Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Yrhättans » ons 12 jul 2017, 22:15

Har just haft kvällskli med Ludde, nu har han somnat i lycklig stor hög på köksbordet och jag är täckt av katthår.... Han vill bli ordentligt kliad men Yra vill bli kliad försiktigt, alltså de är lite olika hur de vill ha det hela ligan. Hur är det med era pälsklingar? Ska det vara försiktigt kli, rejält eller något annat?

Användarvisningsbild
Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Fragole » ons 12 jul 2017, 22:22

Yrhättans skrev:Har just haft kvällskli med Ludde, nu har han somnat i lycklig stor hög på köksbordet och jag är täckt av katthår.... Han vill bli ordentligt kliad men Yra vill bli kliad försiktigt, alltså de är lite olika hur de vill ha det hela ligan. Hur är det med era pälsklingar? Ska det vara försiktigt kli, rejält eller något annat?

Pisco ska ha ordentligt kli med mycket naglar, gärna lite hårdare och tycker konstigt nog om att bli "smiskad" (inte hårt alltså, mer hårda klappar).
Honey ska man bara stryka lite lätt, kanske lite kli under hakan eller bakom öronen. Helst är det hon som ska stå för gosandet och man själv ska göra så lite som möjligt.

Användarvisningsbild
Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » ons 12 jul 2017, 22:46

Fy farao. Såg ett av de värsta Hoarders-programmet någonsin.
De hade ett hus man knappt kunde leva i och hade 12 katter. Den av katterna som hade det "bäst" hade en kaninbur som den levde i. Resterande katter levde i transportburar... de fick sin mat och sitt vatten i burarna. Oklart om de spenderade 24/7 där, men verkade som det.
Ägaren sa att katterna var hens allt och att de levde ett så bra liv som katter kan leva. Hur farao kan man spärra in katter i små burar och på fullaste allvar tro att de lever så bra de kan leva? Jag blir illamående och arg av detta...

Det allra värsta avsnittet jag såg var nog där de hittade två döda katter under massorna med skräp och ägaren sa "Jaha, var det där de var, jag trodde de hade sprungit iväg"

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » fre 14 jul 2017, 20:49

Har ingen aning om hur eller var, men det lyckades komma in en fågel på balkongen (den är innätad) idag som Tilde dödade och släpade in i köket och var fett nöjd över. :mellow: :smile:

Stackars lilla fågeln såklart. :consoling:
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 15 jul 2017, 00:40

Phobia skrev:Har ingen aning om hur eller var, men det lyckades komma in en fågel på balkongen (den är innätad) idag som Tilde dödade och släpade in i köket och var fett nöjd över. :mellow: :smile:

Duktig Tilde :hi5: kan tro att hon var nöjd :-D

Borde sova men Prickisarna har jakt på en mkt snabb och listig fluga. Jättekul att titta på och vill inte vakna upp till spillror av hemmet i morgon :smile: så jag hoppas att flugan snart fångas
Bild

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Inläggav Merci » sön 16 jul 2017, 19:13

Phobia skrev:Har ingen aning om hur eller var, men det lyckades komma in en fågel på balkongen (den är innätad) idag som Tilde dödade och släpade in i köket och var fett nöjd över. :mellow: :smile:

Vår lilla jägare lyckades ta en fågel när hon var ute med sambon - i koppel... Ruskigt nöjd sprang hon till porten och skulle visa mig...där tyckte sambon att gränsen gick :smile: Glad att jag slapp se stackarn... Själv räddade jag en ekorre från att gå samma öde till mötes.. Dom är ju så söta dom små liven....

ApanAnn
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » sön 16 jul 2017, 22:45

Skönt att vara hemma efter semesterresan, men sjukt tomt utan kissar här... Imorgon hämtar vi dem på pensionatet så får vi se om de fortfarande gillar oss....

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 16 jul 2017, 23:17

ApanAnn skrev:Skönt att vara hemma efter semesterresan, men sjukt tomt utan kissar här... Imorgon hämtar vi dem på pensionatet så får vi se om de fortfarande gillar oss....

