov 2017, 03:13

Mysseman skrev:Är det möjligt att veterinären kan skriva ut recept på klådstillande till katten som han undersökte för 1½ vecka sedan utan att vi behöver åka in igen? Vi fick inget sådant när vi var där den 27/10.

För övrigt är allergi något av det värsta jag varit med om, fy fan för klåda och elände! :pfft: :swear:

Finns antihistamin som vet kan skriva ut. Observera att det tydligen inte går att ge katter vilket som helst dvs du kan inte köpa det som finns för oss människor på apoteket. Ring vet och be om ett recept.
Bild

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » sön 05 nov 2017, 12:00

Mysseman skrev:Är det möjligt att veterinären kan skriva ut recept på klådstillande till katten som han undersökte för 1½ vecka sedan utan att vi behöver åka in igen? Vi fick inget sådant när vi var där den 27/10.

Hur tråkigt det än är för kissen - tratten är bra hjälp att inte klia sönder sig. Iaf tills medicinen finns på recept och tills den har kickat in.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » sön 05 nov 2017, 13:10

Lakriz_Pepsi skrev:Hur tråkigt det än är för kissen - tratten är bra hjälp att inte klia sönder sig. Iaf tills medicinen finns på recept och tills den har kickat in.

Ja, folk säger det men min katt är totalt livrädd för trattskrället och gömmer sig så fort den kommer fram, blir stressad och gnager bort ännu mer päls. Hon "trivs" bättre i body och jag skall fixa en ny sån åt henne. För övrigt upplever jag att hon kliar och tvättar sig mindre nu när hon får zylkene, kan ju vara inbillning eller önsketänkande också.

Men hoppas han kan skriva ut något klåddämpande till henne, är ju inte kul att gå runt med klåda men samtidigt får jag en känsla av att veterinärerna är restriktiva med sånt här och kommer neka mig ett recept :-(

Starwatcher skrev:Finns antihistamin som vet kan skriva ut. Observera att det tydligen inte går att ge katter vilket som helst dvs du kan inte köpa det som finns för oss människor på apoteket. Ring vet och be om ett recept.

Hoppas innerligt att han gör det, retar mig att vi inte fick något när vi var där för just klådbekymmer :-?

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » sön 05 nov 2017, 15:55

Mysseman skrev:
Lakriz_Pepsi skrev:Hur tråkigt det än är för kissen - tratten är bra hjälp att inte klia sönder sig. Iaf tills medicinen finns på recept och tills den har kickat in.

Ja, folk säger det men min katt är totalt livrädd för trattskrället och gömmer sig så fort den kommer fram, blir stressad och gnager bort ännu mer päls. Hon "trivs" bättre i body och jag skall fixa en ny sån åt henne. För övrigt upplever jag att hon kliar och tvättar sig mindre nu när hon får zylkene, kan ju vara inbillning eller önsketänkande också.

Men hoppas han kan skriva ut något klåddämpande till henne, är ju inte kul att gå runt med klåda men samtidigt får jag en känsla av att veterinärerna är restriktiva med sånt här och kommer neka mig ett recept :-(

Pepsi vande sig med tratten efter ett tag och han typ fattade vinken efter ett tag. Tratten på och skulle tratten vara av, inge kliande. Han kliade sönder sig på sin nos och runt ögonen när han levde. Vad han var allergisk emot visste ingen, inte ens vi. Gick inte heller att försöka lista ut. Med att han hade IBD så hade vi kortison hemma och han åt den mer mot allergin och klådan än mot sin IBD.
Over and out
Roger that

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 05 nov 2017, 19:50

Mysseman skrev:

Starwatcher skrev:Finns antihistamin som vet kan skriva ut. Observera att det tydligen inte går att ge katter vilket som helst dvs du kan inte köpa det som finns för oss människor på apoteket. Ring vet och be om ett recept.

Hoppas innerligt att han gör det, retar mig att vi inte fick något när vi var där för just klådbekymmer :-?

Jag skulle satsa på att angripa problemet från flera håll! Ge zylkene, sätt i Feliway Classic adapter i vägguttag, om inte annat är det hemskt stressande att ha klåda. Ge kortison och antihistamin om veterinären tycker det är ok. Kortison har lite sämre effekt på hudsymtom av allergin än Atopica men ibland är det trots allt bättre med kortison. Ge alllergifoder och håll strikt på att katten inte ens får en smakbit av ngt annat. Tänk igenom om det kan vara ngt i omgivningen som katten reagerar på. Min allergiska katt har fått klåda av tvättmedel, oparfymerad kattsand och såpa som vi använt för att torka golven med.