Tror risken snarare är att katterna försöker gosa ihjäl er :-D
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 17 jul 2017, 07:12

I natt har det regnat tillräckligt mycket för att daggmaskarna ska komma upp. Fick just en i present av Luna... hon kom inspringande från trädgården och la en daggmask framför min morgonmacka.
Hon fick en godis som tack och jag smusslade ut daggmasken.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 17 jul 2017, 11:18

:rosor: Snällt av Luna att skaffa lite riktig mat till matte! :smile:

Yrhättans skrev:I natt har det regnat tillräckligt mycket för att daggmaskarna ska komma upp. Fick just en i present av Luna... hon kom inspringande från trädgården och la en daggmask framför min morgonmacka.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 17 jul 2017, 11:20

Yrhättans skrev:I natt har det regnat tillräckligt mycket för att daggmaskarna ska komma upp. Fick just en i present av Luna... hon kom inspringande från trädgården och la en daggmask framför min morgonmacka.

:smile: aww. hon ville ge matte något extra gott på mackan .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 17 jul 2017, 11:20

Mkt omtänksamt av Luna att ge matte extra protein till frukosten :grin: SJälv har jag bara blivit erbjuden syrsa som las i morgonkaffet :smile:
Bild

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 17 jul 2017, 11:42

Generöst av Luna att bidra till frukosten. :grin: Lillen tar ofta daggmask men skulle aldrig drömma om att dela med sig, snåljåpen. :smile: Dumma matte brukar däremot försöka rädda de små liven, vet inte hur nyttigt det är med. mask i en liten kattmage. :urk:

ApanAnn
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 17 jul 2017, 12:46

Starwatcher skrev:
ApanAnn skrev:Skönt att vara hemma efter semesterresan, men sjukt tomt utan kissar här... Imorgon hämtar vi dem på pensionatet så får vi se om de fortfarande gillar oss....

Tror risken snarare är att katterna försöker gosa ihjäl er :-D

Lite så ja...

Chaplin låg under fåtöljen på penstionatet och vrålade att "Rör du mig så dör du!" När han insåg att det var transportbursdags. Chilla gömde sig också för säkerhets skull. Jag skötte lastandet så fick maken bara langa in en transportväska åt gången... Jag fick dra ut Chaplin ur klösträdet och det är ju aldrig kul, men han överlevde. Det mesta funkar bara matte visar att nu är det såhär för det har matte bestämt.

Tog mindre än en timma hemma så trampade han runt i knät och buffade. Till och med Chilla har kommit och gosat.

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Inläggav Merci » mån 17 jul 2017, 16:23

Jag var ute med gumman på innergården förut idag. Så ser jag att hon kryper ihop lite och börjar öppna munnen samtidigt som hon spanar bakom mig. Jag tänker att hon säkert fått syn på en fågel eller något annat spännande, så jag vänder mig om för att kolla.
Och jag har nog aldrig hoppat så högt i hela mitt liv! Snett bakom mig, vi pratar max 2 dm från mina fötter, sitter en enorm (jättefin!) katt och tittar på oss. :shock:
Han smyger runt och lägger sig 1-1,5 m från gumman (eller Lilla Fjant som hon också brukar kallas)..som sitter där och kollar fram och tillbaka på katten och mig och ser ut att undra vad sjutton det är som händer. :unsure:
Han (eller hon?) ligger där helt lugn, med "invikta" framtassar och nyfiken blick och ser mest ut att vilja ha en ny vän, medan min Lilla Fjant sitter och stirrar och vet inte vad hon ska ta sig till...Tills hon sätter fart och kutar, snabbare än hon någonsin kutat, till porten in :smile: :smile: Nu ska hon ut var 10e minut och "säkra" sitt revir och se till att inte inkräktaren är kvar :smile:

Användarvisningsbild
Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » mån 17 jul 2017, 17:10

Ni vet hut människor kan vara lite kräsna (undertecknad inräknad) när det gäller märken. Det ska vara findus inte felix, felix inte Ica basic osv. De anser att de genast kan känna skillnad på två märken.
Tydligen gäller detta Honey. Hon älskar Piggelin och det är väldigt svårt att få äta en utan att hon också ska ha. Äter nu en billighetsvariant och frågade Honey om hon ville ha, hon luktade lite och vände sedan bort huvudet. Hade hon kunnat rynka på näsan skulle hon gjort det tydligen är det bara den "äkta" varan som gäller!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 19 jul 2017, 19:10

Är så stolt över Tösens mod \:D/ Brorsan var idag hos veterinär för vaccination. Tösen har varit ute i huset utan att vilja ha nätdörren till sovrummet stängd. Katterna har t,om kunnat vara ute tillsammans på altanen och hon äter, leker och går på låda trots att hankatten är i närheten. Bara lite, lite fräs när han kommer för nära men har har fått nosa henne i baken kort stund.

Tänk för inte alls så länge sedan var hon vettskrämd i en hel vecka när hon kände veterinärlukten.

*så stolt matte*
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 19 jul 2017, 20:18

Starwatcher skrev:Är så stolt över Tösens mod \:D/ Brorsan var idag hos veterinär för vaccination. Tösen har varit ute i huset utan att vilja ha nätdörren till sovrummet stängd. Katterna har t,om kunnat vara ute tillsammans på altanen och hon äter, leker och går på låda trots att hankatten är i närheten. Bara lite, lite fräs när han kommer för nära men har har fått nosa henne i baken kort stund.

Tänk för inte alls så länge sedan var hon vettskrämd i en hel vecka när hon kände veterinärlukten.

*så stolt matte*

:hi5: hälsar Jackson med matte . Förstår att du är stolt. Hon är verkligen duktig
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » ons 19 jul 2017, 20:20

Starwatcher skrev:

Duktig Tilde :hi5: kan tro att hon var nöjd :-D

Merci skrev:Vår lilla jägare lyckades ta en fågel när hon var ute med sambon - i koppel... Ruskigt nöjd sprang hon till porten och skulle visa mig...där tyckte sambon att gränsen gick :smile: Glad att jag slapp se stackarn... Själv räddade jag en ekorre från att gå samma öde till mötes.. Dom är ju så söta dom små liven....

Ja, kul för henne :smile: Andra riktiga "bytet" hon kommit över. För nåt år sedan tog sig en liten mus in som också gick döden till mötes...

Idag fick hon en kanintass jag beställt (och en rävsvans) så får vi se vad hon gör med den. Känns ju lite bisarrt... med tassen. 8-[
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » ons 19 jul 2017, 20:22

Men åh, duktiga Yra som så generöst ville ge matte extra godis till frukosten. Särskilt när matte är en så usel jägare! :smile: Fast, bättre än om Yra hade satt sig vid mattes fötter, eller ännu bättre knä och ätit sin frukost där... ;-)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 19 jul 2017, 20:45

Fragole skrev:Ni vet hut människor kan vara lite kräsna (undertecknad inräknad) när det gäller märken. Det ska vara findus inte felix, felix inte Ica basic osv. De anser att de genast kan känna skillnad på två märken.
Tydligen gäller detta Honey. Hon älskar Piggelin och det är väldigt svårt att få äta en utan att hon också ska ha. Äter nu en billighetsvariant och frågade Honey om hon ville ha, hon luktade lite och vände sedan bort huvudet. Hade hon kunnat rynka på näsan skulle hon gjort det tydligen är det bara den "äkta" varan som gäller!

Aldrig märkt det på katterna men jag har haft en hund som var så. Jag vet (nu) att choklad är mindre bra för hund men det visste jag inte då, för sådär 35 år sedan. Det hände att Bijou lyckades tigga till sig en ruta choklad, men det skulle vara Marabou, han åt ingen annan sort.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 19 jul 2017, 20:46

Starwatcher skrev:Är så stolt över Tösens mod \:D/ Brorsan var idag hos veterinär för vaccination. Tösen har varit ute i huset utan att vilja ha nätdörren till sovrummet stängd. Katterna har t,om kunnat vara ute tillsammans på altanen och hon äter, leker och går på låda trots att hankatten är i närheten. Bara lite, lite fräs när han kommer för nära men har har fått nosa henne i baken kort stund.

*så stolt matte*

Tösen börjar bli stor och förstår att det inte är så farligt, förstår att du är stolt.

Användarvisningsbild
Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » tor 20 jul 2017, 02:21

Öppnade ytterdörren och grannens katt kommer springandes och vill bli insläppt :( varför ens stackaren är ute mitt i natten förstår jag inte. Kändes så hemskt att gå in igen och lämna den utanför. Hade det inte varit för mina katter hade jag utan tvekan släppt in den så den slapp sova ute.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 20 jul 2017, 09:13

Yrhättans skrev:

*så stolt matte*

Tösen börjar bli stor och förstår att det inte är så farligt, förstår att du är stolt.