Tratt, body eller en stor papperstallrik runt halsen så det inte blir sår.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » sön 05 nov 2017, 20:08

Starwatcher skrev:
Jag skulle satsa på att angripa problemet från flera håll! Ge zylkene, sätt i Feliway Classic adapter i vägguttag, om inte annat är det hemskt stressande att ha klåda. Ge kortison och antihistamin om veterinären tycker det är ok. Kortison har lite sämre effekt på hudsymtom av allergin än Atopica men ibland är det trots allt bättre med kortison. Ge alllergifoder och håll strikt på att katten inte ens får en smakbit av ngt annat. Tänk igenom om det kan vara ngt i omgivningen som katten reagerar på. Min allergiska katt har fått klåda av tvättmedel, oparfymerad kattsand och såpa som vi använt för att torka golven med.

Tratt, body eller en stor papperstallrik runt halsen så det inte blir sår.

Jag skall absolut satsa på en feliway också. Hon fick en zylkene för typ 10 minuter sedan när jag noterade lite väl mycket tvätt för min smak, så slutade hon och ligger i soffan nu och halvsover. Jag leker att zylkene är ett underverk i detta nu för det känns mindre stressande i alla fall.

Hon får allergifoder och inget annat, tyvärr tycker jag hon äter dåligt och ser något tunnare ut. skall nämna det när jag ringer kliniken imorgon om recept till klådan också, nu har vi inget som dämpar den så jag tycker lite extra synd om henne.

Tack för bra tips :hi5: jag får leka detektiv och förhoppningsvis hitta källan/källorna till allt elände.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 06 nov 2017, 22:49

Idag fick jag pratat med veterinären som gav mig ett recept på Cortavance, har vi någon här som har provat den med lyckat resultat och, när brukar allergifodret ge ett resultat? Vi har "bara" haft det i snart två veckor och första veckan fuskade vi när hon fick RC - Sensitivity Control Chicken & Rice Wet, så är väl bara en vecka egentligen.

Jag tycker hon gnager/tvättar bort päls mest hela tiden där hon kommer åt och det är så frustrerande att se henne göra så.

Jag är för övrigt rädd för att hon skall bli uppstressad av tratten vi har och den jag köpte från apotea var totalt värdelös, ZenCollar hette den. Jag stressar upp mig själv, får ångest över detta och för väl över det till katten. Skulle vilja att någon var med mig under denna tiden, det är jobbigt :-(

Och förlåt om jag tar över tråden lite, jag har massa frågor och lyser av osäkerhet.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 07 nov 2017, 07:18

Mysseman skrev:Idag fick jag pratat med veterinären som gav mig ett recept på Cortavance, har vi någon här som har provat den med lyckat resultat och, när brukar allergifodret ge ett resultat? Vi har "bara" haft det i snart två veckor och första veckan fuskade vi när hon fick RC - Sensitivity Control Chicken & Rice Wet, så är väl bara en vecka egentligen.

Jag tycker hon gnager/tvättar bort päls mest hela tiden där hon kommer åt och det är så frustrerande att se henne göra så.

Jag är för övrigt rädd för att hon skall bli uppstressad av tratten vi har och den jag köpte från apotea var totalt värdelös, ZenCollar hette den. Jag stressar upp mig själv, får ångest över detta och för väl över det till katten. Skulle vilja att någon var med mig under denna tiden, det är jobbigt :-(

Och förlåt om jag tar över tråden lite, jag har massa frågor och lyser av osäkerhet.

Vi har provat Cortavance. för oss hade det ingen positiv effekt tyvärr. Det tar upp till 8 veckor innan antikropparna är borta så det tar tid. Tål katten allergifodret blir det successivt bättre men en vecka är nog lite kort tid för att se effekten. Blir katten sämre så vet man att allergifodret inte fungerar. Har ni varit hos hudspecialist? Om inte kanske det kan vara bra ...

Försök hålla dig lugnt och gör allt som du brukar så lugnar det även din katt. Du kanske kan köpa en barndräkt och sätta på katten i stället för tratt? Såg för ett tag sedan en kliande katt som fått en supermandräkt på sig istället för tratt. Tror katten bor på Gotlands katthem. Om du har facebook, titta in där och kolla om det kan vara ngt för er katt. Dom kan säkert berätta var dom köpte dräkten, storlek etc.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"