Tack :-D

Jag tror framförallt att det är ett kvitto på att hennes egna veterinärbesök går så lugnt tillväga numera och att det görs på ett sätt som hon orkar med. Är så glad över att vi får så fint förståelse på djursjukhuset för att hon verkligen är jätterädd. Numera får vi alltid riktigt van personal som lyssnar på oss och vår veterinär är väldigt mån om att hennes besök ska bli bra.

Räddlukt som kan finnas på hankatten gör nog också att hon blir mer rädd. Så lugna, bra besök för hankatten gör säkert sitt till. Nästa år ska hankatten få bli av med tandsten och då kommer han nog lukta fel pga läkemedelsrester efter sövningen så jag räknar med lite mer fräs då. Fröken har på tok för bra nos 8-[

Idag är allt precis som vanligt utan ett enda fräs förutom då hankatten tänkte sno Tösens leksak men sådana fräs är ju ok :smile: Inte ens behövt stänga till nätdörren och lilla fröken är rena solstrålen idag.

:happy:
Bild

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 20 jul 2017, 17:36

Nikita vandrar runt, lägger sig med magen upp och sover en stund, går sedan vidare till ett annat ställe och sover där en stund. :-k

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 20 jul 2017, 19:28

Tänk vad jane är "upofostrad "när jag är ensam hema . Det är sällan hon går på borden om det inte är lek eller godis jakt. När kompisen eller syrran med familj . Då kan hon ligga och gå på borden hur mycket som helst.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 20 jul 2017, 20:24

Det är så skönt när sonen är hemma. Han busar massor på dagarna när vi är på jobbet. Men så fort jag kommer hem är det full fart igen. Idag tänkte jag gå ner och träna en stund när jag kom hem (vi har ett gemensamt litet gym på området) men jag blev överfallen av kattgos.
Det var bara att sätta igång och busa, sonen konstaterade att "mamma, du har många katter, dom har bara dig".

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » fre 21 jul 2017, 00:04

Lillebror tog plats vid fotändan på sängen. Efter en stund hoppade Lillan upp, varpå Lillebror på begäran tvättade av hennes huvud. Nu sover de, bredvid varandra, båda liggande i exakt samma position på sidan.

Edit i skrivande stund. Lillan vaknade, mrrrpade lite. Lillebror vaknar och tvättar nu hennes huvud igen, medan Lillan nöjt sträckt ut sig. Praktiskt att ha en kompis :wub:

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 21 jul 2017, 19:55

Stolt matte. Vilbert åt en hel Mush-boll (och lite urinvägstorrisar) till både frukost och middag idag. Jacek lyckades klämma i sig en och en halv, nästan två, Mush-boll till middagen och något mindre till frukosten. Jaromir som är lite mer misstänksam mot mattes försök att fasa över till BARF tog i alla fall sin lilla smakbit utblandad med mycket Bozita, vilket är mer än han gjort tidigare under veckan. Det går framåt.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 21 jul 2017, 20:53

Nikita har legat och sovit i sin igloo i vardagsrummet hela dagen. Nu har jag stängt till dörren till sovrummet så jag kan vädra lite och genast står hon utanför dörren, krafsar och klagar bittert. :smile:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » fre 21 jul 2017, 22:00

:wait: Det handlar sällan om att katten vill vara där, men möjligheten ska finnas. Och därmed pasta :smile:

mjlee skrev:Nikita har legat och sovit i sin igloo i vardagsrummet hela dagen. Nu har jag stängt till dörren till sovrummet så jag kan vädra lite och genast står hon utanför dörren, krafsar och klagar bittert. :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 22 jul 2017, 16:13

I går kväll såg jag en kattunge sitta under en ståltrappa där man går nere. Helt plötsligt dycker det upp en annan ungkatt som kommer rätt målmedvetet i mot mig och jane . Trodde det var mamman som kom och skulle försvara sin unge. Jane blev osäker som brukar bli om en katt är för på . Lyfter upp en missbelåten tös och katten kommer då fram och börjar leka med mina skosnören.

Blir rätt så jävligt less när folk släpper ut unkatter och kattungar nära trafikerad väg. Där billar och bussar kör rätt mycket samt det finns fardårar . Skulle aldrig våga att ha en sån social katt ute på egen hand då det finns djurplågare och sjuka männinkor

Inte märkta var de heller och jag tvivlar djupt att de är chipad då katter inte direkt har hög status bland de flesta här uppe. Tror knappt de var kastrerade heller.
Jackson Galaxy

Bild

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 22 jul 2017, 18:45

Usch, råkade komma åt Nikita på något sätt när jag gick genom dörren, hon låg och lurpassade. Alltså trampade inte på någonting eller sparkade till henne och hon skrek eller pep inte till. Men jag kände att jag kom åt henne kraftigare än jag borde gjort. :-( Nu är hon ursur på mig. Jodå hon fick rikligt med Dreamies för att väga upp det men hon går omkring och verkligen glor argt. :angry: :censored:

Användarvisningsbild
Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » lör 22 jul 2017, 19:12

Så skönt att katterna kommer överens med systerns hund numera. Trodde inte det någonsin skulle gå till en början, men nu har alla tre legat i soffan tillsammans. Honey somnade nästan. Någon gång kanske de sover nära varandra också!
Vågar tom gå på toa utan att ta med mig hunden då jag vet att de inte gör varandra något. Någon gång kanske jag blir tillräckligt säker för att ha henne här över natten, men det får nog vänta lite

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 22 jul 2017, 22:57

Mysig dag med katterna. Solat på gräsmattan med en katt bredvid. Madde min 7-åriga dam hjälpte mig bädda rent i dag och for runt som en liten kattunge över hela sängen. Ludde har haft en gostund i mattes famn och låg alldeles stilla och bara kurrade när jag kliade under hakan.
Alla har fått rejält med lek idag och till middag kokade jag 1 kg torsk så nu ligger alla i matkoma och sover. Känner mig som en bra matte idag.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » Igår, 15:04

Yrhättans skrev:Mysig dag med katterna. Solat på gräsmattan med en katt bredvid. Madde min 7-åriga dam hjälpte mig bädda rent i dag och for runt som en liten kattunge över hela sängen. Ludde har haft en gostund i mattes famn och låg alldeles stilla och bara kurrade när jag kliade under hakan.
Alla har fått rejält med lek idag och till middag kokade jag 1 kg torsk så nu ligger alla i matkoma och sover. Känner mig som en bra matte idag.

Låter som en toppendag, för er allihop. Du fick nog många pluspoäng på kontot idag (inte minst för lyxmiddagen) :rosor:

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » Igår, 16:22

Yrhättans skrev:Mysig dag med katterna. Solat på gräsmattan med en katt bredvid. Madde min 7-åriga dam hjälpte mig bädda rent i dag och for runt som en liten kattunge över hela sängen. Ludde har haft en gostund i mattes famn och låg alldeles stilla och bara kurrade när jag kliade under hakan.

Låter helt toppen. Ligan njuter välförtjänt av sommar, lillhusse och duktig matte. Nikita är helt med Madde att säng kan inte bäddas utan hjälp. Vad det är med rena lakan som lockar så otroligt är något av ett mysterium. :-k

Här regnar det av och till även om Nikita fortfarande vill ut på balkongen. Öppnade faktiskt balkongdörren i går kväll när det öste ner, då stirrade hon ut, gick ett steg närmre och pep sedan iväg åt andra hållet med svansen rakt upp. Hehehe :smile:

Nu ligger hon och sover på sin kattsäng i fönstret efter mellis. Samma säng som totaldissades sedan jag satte upp den, tills jag tänkte ta ner den igen.

Jag är nog världens värsta hönsmamma. Nikita stod med ena tassen upp och vägrade sätta ner den igen igår när hon härjade på skrivbordet. Jag började känna och klämma direkt men inget kändes fel. Sedan insåg jag att hon just druckit ur sitt vatten i lattekoppen på skrivbordet och fick tassen blöt. Förstår inte riktigt varför man kan doppa tassen i vatten och försöka välta omkull ett glas, men råkar man gå i något vått så måste tassen hållas upp tills den torkas av, av matte.

Återgå till "Allmänt kattprat!"